PDA

View Full Version : bovenfrees vervangen



leroni
19 mei 2012, 13:52
Nu afgelopen week mijn topcraft bovenfrees is door gebrand moet er een ander komen
en heb ik al topic's genoeg gezien.

De topcraft heeft niet echt veel uren gemaakt maar werkte zeker niet slecht. alleen de spindel lock was niet echt fijn
Het hoeft er geen te zijn van 200/300 euro, daar gebruik ik m veel te weinig voor.Dus helaas geen dewalt en festool
maar 40 euro hoeft ook niet meer.

ik zoek er een tussen de 100 en 160 euro, dan is er nog geld voor een paar goede frezen.
wat me een betere investering lijkt. dus liever een beter machine dan er een frezen set bij te krijgen.
Een freesdiepte van 55-60mm en een regelbaar toerental zijn volgens mij de enige eisen

iemand ervaring met positief/negatief:

bosch pof 1400ace,
black&decker kw900 eka

vooralsnog heeft de b&d een kleine voorkeur (ik ben niet zo'n bosch liefhebber)
of weet iemand een betere optie om te gaan bekijken?

Danieldg
19 mei 2012, 18:19
Ik heb de Bosch (POF 1200, iets lichter), een echte aanrader! Komt standaard met drie verschillende spantangen+spanmoeren waardoor je alle frezen kunt gebruiken, ook de Amerikaanse. Komt uiteraard ook met freesring en zijgeleider/cirkelgeleider.

Ik heb de mijne al twee jaar intensief gebruikt en ik merk nog niets van slijtage. Het enige wat ik qua onderhoud doe is de glij-assen van de hoogteinstelling proper houden en smeren. Anders verloopt het op en neer bewegen van de frees niet zo vlot.

Mijn volgende frees wordt er wel eentje met iets meer vermogen. Om te vlakken merk ik dat de POF 1200 iets te weinig vermogen en bijgevolg ook koppel heeft.

Maar buiten dat dus een uitstekende bovenfrees!

oigun
19 mei 2012, 18:25
Op marktplaats zijn vaak goeie vrijwel ongebruikte freesmachines te vinden. Het is dan wel handig om hem zelf op te halen en goed te kijken of hij niet een keer gevallen is en dus scheef freest.

Martin_
19 mei 2012, 18:31
..of hij niet van een vrachtwagen is gevallen, bedoel je?:sssh: Ik hoop wel dat ze een plausibele verklaring hebben om een bijna niet gebruikte bovenfrees te verkopen.

Ike57
19 mei 2012, 18:34
Ik hoop wel dat ze een plausibele verklaring hebben om een bijna niet gebruikte bovenfrees te verkopen.

Ik zou eerder hopen dat hij niet te duur is en dat hij in perfecte conditie is :seriousf:

Martin_
19 mei 2012, 18:49
Ik neem aan dat je die uitdrukking met de vrachtwagen kent?:confused:

Ike57
19 mei 2012, 19:00
Ik neem aan dat je die uitdrukking met de vrachtwagen kent?:confused:

Jaja, als het maar zacht valt :D

muziekschuur
19 mei 2012, 19:07
Ik heb ooit een De Walt hamerboor machine gekocht van een man die 63 was. En dat ding van z'n kinderen had gehad. Maar tot de conclusie kwam dat in zijn nieuwbouwhuis er niets meer te doen viel. Hij 150 gulden en ik dat ding. Mooie deal vlak voor een mooie speciaalzaak in Rotterdam gesloten...

Tegenwoordig sluit je die deals via Marktplaats...

snaarplukker
20 mei 2012, 11:50
Ik moest voor mijn teleblok project ook mijn freesmachine vervangen.
Had bij Toolstation.nl de Power Plus POW X091 bovenfreesmachine 1200W, regelbaar toerental 11.000 - 28.000 t.p.m. aangeschaft (€61,95).
Online besteld en de volgende dag zonder verzendkosten binnen.
Freesde als boter door mijn berkenblok met de bijgeleverde freesjes.;)

leroni
20 mei 2012, 14:19
2e hands zal het niet worden, zullen best goede tussen zitten maar t risico is me te groot om
bij aankomst te zien dat t ding 6x van de tafel is gevallen en krom is, helaas geen tijd voor om voor niks rond te rijden.

power plus is volgens mij de zelfde kwaliteit als skil, en t mag iets beter zijn, mijn eerste heb ik ook gemaakt met de freesjes die in de doos er bij zaten, ging goed maar lang scherp blijven ze ook niet echt, t laatste wat ik mee gedaan had was een deur inkorten
het vuren was geen probleem maar t opdek materiaal was t freesje niet echt blij mee. ben er bijna zeker van dat betere frezen mooier werk aflevert

oigun
21 mei 2012, 12:54
http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-pof-1200ae-1-4-router-prod810377/?utm_medium=email&utm_source=axminster%20power&utm_campaign=1366644_emailclub_12wk21a&utm_content=routerimg

Thunders1988
21 mei 2012, 13:03
+1 voor die Bosch. Heb 'm ook, goed ding!
Ga je geen spijt van krijgen.

