PDA

View Full Version : fretboard en houding



pescatore
21 mei 2012, 16:47
Ik ben nu een tijdje bezig maar heb een wat basic vraag: als ik speel is het de bedoeling dat ik de frets kan zien (ik speel met de gitaar tegen mijn lichaam op t rechter bovenbeen) want als ik mijn gitaar recht houdt dan zie ik alleen de bovenkant van de hals als ik rechtop zit. Is dit de bedoeling of moet ik hem licht kantelen?

Gr

Rizz
21 mei 2012, 23:18
Wat voor jou comfortabel is.. Nadeel van je gitaar kantelen is dat je handen een grotere draai moeten maken en dus wordt het moeilijker spelen.. Vooral als je barré-akkoorden gaat spelen.. Iets is niet zo erg en als beginner moet je wel.. Als je akkoorden en posities in je motorisch geheugen zitten, kan je je houding aanpassen..

pescatore
22 mei 2012, 16:26
Top, want ik heb bij de F en Dm wel wat issues zonder kijken en wissel tussen Am en E en nog wel een paar hehe. Dan spiek ik ff, gaat idd niet anders nu ;)

Robin...
23 mei 2012, 01:45
Belangrijk is dat je je hals niet als een gieter gebruikt dus moet hij horizontaal of klein beetje hoger. Het klein beetje kantelen is geen probleem. Het zonder kijken spelen is heel goed om mee te beginnen. Makkelijke oefening is misschien alles compleet donker tot dat je je fretboard niet meer kan zien. Dan kun je gaan oefenen met akkoorden wisselen. Als je wat verkeerd speelt moet je horen/voelen waar de noten wel zitten. En het is sowieso prettiger als je dadelijk optredens heb en dat je wat meer op andere dingen kan letten dan je hals.(if you know what I mean)

pescatore
23 mei 2012, 04:15
Wow, dat klinkt zeker als een nuttige oefening, dat ga ik zeker doen. Wat een top-forum is dit, krijg op alles gedetailleerd antwoord en iedereen is relaxed en laid back tot op heden, ondanks mijn 4562 simpleton vragen ;). Ik geloof dat ik technisch niet zo heel fout bezig ben, vandaar ook mijn vraag, ik wil alles strak aanleren, zeker omdat ik geen les heb nog maar laat t af en toe wel checken door mensen. Ik kijk nu bij een x-aantal akkoorden nog teveel bij t wisselen en ik was bang dat dit fout was, maar t is zo lastig anders hahah *gaan verder met ons best doen*

pescatore
23 mei 2012, 04:19
En het is sowieso prettiger als je dadelijk optredens heb en dat je wat meer op andere dingen kan letten dan je hals.(if you know what I mean)

Ja, I wish haha :supercool:

Montecristo
24 mei 2012, 07:28
Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet... vandaar dat ik waarschijnlijk ook zo'n slechte houding heb. Ook als ik sta heb volledig zicht op mijn fretboard... ;)

Live is inderdaad wel handig als je ook je omgeving kunt volgen, mogelijk zijn alcohol, rookmachines en lichten dan ook nog factoren waar je rekening mee moet/kunt houden. Kan een aardige disorientatie opleveren kan ik je vertellen... ben bijna een keer het podium van tivoli afgestapt.... aan de verkeerde kant danwel ;)