PDA

View Full Version : Tremolo werkt niet Elk amp



Agent_Smith
19 mei 2012, 21:33
Zo, weer een nieuw probleem:
Ik heb een Elk Custom Amp 75 en ik krijg de tremolo niet aan de praat. Dwz ik kan de werking aan de hand van het schema niet echt doorgronden. En daardoor kan ik dus niet gericht gaan storingzoeken/meten.

Ik heb het schema uitgepluisd en die is exact gelijk aan de Twin Amp 50; dit schema dus: http://www.drtube.com/schematics/elk/twinamp50.gif

Hoe werkt die tremolo nu prezies? En op welk punt zou ik nu wat (oscillatie van de temolo bijvoorbeeld) moeten/kunnen meten?

cluseau
19 mei 2012, 22:10
Hoe werkt die tremolo nu prezies? En op welk punt zou ik nu wat (oscillatie van de temolo bijvoorbeeld) moeten/kunnen meten?
V5 pin 1.......


De triode gaat oscilleren als het uitgaande signaal terugkomt op de ingang, in fase is en de rondgaande versterking groter of gelijk aan 1.

Agent_Smith
20 mei 2012, 09:56
V5 pin 1.......


De triode gaat oscilleren als het uitgaande signaal terugkomt op de ingang, in fase is en de rondgaande versterking groter of gelijk aan 1.

Okee, men is alleen zo handig geweest om 2x V5 te benoemen. Maar het gaat uiteraard om de achterste V5/ecc83 in het schema en niet de ecc85.

Ik heb de scoop erop gezet en hij oscilleert niks. Zo vlak als maar kan.
Ik heb hier een leerzame uitleg gevonden: http://terrydownsmusic.com/technotes/vibratocircuits/tremolo_circuits.htm en als ik het schema van de Elk iets anders teken is het duidelijker dat er ook drie RC-netwerkjes achter elkaar staan zou het signaal dat terug op de grid komt in fase moeten staan (theoretisch). (180 ingang-uitgang + 180 van de 3x RC-netwerkjes)

Alleen de waarde van één condensator is anders dan de andere twee, maar dat zal voor de werking wellicht niet uitmaken? Ook ontbreekt op pin 3 van de buis de elco. Hij zit alleen met een weerstand naar de ground. Als ik het beredeneer dan moet die er juist wel in (en niet te klein) omdat zonder de elco het effect van het ingangsignaal wordt tegengewerkt en dus ook de versterking wordt tegengewerkt. Heb ik dat juist? Ik probeer eea te verklaren en te begrijpen ipv domweg wat te gaan proberen :-)

Hoe bepaal ik nu of aan de andere voorwaarde (versterking >= 1) wordt voldaan? Werkt het ontbreken van de elco de versterking idd tegen?

nico verduin
20 mei 2012, 10:03
Heb je die footswitch al kortgesloten?

nico verduin
20 mei 2012, 10:06
Alleen de waarde van één condensator is anders dan de andere twee, maar dat zal voor de werking wellicht niet uitmaken? Ook ontbreekt op pin 3 van de buis de elco. Hij zit alleen met een weerstand naar de ground. Als ik het beredeneer dan moet die er juist wel in (en niet te klein) omdat zonder de elco het effect van het ingangsignaal wordt tegengewerkt en dus ook de versterking wordt tegengewerkt.
Het schema geeft toch een elco aan?


Hoe bepaal ik nu of aan de andere voorwaarde (versterking >= 1) wordt voldaan? Werkt het ontbreken van de elco de versterking idd tegen?Buiten het vele rekenwerk om, kun je zien dat als je hem opstart, dat hij ahw uitsterft. Dan is de gain te laag. Dit is ook de reden dat ze een ECC83 gebruiken. Niet alle buizen halen de gain van minimaal 29.
Zie uitgebreide uitleg :http://www.aikenamps.com/PhaseShiftOscillators.htm
En je bent wel ff bezig om het te doorgronden. Weet er alles van toen ik een nieuwe tremolo moest berekenen voor mijn MicroVerb (op Princeton gebaseerd schema)

Agent_Smith
20 mei 2012, 10:26
Heb je die footswitch al kortgesloten?

Ja, ik begreep dat sommige tremolo's werken zonder footswitch en anderen juist alleen mèt. Een pedaal heb ik niet, maar ik heb idd ook getest met de f/s kortgesloten naar ground.

Agent_Smith
20 mei 2012, 10:29
...kun je zien dat als je hem opstart, dat hij ahw uitsterft.

Hoe bedoel je dat precies Nico? Bedoel je dat ik het signaal op die buis meteen in amplitude zie afnemen? Op pin 1 neem ik aan?

nico verduin
20 mei 2012, 10:34
Als hij uberhaupt al wil oscilleren, dan zal je zien dat als je hem aanzet (ff een schakelaar over de footsw) dat hij ff begint en weer uitsterft. Maar laten we beginnen bij het begin :
- Wat zijn de spanningen op de anode en kathode?
- Ander buisje heb je neem ik aan al geprobeerd?

Agent_Smith
20 mei 2012, 11:47
Ah okee, ja uiteraard :-)

Buizen idd als eerste al gewisseld. Verschillende 83's erin gehad.

