PDA

View Full Version : Sm fuzz



SBe
21 mei 2012, 17:09
Vandaag na 5 weken wachttijd de SM FUZZ in de bus gekregen.
Is een germanium fuzz ontworpen en gemaakt door Engelse gitarist Scott McKeon.

Ben nogal een fuzz-fan en kon het mij niet laten om deze toch ook te bestellen.
Vrij prijzig moet ik wel zeggen, kwam op 260€ incl verzending.
Ik heb reeds een gelijkaardige fuzz van Jam Pedals - the Fuzz phrase wat mijn meest gebruikte pedal is (was).
Als ik ze vergelijk klinken ze tot op een zeker punt redelijk gelijk, de SM fuzz heeft iets meer mids en klinkt wat voller maar het grootste verschil is dat de Fuzz Phrase altijd bijna volledig open moet staan om geen volume verschil te hebben met mijn andere pedals en dat de SM fuzz al op hetzelfde volume staat en nog een halve toer te gaan heeft. En dit geld ook voor de fuzz-knop, dus nog wat extra fuzz met een zeer hoog 'op het randje' gehalte, heerlijk volle fuzz-tone.
Kan niet wachten om deze eens op serieus volume testen want mijn buren zijn nu al komen vragen of het wat stiller kon...
De knoppen zijn wel wat wennen want deze zitten aan de zijkant ipv aan de bovenkant zoals bij 98% van de pedaaltjes - natuurlijk wel een voordeel dat je de controls niet zal verdraaien met je voet als je deze aan en uit zet.

Dus voor iemand die een transparante, niet alledaagse, en vette fuzz-tone zoekt - zeker een tip.

Hier wat pics:

http://i49.tinypic.com/2woayo4.jpg

http://i46.tinypic.com/35jw58l.jpg

http://i46.tinypic.com/29zx0g2.jpg

Nielsje
21 mei 2012, 17:21
Ben benieuwd hoe goed 'ie dan klinkt.
Vind wel, dat voor 260 euro, de bouwer iets beter z'n best had mogen doen om een alternatief te vinden voor die verschrikkelijk lelijke witte kunststof ring onder de schakelaar..

Wel een mooi doosje :)

Gitaar4LifeDude
21 mei 2012, 17:22
Wat een supervet pedaal man, ziet er echt classy uit.
Ik heb zelf laatst een musket fuzz van blackout effectors op de kop weten te tikken maar ik vind dat pedaal eigenlijk iets te erg over the top. Ik hoorde van de fuzzphrase al eerder dat hij erg weinig output had dus dan lijkt dit me een hele fijne oplossing voor je :)
Wat voor fuzz is dit pedaal op gebaseerd?

titzenpitzer
21 mei 2012, 17:23
Zeker mooi maar inderdaad prijzig.
Zijn die knoppen wel handig geplaatst? Het lijkt nu alsof de jacks naar boven moeten hellen aangezien er geen plaats is, begrijp je?

Ik wacht trouwens vol ongeduld op een prescription electronics the experience fuzz. Zou naar alle waarschijnlijkheid morgen in de bus moeten belanden...ook wat fotootjes van crush the button:

http://crushthebutton.com/assets/products/4518/product/crush23-2.jpg?1336473326
http://crushthebutton.com/assets/products/4520/product/crush23-16.jpg?1336473346
http://crushthebutton.com/assets/products/4522/product/crush23-17.jpg?1336473361

Nielsje
21 mei 2012, 17:31
Dat is ook een maffe behuizing zeg. Het ding is erg (onnodig?) hoog, en dan ook nog eens de potmeters aan de voorkant.
Fuzzbouwers zijn rare kwasten.

zoon van Piet
21 mei 2012, 19:58
Dat ding was begin jaren negentig (in swirlpaint finish) het allereerste pedaal waarbij het aureooltje 'boutique' gebruikt werd. een klassieker dus..

