PDA

View Full Version : Mijn Squier Strat modden



Artician
19 mei 2012, 16:44
Hallo iedereen,

Ik ben van plan mijn Squier Standard Strat te modden, echter ik weet niet goed waar te beginnen, aangezien dit mijn eerste gitaar is en ik nog nieuw in dit gebied ben.

Het beste leek me om als eerste de pickups te vervangen, maar dan is het de vraag met welke?
En misschien een andere pickguard en een nieuwe switch. Alleen ik heb geen idee waar ik dit vandaan kan halen en welke ik dan zou moeten kopen.

Heeft iemand hier er ervaring mee? Zo ja, zouden jullie mij tips kunnen geven over hoe ik te werk kan gaan?

Alvast bedankt,

Arti:speed:

B-stone
19 mei 2012, 17:21
hoezo een nieuwe pickguard? hoezo een nieuwe switch? pickups is smaak gebonden en daar moeten wij toch eerst voor weten wat voor een stijl en sound je ermee wilt behalen.

pickups bij je plaatselijke gitaarwinkel, musicstore, thoman etc.

te werk gaan: haal uw pickup uit de verpakking, pak de reeds verwarmde soldeerbout en soldeer de oude pickup los, monteer nu uw nieuwe pickup en soldeer deze opnieuw vast. pickguard dicht schroeven en gaan met die banaan. :D

ik vraag mij af of je hier wat aan hebt, maar in iedergeval nog succes en veel plezier :)

Artician
19 mei 2012, 17:34
hoezo een nieuwe pickguard? hoezo een nieuwe switch? pickups is smaak gebonden en daar moeten wij toch eerst voor weten wat voor een stijl en sound je ermee wilt behalen.

pickups bij je plaatselijke gitaarwinkel, musicstore, thoman etc.

te werk gaan: haal uw pickup uit de verpakking, pak de reeds verwarmde soldeerbout en soldeer de oude pickup los, monteer nu uw nieuwe pickup en soldeer deze opnieuw vast. pickguard dicht schroeven en gaan met die banaan. :D

ik vraag mij af of je hier wat aan hebt, maar in iedergeval nog succes en veel plezier :)

Een nieuwe pickguard omdat ik graag een andere kleur heb en ik niet weet of het verstandig is mijn huidige los te halen en te verven. En een nieuwe switch omdat ik de ruis wat wil verminderen (ik heb mij laten vertellen dat ik dat hiermee oplos).

Mijn grootste probleem is eigenlijk de pickups kiezen, welk merk, welk type en welke plaats ik waar? (Brug, Midden, Neck?) Ik speel graag blues rock en een beetje pop. Denk aan John Mayer, Jimi Hendrix, Coldplay, Nirvana en Green Day.

Als het monteren van de pickups zo makkelijk is, dan gaat dat iig wel goed komen :)

B-stone
19 mei 2012, 17:38
Een nieuwe pickguard omdat ik graag een andere kleur heb en ik niet weet of het verstandig is mijn huidige los te halen en te verven. En een nieuwe switch omdat ik de ruis wat wil verminderen (ik heb mij laten vertellen dat ik dat hiermee oplos).

Mijn grootste probleem is eigenlijk de pickups kiezen, welk merk, welk type en welke plaats ik waar? (Brug, Midden, Neck?) Ik speel graag blues rock en een beetje pop. Denk aan John Mayer, Jimi Hendrix, Coldplay, Nirvana en Green Day.

Als het monteren van de pickups zo makkelijk is, dan gaat dat iig wel goed komen :)

ja pickups monteren is super easy :D
Die ruis kan van veel dingen komen, slechte shielding, slechte aarding etc. (dus niet direct de switch)
en als je een andere kleur slagplaat wilt kun je inderdaad gewoon beter een nieuwe kopen :ok:

succes!!

LGK
19 mei 2012, 17:56
Heb je een prijs in gedachten van hoeveel je wilt uitgeven aan pickups?