Anode spanning is 377v; kathodespanning is 43v

nico verduin
20 mei 2012, 12:00
43V / 1500 (kathode weerstand) ohm = bijna 3mA. erg hoog lijkt me. En volgens het schema zou de voeding 374volt moeten zijn. Dus:
- Ofwel je metingen kloppen niet
- Er loopt bijna geen stroom waardoor de kathode weerstand veeeeeel te hoog is geworden en dus knijpt de buis af
- R50 is defect waardoor de Grid zijn GND referentie is kwijtgeraakt. en loopt de stroom enorm op.

Had je alle weerstanden al gemeten?

cluseau
20 mei 2012, 12:02
Anode spanning is 377v; kathodespanning is 43v


Hahaha......sorry, leedvermaak. Reken je buisstroom eens uit!

edit:

R43 is onderbroken, 43V over 1500 Ohm is 30mA, dat is meer iets voor een 6L6.

(sorry, heb een zeer trage i-net verbinding die steeds uitvalt, makke van de lokatie.)

nico verduin
20 mei 2012, 12:22
(sorry, heb een zeer trage i-net verbinding die steeds uitvalt, makke van de lokatie.)Ach jij kan tenminsten Internet de shculd geven. Ik begin gewoon af te brokkelen :seriousf: 3mA..... Maar neem de tijd ik ben zo weg:seriousf:

cluseau
20 mei 2012, 12:26
Ach jij kan tenminsten Internet de shculd geven.

Manman, dit is echt een ramp. Zit in deMeie, zo'n beetje de enige plek in nederland met een gat in de dekking van kpn.

Anyway, het probleem is boven water toch en daar ging het om.

nico verduin
20 mei 2012, 12:29
Anyway, het probleem is boven water toch en daar ging het om.Dat moet nog bevestigd worden

Agent_Smith
20 mei 2012, 12:31
Weer even wat gekeken, gemeten en geconstateerd:

Ten eerste: hoewel hij er voor 95% origineel uit ziet is er in het verleden door iemand anders wel iets aan 'gemod' ;-) Daarnaast wijken een aantal component waarden af van het schema.

De 'mods': De GZ34 zit er wel in maar is overbrugd met twee dikke diodes (van pin 4 en van pin 6 elke een diode samenkomend op pin 8 ). Ik neem aan dat dat de reden is van de hogere werkspanningen. Op C36 meet ik al 534v ipv 450. En die 374 is in werkelijkheid 473v. Vandaar dat de anodespanning van V5 op 377 zit.

Verder is R50 1meg ipv 1M5 en R46 is 820 ohm ipv 1K5. Deze weerstanden meten correct.

Al met al kloppen dus de instellingen van de buizen niet meer, toch?

cluseau
20 mei 2012, 12:36
Knip die diodes maar gewoon weg mits de GZ nog heel is natuurlijk. R46 820? En je meet daar 43V? Onmogelijk, 43 over 820 is 52mA !!!!!

Agent_Smith
20 mei 2012, 12:41
Sorry, ik had jullie posts even gemist en zie ze nu opeens.

R43 heb ik er even uitgesoldeerd anders kan ik m niet meten. Die moet maar vervangen. Hij is niet onderbroken maar bij het meten gaat hij continue op en neer tussen 152k en 170k.

Over een uurtje ofzo hoop ik er weer mee verder te gaan en zal ik de diodes eruit halen en de kathodespanning nogmaals meten.

cluseau
20 mei 2012, 12:46
gaat hij continue op en neer tussen 152k en 170k.

Dat is onderbroken in verhouding tot de originele waarde. Wat je meet is een beetje overgebleven ruis. Maak het ding gewoon origineel met de juiste waarden en plaats ook de elko die er hoort te zitten. Je zal zien dat er een wereld voor je opengaat.

Agent_Smith
20 mei 2012, 20:23
Zo, beetje verlaat want er kwamen wat zaken die vóór moesten gaan (motoGP, een aandachtvragend kind etc), maar toch nog wat dingen gedaan aan de Elk.

Ten eerste de diodes over de GZ34 verwijderd, elko C22 geplaatst en R43 vervangen. R46 is 1k5.

En mijn excuses: wat niemand zal verbazen: jullie hadden gelijk wat betreft de 43v kathodespanning ;-). Ik zat natuurlijk op de verkeerde buishelft te meten. Voedingsspanning is met het verwijderen van de diodes iets (maar niet veel) gezakt. De anode- en kathodespanning op JUISTE buishelft zij nu resp: 303v en 2.4v.

Maar oscilleren doet hij nog steeds niet.... :-(

nico verduin
20 mei 2012, 20:59
Ok helder,
Volgende stap zou ik denken aan een lekkende condensator in de keten van de oscillator. Dus:
- meet de spanningen op de keten van de oscillator caps
- meet gelijk de weerstandswaarden in die keten. als de kathode weerstand is verlopen kan er nog wel meer verlopen zijn.

cluseau
20 mei 2012, 21:28
De anode- en kathodespanning op JUISTE buishelft zij nu resp: 303v en 2.4v.


Kun je ook even de spanning meten aan beide zijden van R39?

Agent_Smith
20 mei 2012, 21:46
Okee, dank je Nico.
Morgenavond na het werk hoop ik er weer wat verder mee te gaan.
Ik zal idd de componenten in de keten checken.

De componenten zijn van het merk Atlas en ik heb het idee dat het vrij waardeloze rommel is eigenlijk. Maar om nou gelijk de gehele versterker te gaan herbouwen is ook zowat. Als de basis werkt wil ik m toch nog wat gaan aanpassen met lichte mods dus dan ga ik een deel nog zeker wel vernieuwen. Maar eerst wil ik m standaard werkend hebben.

