PDA

View Full Version : Opnemen zonder zorgen?



Callthetune
18 mei 2012, 20:47
Hallo iedereen,

Ik speel al een paar jaar gitaar maar ben nu pas het opnemen aan het ontdekken. Ik kon me wel al voorstellen dat er zoveel problemen bij zouden komen kijken. Ik ben amateurgitarist, zeker geen professional, maar de kwaliteit van opname waar ik me nu tevreden mee moet stellen is toch wel heel slecht.

Ik heb alleen mijn amp & pc-microfoon, that's it. Ik mag praktisch geen noot te luid spelen of het registreert een heel schel geluid. En ik probeer rock op te nemen, wat veel amp power vraagt.

Ik heb een Roland Cube20X amp waarmee ik ook via een instrument cable mee kan opnemen, blijkbaar. Nu vroeg ik me af wat ik daarvoor nodig heb, praktisch gezien? Lukt het om gewoon een V-amp 3 ofzo aan te sluiten op mijn amp en die via een USB kabel te verbinden met mijn pc? En wat met software? Sorry voor de newbievragen, dit is redelijk onbekend terrein maar ik ben wel enthousiast!

Thanks!
Groetjes

Callthetune
19 mei 2012, 10:51
Heb er zelf even naar geïnformeerd via een andere weg en blijkbaar lukt dat met een audio interface die je via USB kunt aansluiten op je pc? Iemand ervaring mee..? Zou zelfs beter zijn dan gewoon de interface aan te sluiten op je sound card?

Heb enkele budgetvriendelijke interfaces gevonden maar ik vraag me dan wel af wat voor kwaliteit je kunt verwachten? In ieder geval beter dan met een simpele laptopmicro neem ik aan :)

Grts

N.D.
19 mei 2012, 11:02
Een interface is je geluidskaart. Dus je gebruikt een interface om van een analoog (microfoon- of gitaarsignaal) naar een digitaal signaal te gaan (wat je dus weer via USB of Firewire je computer in stuurt). Omdat standaard geluidskaarten in 99,99% van de gevallen niet goed genoeg zijn om op te nemen koop je dus een interface zodat je goede kwaliteit hebt en geen last van vertraging van je geluid.

Er zijn zat interfaces waar je ook je gitaar direct op kunt aansluiten en dan op de computer via versterkermodellen kunt spelen.
Dus als je een interface koopt moet je je ook even bedenken of je met een microfoon gaat opnemen of direct.

Maar er is hier al meer dan genoeg over geschreven op 't forum. Dus ga even zoeken en je gaat ongetwijfeld antwoord vinden op je vragen!

Callthetune
19 mei 2012, 11:08
Thanks N.D.! Nu wordt het me redelijk duidelijk. Zie mezelf eerder rechtstreeks opnemen. Ja, ik heb zo de indruk dat gewoon opnemen via de micro van mijn pc geen goed idee is. Ik schaf me gewoon een interface aan op musicstore ofzo en zie dan wel hoe of wat. Ik download dan wel even audacity ofzo.

Ik zoek wel even verder op 't forum wat de ervaringen hier mee zijn.

Dankje!

Pirate
19 mei 2012, 18:33
je kan ook een audio recorder gebruken, eventueel in combinatie met een losse microfoon.

Callthetune
19 mei 2012, 20:12
je kan ook een audio recorder gebruken, eventueel in combinatie met een losse microfoon.

Bedankt voor de tip!