En inderdaad, het is een vrij onhandig pedaal, je schopt zo tegen de regelaars aan en de ( seriële: een na de ander) schakelaars zitten dicht bij mekaar. en het is hoog, inderdaad..
Op mijn originele swirlpainted alweer bijna vintage exemplaar lijken de knoppen trouwen sheel wat lager te zitten.. zal eens kijken of ik morgen of zo plaatjes kan maken..

Maar BOT.. hij SM moet haast wel goed zijn, voor die prijs..

Of ze bedoelen met die naam dat ie voor mensen die graag lijden bedoeld is.. ;)

titzenpitzer
21 mei 2012, 20:49
Ik ben al oefening met m'n rechterbeen aan het doen; het zal wel lukken. Zal sowieso eentje worden voor op de grond, op een plank zal ie bijna 9-10 cm hoog zijn.

Dirk_Hendrik
21 mei 2012, 21:48
http://crushthebutton.com/assets/products/4522/product/crush23-17.jpg?1336473361

Grin. De Exerience.
M'n eerste en leukste ervaring met het ding was het exepmpaar van medeforumlid JungleTarzan. In welke hoedanigheid hij het ding precies dacht gekocht te hebben is me niet helder ("ik kon wel janken" was het commentaar) maar de vorige eigenaar had duidelijk het plan em uit elkaar te halen maar niet het inzicht hoe dat dan moest gebeuren. Ik kreeg dus een paars doosje, een kromgetrokken printje met wat defecte schakelaars en een boterhamzakje onderdeeltjes toegestuurd. Essentiele berichtgeving erbij viel samen te vatten als "help!?".

zoon van Piet
21 mei 2012, 22:10
:)

En aan de hand van een schema van een Tone Machine kon je m weer aan de praat krijgen, veronderstel ik? Want buiten dat swell-gedeelte moet ie wel bijna gejat zijn van de ouwe Foxx. Hij komt klankmatig ook aardig in de buurt ( al klinkt mijn ouwe Foxx toch net wat lekkerzomperiggerder..).

titzenpitzer
21 mei 2012, 23:08
Ik dacht dat ie algemeen bekend stond als kopie van de Foxx? Die swellfunctie is vet.

Dirk_Hendrik
22 mei 2012, 08:14
:)
En aan de hand van een schema van een Tone Machine kon je m weer aan de praat krijgen, veronderstel ik?

Uiteraard! Dat was ook niet echt het probleem. Meer werk was het corrigeren van de fysieke schade. Krijg je een schakelaar niet los, nog maar wat langer met die soldeerbout erbij dan... tot het koper van de print loslaat en het epoxy van de print begint te delamineren... brr.

zoon van Piet
22 mei 2012, 10:32
oeioeioei..

De print van de mijne ziet er gelukkig prima uit..daar is nog nooit aan gekloot/gemod/ge'verbeterd'..
http://img820.imageshack.us/img820/2457/20120522092634.jpg

Prescription was zo'n eenmansbedrijfje dat zich toelegde op het in kleine oplages ('met de hand') vervaardigen van pedalen - in een tijd dat pedalen helemaal niet hip waren. Of liever: vlak voordat ze weer hartstikke popi werden. En het was nog een fuzz/octaver ook - wat al helemaal een ding was waar niemand mee gezien wilde worden.
In 94 of zo stond er een jubelende recensie van de Prescription Electronics Experience Pedal (PEEP, dus) in Guitar Player. Bij mijn weten het eerste artikel dat ik las over boutique. Ik moest er een hebben en een week of wat later had ik een ruil opgezet via dat andere splinternieuwe medium: internet.
of het nou helemaal slim was om er een AD-80 voor in te ruilen.. Maar dat is achteraf. Destijds beschouwde ik dit als een sensatie: een spiksplinternieuw pedaal, dat ook nog eens hemeltergende geluiden kon voortbrengen. Ik moest het hebben!

