PDA

View Full Version : gibson sg signature pick-up



stijn-SG
20 mei 2012, 21:00
hallo,
ik vroeg me af, als je een angus young signature pickup in een gibson sg standard plaatst.
of je dan het zelfde geluid krijgt als een angus young signature, want dat zou namelijk aardig in de kosten schelen.

geert1976
20 mei 2012, 22:53
hallo,
ik vroeg me af, als je een angus young signature pickup in een gibson sg standard plaatst.
of je dan het zelfde geluid krijgt als een angus young signature, want dat zou namelijk aardig in de kosten schelen.

uuhh,

Angus zijn oude SG's waren destijds voorzien van een Meastro Lyra Vibrola en die doet ook erg veel met je tone (maakt hem meer middy).

Welke amp heb je?, want angus draaide gewoon zijn Marshall helemaal open, no nonsense dus.
Ik denk dat als je een SG neemt, daar een goede Dimarzio DP 151 in knikkert, een goeie oude Marshall buizenversterker neemt en die helemaal opendraait dat je aardig in de buurt gaat komen.

aaronstonebeat
20 mei 2012, 23:06
Volgens mij hebben die signature pickups er vrij weinig mee te maken. Ik heb Angus wel eens in een interview horen zeggen dat mensen steevast verbaasd zijn dat hij zo'n 'dun' geluid heeft als ze ooit een gitaar van hem vast hebben.

Hier zit hij op huiskamerniveau te spelen op een P90 en toch is het Angus ten voeten uit; het zit in de vingers:


http://www.youtube.com/watch?v=seoAaMegQtI

guitarkid
21 mei 2012, 17:46
En wat me nu in deze erg leuke clip (dank!) ook weer opvalt is de positie van zijn rechterhand: hij speelt (altijd) relatief ver van de brug!

Rock Bottom
21 mei 2012, 18:16
Als er nou duidelijk was wat hij voor de rest gebruikt in die clip kun je op normaal volume ook een beetje in de buurt komen.

Mr.Fingers
21 mei 2012, 18:29
Tone zit in de vingers... Ik heb deze gehad, en ik kwam niet eens in de buurt van Angus Young of Robbie Krieger... Ik klonk gewoon als ik.

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/a51aecfb.png

aaronstonebeat
21 mei 2012, 19:50
Als er nou duidelijk was wat hij voor de rest gebruikt in die clip kun je op normaal volume ook een beetje in de buurt komen.

Een versterkertje waar hij net genoeg gain in kan draaien, geen effecten. Het doet er niet zo gek veel toe, denk ik; het zit 'm voor 90% in wat hij speelt en hoe hij het speelt.
Wat je in ieder geval niet nodig hebt, zijn elementen met hoge output en versterkers met bakken gain. 't Is veel meer een bluesgeluid dan een heavy metal- of hardrockgeluid. Hij is eigenlijk ook een bluesgitarist.

LesPaul1612
21 mei 2012, 20:02
Daar zegt Aaronstonebeat het wel vrij goed.
De crunch van Angus is een beetje hetzelfde als dat van Deep Purple of Thin Lizzy.
Gain een klein beetje open, maar de tone moet vooral komen uit het volume van de amp, en een groot deel zit ook in de aanslag.
Zelf vind ik de tone van Angus makkelijk te krijgen. Je moet alleen even weten waar je moet beginnen.

aaronstonebeat
21 mei 2012, 20:18
Ik realiseer me inmiddels wel dat ik de openingsvraag niet helemaal goed heb gelezen: een SG Standard met AY signaturepickups zal qua specificaties marginaal verschillen van een SG AY signature.
Hoe jij dan klinkt met die gitaar hangt vooral van jou als gitarist af.

driesp
21 mei 2012, 20:44
In de jaren 77-90 had 'ie veel meer gain dan je dacht. De combinatie van vooral zijn kenmerkende notenkeuze, vibrato, superaccurate bends, juiste speakers ( G12-65 ) en oude marshall's ( tot JCM800 ) maken z'n geluid.

Niet te vergeten z'n draadloos systeem die gebruikt werd tot midden jaren 80 die vooral als boost voor z'n versterker gebruikt werd. Zie hier één van de weinige foto's ervan, op de bass cabs..

http://www.banane.at/blog/uploads/5834169823_7a5edbbc34_b.jpg

stijn-SG
22 mei 2012, 21:22
heey,
bedankt voor de reacties,
hebben jullie mischien nog wat tips voor mij, hoe ik een ongeveer een beetje het geluid van angus kan krijgen.
ik heb een gibson sg standard en een marshall jcm2000 tsl100.

alvast bedankt.

aaronstonebeat
22 mei 2012, 21:56
Flink wat bas en mid erin draaien en wat minder treble, geen presence, voldoende gain maar niet teveel; geen effecten gebruiken. Ik heb ooit eens ergens gezien dat dat ongeveer zijn settings zijn.

Maar vooral: bestudeer zijn speeltechniek.

driesp
23 mei 2012, 00:06
Volume 4-5 voor rhythm, en voor solo's 7-9. Voor early ac/dc, tone redlijk dicht ( 5 ).
Bestudeer inderdaad eens de techniek. Gewoonweg kings of timing (!) die mannen ( en dat maakt superveel uit ! )

Rinze
23 mei 2012, 08:28
Het gekke vind ik dat die Angus sig pups high output gevallen zijn terwijl hij zelf op gewone PAF's speelt. Nooit begrepen.

stijn-SG
23 mei 2012, 08:43
trouwens is een jcm2000 tsl100 nog een beetje een goeie amp voor het ac/dc geluid?

Rinze
23 mei 2012, 09:59
trouwens is een jcm2000 tsl100 nog een beetje een goeie amp voor het ac/dc geluid?

Op het crunch-kanaal met de voorvolume niet te ver open zul je een heel eind komen denk ik. Op internet heeft men besloten dat de TSL niet zo'n goeie Marshall is maar dat is deels erg modegevoelig en het is ook maar net wat je zoekt. Maar nogmaals: niet teveel voorversterkervervorming, open akkoorden moeten nog goed en open klinken. Op laag volume zal het wel moeilijk worden, al heb ik zelf het idee dat het ook een manier van spelen is. Op een akoestische gitaar kan het namelijk ook prima klinken ;)

Angus heeft natuurlijk ook niet altijd hetzelfde geluid gehad. Op Let There Be Rock klinkt het allemaal zelfs wat scherp. Powerage klinkt lekker droog, Back In Black is veel vetter qua geluid. Bij AC/DC wordt het geluid natuurlijk heel erg bepaald door de klank van de twee gitaren samen. Da's nog knap lastig in je eentje..

zoon van Piet
23 mei 2012, 10:09
Maar vooral: bestudeer zijn speeltechniek.

+1. en vergeet daarbij die van zijn broer niet!
( want ik vraag me nog steeds af wie van die twee de ware held is..)

aaronstonebeat
23 mei 2012, 10:35
+1. en vergeet daarbij die van zijn broer niet!
( want ik vraag me nog steeds af wie van die twee de ware held is..)

Ha ja, volgens Angus is dat duidelijk Malcolm; naar eigen zeggen, hoopt hij ooit ook zo goed te worden.

Rinze
23 mei 2012, 10:55
Het is ook vooral de interactie tussen wat ze spelen die het zo goed maakt (en zo moeilijk echt goed na te spelen), hoe het in elkaar grijpt. Mensen die het afdoen als simpel gerag horen imho een heel groot deel niet.

Brum
23 mei 2012, 13:09
Er gebeurt alleen voor veel mensen wat weinig in een gemiddeld nummer van AC/DC, qua opbouw en da's wellicht waarom het veel mensen niet zo kan raken.;) Qua strakheid kunnen daarentegen nog heel wat bands van AC/DC leren, dat moet ik toegeven.

Die TSL100 is een prima versterker. Als je de gain niet te ver openschroeft moet je wel redelijk in de AC/DC hoek komen. Nooit helemaal natuurlijk, maar dat kan ook niet. En met een gewone SG Standard, eender welke PAF-achtige elementen, moet je ook echt wel een heel eind kunnen komen.

TimoSomers
23 mei 2012, 13:24
Een normale SG moet zeker lukken.
Zoals gezegd, het is ECHT speeltechniek.
Vroeger dacht ik van ja bullshit, als ik vai kan spelen kan ik ook AC/DC raggen.
Niet dus :).

Toen kwam ik bij Vengeance en kreeg ik een les paul in m'n handen gedouwt en een DRILLCURSUS slaggitaar spelen van pa en toen kon ik het ineens. Het is pure timing, aanslagtechniek, demptechniek (vooral ook!) en ballen.
AC/DC is 100 keer moeilijker om goed te spelen dan heel veel andere shit, juist omdat het verschrikkelijk amateuristisch klinkt als je het niet goed doet. Het gaat om de intensiteit en de strakheid en ballen. Je kan wel weten hoe je het moet spelen, maar dan ben je pas op 10%. Beetje hetzelfde met Gary Moore, het is een eitje, maar niemand kan het.

Om dus op je vraag te reageren: Ja :D. Dat + veel oefenen en goed luisteren.

driesp
23 mei 2012, 17:23
Weet niet zo zeker als je met een low output PAF achtig element krijgt wat je wilt. Tegenwoordig zitten er ook pearly gates pickups in z'n sg dacht ik.

