PDA

View Full Version : Beamblockers en microfoons



LordOfLager
21 mei 2012, 12:44
Vraag wat betreft beamblockers - hebben die effect op microfoons voor je versterker? Of wordt de plaatsing van een microfoon er alleen maar makkelijker door?

bass blom
21 mei 2012, 13:05
makkelijker niet.
leuker wel ergens.
het is ineens of je een parametrische EQ in de hand hebt.
je kunt heel veel verschillende klankbeelden oppakken door maar een heel klein beetje verplaatsten.
de sweet spot onthouden is daardoor wel wat moeilijker.

LordOfLager
21 mei 2012, 13:20
Is het in dat geval niet mogelijk om per combo (2 speakers per combo) 1 speaker te voorzien van een beamblocker of levert dit "ongewenste" resultaten op? (ik druk me hier even heeeel netjes uit :D)

bass blom
21 mei 2012, 13:21
dat is een prima uitgangspunt.
ik had een 412 met V30's en daar had ik er twee op.

Mitch
21 mei 2012, 14:14
Bij een open back 2x12 combo zou ik ze persoonlijk zéker allebei uitrusen met een BB. Dat komt de spreiding écht enorm ten goede en ik spreek uit ervaring. Het uitmic'en is geen probleem, alleen effe er op letten dat de geluidsman 'm niet pal op het midden zet (maar dat moet je toch, als je niet uitermate k*t wil klinken in de zaal...). Als ze 'm gewoon off axis op de rand zetten is er niks aan de hand.

dml
21 mei 2012, 14:48
makkelijker niet.
leuker wel ergens.
het is ineens of je een parametrische EQ in de hand hebt.
je kunt heel veel verschillende klankbeelden oppakken door maar een heel klein beetje verplaatsten.
de sweet spot onthouden is daardoor wel wat moeilijker.

Heu? Het is toch juist zo dat een BB er voor zorgt dat met name het hoog difuus wordt weergegeven en mixt met het laag en mid van de speaker? Dat zou betekenen dat die sweet spot en het klein beetje verplaatsen veel minder van belang is?

bass blom
21 mei 2012, 14:57
Heu? Het is toch juist zo dat een BB er voor zorgt dat met name het hoog difuus wordt weergegeven en mixt met het laag en mid van de speaker? Dat zou betekenen dat die sweet spot en het klein beetje verplaatsen veel minder van belang is?

probeer het maar eens :D

dml
22 mei 2012, 08:33
Geen behoefte aan om te proberen. Jouw praktische ervaring staat mijns inziens haaks op de theorie die Weber aanhangt. Wat mij overigens niet uitmaakt, hoor.

Rinze
22 mei 2012, 08:59
Dichtbij maakt het denk ik meer uit door de "versperring" die de geluidsbaan beďnvloedt. Het effect van gelijkmatiger spreiding treedt op grotere afstand op, stel ik me zo voor. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

LordOfLager
22 mei 2012, 09:00
Ik heb dus gisteren 2 beamblockers besteld (voor 2 verschillende openback combo's) - ik zal na montage (en de optredens van aankomende week - als ze dan al gemonteerd zijn) even mijn ervaringen neerplempen alhier :)

bass blom
22 mei 2012, 09:24
ik vond ook iets heel anders, grappig.


http://www.youtube.com/watch?v=u_BaO7Mg3oQ

LordOfLager
22 mei 2012, 09:29
grappig filmpje.. maar je staat wel met zo'n lap plastic voor je cab te spelen :) (is niet eens altijd plaats voor op bepaalde podia :D)

bass blom
22 mei 2012, 09:33
ja het ziet er niet echt uit :D

Mitch
22 mei 2012, 11:38
Deze vraag is overigens al een keer twaalf beantwoord in het Beamblocker topic. Of dertien keer, daar wil ik van af zijn :D Ook ervaringen zijn daar legio te vinden.

pietvanbuiten
24 mei 2012, 22:59
Ik vind het geluid in beide gevallen metaalachtig rammelen, niet mijn ding......

Liquid_Metal
24 mei 2012, 23:14
Ik vind het geluid in beide gevallen metaalachtig rammelen, niet mijn ding......

Da's misschien zijn sound, maar het bevalt me wel dat er veel minder verandert met dat ding ervoor.

the sure thing
28 mei 2012, 15:08
Zie opmerkingen Mitch. LIVE staat de mic tegen het speakerdoek aan en dan zet je de mic niet in het midden van de speaker (doe je zowiezo niet). In de STUDIO kan je in de regel andere mic technieken gebruiken, maar dan heb je de BB imho niet nodig.

LordOfLager
6 juni 2012, 12:17
Nou - ik zou nog even mijn ervaringen posten.. hierbij dus :)

Ik heb dus in beide combo's 1 speaker voorzien van een blocker (bij de VOX was dat trouwens aardig schroeven om voor elkaar te krijgen LOL). Heb slechts eenmaal geoefend met die beamblockers, maar het viel wel op dat ik de versterkers bij lange niet zo hard hoefde te zetten als voorheen voordat iedereen de gitaren goed kon horen.

Bij de optredens (3 a 4??) was het nog veel beter; door de spreiding was het echt goed te horen op het podium en bij het plaatsen van een mic door een geluidsman (moet eerlijk zeggen, deze begrepen wel donders goed waar ze mee bezig waren) hoefde ik slechts aan te geven dat beide rechter-speakers niet voorzien waren van een blocker.. Simple & effectief!

Ben er zeker wel blij mee - het geluid verandert niet (of niet veel) - het is gewoon domweg beter te horen.

Toch, thanks voor de reacties!

Brum
6 juni 2012, 12:40
ik vond ook iets heel anders, grappig.

http://www.youtube.com/watch?v=u_BaO7Mg3oQ

De prijs vond ik ook grappig. Het ding kost maar zo'n €345,- Geen geld...

LordOfLager
6 juni 2012, 13:11
De prijs vond ik ook grappig. Het ding kost maar zo'n €345,- Geen geld...

el cheapo!

Rick trodat
6 juni 2012, 13:43
Kan je eigenlijk niet gewoon een kruis met ducttape exact in het midden van je doek plaatsen, zit ik te denken?

Braindead
6 juni 2012, 14:45
Ik kan me niet voor stellen dat je dan meer opties hebt. De beamblocker haalt hoog weg dus je zal dan sowieso minder hoog hebben als je op de conus richt?

Zo'n kruis tapen (of een cirkel) moet ook gewoon werken.

LordOfLager
6 juni 2012, 15:52
Ik kan me niet voor stellen dat je dan meer opties hebt. De beamblocker haalt hoog weg dus je zal dan sowieso minder hoog hebben als je op de conus richt?

Zo'n kruis tapen (of een cirkel) moet ook gewoon werken.

De beamblocker haalt geen hoog weg - zorgt alleen voor dat het diffuus wordt - dus alle kanten op gaat.
die onderkant van zo'n beamblocker is bol (die recht voor de conus zit) ik kan me voorstellen dat dat wel een functie heeft - alhoewel misschien een kruis plakken even goed zou kunnen werken. ik zou zeggen: test't ;-)

Braindead
7 juni 2012, 19:45
Dat plakken kan natuurlijk op den duur wel neveneffecten geven. Als je sommig tape lang laat zitten en vooral bij hoge temperaturen dan kan die plak zich mogelijk gaan afzetten op het speakerdoek.

the sure thing
8 juni 2012, 17:18
Dat is stoer!