PDA

View Full Version : Nagalm



Br@mbo
10 juni 2003, 20:20
Hej ,

Als ik rifjes speel op m'n gitaar (Washburn Wr- 150, ibanez achtig ding maar minder goed ) dan blijven de noten nagalmen ( denk dat dat feedback heet ofzo ) bij akkoorden vind ik dit nie zo erg maar bij solo's enzooi wel. Beetje rare uitleg hier een voorbeeld :

ik speel

E----
B---
G-9-
D----
A----
E----

en ik demp die snaar, dan blijft de nooit nagalmen ( reverb op versterker staat op 0 ) als ik echter alle snaren afdemp is dat bijna helemaal weg

wat doe ik hieraan , want het is behoorlijk irritant

Negative K3 fan
10 juni 2003, 20:22
misschien trillen er andere snaren mee? De oplossing is dus alle snaren te dempen!

Br@mbo
10 juni 2003, 20:25
je logica gaat erop vooruit lennart :p

'k vroeg of ik dit niet kon verhelpen

toch thnx for your (poging tot)help ;)


whoeps , blijkbaar m'n vraag nie goed geformuleerd

de vraag is dus : hoe verhelp ik dat ?

Negative K3 fan
10 juni 2003, 20:27
minder gain, andere snaren dempen als je speelt, beter op je aanslag techniek letten als je nog niet zo lang speelt???

bert k
10 juni 2003, 20:29
Alhoewel het tegen mijn principe is om negk3 gelijk te geven, moet ik nu wel. Toch andere snaren dempen. En een zakdoek om de hals knopen, bij de eerste positie, dat helpt ook.

Br@mbo
10 juni 2003, 20:33
owke , dan moet het maar zo :( :(
van die zakdoek :
tjah , wat moet je dan als de solo afgelopen is he :p

ben???
10 juni 2003, 20:38
doorknippen

Wilson
10 juni 2003, 20:38
gewoon de rest van het stuk barre akkoorden spelen

Swan
10 juni 2003, 20:40
of gewoon leren maar 1 snaar aan te slaan?

Br@mbo
10 juni 2003, 20:41
het probleem is , ik sla maar 1 snaar aan

kokteejl
10 juni 2003, 21:03
wat? je hebt nog steeds nagalm zelf al demp je 'alle' snaren?

Br@mbo
10 juni 2003, 21:08
heeel erg weinig , je moet je er dan echt op concentreren , dat stoort me niet echt , het is dat getril van de snaren dat me irriteert

Swan
10 juni 2003, 21:22
misschien zijn het de veren van je trem. achterin.....probeer daar iets tussen te doen

Ic3gl0vE
10 juni 2003, 21:25
je gitaar STEMMEN helpt ook

bassman410
10 juni 2003, 21:40
Hallo,

Ik zie hier allemaal goed bedoelde tips/trucs ed, maar misschien heb je de reverb helemaal openstaan (op je versterker zelf dus), draai die terug en het probleem is voor een gedeelte weg. Als dat het niet is dan is het of een technisch verhaal of je eigen techniek is niet goed.

Veel succes!

Br@mbo
10 juni 2003, 21:48
@bassman410
Hej ,

Als ik rifjes speel op m'n gitaar (Washburn Wr- 150, ibanez achtig ding maar minder goed ) dan blijven de noten nagalmen ( denk dat dat feedback heet ofzo ) bij akkoorden vind ik dit nie zo erg maar bij solo's enzooi wel. Beetje rare uitleg hier een voorbeeld :

ik speel

E----
B---
G-9-
D----
A----
E----

en ik demp die snaar, dan blijft de nooit nagalmen ( reverb op versterker staat op 0 ) als ik echter alle snaren afdemp is dat bijna helemaal weg

wat doe ik hieraan , want het is behoorlijk irritant


@ gleuf : gitaar is gestemd


@ swam : die trem is voor mij altijd een groot mysterie geweest , weet totaal nie hoe die in mekaar zit met die veren enzo :oops:

Swan
10 juni 2003, 22:18
dat plastic plaatje aan de achterkant er afhalen en dan wat zachts tussen die veren stoppen zodat ze niet meer meeklinken....misschien is dan t hele probleem opgelost

syberen
11 juni 2003, 17:30
Dat heet resonantie.

Als je deze noot speelt

-
-
9
-
-
-

dat is dus een E en die zit op precies dezelfde hoogte als je E snaar. Daardoor gaat deze meetrillen. De oplossing is voor de hand liggend. Gewoon deze snaar dempen.

Snaren met andere noten kunnen ook mee gaan trillen, doordat ze met de boventonen van een noot resoneren.

bert k
11 juni 2003, 18:38
owke , dan moet het maar zo :( :(
van die zakdoek :
tjah , wat moet je dan als de solo afgelopen is he :p

Ja, dan heb je een enorm probleem :-D Toch is het niet echt onzin. Het is een ouwe studio truc waar je je solo's natuurlijk apart inspeelt.