PDA

View Full Version : Multi-effect, nieuwe versterker, losse pedalen??!



gitaarmans
18 mei 2012, 22:34
Hallo allemaal,

Ik weet dat dit al vaak op fora's besproken is en ik heb letterlijk urenlang rondgekeken, maar ik kom nog steeds niet verder. Het zit als volgt:
Ik speel nu zo'n 10 jaar gitaar, en ik heb tot nu toe nog nooit gebruik gemaakt van een effect-pedaal. Ik speel nu met het volgende:
- Fender Deluxe Strat
- Laney TFX2
- Epiphone Les Paul Ultra
Ik heb de Epiphone en de Laney tegelijk gekocht toen ik 5 jaar geleden elektrisch begon te spelen. De strat is er later bij gekomen.
Nu gebruik ik altijd de effecten die op mijn versterker zitten, maar ik ben toe aan uitgebreidere mogelijkheden. Hierbij moet ik denken aan mijn budget, en aan dat ik volgend jaar op kamers ga.
Ik wil nu dus graag meer met effecten gaan doen, maar ik loop hierbij tegen allerlei vragen aan:
- Als ik effecten koop, heb ik eigenlijk niks meer aan de effecten in mijn laney. Daarom heb ik het idee dat ik deze beter kan verkopen, om hem hierna te verplaatsen door een buizen versterker met een betere klank.
- Ik zit daarnaast ook te twijfelen of ik losse pedalen moet kopen of een multi-effect moet halen. Hier zijn zoveel verschillende argumenten voor dat ik een beetje de weg kwijt raak. Voor mij speelt budget een grote rol, waardoor ik toch neig naar een multi-effect.
- Als ik op kamers ga kan ik waarschijnlijk niet goed met een versterker spelen, omdat dit te hard gaat. Daarom is een multi-effect met headphone uitgang ook wel een goed optie. Maar als ik dan geen versterker meer heb, is het lastiger voor mij om goed op te treden met mijn bandje. Dit omdat alles door het PA-systeem sturen voor mij niet zo werkt.
- Als ik dan voor een multi-effect kies, weet ik niet welke ik moet kiezen. Wederom is budget hier een belangrijk punt. Ik heb het wel terug gedrongen tot drie mogelijkheden: de Zoom G5, de Line 6 HD500 of de Boss GT100. Dit omdat ik bij vriese misschien de hd500 of de gt100 goedkoper kan halen vanwege de opheffingsleegverkoop en dat de Zoom G5 ook aantrekkelijk lijkt. Ik kan ze alleen niet allemaal naast elkaar uitproberen, omdat ik geen muziekwinkel in de buurt ken die ze heeft. Ook weet ik niet of ik zelf zo goed de echte verschillen tussen de units eruit kan halen. Daarom wil ik graag aan jullie vragen of iemand deze units goed met elkaar kan vergelijken en daar een conclusie uit kan halen.
- Als laatst vraag ik me af dat stel dat ik een multi-effect zou kopen en ik zou er eventueel een buizenversterker bij kopen (bijv. een ac30), is dit dan wel goed te doen? Verpest de multi-effect dan niet de tone van de amp? Of is het dan toch te vergelijken met stomp-boxes, maar dan misschien van iets mindere kwaliteit?
Ik hoop dat jullie me iets meer duidelijkheid kunnen geven. Sorry daarbij voor de lange post.
Alvast bedankt!

tnijland
19 mei 2012, 22:10
Ik lees in je post een aantal dingen: je speelt al wat langer gitaar, wil wat kwaliteit verbetering en twijfelt een beetje of een multi-effect uitkomst biedt.

Ik zou je dan ook willen adviseren om vooral voor een verbetering van je sound te gaan. De AC30 lijkt mij dan een verstandige eerste keuze. Daarna zou je eens kunnen gaan nadenken welke effecten je echt nodig hebt. Als dat alleen maar een paar simpele effecten zijn, zou ik persoonlijk niet voor een multi-fx gaan. Je kunt best mooie kwaliteit pedalen bij je AC-30 zetten en daarmee een goed en puur eind resultaat behalen (bijvoorbeeld Strymon delay, tube screamer etc.).

Mocht je toch voor een multi-fx pedaal gaan, dan geld ook daar dat een slecht effect weer de zwakste schakel gaat worden. Ik zou dan zeker voor een beter multi-fx zoals de M9 van Line6 of een TC Ellectronics Nova system gaan.

vpilot
20 mei 2012, 10:17
Ik sluit me aan bij het advies van tnijland, uit eigen ervaring (en goed advies van dit forum negerend, spijt!) heb ik geleerd dat een goede basis tone 1000x meer voldoening geeft dan welke effectmodule dan ook.

In aanvulling daarop wil ik je nog een ideetje geven.
Voor thuis oefenen, zonder anderen "tot hinder" te zijn, kan je een leuke 2de hands (of nieuw) Line6 Toneport of zoiets kopen. Zo'n klein kastje dat je op je computer aansluit. Daar ben je met een paar tientjes mee klaar en heb je de wereld aan effecten en amp modelling. Ik zou het budget zoveel mogelijk besteden aan een goede live sound, dus bijvoorbeeld de Vox AC30 en losse pedalen.

gitaarmans
20 mei 2012, 11:11
Bedankt voor het advies!