Artician
19 mei 2012, 19:04
Heb je een prijs in gedachten van hoeveel je wilt uitgeven aan pickups?

Nou ik ben best bereid de aankoop van de pickups over een langere tijd uit te smeren en dus per pickup wat meer te besteden, maar zeg maar 50 - 110 per stuk, echter ik heb geen idee wat ik voor dit geld kan krijgen..

LGK
19 mei 2012, 19:22
Maar ik denk dat je goedkoper uit bent als je ze gewoon als set koopt ( 3 stuks dus)
Van 2 a 300 euro kan je volgensmij heel goed slagen.
Zoek gewoon is op google. Stratocaster pickups.
Ik denk dat je dan al een eind komt.

Succes

Grz

Willi@m
19 mei 2012, 20:41
Is 300 euro uitgeven aan een standaard squier niet een beetje veel? Als je de gitaar perse wilt houden kijk dan gewoon op marktplaats voor een setje. Ik denk dat het anders een duur grapje wordt wat de strat misschien niet waard is. No offense btw.

LGK
19 mei 2012, 20:44
Ja das ook waar... Het is maar wat je er voor over hebt...

Artician
29 mei 2012, 12:18
Ik zal eens rond gaan kijken! Mijn punt is dit: Ik kan ook een nieuwe Fender kopen, maar dan ben ik evenveel/meer geld kwijt, terwijl ik met het upgraden van mijn Squier misschien wel een evengoede tot betere gitaar kan creëren! Of zijn jullie het hier niet mee eens en zou ik in een Fender moeten investeren?

EDIT:

Iemand ervaring met Warman pickups? Ik kan er weinig over vinden, maar wat ik kan vinden is positief en als ik voor 50 euro een set goede pickups kan krijgen! Alleen ik maak me ook wel weer zorgen door de prijs..

http://piratesplanetservices.org/retail/497-warman-texas-triple-hots-set-of-3.html

Napoje
29 mei 2012, 12:31
1- Je bent denk ik meer aan losse hardware kwijt dan dat je je oude squier verkoopt en een fender koopt.
2- Voor een gemodereerde gitaar krijg je eerder minder dan meer terug.
3- Een nieuwe gitaar kan je testen of ie bevalt, bij een modificatie moet je maar afwachten of b.v. die pick-ups net zo goed in jouw gitaar klinken
4- Er zijn veel goede strats te koop die niet door fender gemaakt worden. (probeer eens een blade ouzo)
5- lees je in in dit forum. Er zijn hele redelijke elementen te koop voor niet te veel geld, zoals GFS bijvoordeeld

Sinner1980
29 mei 2012, 13:25
Goedkope strat modden? Nieuwe electronica(potmeters, pickups naar smaak) en misschien nieuwe brug en/of zadels (Callaham of iets dergelijks). Veel meer kun je nl niet. Resultaat: een goedkope gitaar met dure onderdelen. Het is aan jezelf of je dat wilt en er voor over hebt. Gaat je strat beter klinken? Ik denk het wel. Zou ik het er voor over hebben? No way! Zoals eerder gezegd; verkopen en upgraden naar een Fender (ja,ja, een Fender!)

SvennStar
29 mei 2012, 16:44
Waarom wil je de gitaar eigenlijk modden, is er iets specifieks wat je nu niet bevalt of heb je gewoon gas? Kijk, een squier van 200 euro modden met onderdelen die net zo duur zijn als de gitaar zelf is misschien niet handig omdat het resultaat heel erg tegen kan gaan vallen. Waarom zoek je niet gewoon een goede basis (tweedehands Fender MIM?) en ga je die ,als hij je niet helemaal bevalt, modden?

muziekschuur
29 mei 2012, 17:14
Volgens mij is dat een gerelabelde chinese pickup set..