De gretsch met dikke snaren van z'n broer en zijn bijhorende speeltechniek is inderdaad wel de backbone van de band en het geluid, maar eigenlijk moet je het totaalplaatje bekijken. De drums en bass zijn zeker niet te onderschatten...

bat
23 mei 2012, 17:28
Het gekke vind ik dat die Angus sig pups high output gevallen zijn terwijl hij zelf op gewone PAF's speelt. Nooit begrepen.
Ik vermoed dat mensen die een Angus signature willen hebben, vooral ook op zoek zijn naar het geluid van Angus (en eigenlijk van de hele band, da's het verneukeratieve). Die weet dat uit een PAF te halen, wij mindere goden moeten het ook van een beetje ondersteuning van de techniek hebben. De gemiddelde gitarist zal met high output pickups sneller een Angus achtig geluid treffen, dan met precies de spullen die hij zelf heeft.

stijn-SG
23 mei 2012, 21:10
ja jullie hebben wel gelijk dat je het hele plaatje bij elkaar moet bekijken als alleen de lead gitaar.
maareh toch nog even over angus in de jaren 70 / begin 80 speelde hij volgens mij ook op een SG Standard, alleen toen zaten er nog maestro tremolo's op.

driesp
23 mei 2012, 21:26
Een hele andere std. dan die van nu toch. Staar je echter niet blind op die vibrola. Die doet meer slecht dan goed, geloof me.

aaronstonebeat
23 mei 2012, 21:33
Ik denk dat Angus aanvankelijk ook niet echt overwegingen had wat betreft het geluid van de gitaar. Die ene SG stond daar in de muziekwinkel; het model met de duivelshoorntjes sprak hem nogal aan en die toevallige gitaar schijnt een behoorlijk dunne hals te hebben gehad. Dat waren de belangrijkste overwegingen voor de nogal kort van stuk zijnde Angus, plus dat een SG een heel lichte gitaar is.

Maar in het begin deelden hij en Malcolm een telecaster voor noodgevallen als gebroken snaren tijdens optredens. Ik ben er ergens van overtuigd dat hij op een telecaster min of meer hetzelfde klinkt.

driesp
23 mei 2012, 22:23
Dit is één van de enige audio recordings waar hij een telecaster gebruikte, je hoort hem stilletjes op de rechterkant van de stereo.
Maar hier is Angus duidelijk prominenter in de mix dan z'n broer, en hier hoor je ook heel goed de SVDS wireless aan het werk.

Klik! (http://www.youtube.com/watch?v=iYPCKmCmMNU&feature=plcp)

aaronstonebeat
23 mei 2012, 22:33
Ik heb de zaak even helemaal naar rechts gedraaid; in de handen van Malcolm werkt het in ieder geval prima :ok:

Voor de adepten: elk broertje heeft zijn eigen plaats in het stereobeeld, bijna als de oude beatles; als je echt wil uitpluizen wie wat speelt is de links-rechtsknop goud waard.

Rinze
23 mei 2012, 22:52
Angus vertelde in een interview over de gitaarkeuze. Malcolm had zijn Gretsch al, ze gebruikten idd ook een Tele. Angus koos de SG vanwege zijn kleine bouw en verder meldde hij expliciet dat hij geen Strat wilde omdat de Beach Boys er op speelden :seriousf:

stijn-SG
15 september 2012, 13:07
jongens allemaal bedankt voor de info,
ik heb er wat aan gehad ik hou mijn SG standard denk ik gewoon zo als hij is.
maareh ik heb nog een vraag over mijn versterker een Marshall Jcm2000 tsl100,
er zit een fx knop op en die zit ook op het pedalbord maar als ik er op klik hoor ik geen verschil of iets ofso,
en ik weet eigenlijk ook niet echt wat die fx nou inhoud.

bass blom
15 september 2012, 13:10
dan moet je eerst iets in je effectloop hangen, in/uit achterop.

stijn-SG
25 september 2012, 21:54
oh oke, bedankt

stijn-SG
28 november 2012, 21:55
jongens ik had nog een vraag, wat voor verschil hebben de elementen uit een SG standard en die 57 classic elementen uit een 61 reisue?

.slash.
28 november 2012, 22:09
De '57 classics zijn wat voller en warmer van geluid, de 'normale' pickups zijn iets scheller en schijnbaar moderner.

stijn-SG
29 november 2012, 16:49
ik namelijk mischien de pickups in mijn sg standard vervangen met die 57 classics,

Orpheo
29 november 2012, 16:56
fout. de 57 classics worden juist als transparanter gezien, minder 'dik' en fuzzy.

de 490/498 set is een waanzinnig leuke set maar je moet er wel wat moeite voor doen. namelijk: magneten wisselen. anders is het halselement een wollige brei en het brugelement een nasaal, fizzy snotterige zooi.

maar goed, al met al zal je geen 'betere' tone krijgen door te wisselen van de 490/498 set naar de classics.