Dootch
21 mei 2012, 15:26
Ik heb die ook

En als je bij de lokale leverancier als wisselstuk onderdeel 876 besteld van de POF 1400 dan heb je een knopje waarmee je de diepte nauwkeurig kan regelen op de POF1200


http://www.mtmc.co.uk/Bosch-POF-1400-ACE-/-3603B6C701-Spare-Parts__p-52660.aspx

De kl$$tzakjes van bosch steken de mechaniek van de 1400 wel in de 1200, maar vertikken het om het knopje er op te zetten. Dus gewoon het beschermkapje er af en een onderdeeltje van 4€ bestellen en je kan de diepte fijnregelen:crazyhappy:

Je kan ook een tang gebruiken maar daar verslijt het vijsje onmiddellijk van en dan gaat het niet meer goed.
Je hebt zo een knopje met een halve maan uitsparing nodig

KoenB
21 mei 2012, 15:37
Toevallig 2 dagen terug ook de Bosch pof 1200 gekocht. Bij de gamma hebben ze nu 20% korting actiestickers uit de folder, die moet je hebben. Ik kreeg via een maatje van me ook nog 10% medewerkerskorting, dus ik heb voor minder dan 80 euro een hagelnieuwe freesmachine geshopt, die normaal 109 euro kost. Ben er zeer tevreden mee. Scheelt je ook weer verzenden uit de UK en eventuele invoerrechten.

@ Dootch: het eerste wat me opviel is dat daar inderdaad een klein plastic kapje met schroefje zat, had m er dus gelijk af gehaald en een beetje aan het asje eronder zitten wrikken, maar dat is niet echt de way to go. Ik ga dat onderdeeltje gelijk bestellen, goede tip!

leroni
22 mei 2012, 17:36
dank u alle ,
t gaat toch die bosch pof 1200 worden

oigun
22 mei 2012, 18:30
Voordeel van de engelse bosch is dat je meteen een 1/4" collet hebt zodat je stewmac en andere amerikanse freesjes kan gebruiken.
Je moet wel even de stekker veranderen of een tussendingetje kopen.

BTW bij axminster heb je het ook zeer snel in huis.

Kakihara
22 mei 2012, 18:37
Ik heb ook de Bosch POF1200, helaas nog niet gebruikt, maar ik meen dat die 1/4" er gewoon bijzit...

barno
22 mei 2012, 19:03
Ik heb ook de Bosch POF1200, helaas nog niet gebruikt, maar ik meen dat die 1/4" er gewoon bijzit...
ja, heb er ook zo een. niet erg diep instelbaar wel. maar daarvoor het ik een makita van 30 jaar oud.

jan jansen
22 mei 2012, 19:57
ja, heb er ook zo een. niet erg diep instelbaar wel. maar daarvoor het ik een makita van 30 jaar oud.

zo heb ik een schuurmachine gehad van makita die ooit van mijn opa en vader was.Moet minstens 40 jaar zijn,alleen de zool is versleten....moet eens een nieuwe kopen...niet kapot te krijgen dat oude spul.......heel wat anders dan dat moderne.....na een paar jaar het topmodel van metabo een ronddraaiende schuurmachine het ankerhuis doorgebrand.....

Danieldg
22 mei 2012, 22:12
Ik heb ook de Bosch POF1200, helaas nog niet gebruikt, maar ik meen dat die 1/4" er gewoon bijzit...

Jup, die spantang zit er standaard bij.

Tip om iets dieper te kunnen frezen: je kan gewoon de kunststof zool van de metalen voet schroeven. Zo win je toch >=5mm (soms is dat net wat je nodig hebt).

Dootch
22 mei 2012, 23:12
Bij mij zat er een 6mm, een 1/4" en een 8mm spantang in. De drie zijn zeer bruikbaar

DarknessAwaits
30 mei 2012, 21:42
Ik heb enkele jaren geleden ook zo'n Bosch POF1*00 gekocht (geloof de 1400) en wat mij zo enorm tegenviel was de speling op de diepte instelling. Ik wilde destijds een stuk hout voor de body vlakken met de frees (niet optimaal uiteraard, maar moet te doen zijn en was het ook zo bleek later). Ik geloof dat ik 3 stuks (praktisch ongebruikt) teruggebracht heb naar de bouwmarkt en uiteindelijk na veel gedoe kreeg ik m'n geld terug, tezamen met de reactie van Bosch zelf dat die speling nu eenmaal bij het model hoorde.

Daarna bij dezelfde bouwmarkt een Makita besteld van rond de 340 euro, wel een stuk duurder maar gebruik 'm nog altijd naar volle tevredenheid.

Verder geen aanval op Bosch frezen of de personen die ze aanschaffen, maar wel een aandachtspuntje voor de aankoop.

jan jansen
8 juni 2012, 10:16
Vandaag een bosh Pof 500A ontvangen die ik via marktplaats heb gekocht. Deze ga ik gebruiken voor inlegwerk en het lichtere werk.
Om hier een body mee uit te frezen..tja dat zal dan in een heel aantal gangen moeten. Jammer dat er geen toerental regeling opzit.
Mechanisch quo constructie valt ie me niet tegen.

rinaldo
8 juni 2012, 17:24
[QUOTE=jan jansen;285086
Mechanisch quo constructie valt ie me niet tegen.[/QUOTE]

kan wel zien dat je een echte quo fan bent he:crazyhappy:

jan jansen
9 juni 2012, 06:44
QUOTE=rinaldo;2851155]kan wel zien dat je een echte quo fan bent he:crazyhappy:[/QUOTE]

:cooler: :ok:[