Na het GP artikel waren ze niet meer aan te slepen en evolueerde de PEEP in een eenkleurig, uniform, seriematig geproduceerd pedaal. Maar de oorspronkelijke was dus zonder leds en in een 'geen twee dezelfde' multikleurenfinish die een grote mate van amateurisme ( lees: boutique! ) uitstraalt.
http://img542.imageshack.us/img542/1254/20120522092933.jpg

Ik heb altijd opgeschept dat dit de enige boutiek-PEEP in .nl is. Maar inmiddels is me ingewreven dat nog iemand zo'n ding heeft ;)

De knoppen zitten behoorlijk onhandig, al lijken ze op mijn PEEP een stuk lager te zitten dan bij de huidige versie..
http://img542.imageshack.us/img542/1521/20120522092917.jpg

SBe
22 mei 2012, 10:48
Wat een supervet pedaal man, ziet er echt classy uit.
Ik heb zelf laatst een musket fuzz van blackout effectors op de kop weten te tikken maar ik vind dat pedaal eigenlijk iets te erg over the top. Ik hoorde van de fuzzphrase al eerder dat hij erg weinig output had dus dan lijkt dit me een hele fijne oplossing voor je :)
Wat voor fuzz is dit pedaal op gebaseerd?

Thanks, deze zal inderdaad mijn fuzzphrase vervangen op m'n board.

Hier is het filmpje dat de maker maakte om dit pedaaltje te promoten:
http://www.youtube.com/watch?v=63P5VQ77w1k

zoon van Piet
22 mei 2012, 15:03
nogal rommelig filmpje - en het blijft onmogelijk een pedaal te beoordelen via youtube. Het lijkt me een Fuzzface-variant.

Maar was dit filmpje aanleiding voor jou om tot koop over te gaan, of had dat meer te maken met de man en zijn muziek?

Ik oordeel niet, hoor! ik heb zelf ook wel eens heel veel geld neergeteld voor een pedaal :)

titzenpitzer
22 mei 2012, 15:29
Ik ben ook de laatste om te oordelen, maar klinkt goed iig. Aankomst van mijn experience valt dus vrijdag, blijkbaar :(

(moooch 666 berichten, hoe rock'n'roll)

onrust nv
23 mei 2012, 08:23
http://crushthebutton.com/assets/products/4518/product/crush23-2.jpg?1336473326
http://crushthebutton.com/assets/products/4520/product/crush23-16.jpg?1336473346
http://crushthebutton.com/assets/products/4522/product/crush23-17.jpg?1336473361

Doet die sustain hetzelfde als bij de Big muff? Want vooral die knop laat mij GAS krijgen(zeer bruikbaar op drums). Voor mij maken de knoppen op de voorkant niet zoveel uit, Alleen jammer dat de bypass knoppen ook niet aan de voorkant zitten, dan zou ik er een effect pyramide mee kunnen opbouwen.

zoon van Piet
23 mei 2012, 10:29
Doet die sustain hetzelfde als bij de Big muff?
en dan:

(zeer bruikbaar op drums).

sjongejonge! Wat een intens ziek idee: fuzz op drums! :blast:

ja hij doet hetzelfde: de hoeveelheid fuzz regelen. maar dit ding doet nog veel meer dan gewoon fuzz. en of dat allemaal geschikt is voor.. eh.. drums?
Vast wel! ;p

Overigens had die knop origineel nog een andere naam:
http://img515.imageshack.us/img515/1747/peep4.jpg

Twee Tone regelaars naast mekaar! waarbij de eerste de hoeveelheid hoog regelt - Tone, dus- en de andere de hoeveelheid fuzz - ook Tone, dus..
let ook eff op de letterstickertjes, die gewoon in de natte verf zijn geduwd..

titzenpitzer
23 mei 2012, 13:58
Reageren die pots ook niet anders als je bv de octave-functie intrapt?