Dit klinkt inderdaad als een goede keuze, ik had zelf ook nog niet bedacht dat ik inderdaad met een Toneport bijvoorbeeld gewoon kan oefenen!
Dan zal ik is gaan kijken naar een mooie nieuwe amp. Ik moet er alleen nog voor zorgen dat ik mijn budget nog iets vergroot, en dat moet ik doen door mijn versterker te verkopen.. Hij staat al op marktplaats, maar er heeft nog niemand echt interesse in getoond. Ik heb hem destijds (ongeveer 5 jaar geleden) voor ongeveer 600 euro gekocht. Ik heb hem nu op marktplaats staan voor bieden vanaf 395 euro. De versterker wordt niet meer in de winkel verkocht, de enige plaats waar ik hem nog kon vinden is hier: http://www.muziekinstrumenten.com/index2.html?id=14484
Nou weet ik eigenlijk niet of ik wel een beetje in de goede richting zit met mijn prijs, of dat ik te hoog zit. Hebben jullie enig idee wat mijn versterker nu zo ongeveer waard is?

Ik denk dat ik me dan eerst moet richten op een goede nieuwe versterker, om daarna voor effecten te gaan kijken. Ik weet zelf alleen nog niet zo goed welke effecten ik echt veel zal gebruiken. Ik speel vooral blues en rock, en ik gebruik nu eigenlijk vooral een hall effect en soms wat delay ofzo. Maar dat is ook omdat ik de andere effecten op m'n versterker niet zo geweldig vind. Is het dan een goed idee om te kiezen voor een multi-effect als de m9? Dan kan ik in ieder geval goed uit proberen wat ik mooi vind, en dan misschien later nog op losse pedalen over te stappen. Die kan ik misschien ook wel tweedehands een scoren.

vpilot
20 mei 2012, 11:26
Tja, de tweedehands versterker markt is op het moment een echte kopersmarkt. Ik heb er bij de aanschaf van mijn Laney VC30 heel veel mazzel en profijt van gehad, maar voor de verkopers is het een slechte tijd.

Wat betreft je live geluid: Mocht je besluiten om voor het thuis oefenen een Toneport o.i.d. aan te schaffen, ga dan daarop eerst eens lekker rommelen met alle effecten die daarin zitten en probeer dan voor jezelf vast te stellen, welke soort effecten het best bij je repertoire past en die je dus het meest zal gebruiken. Ga met die informatie op zoek naar de pedalen voor je live geluid.
De meeste goede versterkers hebben van zichzelf al een mooie overdrive en vaak ook reverb aan boord, dus dat scheelt alweer twee. :)

Liquid_Metal
20 mei 2012, 14:44
Ik lees in je post een aantal dingen: je speelt al wat langer gitaar, wil wat kwaliteit verbetering en twijfelt een beetje of een multi-effect uitkomst biedt.

Ik zou je dan ook willen adviseren om vooral voor een verbetering van je sound te gaan. De AC30 lijkt mij dan een verstandige eerste keuze. Daarna zou je eens kunnen gaan nadenken welke effecten je echt nodig hebt. Als dat alleen maar een paar simpele effecten zijn, zou ik persoonlijk niet voor een multi-fx gaan. Je kunt best mooie kwaliteit pedalen bij je AC-30 zetten en daarmee een goed en puur eind resultaat behalen (bijvoorbeeld Strymon delay, tube screamer etc.).

Mocht je toch voor een multi-fx pedaal gaan, dan geld ook daar dat een slecht effect weer de zwakste schakel gaat worden. Ik zou dan zeker voor een beter multi-fx zoals de M9 van Line6 of een TC Ellectronics Nova system gaan.

+1. Zorg eerst dat je een goede gitaar en versterker hebt want die vormen de basis van je sound. Effecten zijn leuke toevoegingen maar zijn vaak niet meer dan dat.

arjanb01
20 mei 2012, 14:54
+1 en als je alleen maar delaytjes en reverbjes gebruikt check eens een tweedehands gmajor voor in de effectsloop van je amp, heel simpel te bedienen en ideaal voor live gebruik. Tweedehands voor tussen de 200 en 250 euro te krijgen.

Pirate
20 mei 2012, 15:31
Ik wil hier toevoegen dat op kamers gaan en een normale gitaar versterker geen probleem hoeft te zijn.
In het huis waar ik op kamers zit, zou het geen probleem zijn als ik mijn 50watt buizen versterker op normaal volume gebruik. oke, moet niet om 12 uur snachts gaan lopen blazen, maar overdag is er echt geen probleem. een buurman even verderop (ook student) heeft gewoon een drumstel in zijn kamer staan, dus zo veel problemen zijn er niet. misschien is het een idee om even te kijken hoe de mensen in het studenten huis zijn? als je een gewone versterker kan kopen is dat toch veel beter/fijner dan zo'n line 6 tooonport ofzo