PDA

View Full Version : Zoektocht naar een nieuwe akoestische gitaar



Dippides
19 mei 2012, 18:04
Mijn ongeveer 30 jarige Washburn is erg nodig aan vervanging toe. De bespeelbaarheid loopt sterk achteruit doordat het bovenblad meer en meer bol is gaan staan. Daarbij heeft de klank me nooit heel erg bekoord.

Ik wilde het goedkoop houden en een klein model leek me best leuk, dus heb ik een poosje geleden Taylor GS mini geprobeerd. Dat viel me toch een beetje tegen qua klank. Dus op dat moment nog Taylor 110 en 210 geprobeerd. En tevens Een Martin van de X serie. Op dat moment beviel de 210 me het beste.

Dit was bij Rock Palace in Den Haag.

Later heb ik een Martin DRS1 geprobeerd, bij Dijkmans in Breda. Beviel me op dat moment erg goed. Er werd me daar ook een Eastman AC222CE in de handen gedrukt, maar die vond ik een beetje schel.

Gisteren weer naar Rock Palace en daar de DRS1 geprobeerd. Viel me dan eigenlijk weer een beetje tegen, vooral nadat ik een D15 had geprobeerd. De D15 was vooral in het laag m.i. veel prettiger om aan te horen.
Maar de D15 was zo'n 400 euro duurder. Vervolgens een D16GT, die "maar" 300 euro goedkoper is dan de DRS1. Uiteindelijk beviel die me tot nu toe het beste.

De DRS1 is 750 euro, de D15 is 1150 euro en de D16GT is 1050 euro. Dus lijkt logisch om uiteindelijk de D16GT te kiezen.

Nu twijfel ik echter over de materialen.

De DRS1 is massief Sapele (voor-, zij- en achterkant).
De D15 is massief Mahonie (voor-, zij- en achterkant).
DE D16GT is massief Sitka (voor-) en Mahonie (zij-, en achterkant)

Gezien ik de D15 prettiger vond klinken dan de DRS1, lijkt het me mogelijk dat mahonie voor mij beter klinkt dan Sapele. Maar de D16GT vond ik weer beter klinken dan de D15, die ook van mahonie is behalve het Sitka bovenblad.

Als het voornamelijk door het Sitka bovenblad zou komen, dan is er nog een optie. Namelijk de DRS2. Die heeft ook een massief Sitka bovenblad, maar de rest van de body is dan weer van Sapele. En die is met ongeveer 800 euro weer een stukje goedkoper dan de D16GT.

Mogelijk ga ik de DRS2 dan ook nog proberen, maar ik heb 'm nog nergens op voorraad gezien. Ik zie 'm trouwens ook niet op de Martin site.


Wat denken jullie gezien het materialen verhaal? Voor de D16GT gaan of nog op zoek naar de DRS2?

Eric van Esch
19 mei 2012, 18:16
Laat je oren vertellen wat je keuze zal worden ;) Een gitaar kiezen doe je op het gehoor, niet op basis van materialen uiteindelijk. Kies de gitaar die jouw het beste klinkt en past.

LaurentB
19 mei 2012, 18:17
Het bovenblad heeft verreweg de meeste invloed op het geluid, ook de bracing ervan. De achter- en zijkant zijn tweede orde vergeleken daarbij. Afgezien hiervan, gebruik vooral je oren en niet je ogen!

Dippides
19 mei 2012, 18:36
Laat je oren vertellen wat je keuze zal worden ;) Een gitaar kiezen doe je op het gehoor, niet op basis van materialen uiteindelijk. Kies de gitaar die jouw het beste klinkt en past. Mee eens, maar omdat ik de DRS2 nog niet heb kunnen vasthouden wilde ik toch even meningen peilen.

northernlake
20 mei 2012, 00:16
Een 15-series Martin is een heel specifieke en minder 'standaard' gitaar. Mahonie (of Sapele) als top is tof maar niet niet heel veelzijdig.

Een D16gt is een fijne gitaar (ik had er een uit 2001). Maar staar je niet blind op Martin of taylor. Voor dat budget kun je volledig massieve gitaren kopen waarbij je geen enkele consessie hoeft te doen aan specs, behalve dat ze niet uit de USA komen.

Voordat je beslist, probeer een Eastman e10d of e20d.