Probeer deze eens;

http://www.thomann.de/nl/fender_vintage_hot_noiseless_pickupset.htm

Of anders een set van Seymour duncan.

http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_ssl1_set_california.htm

Dan ben je zo'n 150 euro kwijt heb je een middenklasse pickup, het is altijd de helft van het geld waard en voegt iets toe aan je huidige gitaar. En natuurlijk kun je ze altijd er weer afhalen en op een andere gitaar zetten.

Of een EMG set direct op een mooie pickguard. Deze set gebruikt David Gilmour ook. Dan hoef je niks te schroeven enz. Maar het is natuurlijk best een hoop centjes... Maar jouw Stratocaster heeft net zoveel hout als een custom shop gitaar. Afstelling en de juiste elementen is waar het om draait. Ook kan ik een graphtech kam aanraden....

http://www.thomann.de/nl/tusq_pq5000sattel.htm

pff
29 mei 2012, 19:36
Ik zal eens rond gaan kijken! Mijn punt is dit: Ik kan ook een nieuwe Fender kopen, maar dan ben ik evenveel/meer geld kwijt, terwijl ik met het upgraden van mijn Squier misschien wel een evengoede tot betere gitaar kan creëren! Of zijn jullie het hier niet mee eens en zou ik in een Fender moeten investeren?

EDIT:

Iemand ervaring met Warman pickups? Ik kan er weinig over vinden, maar wat ik kan vinden is positief en als ik voor 50 euro een set goede pickups kan krijgen! Alleen ik maak me ook wel weer zorgen door de prijs..

http://piratesplanetservices.org/retail/497-warman-texas-triple-hots-set-of-3.html

Porter pups klinken super ,Heb ze ook ooit in een Squier gehad ,Je hebt ze ook met een stalen baseplate brugpickup ze zijn dan superstil ook, weet niet welke type dat waren ,Twwedehands zijn ze nog wel goedkoop te krijgen check deze soundclip
http://www.youtube.com/watch?v=WPtsdOhNWM0

Tabula Rasa
29 mei 2012, 21:33
http://piratesplanetservices.org/retail/497-warman-texas-triple-hots-set-of-3.html

Is die site niet van de week al erg negatief voorbij gekomen? Iemand?.....

barno
29 mei 2012, 21:59
veel mensen slaan de bal mis bij squier upgrades, imo.

pu's, allemaal goed en wel maar vervang vooral de brug/trem. bij een squier is dat een dun, licht geval, voelt aan als speelgoed ivg met een fender brug. big difference... / tuners: idem

ja, dan wordt zo'n operatie als vlug kostbaar, het heet dan ook upgrade

snaarplukker
29 mei 2012, 23:17
Is die site niet van de week al erg negatief voorbij gekomen? Iemand?.....
Is dat niet dezelfde handelaar als van de nep Gibsuns?:???:

Willi@m
30 mei 2012, 15:42
Squier op MP zetten voor 100 a 150 euro, moet wel lukken denk ik. Vervolgens via MP een 2e handse MIM eraf plukken voor 300 a 350. Dan heb je toch wel een aardig gitaartje waar het wel nut heeft om in de toekomst misschien wat aan te upgraden. Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken maar dat is gewoon het beste denk ik.

muziekschuur
30 mei 2012, 18:37
Ik kijk nu heel strak naar Willi@m zijn sig....

Willi@m
31 mei 2012, 16:04
Zo gekocht... en ik ben er tevreden mee dus ze blijven voorlopig zitten.

Artician
31 mei 2012, 22:42
Thanks iedereen voor de comments! Ja ik heb gewoon de behoefte aan een betere sound, naar mijn mening. Maar ik denk idd dat ik dan toch maar voor een Fender ga sparen, men Squier op MP donderen en kijken wat ik ervoor vang. Zal ik in dat geval maar meteen een nieuwe versterker kopen? Mijn huidige is een Fender Mustang I, grootste voordeel zijn de vele effecten, waardoor ik geen pedalen heb hoeven kopen :)