Agent_Smith
20 mei 2012, 21:49
Kun je ook even de spanning meten aan beide zijden van R39?

Oh, ik zie nu je bericht op een pagina. Dat heb ik gemeten idd. Aan de anode kant van V5 duus 303v. De andere kant weet ik niet meer op de volt precies, maar er viel dacht ik iets meer dan 100v over de weerstand. Dus ca. 405v.
Wat denk je daarvan?

cluseau
20 mei 2012, 21:55
maar er viel dacht ik iets meer dan 100v over de weerstand.

Als het goed is 160V= over de weerstand.

Agent_Smith
20 mei 2012, 22:06
Als het goed is 160V= over de weerstand.

Right again! ;-) Speciaal voor jou heb ik m nog even aangezet en gemeten:
Iets meer dan ik zei idd: 472v aan de ene kant en nu meet ik 306v op de anode dus zo'n 166v spanningsval.

Nog steeds behoorlijk stevig he, die spanning? Ipv 535v uit de gelijkrichter eerst (met diodes) geeft hij nu (zonder diodes) 530v dus da's toch 80 meer dan het schema zegt. Maarrrr, bedenk ik me opeens weer: het schema is van de 50w en de mijne zou een 75 watter zijn. Waarschijnlijk wordt het hogere vermogen door de hogere spanning behaald? Maw: de schakeling is gelijk, maar moeten de voedingsspanningen idd niet wat hoger zijn dan het schema zegt?

cluseau
20 mei 2012, 22:15
Dat is van later zorg, eerst maar die trem aan de praat krijgen toch? De voedingsspanning is daarbij van ondergeschikt belang. Ik weet wel een leuke manier om de schakeling de testen maar dan heb je wel een toonfiets nodig.

Agent_Smith
20 mei 2012, 22:31
Ik weet wel een leuke manier om de schakeling de testen maar dan heb je wel een toonfiets nodig.

Ja, heb ik op m'n laptop zoals je misschien nog herinnert van de Marshall solidstate die ik vorige week aan de praat kreeg ;-)

cluseau
20 mei 2012, 23:02
Ja, heb ik op m'n laptop zoals je misschien nog herinnert van de Marshall solidstate die ik vorige week aan de praat kreeg ;-)

Owja sorry, was ff vergeten dat jij dat was. In dit geval kun je de volgende truc uithalen:

Bedrading van pin 2 losmaken.

Speedregelaar in het midden.

1Meg weerstand aan pin 2 naar massa leggen voor de nul referentie van het stuurrooster.

Stel dat je een generatorspanning van 100mV 5Hz hebt. Dit signaal via een 1meg weerstand aanbieden op het rooster. Je houdt dan natuurlijk maar 50mV over maar het is beter je spanning te meten aan de kant van de laagohmige generator omdat de scoop je meting beinvloed.

Meet nu met de scoop op de losgemaakte draad, je zou dan minimaal de halve generatorspanning moeten meten en heel belangrijk, dit moet in fase zijn met de stuurbron. Eventueel ff spelen met de speedregelaar tot een maximaal niveau op de roosterdraad wordt bereikt.

De waarde van de aangeboden spanning is maar een idee. Het maakt niet zo uit wat je aanbied als het maar lekker meetbaar is en wat er uit de losgemaakte draad komt moet minstens evengroot zijn. Dat is de voorwaarde voor de oscillator om te blijven werken.

Agent_Smith
21 mei 2012, 08:50
Dank je! Dat is een fijne test! ;-)
Ik hoop dat ik vanavond weer wat kan doen, maar zou evengoed morgen pas kunnen worden.
Maar ik ga dan de tips van jullie beiden uitvoeren.

cluseau
21 mei 2012, 09:23
Krijg je niet het gewenste resultaat kun je natuurlijk het signaal volgen vanaf de anode door alle capjes heen tot je aan de losgemaakte draad bent aangekomen. Ergens moet het mis gaan. Je hebt toch wel de kathode elko erin?

Agent_Smith
21 mei 2012, 10:01
Ja, de kathode elco zit erin.
Misschien wel grappig om de probe van één kanaal op de anode te zetten en met die van het andere scoopkanaal het signaal door de capjes te volgen. Dan zou ik de fase verschuivingen mooi naast elkaar moeten kunnen zijn lijkt me.

cluseau
21 mei 2012, 10:15
Idd, maar je kan hem immers ook vergelijken met het bronsignaal. De anode is dan 180 graden verschoven en na elke cap zou er ongeveer 60 graden bijkomen tot hij weer in fase is. Het klopt niet voor 100% maar dat kun je toch niet zo exact zien op een scoop plaatje. Wel leuk om het effect van de speedregelaar te bekijken en mocht je het niet redden kun je ook de frequentie van de generator iets bijstellen. Hopelijk heb je dat bereik in de software en je soundcard.

Agent_Smith
21 mei 2012, 23:08
Vanavond helaas geen gelegenheid gehad. Ik kon even niet aan de Elk werken, dus ben ik maar eens aan mijn jukebox gaan knutselen (heb ruzie met een thyratron (2d21) die doet wat hij zelf wil en niet wat ik wil...)

Morgen ben ik thuis en ga er eens goed voor zitten om aan de Elk te werken :)

Agent_Smith
23 mei 2012, 22:02
Owja sorry, was ff vergeten dat jij dat was. In dit geval kun je de volgende truc uithalen:

Bedrading van pin 2 losmaken.

