PDA

View Full Version : Die draaiknopjes op je gitaar.



angel-eyes18
20 mei 2012, 09:30
Momenteel ben ik bezig met de bouw van een SG.
De gitaar is zover klaar dat ik hem kan gaan spuiten en daarna natuurlijk de elementen snaren ed gaat inbouwen.
Nu komt mijn vraag..die 4 draaiknopjes die ,bv bij mijn Richwood LP zitten zijn dat nu allemaal potmeters?
Dat andere knoppie waar rythem en treble op staat is een switch...toch?

bass blom
20 mei 2012, 10:19
oei


oei


oei


:seriousf:

Thiez
20 mei 2012, 10:19
Draaiknoppen zijn potmeters of potentiometers, 2 voor volume en 2 voor tone. Dat andere is inderdaad een switch om de elementen te schakelen.

angel-eyes18
20 mei 2012, 10:22
Jha...stomme vraag he Bas....
Thankz Thiez...gelijk maar effe 4 potmetertjes bestellen...:soinnocent:

Brewskie
20 mei 2012, 10:47
Ja, Bas heeft de neiging om vaak te reageren, zonder te helpen.

angel-eyes18
20 mei 2012, 10:51
Hahaha...ja ..wat voor de 1 zo simpel is is voor de ander een groot vraagteken...

No hard feelings hoor Bass:sssh:

bass blom
20 mei 2012, 10:53
:soinnocent:

snaarplukker
20 mei 2012, 12:17
oei


oei


oei


:seriousf:
+1. ;) Je bouwt een gitaar en je weet verder niets van de techniek af?:dontgeti:

angel-eyes18
20 mei 2012, 12:19
Nee....daarom heb ik jullie toch?.....1-1:ok:

beruk
20 mei 2012, 12:20
Moet je wel potmeters met tone chambers hebben, scheelt in de resonantie van je gitaar.

angel-eyes18
20 mei 2012, 12:39
Thankz Beruk...daar heb ik wat aan.
En nu we het er toch over hebben...wat is het verschil tussen 250k en 500k?.en niet meteen roepen dat 500k 2x zoveel is pleasse..;)

snaarplukker
20 mei 2012, 13:04
500K gebruik je bij hummbuckers en 250K bij single-coils. Verschil is 250K.;)

angel-eyes18
20 mei 2012, 13:15
Thankz Snaarplukker...in mn SG komen 2 humbuckers...weet alleen nog niet welke.
Di Marzio.....Gibsons....pffff.:noob:

wietse
20 mei 2012, 13:18
vergeet niet dat je voor de tonepots een ander soort potmeters moet hebben dan voor volume, wel 500k maar logaritmisch voor volume en lineair voor tone.

Plant
20 mei 2012, 13:19
+1. ;) Je bouwt een gitaar en je weet verder niets van de techniek af?:dontgeti:

Ach, moet je eens bij de versterker en effektapparatuur werkbanktopics kijken. Daar staan regelmatig topics tussen van mensen die nog nooit een soldeerbout van dichtbij hebben gezien en niets van elektronica weten en met gevaar voor eigen leven vanuit het niets een buizenversterker gaan bouwen. Dan vind ik dit toch vrij onschuldig. Je moet toch ergens beginnen ;)

angel-eyes18
20 mei 2012, 13:26
En heb je daar dan ook weer onderscheid tussen Wietse?
Dat vraag ik omdat de LP en de Ibanez die ik hier heb staan totaal anders reageren als ik aan de knopjes draai.
Klein voorbeeld....als ik het volume van de Ibanez op half zet dat staat hij miz. ook op half..en bij die LP heb ik het gevoel dat dat niet zo is.....die reageert wat later naarmate ik het knoppie verder draait

aaronstonebeat
20 mei 2012, 14:38
In mijn Epiphone G-400 zitten lineaire potmeters voor het volume en logaritmische voor de toonregeling. Behalve dat ze inmiddels nogal kraken (na bijna negen jaar), heb ik met het verloop nooit problemen gehad.

angel-eyes18
20 mei 2012, 17:27
Oke thankzz...ik dacht dat daar ook nog verscil tussen zat...:soinnocent:

Jeroen_K
20 mei 2012, 21:15
+1. ;) Je bouwt een gitaar en je weet verder niets van de techniek af?:dontgeti:

Inderdaad vrij schandalig, ik zou het alleen al uit schaamte googlen ipv een topic openen.

Trouwens, weet iemand waar die draaiknopjes bovenaan de hals van mn gitaar voor zijn? Het zijn er 6. :dontgeti:

angel-eyes18
20 mei 2012, 21:27
Inderdaad vrij schandalig, ik zou het alleen al uit schaamte googlen ipv een topic openen.

Trouwens, weet iemand waar die draaiknopjes bovenaan de hals van mn gitaar voor zijn? Het zijn er 6. :dontgeti:

Hmm...ik laat me toch even verleiden tot een reactie....in principe kun je alles googlen maar dit is makkelijker omdat alle info die ik wil weten op dit forum staat...mischien een beetje lui van me..en als iedereen aan het googlen gaat komt er geen mens meer op dit forum.
Punt.