Triggy
20 mei 2012, 06:35
Uit de USA en een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding:Recording King.
Verdere tip: Furch, Blueridge, Simon&Patrick
Vooral veel proberen!

Dippides
25 mei 2012, 21:04
Vanmiddag de DRS2 vergeleken meer de duurdere D16GT. Misschien vreemd, maar de DRS2 beviel me het beste. De differentie tussen de verschillende snaren in een akkoord vond ik duidelijker. Bij de D16GT werd het een beetje meer een brei (iets overdreven gesteld).

Ook nog een Furch geprobeerd van dezelfde prijsklasse als de DRS2. Klonk ook goed, maar de hals was voor mij wat minder goed bespeelbaar.

Binnenkort weer op zoek naar Eastman.

RogerRabbit
26 mei 2012, 21:12
Bij deze dan toch maar eens een vraag die ik eigenlijk bij ieder topic over de aanschaf van een nieuwe gitaar kan stellen. Steeds weer (en natuurlijk ook erg logisch) zie ik het antwoord: "gewoon een aantal gitaren proberen en die kopen die je het beste vindt klinken". Logisch! Maar .... wat als er een perfecte gitaar (in potentie) voor je bij zit, maar hij is klote afgestemd of er zitten niet de juiste snaren op voor jou. Dan "klinkt" of "voelt" hij toch ook niet lekker en blijft het nog een grote gok? En dan koop je vervolgens de gitaar die je het beste lijkt op dat moment, niet 100% van overtuigd bent, maar hoopt dat een betere afstelling en geschiktere snaren, wel het gewenste resultaat brengt ....

-Martijn-
26 mei 2012, 21:28
In principe moet je het zwaar spelen en de klank gescheiden van elkaar zien; iedere gitaar kan goed afgesteld worden. Als er andere snaren op zitten wordt het wel wat lastiger. Maar de meeste gitaren hebben Elixirs als ze in de winkel hangen, dus met elkaar vergelijken kan op zich wel. Op mijn eigen gitaren zitten ook Elixirs, dus dat probleem heb ik eigenlijk niet zo. Maar ik heb ook wel mensen in winkels gezien die voordat ze de gitaar gaan kopen nog even een setje van hun favoriete snaren erop zetten om te luisteren hoe ie dan klinkt.

Dippides
26 mei 2012, 23:02
Maar de meeste gitaren hebben Elixirs als ze in de winkel hangen, dus met elkaar vergelijken kan op zich wel. Zou het? Op de Martin's zullen toch Martin snaren zitten, niet?

Riny
27 mei 2012, 12:33
Zou het? Op de Martin's zullen toch Martin snaren zitten, niet?

Een tijdje geleden een Martin onderhanden gehad van een kennis om het geheel goed af te stellen (op alle punten).
Waarom? Hij vond de mijne veel beter klinken terwijl het toch twee "identieke" gitaren zijn.

Zelf heb ik op al mijn gitaren D'Addario snaren liggen, zowel op akoestische als elektrische gitaren.
Uiteraard is dit een persoonlijke voorkeur dus geen geschreven wet.
De Martin van de betreffende kennis had ook een Martin- snarenset aan boord.
Ik heb aangegeven eens de D'Addario snaren uit te proberen en daar wilde hij wel in mee.
Dus zo geschieden.

Resultaat; Hij vond zijn Martin gitaar beter klinken dan ooit, als ook de speelbaarheid na een goede afstelling.
Uiteraard en nogmaals, persoonlijke voorkeuren en zal voor een ieder anders zijn.

Gewoon experimenteren met diverse merken snaren en men komt vanzelf de set tegen waar men zich het prettigste bij voelt.

Wat de keuze betreffende een nieuwe gitaar zal zijn, dat is al door diverse mensen aangegeven.
Gewoon op je oren afgaan.

Jammer dat de meeste muziekhandelaren gitaren zo uit de doos aan de muur hangen zonder er iets aan te doen.
Hiermee wil ik aangeven dat een nieuwe gitaar heel anders zal zijn in speelbaarheid en klank na een serieuze afstelling.
De handelaren zouden dan ook betere verkoopresultaten hebben.

Maar goed, we wijken af van het geen hier gevraagd word.

Dippides
27 mei 2012, 19:15
Jammer dat de meeste muziekhandelaren gitaren zo uit de doos aan de muur hangen zonder er iets aan te doen. Ik neem aan dat ze dit doen om alle opties open te laten voor de toekomstige eigenaar. Maar van de exemplaren die ik tot nu toe in de winkels in handen heb gehad, stond de brug wel erg hoog. En dat maakt het in de winkel wel enigzins lastig spelen, dat dan weer wel.

Dippides
27 mei 2012, 22:34
... Voordat je beslist, probeer een Eastman e10d..... Wel mooi trouwens, ben benieuwd om er eens op te spelen.

http://www.nederlandmuziek.com/products/prod2/E10D%20VS.JPG

RogerRabbit
28 mei 2012, 18:07
Riny, wat voor een soort D'Addorio's had je op de Martin gelegd?

Riny
28 mei 2012, 18:49
D'Addario EJ15-3D Extra Light .010- .047.

Sprankelt en een goede balans in hoog en laag, tenminste dat vind ik en ja, meningen kunnen verschillen.

RogerRabbit
29 mei 2012, 23:36
D'Addario EJ15-3D Extra Light .010- .047.

Sprankelt en een goede balans in hoog en laag, tenminste dat vind ik en ja, meningen kunnen verschillen.

Bedankt voor de tip Riny. Ik heb zojuist 3 setjes besteld!

Riny
30 mei 2012, 08:43
Graag gedaan en nu hoop ik dat jij er net zo tevreden mee en over kan zijn als ik.

Dippides
2 juni 2012, 18:58
Goed, vandaag weer bij Dijkmans in Breda geweest.

Ik wilde de Eastman E10D vergelijken met de Martin DRS2. De Eastman die ik een paar maanden had bespeeld viel me toen een beetje tegen, maar ik heb geen idee welk model dat was.

De E10D (in sunburst) speelde lekker en klonk goed. Ziet er ook goed uit. Uiteindelijk zou ik deze toch wel boven de Martin DRS2 verkiezen. Alleen heb ik nog meer Eastma's geprobeerd en daartussen was de E10D toch niet de degene die me het beste beviel.

Voorlopig is de Eastman AC822 m'n favoriet. Ik bespeelde ook nog een Eastman dreadnought die me zeer beviel, maar daarvan zei de verkoper dat het een exemplaar was van zo'n 3.000 euro, hij zou het wel even nakijken. Ik zei: "Laat maar, te duur." Maar nu vraag ik me af of ik 'm goed verstond, want ik zie op de Eastman site geen gitaren van die prijsklasse. En afgaand op de foto's op de Eastman site, leek het gewoon een AC420. Misschien moet ik nog maar eens terug van de week.

Maar goed, ik ben van m'n Martin fixatie af.

Dippides
28 juli 2012, 22:35
Na de afgelopen tijd nog wat winkels afgestruind te hebben, vandaag bij Dijkmans toch een Eastman AC420 gekocht. De AC822 is wat mooier, maar qua klank voel ik toch meer voor een dreadnought. Buiten dat was ie eigenlijk boven m'n initiële budget.

M'n vingers zijn wel een beetj beurs nu.....

MeneerJoost
16 augustus 2012, 00:51
Aaah ik had nog niet alles gelezen voordat ik een berichtje neerzette maar dat was precies wat ik wilde zeggen.

Prijs is belangrijk tot op een bepaalde hoogte, maar als je gevoel zegt "Doen!" inpakken en afrekenen ;)

Veel plezier met je nieuwe gitaar en natuurlijk, pics or it didn't happen ;)

Dippides
28 augustus 2012, 18:41
Oké dan, niet de beste kwaliteit foto's, maar toch:

http://www.bpsdg.nl/eastman/2012-08-28%2018.07.57.jpg
http://www.bpsdg.nl/eastman/2012-08-28%2018.08.07.jpg
http://www.bpsdg.nl/eastman/2012-08-28%2018.08.17.jpg
http://www.bpsdg.nl/eastman/2012-08-28%2018.08.38.jpg

Rizz
28 augustus 2012, 19:22
Dat werd tijd, ja! :D

Gefeliciteerd, man! De eenvoud van Eastman blijft geweldig.. Een sunburstversie is eigenlijk al teveel, dit is perfect! Hevige GASaanval alhier.. Bedankt! :p