Speedregelaar in het midden.

1Meg weerstand aan pin 2 naar massa leggen voor de nul referentie van het stuurrooster.

Stel dat je een generatorspanning van 100mV 5Hz hebt. Dit signaal via een 1meg weerstand aanbieden op het rooster. Je houdt dan natuurlijk maar 50mV over maar het is beter je spanning te meten aan de kant van de laagohmige generator omdat de scoop je meting beinvloed.

Meet nu met de scoop op de losgemaakte draad, je zou dan minimaal de halve generatorspanning moeten meten en heel belangrijk, dit moet in fase zijn met de stuurbron. Eventueel ff spelen met de speedregelaar tot een maximaal niveau op de roosterdraad wordt bereikt.

De waarde van de aangeboden spanning is maar een idee. Het maakt niet zo uit wat je aanbied als het maar lekker meetbaar is en wat er uit de losgemaakte draad komt moet minstens evengroot zijn. Dat is de voorwaarde voor de oscillator om te blijven werken.

Okee mensen, eindelijk de tijd en rust genomen om er goed voor te gaan zitten.
Ik heb alles zoals boven beschreven uitgevoerd. Ik moet zeggen dat het lastig is.
Eerst bood ik 50Hz aan en was het signaal op de losse draad (dus op C20/R50) precies 180 graden uit fase. Toen zag ik dat ik toch veel lager kon en heb m op 5 hz gezet zoals je zei. Dan is het signaal nog steeds niet in fase maar ca 60 graden verschil (grid op de scoop geteld). Het is ook erg lastig om de golf 'stil' te krijgen, dus dat hij niet 'loopt'. Dan kun je nog niet goed zien wat de fase doet. Ik weet echt niet of allemaal wel juist is, maar ik probeer het zo correct mogelijk te doen en te beredeneren.

De amplitude op de losse draad is wel vele malen groter dan het aangeboden signaal, dus dat lijkt me okee?

Al met al weet ik het nog niet goed. Dus even een paar dingen om testfouten te voorkomen:
-moet ik het pedaal bij deze schakeling nou kortsluiten of juist niet om de trem te laten werken?
-welke caps zitten er nu in de 'trem-chain', die dus voor de faseverschuivingen zorgen? Zijn dat C20, C21 en C34?

Maw: op welke punten moet is nu wat meten? Volgens mij moet ik steeds ca 60 graden verschuiving zien maar ik kom er nog niet helemaal uit.

cluseau
23 mei 2012, 22:09
Het signaal wat je op het rooster injecteerd komt versterkt en 180 graden gedraaid van de anode. Daarna gaat het door C34 en verschuift 60 graden mits de frequentie gunstig is. Na C21 verschuift hij nogmaals 60 graden en na C20 weer 60 graden. Totaal dus 180 graden verschuiving waarme je weer in fase ben met het stuursignaal.

De switch moet gesloten zijn.

edit, ik wordt zojuist gesommeerd naar bed te komen op straffe van een geplette laptop. Morgen verder.....

Agent_Smith
23 mei 2012, 22:32
edit, ik wordt zojuist gesommeerd naar bed te komen op straffe van een geplette laptop. Morgen verder.....

Haha, okee. Ja voor mij ook morgen verder. Morgen heb ik zeeen van tijd :)

Alvast weer bedankt voor deze info! Ik ga het morgenochtend nog eens overdoen met deze zekerheden.

cluseau
24 mei 2012, 07:44
Idd lastig om deze frequentie te meten. Als sychronisatie je probleem is probeer dan de scoop extern te sychroniseren. Meestal wordt het ingekomen signaal (of het net) als bron gebruikt. Het ingangssignaal is zeker bij lage niveau's een probleem. Pak dus een lijntje direct uit je laptop en sync de scoop extern. De tijdbasis is dan goed stabiel. Moet natuurlijk wel mogelijk zijn met jouw scoop.

Agent_Smith
24 mei 2012, 09:18
Zo, ook goeiemorgen! Je bent er lekker vroeg bij :)

Wat je nu vraagt weet ik niet of dat gaat lukken. Ik word wel steeds handiger met de scoop gelukkig, maar extern synchroniseren nog nooit gedaan. Het is een low budget (neem ik aan) Kenwood 20Mhz 2-kanaals scoopje (type cs-4025). Er zit wel een 'extern trigger' aansluiting op, maar ik heb eigenlijk ook geen/weinig BNC snoeren.

Maakt allemaal niet uit. Ik ga het even opnieuw proberen. En wel nu! ;-)

Agent_Smith
24 mei 2012, 10:57
Nou, wat gisteren niet lekker lukte ging nu stukken beter!
Ik heb met twee probes gemeten, zodat de het bronsignaal steeds zichtbaar blijft.
Als eerste maar wat plaatjes, want die zeggen zoveel ;)

Van de anode komt het signaal inderdaad versterkt en exact 180 graden gedraaid. De eerste top is het bronsignaal steeds. Omdat de amplitude van de anode veel groter is staat de knop van kanaal 2 dus flink terug (zie foto 3).
http://img854.imageshack.us/img854/7376/1anode.jpg


Dan het signaal na C34: de amplitude is al behoorlijk afgezwakt (is dat normaal?) en de fase is ongeveer 1 divisie verschoven; ongeveer 50 graden (de hele 360 graden beslaat 7 segmenten --> dus 1 segment iets meer dan 50 graden):
http://img196.imageshack.us/img196/4849/2nac34.jpg


