PDA

View Full Version : 'buzz' op Strato classic '50



archerterror
18 mei 2012, 15:31
Hallo!

Ik heb eergisteren van een kennis een Strato classic '50 van Fender overgekocht. Deze gitaar is nog in prima conditie maar op de G- en B-snaar zit er een soort van lichte 'buzz'... Wat volgens mij komt door de trillingen van de snaar tegen bepaalde frets. Dit is niet het geval wanneer ik de snaren niet hard aanspeel bij bijvoorbeeld fingerpicking.

De snaren zijn erg oud en moeten zeer dringend vervangen worden, kan dit hieraan liggen... Of kan dit zijn omdat de nek na verloop van tijd niet meer ideaal gepositioneerd is?

Wat kan hieraan gedaan worden?

mvg,

Nielsje
18 mei 2012, 15:37
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar begin eens met nieuwe snaren.
Heb je dat de snaren aanlopen op bepaalde plaatsen op de hals, of over de gehele lengte?
Kijk even naar de hoogte van de zadels bij de brug, als deze bij de g en b snaar wat laag is, kan je deze gewoon wat omhoog draaien met de juiste maat inbussleutel.

Verder kan de bolling van je hals niet goed zijn, maar dan zou je ook op andere snaren wat aanlopen e.d. tegenkomen.
Als je de snaar indrukt bij de 1e en de 21e fret, ligt de snaar dan vrij van alle tussenliggende frets, of ligt 'ie erop?
Als deze erop ligt, dan is je bolling niet goed, hij moet wel vrij zijn.

Verder hebben strats wel vaker een lichte buzz, dus hoe erg is het?
Andere mogelijkheid is dat je fretten bij de g en b positie wat zijn uitgesleten.
Dan zou vlakken een oplossing kunnen bieden.

Tabula Rasa
18 mei 2012, 15:39
Begin eens met nieuwe snaren. Het setje dat je het liefst gebruikt en stel daar de brug op af... daarna weet je of het de frets zijn of de actie of de kromming van de hals.

EDIT Nielsje en ik waren min of meer tegelijk....

archerterror
18 mei 2012, 15:42
Het is weliswaar een zeer lichte buzz, heb er geen ( amper ) last van. Zal volgende week eens binnenspringen in de muziekwinkel waar ze het probleem wel zullen oplossen. Heb 0 verstand van Fenders dus blijf liever zoveel mogelijk van alles af.

Bedankt voor de tips :-)

Nielsje
18 mei 2012, 15:47
.... als je toch nergens aan wil zitten, en je plan was toch om naar een winkel te gaan, waarom vraag je het dan?!

Tabula Rasa
18 mei 2012, 15:53
Archerterror, je hebt het voor elkaar... je hebt Nielsje boos gekregen.... nu wordt het oppassen.

bass blom
18 mei 2012, 15:54
terror, pijl en boog, klopt mooi..

:grouphug: voor nielsje

archerterror
18 mei 2012, 15:57
.... als je toch nergens aan wil zitten, en je plan was toch om naar een winkel te gaan, waarom vraag je het dan?!

Omdat ik geen idee had waar dit kon aan liggen. Ik ga sowiezo nieuws snaren erop plaatsen maar ik wou weten of het daar sowiezo niet mee is opgelost... Als ik dan hier vraag waar dit kan aan liggen is dit gewoon om te weten of dit ernstig kan zijn of niet. Als ik zo lees dat dit redelijk veel voorkomt bij strato's heb ik hier geen probleem mee. Mocht dit een 'uniek' probleem zijn zat ik wellicht meer met een ei in m'n broek. Wat dus niet zo is...

Toch bedankt voor de reply's beiden ;-)

Nielsje
18 mei 2012, 15:57
Oké, is prima op te lossen hoor.
succes.

snaarplukker
18 mei 2012, 16:26
Als ik het zo lees durft hij op een Fender geen zadeltjes hoger te zetten, maar wel nieuwe snaren er op leggen.:dontgeti: