PDA

View Full Version : eigen ontwerp steelstring



Panucci
20 mei 2012, 11:45
OK. Aangezien toch een aantal mensen meer wilde zien....

Voordat ik een hele topic aanmaak, is dit wat jullie hier toelaten? Of post ik het, en haalt het dan weer 'het mooiste in mensen naar boven'?

Ik heb pas op het CMB in Puurs een eerste eigen ontwerp gemaakt voor een steelstring.
Uit dit hout

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJ7HHOJW-D.jpg

is deze gitaar naar voren gekomen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PN7E663A-D.jpg.

Verhaal over het bouwen en hoe dit ontwerp tot stand is gekomen, is dat te commercieel voor dit forum?
Roept het agressie op? Of andere ongemakkelijke gevoelens?

Tabula Rasa
20 mei 2012, 11:48
Graag, bouwfoto´s, verhalen en leerzame shit!!!!!!!

Ray_W
20 mei 2012, 12:15
Panucci
eigen ontwerp steelstring

Verhaal over het bouwen en hoe dit ontwerp tot stand is gekomen, is dat te commercieel voor dit forum?
Roept het agressie op? Of andere ongemakkelijke gevoelens? .


Vraag ¿ Zijn het een nieuwe discussie uitlokken, anderen hier uit hun tent lokken, een populariteits contest opzetten of zoek je bewust de grens (die ons allen opgelegd zijn) op of stap je het liefst over die grens , Of hoop ik echt; het forum positief versterken ? ?
Wat is nu de echte reden die jou hier doen posten ?

Als je de spelregels van dit forum naleest weet je zelf wat kan en wat niet, de vele en diverse topics op dit forum kunnen een goede leidraad zijn wat wel en niet kan en misschien hoe anderen hun posts aankleden.

Ik sta achter de post van;


Tabula Rasa
Graag, bouwfoto´s, verhalen en leerzame shit!!!!!!!

Als het om de bouw ansich gaat, electronica- hout - be- / af-werking kennis delen / uitwisselen, de do"s and dont"s. verhalen etc. zal ook ik met interesse jou posts volgen.

De grenzen zullen door anderen bewaakt worden. (moderators)

Dus laat het echt interessante nu maar komen.


Ray.

Dimitri92
20 mei 2012, 12:56
Omg..... >.<


Ontopic: Show us moooore, heb via Jos (en dan weet Angelo vast al wel wie ik bedoel) veel lovende woorden over je gehoord. Ik zie zeker graag meer!

Pepe
20 mei 2012, 13:06
Vertel eerst eens over het waarom voordat je loos gaat. Welke ideeën hebben geleid tot keuzes van materiaal en constructie. De designer en non bouwer in mij vind dat vaak interessanter dan het bouwen zelf.

Mattia
20 mei 2012, 16:28
Als bouwer vind ik de ontwerp afwegingen minstens even interessant als een uitgebreid bouwverslag. Maar vooral ook de resultaten (akoestisch)!

Ga vooral je gang zou ik zeggen.

Ike57
20 mei 2012, 16:38
Verhaal over het bouwen en hoe dit ontwerp tot stand is gekomen, is dat te commercieel voor dit forum?
Roept het agressie op? Of andere ongemakkelijke gevoelens?

Niet commercieel, geen agressie en ik voel me ook nog redelijk gemakkelijk :D

Dus, gewoon doorgaan. Ik heb een open mind !!

Rizz
20 mei 2012, 21:13
Damn, je gaat een paar dagen zuipen in luxemburg met wat vrienden en er ontstaat een complete rel op het forum! Dit is geweest en ik zal daar niet meer op ingaan..

Angelo, welkom! Als aspirant-bouwer van akoestische gitaren wil ik graag van je leren.. Heb wat foto's op je website bekeken, maar heb helaas geen facebook en net als Ike57 geen behoefte aan dat soort social media.. Het ziet er iig heul vet uit en vraagt om meer!

Ajb, post nog 's wat en laat onze kaken tegen de grond klappen..

stijnkenens
20 mei 2012, 23:06
Hey Angelo, super !!!

Zeg niet wat ze waard is, voor wie ze is, of wat dan nog, gewoon een gigantisch uitgebreid en interessant bouwverslag en niemand kan klagen.
Prof bouwer of niet, dat is alleen maar goed dat die hier vertoeven, en een kijkje achter de schermen geven !

En Ray:
De reden waarom mensen hier samen zijn: kennis delen, vragen beantwoorden, vragen stellen.
Prof bouwer of niet.



s.

Ray_W
21 mei 2012, 01:15
Hey Angelo, super !!!

...

Prof bouwer of niet, dat is alleen maar goed dat die hier vertoeven, en een kijkje achter de schermen geven !

En Ray:
De reden waarom mensen hier samen zijn: kennis delen, vragen beantwoorden, vragen stellen.
Prof bouwer of niet.

s.

Stijn eens met jouw tekst, maar dat zijn heb ik ervaren redenen, voor velen hier , ook dus de jouwe en de mijne.

Zonder weer een off tipic discussie te willen aanwakkeren.

Angelo heeft tot nu toe o.a. dit geschreven:

1. "Mijn insteek was, dat op ik gitaarnet mensen zou treffen met wie het leuk is om e.e.a. te delen over bouwen en repareren." ,
2. "Ik had het bouwproces van mijn akoestische willen posten, en van alles over het winden van pickups."
3. "........ Dus ik wilde niet meteen beginnen met een uitgebreid verhaal over bouwen, repareren, "
4. "OK. Aangezien toch een aantal mensen meer wilde zien...."


Mijn reaktie;
Op 1 ; Ja die zijn er zeker, ook ik, op mijn bouw niveau.
Op 2,3 en 4; Laat dan maar komen, graag, op zo'n bijdrage zitten meer hier denk ik te wachten, ik word dan meteen met bewijs in het "spam ongelijk" gesteld.


Ik geef toe, Angelo moet meer tijd krijgen om zijn bijdragen te kunnen posten... ik wacht het verder rustig af en hoop niet het halve forum nu weer over me heen te krijgen......

.... ik heb het nu nog moeten doen met alleen wat foto;s van eind producten, nog geen spannend midden.
Facebook, twitter etc zijn niet mijn ding, neem ook geen account..... dus ik wacht het hier wel af.

Ray.

rijsberman
21 mei 2012, 01:25
Hee cool, een bouwverslag! Van iemand die (op z'n minst bovengemiddeld, ik ken je verder niet) weet wat 'ie doet!

I'm game!

snaarplukker
21 mei 2012, 07:27
OK. Aangezien toch een aantal mensen meer wilde zien....

Voordat ik een hele topic aanmaak, is dit wat jullie hier toelaten? Of post ik het, en haalt het dan weer 'het mooiste in mensen naar boven'?

Ik heb pas op het CMB in Puurs een eerste eigen ontwerp gemaakt voor een steelstring.
Uit dit hout

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJ7HHOJW-D.jpg

is deze gitaar naar voren gekomen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PN7E663A-D.jpg.

Verhaal over het bouwen en hoe dit ontwerp tot stand is gekomen, is dat te commercieel voor dit forum?
Roept het agressie op? Of andere ongemakkelijke gevoelens?

Een verhaal over het bouwen van een gitaar hoeft niet commercieel te zijn. Wel als op elke foto "Panucci Custom Guitars" vermeldt staat.
En een van je posts, waar zo'n ophef over was, leek meer op een reklame-folder dan een bouwverslag.

Maar je kan best verontwaardigd zijn en dreigen met niets te plaatsen op deze forum. Dat is jouw keuze. Maar wat je geplaats hebt, daar heb ik nog niets van kunnen leren. En ik denk dat een ander daar ook niets van leert.
Iedereen die handig is, een gezond verstand heeft en kennis van gitaartechniek, kunnen een gitaartje bouwen.
Just my 2 eurocents.

Panucci
21 mei 2012, 08:17
Goed hier begin van het bouwverslag. Of het leerzaam is, kan ik niet beloven... (trouwens de reden dat ik tegenwoordig sommige foto's een watermerk geef, is dat ik heb gemerkt dat ze overal op internet opduiken op sites bij mensen die claimen dat het hun werk is. dus daar heb ik van geleerd. bij bouwfoto's zal dat wel meevallen, hoop ik).

Ik loop al een tijdje rond met ideeen over hoe naar mijn idee een steelstring ook gebouwd kan worden. Dit is het eerste model waarbij ik dat heb kunnen uitproberen.

Het eerste en belangrijke punt wat ik wilde veranderen ten opzichte van een traditionele gitaar is de positie van het klankgat. Die zit naar mijn idee constructtechnisch op een geheel verkeerde plek, waardoor je een zware bebalking nodig heb om te voorkomen dat de gitaar in elkaar stort. Met deze lichte bebalking trilt het bovenblad optimaal, wat hopelijk de klank ten goede komt. Daarbij heb ik ook een side hole gemaakt, zodat het geluid ook naar de speler toegaat. Door deze positie van het klankgat kun je de brug precies in het midden van het bovenblad plaatsen (meer naar achter t.o.v. bijv. een dreadnought). Verder wilde ik het speelcomfort verbeteren door het aanbrengen van een arm-rest en een rib-rest.

Ik heb gekozen voor een bovenblad van Duits fichte. Dit is een mooi stuk Europees hout, dat ik een aantal jaar geleden bij Kollitz in Duitsland heb gekocht. Voor het achterblad en de zijkanten heb ik gevlamd esdoorn gekozen. Dat staat mooi bij de binding van contrasterend palissander. De nek wilde ik ook van gevlamd esdoorn en met een ebben toets.

De eerste stap bij het bouwen is het voegen van het bovenblad. Het voegen doe ik met de schaaf om de twee delen zo mooi mogelijk gespiegeld tegen elkaar te krijgen. Het voegen van het achterblad zijn feitelijk dezelfde handelingen, al is het spiegelen hierbij nog iets belangrijker. De vlammen moeten links en rechts mooi overeenkomen.
Het bovenblad is gedroogd en maak op dikte. Hier is waar de luthier verschilt van de fabrikant. Ik kijk hoe dik dit individuele blad moet zijn, in plaats van een algemene maatvoering te hanteren. Dat doe je door te voelen op stijfheid en telkens heel dunne laagjes af te schaven. Mijn blad was vrij stijf. Ik kwam uiteindelijk op 2.8 mm. Een andere methode is trouwens het blad tussen je vingers te houden en wapperen. Als het klinkt als een stuk plaatstaal, dan begint er muziek in te komen. Je zoekt het punt waar het hout muzikaal begint te klinken.
Het achterblad schaaf ik op 2.4 mm. Daar heb ik toen een palissander contrastrib in het midden gedaan. Persoonlijk vind ik strak tegen elkaar gelijmd esdoorn niet mooi staan, omdat de richting van de houtnerf eigenlijk altijd spiegelbeeldig is. Een contrastrib vind ik zelf een mooier effect geven.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IKCUUEJ6-D.jpg

De bebalking is geïnspireerd op Tacoma / Mortella. Deze gaan voor een soort grote A bracing met een verstevigende balk achter de brug. Dus het zijn in feite maar drie zangbalkjes in vergelijking tot een traditionele gitaar. Deze balkjes ga ik met de tijd met kleine stapjes steeds iets eraf halen. Het is voor mij nog beste wel moeilijk om deze balkjes op de juiste dikte te krijgen, omdat ik geen referentie heb (bij Mortella en Tacoma heb ik het alleen gezien, geen exacte maten beschikbaar).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RG7IXKYW-D.jpg

Voor de bebalking van het achterblad heb ik de plannen van Mortella aangehouden. Deze heeft drie brede lage balken in plaats van vier smalle hoge balken, zoals gebruikelijk is. Op de foto is de gitaar eigenlijk al een stadium verder, maar de balken zijn wel mooi te zien.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLMHVCAK-D.jpg

De zijkanten zijn op 1.8mm geschaafd. Nu kan ik beginnen aan het maken van de mal.
Hier moet ik een speciale uitsparing maken voor de cutaway. Ik heb de mal verder zo gemaakt dat ik de gitaar erin en eruit kan halen wanneer ik wil. Ook kan ik de mal voor een volgende gitaar met een andere cutaway ook weer gebruiken

Wat ik gemerkt heb bij gevlamd esdoorn is dat je erg moet uitkijken dat het niet breekt op de korte houtnerf. Daarom is het aan te raden om het dunne metaal van het buigijzer als ondersteuning te gebruiken. Het buigen van de cutaway was geen pretje. Het kostte veel inspanning om de enorme holling te buigen. Uiteindelijk wel gelukt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EEGY4ML8-D.jpg

Vervolgens maak ik het hielblok en lijm ik dat in. Ik heb expres voor gevlamd esdoorn nekblok gekozen. Met het gat dat erin komt, kijk je exact tegen dat nekblok aan. Dan vind ik esdoorn hier mooier passen dan mahonie, wat traditioneel gebruikt wordt.