Hier het signaal na C21. Nog iets afgezwakt; de fase is weer bijna 1 divisie verschoven:
http://img138.imageshack.us/img138/8140/3nac21.jpg


En als laatste het signaal na C20, dus aan de losgemaakte draad. Zelfde verhaal: nog iets verder afgezwakt, maar de fase verdraaid eigenlijk niet meer:
http://img502.imageshack.us/img502/3571/4nac20.jpg


Aan het eind is de amplitude nog steeds veel groter dan het bronsignaal, dus die voorwaarde lijkt me in orde?
Na C21 verdraaid de fase niet meer, dus daar lijkt het mis te gaan, toch?

cluseau
24 mei 2012, 11:08
Na C34 verdraaid de fase niet meer, dus daar lijkt het mis te gaan, toch?

Duidelijke toelichting, daar kunnen we wat mee.

Kijk eens met de ohmmeter wat je meet tov massa en het knooppunt C34-C21 en draai daarbij de potmeter van min naar max. Je moet dan tussen 1M15 en 150K meten.

Scoopje is niet verkeerd hoor, genoeg voor jouw doel.

Agent_Smith
24 mei 2012, 11:14
Sorry, ik was precies wat aan het wijzigen aan mijn post, Frans.
Na C21 verdraaid hij niet meer. Mee eens? Zelfde test even doen?

Ja, scoopje doet het prima. Echt uber-interessant hoor dit! Heb trouwens ook een functiegeneratortje gekocht wat binnenkort als het goed is binnenkomt. Werkt toch wat praktischer dan elke keer met die laptop.

cluseau
24 mei 2012, 11:20
Na C21 verdraaid hij niet meer. Mee eens? Zelfde test even doen?


Ik krijg toch wel de indruk dat de fase iets verschuift naarmate je verder in de keten komt maar kan het raster op je scherm niet zo goed zien als jij. Misschien als je iets met de frequentie kan spelen dat je meer effect in de verschuiving ziet. Het netwerk is eigenlijk frequentie bepalend maar jij dwingt nu een andere frequentie af waarbij de filters misschien niet goed uitkomen. Meet ff de componenten zoals ik voorstelde en doe hetzelfde op knooppunt C21-C20. Daar moet je dan 1Meg meten.

cluseau
24 mei 2012, 11:29
We praten een beetje langs elkaar heen, ik heb nu pas de correctie in je vorige post gezien. Ook in het laatste plaatje verschuift hij ongeveer een divisie. Maak de top maar iets groter dan kun je het beter zien. Ik denk als je de frequentie iets aanpast dat je wel aan de 60 graden komt. Hij zou dan eigenlijk moeten werken.

Agent_Smith
24 mei 2012, 11:34
Op knooppunt C21-C20 meet ik een waarde die continu schommelt tussen 935 en 1070 ongeveer. Is dit de invloed van caps of gewoon ook verrote weerstand(en)?

Op knooppunt C34-C21 meet ik bij de speed-knop op max een stabiele 130k. Staat de knop niet op max dan schommelt ook deze waarde continu met als maximum (knop op min) ca 975k.

Agent_Smith
24 mei 2012, 11:37
We praten een beetje langs elkaar heen, ik heb nu pas de correctie in je vorige post gezien. Ook in het laatste plaatje verschuift hij ongeveer een divisie. Maak de top maar iets groter dan kun je het beter zien. Ik denk als je de frequentie iets aanpast dat je wel aan de 60 graden komt. Hij zou dan eigenlijk moeten werken.

Ja sorry, mijn fout. Ik bekeek de foto's later nog beter en toen zag ik dat.
Ik ben even drie kwartier weg. Daarna zal ik weer wat doen.

cluseau
24 mei 2012, 11:40
Is dit de invloed van caps of gewoon ook verrote weerstand(en)?


De schommelingen die je meet is typisch voor oude koolweerstanden. Daar zit niet je probleem iig. Mogelijk een lekke cap? Hij zou zo moeten werken. Later meerrrrr........

Agent_Smith
24 mei 2012, 14:09
Nou, het volgende is het geval: hoe hoger de frequentie, des te minder faseverschuiving er plaatsvindt.
Bij de hele lage frequenties van 5 tot z'n 50hz dan verschuift hij nog wel wat (30 - 40 graden). Ik ben tot een paar kHz gegaan, maar dan doethij echt helemaal niks meer. Ik zet dan 1 of 1,5 sinus op het scherm zodat het goedzichtbaar is, maar hij verdraait hooguit enkele graden. Op geen van de knooppunten. Verdraaid zeg!
Zal ik maar eens gezellig C34, C21 en C20 gaan vervangen? Of heb ik dan geen enkele kans van slagen? Even zoeken of ik wat juiste waarden caps heb liggen.

Agent_Smith
24 mei 2012, 15:05
Zo gezegd, zo gedaan! En.......het oscilleren is een feit!
C34, C21 en C20 vervangen en dezelfde test weer gedaan, maar ik zag helaas geen verschil op de scope. Ligt ongetwijfeld aan mijn kwaliteiten... :(

Maar toen het rooster weer aan gesloten, versterker aangezet en hij 'tikt' lekker door speakers! De speed knop regelt netjes de frequentie.

Alleen is het effect nog niet te horen op het gitaargeluid. Maw: de oscillator mag het danwel doen, maar de tweede stap dus niet. Deze werkt niet met een opto-coupler, maar verandert de bias. Daar gaat dus nog iets mis.

**EDIT** op de scope zie ik de bias de oscillatie ook heel duidelijk en de invloed van de speed en intensity regelaars.

cluseau
24 mei 2012, 16:49
Zo gezegd, zo gedaan! En.......het oscilleren is een feit!
C34, C21 en C20 vervangen en dezelfde test weer gedaan, maar ik zag helaas geen verschil op de scope. Ligt ongetwijfeld aan mijn kwaliteiten... :(

Waarschijnlijk is de 5Hz nog te hoog voor volledige 180 graden verschuiving, niet druk om maken. Meet even op pin 1 van V2 (ehhh ook daar zijn er twee van maar je weet wel welke). Daar moet een stevig oscillator signaal staan.

Agent_Smith
24 mei 2012, 17:17
Daar moet een stevig oscillator signaal staan.

Ja, staat er absoluut. Ook te beinvloeden met beide trem-pots.

cluseau
24 mei 2012, 18:24
Ja, staat er absoluut. Ook te beinvloeden met beide trem-pots.

Het audiosignaal komt van V2-p6 en gaat door R34. Het vibratosignaal wordt na R34 bijgemengt dmv C33 R60. Op dat knooppunt moet je audio iig flink hobbelen.

Agent_Smith
24 mei 2012, 20:05
Het audiosignaal komt van V2-p6 en gaat door R34. Het vibratosignaal wordt na R34 bijgemengt dmv C33 R60. Op dat knooppunt moet je audio iig flink hobbelen.

Ja hij hobbelt als een gek! Ik heb een 1kHz signaal erin gegooid en helemaal gevolgd.
Vanaf V3 (in schema V2, onderste) zeg maar C33, gaat hij lekker hobbelen. Nou, flink hobbelen zelfs. Op de anodes van de fasedraaier (pin 6 van V4 (eerste V5 in schema) en pin 6 van V5) hobbelt hij even zo goed. Het gehobbel is echt van de oscillator want ik kan m precies helemaal regelen met de knoppen.

Maar ja, het audio signaal blijft gewoon helemaal vlak... Hoe kan dat nou??

nico verduin
24 mei 2012, 20:24
Hoeveel volt ie die hobbel dan?

Agent_Smith
24 mei 2012, 20:31
Hoeveel volt ie die hobbel dan?

Op welk punt? En hoe ga ik dat enigzins nauwkeurig meten?
De hobbel is in elk geval behoorlijk heftig in vergelijk met het audio signaal (nou ja, hangt natuurlijk van de stand van de volume pot af ;-) ) . Tenminste lijkt mij, omdat hij nogal heftig heen en weer springt.

nico verduin
24 mei 2012, 20:36
Nou als jij zegt dat er signaal op de anodes van de PI zitten, kun je gelijk doormeten naar de eindbuizen. Dus volg de keten. Als jet de scope op uVolts heb staan dan kan die scope wel als een jojo gaan, maar in werkelijkheid is het misschien net ruis op de lijn naar de eindbuizen. Dus wat is de voltage swing van de tremolo op de ingang uiteindelijk van de eindbuizen.

De tremolo is een LF oscillator die gemengd wordt aan het eindsignaal. Dus geluid uit en meten met alleen de oscillator aan. Ergens houdt hij op.

cluseau
24 mei 2012, 21:47
Op welk punt? En hoe ga ik dat enigzins nauwkeurig meten?
De hobbel is in elk geval behoorlijk heftig in vergelijk met het audio signaal (nou ja, hangt natuurlijk van de stand van de volume pot af ;-) ) . Tenminste lijkt mij, omdat hij nogal heftig heen en weer springt.

De termen die je noemt kunnen we nix mee, heftig is te relatief. We willen getallen, daar kunnen we een oordeel over vellen. Als je een 1kHz signaal door de amp laat gaan op normaal aanvaardbaar niveau moet je dat ten alle tijden kunnen beinvloeden met de vibrato. Meet even wat er op het stuurrooster van een eindbuis staat, met de scoop meet je de toptop waarde. 50Vtt is niet ongewoon hoor. Je zou een 1kHz signaal moeten zien wat gemoduleerd is met het vibrato signaal.

Zal er zo uit moeten zien, ff lenen bij wiki.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Amplitudemodulatie.jpg

Agent_Smith
24 mei 2012, 22:02
Ja sorry voor de vage termen. Tis voor mij vooral ook een leerproces waarin altijd veel obstakels en nieuwigheden opdoemen.
Vanavond was ik druk met klussen en andere zaken. Morgenavond kan ik misschien even wat doen. Anders zaterdag.

Exacte waarden vind ik nog wat lastig af te lezen van de scoop, maar ik zal m'n best doen.
In elk geval wat bereikt en vooral weer geleerd vandaag. Het vreemde vind ik dat hij nu heel goed te horen is over de speakers maar dat alleen het audio signaal blijkbaar niet 'aangetast' wordt. Terwijl ik idd eigenlijk al op de eindbuizen zit te meten.

Ik moet ook zeggen dat ik wel eens duidelijkere schema's gezien heb, maar dat is absoluut geen excuus.

Hoe dan ook, binnenkort meer. Voor nu wederom hartelijk dank!

