PDA

View Full Version : stemmen voor 'Lithium'



phish
18 mei 2012, 21:48
hallo,
ik had een vraagje. Ik wil graag het nummer Lithium van Nirvana leren spelen, probleem is alleen dat je je gitaar hiervoor anders moet stemmen, geloof ik. Een hele toon omlaag?
In ieder geval, ik snap het niet helemaal, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? :D

aaronstonebeat
18 mei 2012, 21:54
Als ik kijk naar opnames waarop hij het zelf speelt, denk ik een halve toon omlaag. Dan krijg je es-as-des-ges-bes-es of dis-gis-cis-fis-ais-dis afhankelijk van wat je stemapparaat zegt.

VLP
18 mei 2012, 22:20
http://www.youtube.com/watch?v=VqmCLy4sA_M

phish
18 mei 2012, 22:22
Als ik kijk naar opnames waarop hij het zelf speelt, denk ik een halve toon omlaag. Dan krijg je es-as-des-ges-bes-es of dis-gis-cis-fis-ais-dis afhankelijk van wat je stemapparaat zegt.

dankje!
Ehm, ik weet niet precies hoe ik mijn gitaar dan een halve toon omlaag gestemd krijg... Ik heb net een nieuw stremapparaat...

phish
18 mei 2012, 22:24
http://www.youtube.com/watch?v=VqmCLy4sA_M

Ja, dat filmpje had ik ook bekeken, maar ik krijg hem dus gewoon niet een halve toon omlaag gestemd. :dontgeti:

aaronstonebeat
18 mei 2012, 22:31
Kun je wel op het gehoor stemmen als je één snaar goed hebt?

Stel je bent standaard gestemd.
- Druk de dikke E in op de 4de positie en stem de A-snaar naar die toon
- Druk de herstemde A-snaar in op de 4de positie en stem de D-snaar naar die toon
- Druk de herstemde D-snaar in op de 4de positie en stem de G-snaar naar die toon
- Druk de herstemde G-snaar in op de 3de postie en stem de B-snaar naar die toon
- Druk de herstemde B-snaar in op de 4de positie en stem de e-snaar naar die toon
- Speel de flageolet op de 5de positie van de dikke E-snaar en stem die gelijk met de herstemde open dunne e-snaar

Bekijk nu eens wat je stemapparaat zegt over de stemming; verschillende stemapparaten gebruiken verschillende systemen om aan te geven hoe een snaar is gestemd. Het gaat eigenlijk helemaal nergens over maar als je net begint moet je het even doorkrijgen.

EDIT:

Wat voor stemapparaat heb je?

peppie55
1 juni 2012, 22:28
Zet een capo op de 1e fret en stem dan je gitaar naar de standard stemming, dan ben je half step down.