Gretsch 5120
23 mei 2012, 18:41
Die Experience die bij Crushthebutton te koop staat was van mij; ik heb 'm ingeruild om mijn Timeline te kunnen bekostigen. Ik heb 'm indertijd uit de US over laten komen toen ik nog Chapman Stick speelde: de Stick heeft een lange mensuurlengte (basgitaar lengte), maar heeft op de melodiekant hele dunne snaren (0.07 of 0.08) dus effecten klinken echt totaal anders dan op gitaar. Ik zocht voor mijn ambient-dingen een soort Fripp-achtige fuzz; die Experience in combi met mijn GSP 2101 werkte perfect. (Een minder geslaagd experiment was een Vox Tonebender, ook te koop bij CTB: daar kwam alleen wat vaag gesputter uit bij de Stick). De octave-mode gebruikte ik overigens niet op de Stick... ook hier alleen wat gesputter.

titzenpitzer
23 mei 2012, 18:53
Hé da's ook toevallig! Hoe voelt het?

zoon van Piet
23 mei 2012, 19:29
Reageren die pots ook niet anders als je bv de octave-functie intrapt?

Hmmm.. moeilijk te beoordelen, omdat het octavesoundje echt alles verkneuterd. de drie sounds/effecten zijn serieel: eerst moet de fuzz aan, dan kan de octave erbij en daar kan de swell weer overheen. De fuzz is errug dik en vet, een zaag die niks - maar dan ook helemaal niks- van een fuzzface heeft: weinig dynamiek, superdikke fuzz. De fuzz lijkt meer op een Muff, maar zonder de zingende sustain. De octave is een van de betere, tracked heel fijn over een groot deel van de hals ( halspu aan, toneknop op de gitaar dicht aub) en de swell.. is moeilijk, maar soms, afhankelijk van de stand van de sterren en de algehele zen, kun je je gitaar achterstevoren in laten zoemen, sortof..

onrust nv
23 mei 2012, 23:11
en dan:


sjongejonge! Wat een intens ziek idee: fuzz op drums! :blast:

ja hij doet hetzelfde: de hoeveelheid fuzz regelen. maar dit ding doet nog veel meer dan gewoon fuzz. en of dat allemaal geschikt is voor.. eh.. drums?
Vast wel! ;p

Overigens had die knop origineel nog een andere naam:
http://img515.imageshack.us/img515/1747/peep4.jpg

Twee Tone regelaars naast mekaar! waarbij de eerste de hoeveelheid hoog regelt - Tone, dus- en de andere de hoeveelheid fuzz - ook Tone, dus..
let ook eff op de letterstickertjes, die gewoon in de natte verf zijn geduwd..

De russiese big muff, de bass big muff en de swollen pickle zijn echt super op ritmeboxen en (analoge)drumcomputerds vanwege de sustain knop die geeft nl een soort decay in de fuzz waardoor hij mooi en bruut uitsterft. Vandaar mijn vraag of bij de experiance de sustain hetzelfde doet. Je krijgt daar echt zo'n bruut drumsynth geluid mee. De big muffs zijn wel het smoothst in de decay, de pickle heeft meer crackle in de vervorming waardoor't iets bruter klinkt. Dus ik wil nu zoveel mogelijk verschillende fuzzen met zo'n sustain functie(5 big muffs achter elkaar is ook enorm vet). Binnenkort ook nog FF een Ka-fuzz kopen.

titzenpitzer
24 mei 2012, 00:30
Ik zal het eens testen en opnemen voor je ;)

Tristan
24 mei 2012, 10:25
Oh, gaaf, wel interessant zeg! :)

zoon van Piet
24 mei 2012, 11:19
Ik had nog een niemandalcovertje liggen waarbij ik de tweestemmige melodielijn tweestemmig verneuk met de PEEP (http://soundcloud.com/zvp/guitarman-2).
Direct aan het begin.. en verderop nog twee keer of zo, maar het is niet per se nodig dit helemaal te beluisteren :)

titzenpitzer
24 mei 2012, 11:43
Hij ligt hier naast mij, zie. Direct eens door de Faylon jagen, woepie!

