PDA

View Full Version : Elektronica wat voor waarde(s) 250k of 500k pots, condensatoren etc. ?



Robin5150
19 mei 2012, 17:01
Hallo iedereen,

Onlangs heb ik op marktplaats een gitaartje op de kop getikt.
Een strat model (S-310) van Epiphone, dit waren op zich best wel redelijke beginnersgitaren op 2 dingen na.
De zadels en output plaat waren van erg slechte kwaliteit evenals het tremoloblok wat vervaardigd was uit staal waar te veel koolstof in zat waardoor het erg broos was en bij veel exemplaren de blokken gewoonweg afbraken.

Ik heb inmiddels een nieuw tremoloblok en nieuwe zadels geinstalleerd en ook heb ik de headstock zwart gespoten (want de vorige eigenaar had hem kaalgeschuurd) en ook heb ik de gitaar voorzien van nieuwe potmeters en een condensator en dat is nu het hele punt van mijn vraag, wat zijn de beste opties?

Omdat de eerste configuratie die ik had gesoldeerd was: 3 passieve single coils, 3 weg-schakelaar, 500k potmeters, 0.47mf Orange drop.
Dit klonk geweldig en ik toverde ware Stevie Ray Vaughan geluiden uit de gitaar maar zoals hij nu is klinkt hij niet meer zo goed.

Ik heb liever een 5 weg-schakelaar zoals deze ook op het origineel zat dus die heb ik erop gezet ook heb ik op advies van GuitarFetish een 0.22mf condensator geplaatst en nu klinkt de gitaar werkelijk naar niets.
Heel erg matig zoals een goedkope humbucker en ook vind ik het erg jammer dat door het gebruikte 5 weg bedradingsschema ik mijn brugelement niet meer met de tone knop kan bedienen.

Dus na een lang verhaal mijn uiteindelijke vraag hoe zit het met condensators, de waarde er van, wat het doet met je geluid en welke het beste bij welk element past en ook ben ik benieuwd wat de verschillende waarden van potmeters met je geluid kunnen doen.

aaronstonebeat
19 mei 2012, 17:23
0,047 uF haalt een beetje meer hoog eruit dan 0,022 uF.

Potmeters met een lagere waarde halen ook iets hoog weg ten opzichte van exemplaren met een hogere waarde. Op Strats vind je standaard potmeters van 250 kOhm.
Met één extra draadje kun je de toonregeling ook op het brugelement aansluiten; het verliest dan wel wat hoog omdat er twee potmeters parallel staan in plaats van maar één bij de standaardbedrading.

Robin5150
20 mei 2012, 11:44
Dank u voor uw reactie, niet echt een leading topic dit, waarschijnlijk door het lange verhaal maar ik heb echt dringend hulp nodig wat betreft elektronica.
Ik heb een strat 3 singles, 500k pots, 5 way en die deed het altijd gewoon prima 0,47 condensator klinkt best wel bluezy maar iedere poging die ik heb ondernomen om de brugpickup bij de toonregeling aan te sluiten is mislukt, zowel met dat pisboogje tussen de 2 soldeerpunten in (op de schakelaar) aswell met de manier om het draadje 1 puntje naar rechts te doen. nu ik dat heb gedaan doet de tone pot het wel op de brug maar weer niet op de hals, Leo Fender had gelijk de 5 way switch is knudde want met een 3 weg heb ik nooit problemen gehad. Ook mn bas heeft werk nodig want sinds ik de 0.47 condensator heb vervangen voor een 0,22 hoor ik bijna geen verschil meer als ik aan de tone pot draai.

aaronstonebeat
20 mei 2012, 13:09
Ik vind het een wat vaag verhaal. Vijfstandenschakelaars zijn in principe hetzelfde als driestandenschakelaars, alleen kun je ook de tussenposities selecteren. Er zijn wel verschillen in kwaliteit maar dat heeft met merk en type te maken, niet met het aantal posities.

Als die potmeters van 500 kOhm en de condensator van 0,047 uF (microFarad; 0,47 mF - milliFarad - is het zelfde als 470.000 uF) je bevielen met een driestandenschakelaar zou een vijfstandenschakelaar geen verschil moeten maken, behalve dat je dan ook de tussenposities kunt selecteren.
En het brugelement moet gewoon op de toonregeling aan zijn te sluiten.

Kennelijk is er iets anders aan de hand. Werkt de schakelaar wel helemaal goed? Heb je alles goed aangesloten? Heb je een schema en/of foto's van de elektronica?

jerome
20 mei 2012, 15:05
Vaak klinken single coil elementen minder lekker met 500 K potmeters.
In Strats met 3 single coil elementen worden meestal logaritmische 250 Kohm potmeter gebruikt, klinkt veel voller, warmer en ronder.
En dan zou ik als ik jouw was eerst eens proberen zonder tonepotmeters en zonder condesatoren.
Dan weet je zeker dat je geen verlies hebt in tone, volheid, volume, warmte...
Ik heb in al mijn gitaren de tonepot los gesoldeerd, dus niet aangeloten zitten.
Mijn ervaring is dat je beter de toneregeling op je versterker kan gebruiken ;)