Een toets met de juiste mensuurlengte (25”) had ik thuis nog liggen. Dus die kon ik gebruiken. Maar omdat ik de toets wil laten zweven, heb ik hier van het onderste gedeelte een stukje uitgefreesd en met zeven lagen carbonfiber epoxie matten verstevigd. Zo houdt de toets toch nog stevigheid, zelfs al heeft hij geen ondersteuning.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCMCMOYY-D.jpg

Voor de armrest en ribrest heb je interne versteviging nodig. Deze maak ik van Amerikaans moeras-essen. Daarvoor had ik nog hout van een telecaster die ik eerder thuis had gemaakt.
De armrest maak ik precies in de vorm waar het moet komen. Ik zorg dat het voldoende verdikking heeft om het bovenblad en de zijkant, of wel de achterkant en de zijkant te kunnen ondersteunen. Er moet nog voldoende lijmoppervlak overblijven!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZPECE8SF-D.jpg

Hierna heb ik het achterblad en het bovenblad erop gelijmd. Uiteraard nadat ik de laatste aanpassingen aan de zangbalkjes in het bovenblad had gedaan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7HVATU6H-D.jpg

Bindings aanbrengen is een delicaat werkje, misschien wel een van de moeilijkste aspecten van het bouwen. Na de ervaring met mijn vorige gitaar (waarbij ik per ongeluk een bot freesje in mijn handen had!) was ik extra alert. Ik heb nu een beter, scherp (!) freesje gebruikt en er rustig de tijd voor genomen. Daarbij komt dat deze gitaar veel hoekjes en verstekjes kent en ook nog een een cutaway.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WYRVBI3V-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOV8RCXE-D.jpg

Ik heb gekozen voor een palissander binding met wit en zwarte randjes, omdat ik dat mooi vind contrasteren met het lichte fichte hout en licht amber finish.

Voor het verlijmen van het bovenblad had ik al grof het klankgat gemaakt in het bovenblad. Dat deed ik om nog te kunnen bijwerken toen het eenmaal met binding en alles in elkaar zat. Uiteindelijk is het gat ongeveer even groot geworden als een traditioneel klankgat.
Ik heb daarnaast nog een soundport in de zijkant gemaakt. Mijn idee is namelijk dat de speler zijn eigen geluid ook goed moet kunnen horen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FHB7WSH6-D.jpg



Dit was het voor nu even. De rest volgt.

Rizz
21 mei 2012, 08:50
Kijk! Dat is de bedoeling hier :D geweldig! En trouwens, ben je al eens op het AGF geweest? daar zijn nagenoeg alle foto's gemerkt, ik zou me er niet druk om maken en je reden is meer dan legitiem..

Vooral je gedachte achter de plaatsing van het klankgat vind ik interessant, ik dacht altijd dat een bovenblad altijd "gelijk" moest trillen om er een evenwichtig geluid uit te krijgen en dat de bebalking licht aangepast werd om de bass en treble kant ieder goed uit te laten komen. Blijkbaar niet dus..

1 vraag heb ik wel: De arm- en ribrest zijn zodanig dik dat ik me niet kan voorstellen dat ze geen invloed hebben op de trilling van het bovenblad, hoe heb je dat opgelost? Of valt dit effect wel mee?

oigun
21 mei 2012, 08:53
Coole gitaar, krijg er een beetje een Wandre-gevoel bij. Ben zeer benieuwd naar de klank!

Robdop
21 mei 2012, 08:54
echt vakmanschap!