Bernardduur
24 mei 2012, 13:01
Ik vond dat de Experience, als de foxx, eigenlijk altijd een octave aan had staan....... het fuzz effect heeft zo'n octaaf randje. Pas als je de octaaf knop indruk wordt het compleet octaaf fuzz

Vond me daarom altijd te gek :D

titzenpitzer
24 mei 2012, 15:43
Idem, tijdens de eerste seconden dacht ik dat ie al op octave-modus stond. Heel lekker en vuil. Tonepot van gitaar inderdaad toe, de volumeknop de helft en mijn condensatorte 'aan'. Heel leuk. Enkel jammer van de switch voor de swell dus (gretschman weet wel wat ik bedoel :)) dat wordt dan waarschijnlijk niet gezegd tijdens het doorverkopen aan crush the button...

zoon van Piet
25 mei 2012, 14:54
dus dat wordt eh.. hulp inroepen van de Grote SoldeerGod?

titzenpitzer
25 mei 2012, 15:59
Dat wordt tot nu toe twijfelen om hem terug te sturen of niet ;)

osftjm
27 mei 2012, 01:23
Hey!

ff weer terug op de SM FUZZ hoor;)
Ik heb het ook deze week besteld! Lijkt me echt een te gekke fuzz:)
Maar een wachttijd van 5 weken??!!
Is dat normaal, of had hij ze nog niet in voorraad toen jij het bestelde? Hij zei namelijk tegen mij gisteren (26 mei) dat hij het maandag zou verzenden. Ik kan me niet voorstellen dat het dan 5 weken gaat duren...
Naja hopelijk kan je mijn vraag beantwoorden!

Dirk_Hendrik
27 mei 2012, 09:07
Maar een wachttijd van 5 weken??!!
Is dat normaal,

Nee. Maar wel voor te stellen.
260 euro voor een fuzz. Da's niet normaal.

Cageman
27 mei 2012, 10:19
Nee. Maar wel voor te stellen.
260 euro voor een fuzz. Da's niet normaal.

Dat ligt eraan of er high-end materialen worden gebruikt ;)

Nielsje
27 mei 2012, 11:34
Precies, die kunststof ring kost minstens 5 euro!

Tristan
27 mei 2012, 11:43
Als je ze per stuk koopt wel ja. :D

Hmm, SM Fuzz, zou de SM dan de pijn zijn die je in je portemonnee voelt, of de pijn als achteraf blijkt dat het gewoon een veel te dure Fuzz Face clone is? (ik weet niet of het echt zo is hoor) :D

zoon van Piet
27 mei 2012, 12:12
Dat ligt eraan of er high-end materialen worden gebruikt ;)

alle zeven of acht componenten van een fuzzface kloon, ja , dat kan aardig oplopen ;)

Dirk_Hendrik
27 mei 2012, 12:29
Dat ligt eraan of er high-end materialen worden gebruikt ;)

Nee. Dat zit in de idiote perceptie dat duur betekent dat iets beter moet zijn dan goedkoop. Wat overigens niet te rijmen valt met de draadjes waarin Joyo pedalen ook weer de hemel in geprezen wporden voor hun kwaliteit. Iets zegt me dat die Joyo's meer bang for the buck zijn.

Of, in de categorie "perceptie van duur" liep ik gisteren weer tegen iemand aan (Amerikaan) die al jaren een dooie WH1 whammy heeft liggen en het ding dolgraag weer in leven wil hebben. Levend betekent een verkoopwaarde van 500+ dollar. Ik zou die reparatieklus graag doen (whammy's rfixen is leuk!) en weet vrij zeker dat dat goed komt. Toch zijn ook in dit geval, evenals een vorige keer met een Argentijn, de verzendkosten het breekpunt dat er niets gebeurt en de eigenaar met een dooie whammy blijft zitten.

Fireburst
27 mei 2012, 12:32
alle zeven of acht componenten van een fuzzface kloon, ja , dat kan aardig oplopen ;)

Haha, dat dacht ik ook net... als er nu één simpele pedaal is, dan zal het wel een Fuzz zijn.