Mr.Fingers
20 mei 2012, 21:44
Ja dat is lui, en een forum is er voor serieuze vragen...

angel-eyes18
20 mei 2012, 21:47
Oke...dan houdt het voor mij hier op..ik zal geen posts meer plaatsen...ook geen probleem...Ave

jutter
20 mei 2012, 21:54
Oke...dan houdt het voor mij hier op..ik zal geen posts meer plaatsen...ook geen probleem...Ave

Jammer! Ik kreeg het idee dat we nog veel van je kunnen leren.

Jeroen_K
20 mei 2012, 22:32
Hmm...ik laat me toch even verleiden tot een reactie....in principe kun je alles googlen maar dit is makkelijker omdat alle info die ik wil weten op dit forum staat...mischien een beetje lui van me..en als iedereen aan het googlen gaat komt er geen mens meer op dit forum.
Punt.

Dan had je moeten zoeken ipv en nieuw topic te openen zonder te kijken. Inderdaad lui, met googlen komen er zeker nog mensen op het forum, maar met goede vragen en niet met de vraag waar een knopje voor is op je gitaar, daar is wikipedia voor.


Ja dat is lui, en een forum is er voor serieuze vragen...
Inderdaad.


Oke...dan houdt het voor mij hier op..ik zal geen posts meer plaatsen...ook geen probleem...Ave
Niet zo huilen, ik vraag alleen of je eventjes zelf wat inspanning verricht zodat het forum voor de echte vragen blijft, no hard feelings.

Brewskie
20 mei 2012, 23:39
Hebben jullie nou op 1 dag zowel Angel-eyes als Angelo weggejaagd ? :dontgeti:

Nielsje
21 mei 2012, 01:30
Hebben jullie nou op 1 dag zowel Angel-eyes als Angelo weggejaagd ? :dontgeti:

Nu jij nog.

rijsberman
21 mei 2012, 01:38
Is dat niet dezelfde dan, die Angelo-eyes?

Overigens stuitend: wel een gitaar bouwen, maar niet eens weten waar die knopjes voor zijn. Bedoelt dinges niet eigenlijk de stemmechanieken? Zijn toch ook draaiknopjes. En komt dinges straks vragen of die zes draadjes aan de voorkant echt nodig zijn? En of het uitmaakt waar je precies die metalen ribbeltjes bevestigd?

Epic facepalm. Maar verder...
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m0hh3sdsmI1rqk2a1o1_400.gif

lindstrom
21 mei 2012, 07:52
vergeet niet dat je voor de tonepots een ander soort potmeters moet hebben dan voor volume, wel 500k maar logaritmisch voor volume en lineair voor tone.

Voor volume, humbucker, 500K (b) en voor tone 500K (a) als ik het goed had.

Kingfisher
21 mei 2012, 17:45
Voor al uw vragen ivm bedrading
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

stijnkenens
22 mei 2012, 13:12
Toen ik mijn eerste gitaar bouwde had ik ook geen flauw benul van hoe die elektronica moest ...
Nu nog steeds niet ;) maar ik kan wel plannetjes volgen nu, en na veel oefenen ook solderen (ik heb ooit een pot meter stuk gesoldeerd ...)

Maar toen stond internet nog in z'n kinderschoenen, laat staan dat je het thuis al had. Ik heb toen alles uit 1 boek geleerd, dat ik ergens 2ehands gekocht had, student zijnde had ik niet veel geld ...


Voor tone pots heb je ook nog een capacitor nodig.
Logaritmisch of lineair, het is wat je zelf wil.
Logaritmisch geeft eerst heel weinig, en op het einde alles, terwijl lineair in een recht lijn omhoog gaat.


En in plaats van iemand af te katten kan je hem misschien vriendelijk naar een goed topic door sturen.
Of hem te woord staan !


s.

angel-eyes18
22 mei 2012, 14:16
Met de laatste 3 berichten kan ik wat mee...Thankz

En wat je zegt stijnkenens....als ze gewoon uitgelegd hadden dat dat potmeters zijn hadden bepaalde piepels er ook geen lulverhaal om heen hoeven breien...wat voor de een zo simpel is is voor de ander abacadabra....
Tis maar wat je van huis uit mee krijgt...:sssh:

LPNils
24 mei 2012, 16:01
Met de laatste 3 berichten kan ik wat mee...Thankz

En wat je zegt stijnkenens....als ze gewoon uitgelegd hadden dat dat potmeters zijn hadden bepaalde piepels er ook geen lulverhaal om heen hoeven breien...wat voor de een zo simpel is is voor de ander abacadabra....
Tis maar wat je van huis uit mee krijgt...:sssh:

Trek je van dat gezeur niks an. Leuk dat je een gitaar bouwt! Ik hoop dat je veel kan leren hier.


http://i131.photobucket.com/albums/p309/kevinjamesphotos/My%20Guitars/P1220451.jpg
Hier een plaatje van controls van 1965 SG. Niet van mij trouwens.
http://www.solodallas.com/wp-content/gallery/cache/197__1024x768_70sg7.jpg
En een 1970. Helaas ook niet van mij.