Zjef
21 mei 2012, 09:14
Prachtig!
Ik zit zelf ook met een gelijkaardig idee. Maar ik denk dat ik gewoon de volledige plannen van R.M. Mottola (ik neem aan dat je die bedoelt, ipv Mortella) ga volgen.
Voor zij die geïnteresseerd zijn: http://liutaiomottola.com/instruments/Ipomoea.htm
Mijn eerste elektrische zelfbouw was trouwens ook een basgitaar gebaseerd op zijn plannen.

Panucci
21 mei 2012, 19:25
Rizz: doordat je met de rib rest de body haast niet tegen je buik aanhebt, kan het achterblad meer fibreren.
Mijn eerste observatie over de klank is dat de bas iedere dreadnought verslaat. Volume en de trebble zijn ook heel goed. Het middengebied is wat minder krachtig. Maar dit zou ook nog kunnen komen doordat de neck, zij- en achterkant van maple zijn, waardoor je sowieso wat minder mid hebt, dan met rosewood.
Volgende gitaar ga ik dus met andere houtsoorten bouwen.
Als je wilt weten hoe die klinkt, we hebben even iets opgenomen met een zangmicrofoon, gecompressed naar MP3 (dus dat kan beter), maar op mijn computer speakertjes viel het geluid nog reuze mee. http://youtu.be/gAwtlBVBf-k

Wie hem live wil horen, kom naar het eindejaarsconcert van het CMB Puurs! Als ik hier reclame voor mag maken ;)
groetjes Angelo

Rizz
21 mei 2012, 19:44
Rizz: doordat je met de rib rest de body haast niet tegen je buik aanhebt, kan het achterblad meer fibreren.

Wie hem live wil horen, kom naar het eindejaarsconcert van het CMB Puurs! Als ik hier reclame voor mag maken ;)
groetjes Angelo

Ha ja, dat begrijp ik wel, ik vroeg me alleen af wat een relatief dik blok tegen je bovenblad doet met het vibreren van het bovenblad, ook al zit het aan de rand...

Cynisme is jou trouwens ook niet helemaal vreemd, wel? ;) Of ga jij geld verdienen aan dat concert????!!!!!:sneaky:

Haha, carry on, sir!

Angelo van Merrienboer
21 mei 2012, 19:50
Hi Rizz,

Hier onder een nieuwe 'nick'....

Dat dikke blok wordt ruimschoots gecompenseerd door de vele malen extra vibratie door de rest van de constructie. Het blad vibreert zelfs nog onder de toets, aangezien die zweeft.
Btw het blok is maar 2 x de lijmreepjes, dus valt eigenlijk wel mee.

groetjes Angelo

Rizz
21 mei 2012, 19:54
Dat valt idd mee.. Lekker doordacht iig, ik hoop dat ik ooit diezelfde creativiteit kan ontwikkelen.. Eerst maar die eerste afmaken, dan zien we wel weer verder..

Hij klinkt trouwens aardig door m'n laptop speakertjes, helaas is dat te weinig om 'm echt te kunnen beoordelen...

Ike57
21 mei 2012, 20:03
Voor het verlijmen van het bovenblad had ik al grof het klankgat gemaakt in het bovenblad. Dat deed ik om nog te kunnen bijwerken toen het eenmaal met binding en alles in elkaar zat. Uiteindelijk is het gat ongeveer even groot geworden als een traditioneel klankgat.
Ik heb daarnaast nog een soundport in de zijkant gemaakt. Mijn idee is namelijk dat de speler zijn eigen geluid ook goed moet kunnen horen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FHB7WSH6-D.jpg


Ziet er goed uit Angelo :ok:
Wat ik mij afvraag als ik naar deze foto kijk: Je hebt het klankgat en de soundport zo dicht bij elkaar zitten. Blijft er in die hoek nog genoeg stevigheid over? Zo op de foto lijkt me dat daar allen nog de kerfing zit met strips boven- en zijblad.

