PDA

View Full Version : Transistor die heet wordt?



gibsonfreak7
18 mei 2012, 18:38
Hallo jongens!

Ik zal al meteen met de deur in huis vallen, ik heb een fender frontman 212R solid state versterker.
Nu viel mij al een paar keer op dat hij vanachter aan mijn paneel enorm warm wordt, en zelfs mijn input jack van de versterker warm wordt. Ik had in paniek dan mijn versterker naar mijn muziekboer gedaan. Hij vond geen enkel probleem... maar toch vertrouw ik hem niet echt. Want vandaag na een kwartiertje spelen was hij terug weer zo warm als de zon.

kan iemand mij zeggen of dit normaal is of niet?

groetjes!

smullie
18 mei 2012, 18:41
je kan er een winteramp van maken en deze als zomeramp erbijkopen:
http://technabob.com/blog/wp-content/uploads/2012/03/marshall_amp_fridge.jpg

bass blom
18 mei 2012, 18:47
als je weet wat voor transistor het is kun je een datasheet opzoeken, daar staat in hoe warm hij kan/mag worden.
reken maar dat ze goed heet kunnen worden, ze hebben niet voor niks flinke koelblokken :D

cluseau
18 mei 2012, 22:56
als je weet wat voor transistor het is ........

Bas, waarschijnlijk bedoeld TS zijn transistor amp met transistor.

Deze ampjes hebben dacht ik ook een powerchip en geen losse transistoren. Heet worden mag maar als je er een ei op kan bakken lijkt het me een beetje te warm. Je moet de koelvin wel gewoon vast kunnen pakken zonder je fikken te branden.

o0rollo0o
19 mei 2012, 12:12
Hoe warm bedoel je met warm? Brandt je je vingers eraan of niet?

guitarnijboer
19 mei 2012, 12:12
Ach, het hangt er een beetje van af hoe hard je speelt en hoe het ontwerp van de versterker er precies uitziet, maar op flink volume mag zo'n koelprofiel best heet aanvoelen hoor. Vergeet niet dat 50 a 60 graden voor jou al pijnlijk warm aanvoelt terwijl een gemiddelde transistor dan nog lang niet aan zijn kookpunt zit.

Plant
19 mei 2012, 12:54
Ach, het hangt er een beetje van af hoe hard je speelt en hoe het ontwerp van de versterker er precies uitziet, maar op flink volume mag zo'n koelprofiel best heet aanvoelen hoor. Vergeet niet dat 50 a 60 graden voor jou al pijnlijk warm aanvoelt terwijl een gemiddelde transistor dan nog lang niet aan zijn kookpunt zit.

Dat laatste hangt er maar net vanaf. Als een koelblok aan de buitenkant 60˚ is, is het in de transistor zelf al een stuk heter.

cluseau
19 mei 2012, 14:40
Dat laatste hangt er maar net vanaf. Als een koelblok aan de buitenkant 60˚ is, is het in de transistor zelf al een stuk heter.

En dat hangt dan weer af van de thermische koppeling. De chip zelf (het plaatje silicium in de transistorbehuizing) kan dacht ik wel 150 graden worden voor hij zijn petje licht. Zoals ik al zei, een koellichaam waar je je fikken aan brand is geen goed teken.