PDA

View Full Version : krakende output Roland XV 3080



Psychomantis
18 mei 2012, 19:38
Hey, ik heb een klein probleempje met mijn Roland XV3080 (synthesizer).

Eén van de outputs (A links) kraakt als je de volume boven de 5-6 zet. Als je lager blijft, is er geen enkel probleem en de andere outputs (A rechts, B links/rechts, C links/rechts) vertonen het probleem niet, ook bij hogere volumes.
Ik kan alle geluiden naar elk van de outputs loodsen. Elk geluid komt zonder problemen door in elke output, behalve dus in output A links.
De routing wordt bepaald op het einde van de digitale keten, achter de effect processors. Deze processors en alles wat ervoor ligt (filters, oscillators,...) lijken me dus oke.
Alle geluiden komen ook mooi door de koptelefoon output, die output A, B én C afmixt.

Output A links is volkomen identiek aan de andere outputs, behalve dat hij ook als mono kan dienen (dus als er geen andere jacks aangesloten zijn, mixt output A alles af naar mono).

Volgens mij is de volumepot trouwens analoog gebruikt (het is geen encoder en ik denk niet dat hij in een digitaal circuit zit), dus dan zou het probleem ergens in het analoge circuit moeten liggen.

Ergens in de weg naar output A begint er dus iets te clippen bij hogere volumes. Iets moet perfect werken bij lagere volumes, maar zonder headroom komen te zitten bij hogere volumestanden. Ik merk geen abnormaal hoge gain of hoge ruisfactor. Kan een kapot IC dit veroorzaken? Of een D/A? Of ... ?

Verder is het printboard van het SMD-type. Kan ik zonder problemen met mijn soldeerboutje hier een componentje vervangen?

Psychomantis
18 mei 2012, 22:50
Ik ben via via via aan het schema gekomen. Eventjes gemakkelijker maken voor jullie:
http://i47.tinypic.com/2wmng2h.jpg
Eventjes extra uitleg. De Main Out is output A, Direct Out 1 is output B, output C staat er niet op.
Achter IC72A en IC72B gaat het signaal via transistors Q19 en Q20 naar de output A links en rechts. Maar er wordt ook een signaal afgetapt dat naar een ander IC-circuitje gaat (erboven afgebeeld), en de uitgangen van dat circuit gaan rechtstreeks, met enkel een paar capaciteiten ertussen, naar de koptelefoonoutput (doorheen de 'phonesconnector', lijn 1 & 2).
Gegeven dat ik het signaal perfect hoor door de koptelefoon, is mijn redenering dan juist dat het probleem ACHTER IC72A (linkse output A) ligt?
Dat ik het probleem dus moet gaan zoeken in Q19, of de componentjes errond?

Graag een bevestiging of ontkrachting van mijn conclusie...

cluseau
18 mei 2012, 23:18
Achter IC72A en IC72B gaat het signaal via transistors Q19 en Q20 naar de output A links en rechts..............

Bovenstaande quote is naar mijn idee niet juist. Je signaal gaat niet door deze transistoren. Ik denk dat de torren een mute functie hebben, de collector loshalen zou die mute functie even buiten werking stellen. De kans is groot dat daar je probleem zit omdat er geen actieve zooi meer na het IC komt.

Psychomantis
18 mei 2012, 23:58
Bovenstaande quote is naar mijn idee niet juist. Je signaal gaat niet door deze transistoren. Ik denk dat de torren een mute functie hebben, de collector loshalen zou die mute functie even buiten werking stellen. De kans is groot dat daar je probleem zit omdat er geen actieve zooi meer na het IC komt.

En natuurlijk heb je wel weer gelijk... Als ik de basissen van Q19,Q20,Q.. volg, dan kom ik een pijltje met 'mute' tegen.
Dus gewoon Q19 even loshalen en kijken of het beter gaat?

En is het mogelijk om zonder rotzooi op zo'n SMD bordje te solderen? Nog tips daarbij?

cluseau
19 mei 2012, 10:38
Dus gewoon Q19 even loshalen en kijken of het beter gaat?

En is het mogelijk om zonder rotzooi op zo'n SMD bordje te solderen? Nog tips daarbij?

Juist, gewoon loshalen. Alleen de mute werkt dan niet voor dat kanaal maar ik vermoed dat die juist het probleem veroorzaakt. Kijk ook naar de caps in die lijn.


Het mooiste is een hetelucht boutje maar bij gebrek daaraan kun je ook een flink boutje nemen met een scherpe tip. Ik gebruik daarvoor gewoon mijn 50Watt weller met een tot speldenpunt geslepen tip. Werkt goed hoor. Het lastige is dat je alle drie de aansluitingen tegelijk moet verwarmen om de chip transistor los te maken. Als je nog ergens een oud printje hebt liggen kun je lekker oefenen. Hetelucht boutjes zijn al voor weinig tekoop bij de chineesjes maar alle waar is naar zijn geld.

obiwanjacobi
19 mei 2012, 10:45
Ik heb in andere Roland schema's vergelijkbare constructies gezien en de aansturing van die torren zit meestal vast aan de RESET - waarschijnlijk om bij het opstarten rare uitgangssignalen te onderdrukken.

Voor SMD solderen zou ik even op YouTube gaan kijken. Je kan het prima doen met de juiste tools. Ideaal zou zijn als je een sloop SMD printje ergens kan vinden (afvalscheidingsplaats?) zodat je eerst een beetje kan oefenen.

[2c]

Dirk_Hendrik
19 mei 2012, 10:56
Op zich zou het ideaal zijn om aan contact 6 van de connector bovenaan even een jack (met koppel-condensator) te solderen en even te luisteren of je kraak daar ook al zit. Als dat het geval is kun je het hele circuit meteen uitsluiten.

Psychomantis
19 mei 2012, 11:43
Ik heb in andere Roland schema's vergelijkbare constructies gezien en de aansturing van die torren zit meestal vast aan de RESET - waarschijnlijk om bij het opstarten rare uitgangssignalen te onderdrukken.
[2c]

Dat is inderdaad juist, je kan de mutefunctie zelf niet inschakelen. Hij hangt gewoon aan de reset via een or-poortje.

Aan contact zes kan ik wel effie een jackje solderen denk ik, maar ik denk niet dat het probleem daarvoor zit aangezien de koptelefoon output, die ook achter deze verbinding hangt, geen problemen vertoont.

Bedankt voor de tips voor het solderen. Ik heb nog wel ergens een oude netwerkkaart of draadloze telefoon liggen om op te oefenen.
op die roland mag het in ieder geval niet fout gaan, want die is me iets te dierbaar ;)

Ik heb een 45 watt soldeerstationnetje met scherpe tip, daar ga ik mee beginnen. Als dat niet lukt vijl ik het tipje bij en zien we wel verder.

obiwanjacobi
19 mei 2012, 18:26
Voor het desolderen is solder wick (http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=324) erg handig.
Ik vind het gebruik van een tin zuiger (http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1563_Tin_Zuiger.html) bij delicate werkjes niet ideaal. Puur omdat je mechanische energie vrijlaat als je die knop in drukt.
Ook is soldeer flux (in stift of potje met kwast) erg fijn.

Ik weet niet of je dit allemaal wist, als wel - des te beter...