Angelo van Merrienboer
21 mei 2012, 20:04
Zjef, die bedoel ik idd :-) Al heeft hij zijn ideeen ook weer elders gehaald.
Verder heeft ook Ken Parker mij geinspireerd met zijn archtops, qua klankgaten en zo. Batson is ook een inspiratiebron.
Mijn hoofddoel was het klankgat verplaatsen, omdat dat naar mijn idee bij iedere gitaar verkeerd zit.
Andere doel was, zoals bij een klassiek gitaar, de achterbrug meer in het midden bij de onderste bout.

groetjes Angelo (onder een nieuwe, niets verhullende nick ;) )

Angelo van Merrienboer
21 mei 2012, 20:08
Ike57: Ik denk wel dat hij genoeg stevigheid heeft. Klankgat aan de bovenkant heb ik verdubbeld. En in de zijkant niet. De gitaar is trouwens extreem licht, omdat ik zo weinig zangbalkjes heb hoeven gebruiken. Misschien dat mensen juist extra voorzichtig zijn, omdat hij zo licht is :-)


P.S. De eerste nacht dat hij klaar was, droomde ik dat hij in elkaar gestort was :-)

barno
21 mei 2012, 20:22
mooi werk!

zelf ben ik niet echt een fan van de klankgat in schouder-mode. Het heeft idd mss wat meer monitorfunctie en theoretisch lijkt me het trillingsargument wel hout te snijden, maar ik heb toch het gevoel dat je met een centraal klankgat een meer uitgebalanceerd geluid hebt, meer mids (voor mij een heel belangrijk criterium bij een acoustische gitaar).
Ook esthetisch vind ik een klassiek klankgat mooier.

Voor je gaat denken: wat een behoudsgezinde lul, ik durf best wild doen met gitaar design (electrisch) maar bij acoustische instrumenten heb ik dat gek genoeg helemaal niet :)

Angelo van Merrienboer
21 mei 2012, 20:50
Hi Barno,

Naar mijn idee is de klankkast niet meer dan een luchtpomp. Ik denk niet dat je kan sturen wat voor klank eruit komt door de plaatsing van het klankgat. Ik denk dat de houtsoorten meer invloed hebben op de klank. Misschien ook dat de treble en de bass extra versterkt worden, waardoor het midden iets minder opvalt. De bass is strakker dan bijna alle dreadnoughts die ik gehoord heb. Maar zeker niet boomy.

Dootch
21 mei 2012, 23:40
Hoi,
Fijne topic nu het zaagstof is gaan liggen .

Wat ik me afvraag (wat me opviel) is dat de soundport voor de speler in de flessenhals zit van het klankgat. Wat ik hiermee bedoel: geluid bestaat uit drukverschillen, deze bouwen op naar het klankgat en dan net aan het klankgat laat je de druk er zijwaarts uit. Naar mijn gevoel (lees dit opnieuw, naar mijn GEVOEL) ga je inleveren op de projectie naar voor omdat je eigenlijk de druk zijwaarts van het vat aflaat.
Ik heb wel ook al geleerd dat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn, Heb je al eens gesimuleerd met de soundport toegemaakt? Met tape of zo...?

Angelo van Merrienboer
22 mei 2012, 10:00
@ Dootch:

Dat zou je misschien verwachten. Maar de projectie is juist heel goed! Misschien nog wel beter dan wat de speler zelf hoort. Dus de speler en z'n publiek kunnen allebei goed geluid horen, dat was de bedoeling :-)
Het enige wat me opvalt is dat als je het gat in de zijkant dicht maakt het vrijwel geen invloed heeft op de klank.
De gitaar is nu een week oud en de testspeler die hem nu heeft, sms-te gister dat het midden ook behoorlijk begint los te komen.

Harald
22 mei 2012, 10:29
Zou hier wel eens op willen spelen. Wat betreft projectie voor het publiek... hoe vaak hoor je live een onversterkte steelstring? Ik heb Tommy wel eens even onversterkt horen spelen bij een gig omdat er wat problemen waren met een aardlus. En Harry heeft ook wel eens een toegift echt unplugged gedaan. Maar de echte unplugged sound die mensen kennen is de typische piëzo-knars ;) De gemiddelde steelstring is gewoon een erg zacht instrument. Zelfs klassieke gitaristen treden tegenwoordig meestal gewoon versterkt op.

De klassieke spelhouding zoals Segovia die bepaald heeft was erop gericht het publiek iig de gitaar te laten horen, naast wat andere elementen, zoals het niet kunnen zien van de hals, en de goede bereikbaarheid van de hogere posities. Het projectieargument is echter aardig secundair geworden. En een steelstring op straat... behalve bij stevig strumming moeten mensen behoorlijk dichtbij komen staan om het een beetje te kunnen horen.