angel-eyes18
24 mei 2012, 17:30
En we zijn nog lang niet uitgeleerd....die bedrading is het enige wat ik niet zelf ga doen....dat gaat denk niet goed komen..:seriousf:

RoelTM
24 mei 2012, 19:41
Die bedrading is niet moeilijk hoor. Je was een SG aan het bouwen toch?

http://i.imgur.com/LZhLF.png

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w

EDIT: Oké, in dit schema ziet het er misschien nogal onoverzichtelijk uit, maar je moet gewoon op de dikke zwarte draden hier letten. De rest is aarde / min / 0 V en moet met elkaar verbonden worden.

angel-eyes18
24 mei 2012, 19:44
Yes Roel...zaterdag ga ik m spuiten..dan effe uitharden en dan over 4 a 5 weken ga ik m volbouwen;)
Je kan hem zien in http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154440-Gibson-SG-project

Ik ben bang dat ik 1 en ander naar de klote help als ik iets verkeerd soldeer.

The Bertman
30 mei 2012, 14:23
Voor tone pots heb je ook nog een capacitor nodig.
Logaritmisch of lineair, het is wat je zelf wil.
Logaritmisch geeft eerst heel weinig, en op het einde alles, terwijl lineair in een recht lijn omhoog gaat.

.
Duidelijke post, maar nog even een toevoeging, anders ga je toch de mist in:Het menselijk gehoor werkt logaritmisch, dus als je een volumepot wilt die mooi gelijkmatig, in een rechte lijn harder wordt, moet je dus een logaritmische nemen. Als je een lineaire gebruikt, krijg je juist dat er een hele tijd niks gebeurt, en dan kletst alles erin.
Voor tonepots gaat dat niet op, daar gebruik je wel een lineaire voor.
Vaak worden ze verkocht met de afkorting A of B. A staat voor Audio, dat is dus logaritmisch, en B is dan vanzelf de lineaire.

O ja, een capacitor is dus een condensator.

angel-eyes18
30 mei 2012, 18:09
Thankz Bert...maar op mijn pots kan ik geen a of b ontdekken.
Het enige wat er op staat is.... ep686 500k 1143.

Btw...het zijn pots van Cts..

RoelTM
30 mei 2012, 18:27
Heb je een multimeter? Draai dan de pot half open en meet de weerstand tussen de binnenste en een van de buitenste pinnen. Als deze ongeveer 250 kΩ is, is het de lineaire (B).

angel-eyes18
30 mei 2012, 18:32
Thankz Roel...maar ik loop morgen wel even terug naar VoxH...zo handig als dat ik met hout ben ...zo onhandig ben ik met alles wat stroom enzoo te maken heeft.:seriousf:

The Bertman
30 mei 2012, 19:55
Dat is mooi, dat je op loopafstand van Vox Humana zit! Prima zaak, kundige mensen, die sturen je zeker niet het bos in.

The Bertman
30 mei 2012, 20:00
Thankz Bert...maar op mijn pots kan ik geen a of b ontdekken.
Het enige wat er op staat is.... ep686 500k 1143.

Btw...het zijn pots van Cts..
Als dat een een pot met lange schacht is, voor een Les Paul-achtige, dan is hij logaritmisch. Prima voor volume, en als toneknop werkt dat ook wel. (Ik zag op de site van Vox dat ze die lange pots niet hebben als lineair.) No worries dus.

angel-eyes18
30 mei 2012, 21:19
Pfjhaa..een geluk bij een ongeluk dus.
Het zijn idd pots met een lange schacht...ik had daar speciaal om gevraagd omdat ik de ruimte waar ze dus inkomen niet diep genoeg in gefreesd heb..had geen zin om hem dieper te gaan frezen dus leek dit me de beste oplossing.

Bedankt voor de hulp...ben alweer een stuk wijzer. :ok:

Tabula Rasa
30 mei 2012, 21:21
Dat is mooi, dat je op loopafstand van Vox Humana zit! Prima zaak, kundige mensen, die sturen je zeker niet het bos in.

Je moet wel weten wat je wilt, want ze pakken altijd ht duurste exemplaar uit de vitrine, en daarachter hangt vaak GTR etc... wat vaak exact hetzelfde is voor 1/3 van de prijs.

Telecaster controleplate is zo'n mooi voorbeeld. Die heb je van 10 euro maar ook van 30. Dat is het enige nadeel van Vox Humana.

angel-eyes18
30 mei 2012, 21:30
ja das wel waar...toen ik vandeweek tuners ging halen probeerde hij me de orinele gibsons te verkopen...a €89...ik zei...doe die van gotoh maar..exacto de zelfde...alleen 4 tientjes goedkoper.

maar voor de rest een prima zaakie hoor.

The Bertman
30 mei 2012, 23:03
Je moet wel weten wat je wilt, want ze pakken altijd ht duurste exemplaar uit de vitrine, en daarachter hangt vaak GTR etc... wat vaak exact hetzelfde is voor 1/3 van de prijs.

Tja, het is wel een winkel. :) Verklaart wel waarom ze al zo lang bestaan.