Agent_Smith
25 mei 2012, 18:11
Er is nieuws :)
En wel dat hij doet... gisteren dus ook, want daarom meette ik deoscillatie op de anodes van de PI.
Punt is alleen dat hij met een gitaar gewoon niet te horen was. Ik heb nu de toongenerator er weer in gegooid en met het volume ver open is het tremolo effect te horen. Maar ook nauwelijks.

Ik zag dat er op de intensity pot over C25 nog een vage condensator gesoldeerd was (de enige niet-originele). Deze losgemaakt en het is al iets beter geworden. Met de toonfiets is het effect wel goed te horen, maar met gitaar nog nauwelijks. Ik kan niet zien hoeveel mV het signaal uit de laptop is.

Nu even wat absolute meetwaarde (ff punten scoren ;-) ) Ik heb de scoop op .05 V/div staan. Dan is de voltage swing op de ingang van de eindbuizen in positieve en in negatieve richting een halve division. Dus in totaal 0.5 V voltage swing. Weinig? Ik weet niet wat normale waarden zijn?

Gezien het feit dat het verwijderen van die cap duidelijk verschil opleverde denk ik meteen: C25 vervangen of een andere waarde?

cluseau
25 mei 2012, 18:27
Nu even wat absolute meetwaarde (ff punten scoren ;-) ) Ik heb de scoop op .05 V/div staan. Dan is de voltage swing op de ingang van de eindbuizen in positieve en in negatieve richting een halve division. Dus in totaal 0.5 V voltage swing. Weinig? Ik weet niet wat normale waarden zijn?

Ik kan je ff niet volgen, je zegt .05V/div, dat is dus 50mV op het stuurrooster van de eindbuizen? Daar doen ze het niet voor hoor. 50Vtt is een haalbare waarde bij volle uitsturing, dat dan weer wel :). En hoe kom je dan ineens aan 0.5V swing?

Je moet ook niet vergeten dat je waarschijnlijk een 1:10 meetkabel gebruikt waarmee het uiteindelijk signaal dus een factor 10 groter is dan je op de scoop afleest.

Je hebt een half punt gescoord maar heb er alle vertrouwen in dat je voor meer punten gaat.

Agent_Smith
25 mei 2012, 18:35
Haha, je bent me net voor! Ik bedacht me idd opeens dat ik 1:10 probes gebruik idd.

Maar ik meet gewoon de uitslag van de trem op pin 5 van de eindbuizen. Met de intensity helemaal open. Zo kwam ik eraan. Dus dan kom ik eigenlijk op 5 volt swing. Dus dat is nog een factor 10 te weinig eigenlijk?

Agent_Smith
25 mei 2012, 19:29
Oja, wat ik vergeet te melden: ik meet dus alleen de swing van de trem. Even geen signaal ingevoerd.
De voltage swing is dan dus één divisie, wat dus 5 volt zou zijn.

Ik moet ook zeggen dat het uitgangsvermogen niet veel voorstelt hoor. Ik kan het volume met gemak helemaal openzetten met een gitaar erin. Voor een 2x EL34 eindtrap heeft hij echt te weinig power. Er zullen hier en daar nog wel wat meer Atlasjes zijn die hun beste tijd al even achter zich hebben liggen.

nico verduin
25 mei 2012, 20:11
Ik zou eens alle weerstanden in die keten meten alsmede de kwaliteit van de buisjes. De weerstanden en condensatoren voldoen in ieder geval volledig aan hun reputatie : bagger.
Dus eerst de weerstanden die meer dan 10% afwijken vervangen. Dan kijken of die buisjes zich goed instellen. Zo niet dan heb je grote kans dat een buisje rot is. Idem voor de eindtrap. Die EL34's kunnen toch ook op zijn?
Dus niet zomaar een capje verwijderen zonder te meten. Eerst de basis goed krijgen dan verder kijken. Want zo te horen heb je in ieder geval nu te weinig signaal op de ingang van de eindtrap. Dus zoek het op in de preamp.

cluseau
25 mei 2012, 21:15
Dus dat is nog een factor 10 te weinig eigenlijk?

idd.

Wat je even kan doen is je scoop aan het rooster hangen. Inputschakelaar op 0.5V/div wat dus in de praktijk 5V/div betekent. De 100mV/1khz aanbieden aan de ingang en de amp ff snoeihard zetten. Kijk dan maar eens wat je toptop signaal op het rooster is. Om eventuele herrie tegen te gaan kun je een paar handdoeken over de speaker hangen of er tegeaan binden, kast voorover leggen weet ik veel. Of je neemt gewoon een dummyload....zie maar, je snapt het idee.

Als je eenmaal een beeld hebt wat voor signaal je daar kan verwachten kun je maximaal vibrato instellen. Een modulatiediepte van minimaal 50% moet toch haalbaar zijn.

Agent_Smith
25 mei 2012, 22:15
Ja, ga ik zeker doen, Frans. Het enige probleem is dat ik geen idee heb hoeveel mV signaal er uit mijn laptop komt.
De herrie neem ik ff voor lief. Ik leg de speakerkast wel ff plat op de grond. Dan laat ik idd even weten of die 50% gehaald wordt.