Cageman
27 mei 2012, 12:52
Whahaha! Ik had er niet op gerekend dat m'n flauwe grap nog reacties zou krijgen xD Ik had de draadjes over componenten ook gelezen ja :)

titzenpitzer
27 mei 2012, 13:11
Hé, weer een discussie over prijzen. Die experience was ook redelijk duur en het waarschijnlijk niet volledig waard, maar ik heb me tot nu toe geamuseerd. Gisteren gebruikt voor de opnames van onze EP; de experience door een 15 watt transistor basversterkertje gejaagd. Bruut!

Hij lijkt wat weg te hebben van mijn opamp muff maar deze laatste is een stuk beter met akkoorden. Ik denk dat ik hem toch ga houden...de goesting in meer fuzzpedalen neemt gestaag toe, al wil ik enkel fuzzen die van elkaar verschillen. Nog voorstellen? ;)

Mocht de brakke swell-functie frustratie opwekken stuur ik hem maar eens naar jou, Dirk ;) als je er dan toch ervaring mee hebt. (oei dat klonk best arrogant, excuses)

SBe
27 mei 2012, 23:54
En inderdaad weer een paar personen die het niet kunnen laten om iets als "te duur en niet normaal" te gaan bestempelen.
Is deze SM fuzz (SM staat voor Scott Mckeon) zijn geld waard? Ik vind van wel, heb er dan ook al veel plezier aan beleefd de laatste dagen - wat voor mij het belangrijkste is. Klinkt goed en ziet er goed uit, simpel.
Als je een fuzz zelf maakt, wat inderdaat niet zo moeilijk is, zal het veel goedkoper kunnen - ongetwijfeld. Zo is het met veel zaken als je thuis eens rondkijkt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je alles zelf gaat maken.
Reken eens uit, geen massa productie dus het frame wordt speciaal hiervoor in kleine oplagen gemaakt door een fabrikant van dergelijke, prijs is dus al hoger dan massaproductie.
Componenten: idem, kleinere hoeveelheid dus hogere kost.
Assemblage: wordt door de kerel zelf in alkaar gestoken en uitgemeten, stuk voor stuk. Ook iets dat natuurlijk meer tijd vraagt en hierdoor meer kosten met zich meebrengt.
Hierbij komt ook de verpakking, zit in een knap doosje met geprint logo - voor mij niet nodig, het gaat hem om de sound, maar mooi.
En verder natuurlijk nog alle kosten die met een klein bedrijfje gepaard gaan, moet ze mij niet uitleggen heb ook een eigen zaak.
Denk dat door sommigen hier niet bij nagedacht wordt, en alles zeer snel als "te duur" gaan beschouwen terwijl ze een rifje spelen op hun custom shop strat of dergelijke, is ook maar een plank met wat snaren...
Heb bij de maker geen andelen, en het is dan ook niet de bedoeling hier reclame voor te maken. Het leek me echter wel leuk om deze pedaal te vermelden daar deze relatief onbekend is en er hier zeker mensen zijn die naar iets dergelijk op zoek zijn.

Ik wil hier niet de zoveelste nutteloze discussie over prijzen starten maar kon mij een reactie niet laten.

Grtz

zoon van Piet
28 mei 2012, 10:29
En gelijk heb je. Als jij helemaal tevreden bent en uit je dak gaat van het ding, is geen prijs te hoog.
En een blik langs mijn spullen leert me dat ik genoeg dingen heb die een dergelijke p/k_verhouding hebben. Te beginnen met nog duurdere fuzzen.
Maar de spot is ook begrijpelijk. Mensen die dure spullen kopen zijn een makkelijk doel voor wie een goedkoper alternatief heeft.
Punt is wel da dit meestal maar een kant op geldt. Ik koop vintage pedalen voor weinig. Maar als ik er ooit een verkoop, is t voor veel.