Nico, ook jouw advies ga ik doen. Die Atlas-componenten staan er idd om bekend slecht te zijn. Nou, dat klopt. Troep is het. Dan mogen alle weerstanden draadgewonden zijn maar da's ook niet zaligmakend :) Buizen zullen ook wel een eind op zijn. Ik ga ze eerdaags even uit mijn DSL omwisselen. Even puur ter vergelijk. Die zijn gewoon goed en ik heb nieuw niet zomaar liggen.

nico verduin
25 mei 2012, 23:48
waarom koop je niet een paar dikke 25 of 50W weerstanden en schroef die op een blok aluminium. Kun je voluit testen zonder herrie. Verder eerst de weerstanden en dan de buizen. Anders zit je weer verkeerd te meten en testen.

cluseau
26 mei 2012, 12:00
Ja, ga ik zeker doen, Frans. Het enige probleem is dat ik geen idee heb hoeveel mV signaal er uit mijn laptop komt.
Je hebt toch een scoop? Dan meet je dat toch gewoon. Iig aanbieden via een spanningsdeler.

Als je dit vaker gaat doen zou ik zeker Nico zijn raad opvolgen door een paar vette weerstanden te kopen. Als je het een beetje uitkient kun je ook nog schakelbare combinatie's maken. Zo heb ik ook een koelblok met meerdere weerstanden erop zodat ik kan schakelen tussen 4, 8, en 16 Ohm. De buren schieten me af als ik dat niet zou gebruiken.

Waar ik het niet zo mee eens ben is het domweg vervangen van onderdelen, op welke lokatie dan ook. Mijn strategie is door meting eerst aantonen wat er defect is en dan pas vervangen. Daarna check je wat het effect van je actie is. Zwartgeblakerde weerstanden, ontplofte elko's of gebroken buizen zijn hierop natuurlijk een uitzondering ;).

Agent_Smith
26 mei 2012, 12:09
waarom koop je niet een paar dikke 25 of 50W weerstanden en schroef die op een blok aluminium. Kun je voluit testen zonder herrie.

Ja, dat lijkt me een uitstekend plan. Als ik weer eens ergens wat zooi bestel doe ik die er bij idd.

Verder kunnen we denk ik stellen dat het probleem met de tremolo is opgelost. De rest van de versterker is hier en daar idd denk ik wat brak qua componenten en buizen.
Maar meer resultaten kunnen wellicht wel even gaan duren omdat ik eerst moet gaan bepalen wat ik ga vervangen etc en dan als ik alles op een rijtje heb alles tegelijk bestellen. Gaat wel even overheen waarschijnlijk.

Agent_Smith
26 mei 2012, 12:17
Je hebt toch een scoop? Dan meet je dat toch gewoon. Iig aanbieden via een spanningsdeler.

Als je dit vaker gaat doen zou ik zeker Nico zijn raad opvolgen door een paar vette weerstanden te kopen. Als je het een beetje uitkient kun je ook nog schakelbare combinatie's maken. Zo heb ik ook een koelblok met meerdere weerstanden erop zodat ik kan schakelen tussen 4, 8, en 16 Ohm. De buren schieten me af als ik dat niet zou gebruiken.

Waar ik het niet zo mee eens ben is het domweg vervangen van onderdelen, op welke lokatie dan ook. Mijn strategie is door meting eerst aantonen wat er defect is en dan pas vervangen. Daarna check je wat het effect van je actie is. Zwartgeblakerde weerstanden, ontplofte elko's of gebroken buizen zijn hierop natuurlijk een uitzondering ;).

Ja, stom natuurlijk. Je moet bijna alles uitspellen voor me. Vervelend dat ik dat nou niet zelf kon bedenken. Dit vind ik toch wel een blunder van mezelf, haha!
Nou ja, dit onderwerp heeft me wel heel veel geleerd. Ik moet ook zeggen: ik moet het af en toe even tussendoor proberen te doen. Precies als de kleine niet slaapt of aandacht nodig heeft dat ik heel even mijn handen vrij heb. Dan gaat al mijn vrije tijd ook nog zitten in werken en klussen in huis. Wat ik bedoel: da's ook niet best voor de concentratie. Je moet gewoon een tijd ongestoord kunnen werken aan één ding.
Ik wil dit zeker vaker gaan doen dus ga ook wel zorgen voor de juiste spullen. En de nodige ervaring en kennis op proberen te doen.

cluseau
26 mei 2012, 12:32
Ja, stom natuurlijk. Je moet bijna alles uitspellen voor me. Vervelend dat ik dat nou niet zelf kon bedenken. Dit vind ik toch wel een blunder van mezelf, haha!
Nou ja, dit onderwerp heeft me wel heel veel geleerd. Ik moet ook zeggen: ik moet het af en toe even tussendoor proberen te doen. Precies als de kleine niet slaapt of aandacht nodig heeft dat ik heel even mijn handen vrij heb. Dan gaat al mijn vrije tijd ook nog zitten in werken en klussen in huis. Wat ik bedoel: da's ook niet best voor de concentratie. Je moet gewoon een tijd ongestoord kunnen werken aan één ding.
Ik wil dit zeker vaker gaan doen dus ga ook wel zorgen voor de juiste spullen. En de nodige ervaring en kennis op proberen te doen.


Smoesjes......:hide: ...;)....:sssh:

nico verduin
26 mei 2012, 13:24
Smoesjes......:hide: ...;)....:sssh:Nee zonnesteek:seriousf:

Agent_Smith
26 mei 2012, 15:24
Ja, dat zal het idd zijn ;)
Zit al heel de dag op dak om te schilderen. In de brandende zon. Wordt men ook niet fitter van...:seriousf: