PDA

View Full Version : potmeter probleem



gerte1991
18 mei 2012, 08:33
Hallo zelfbouwers!!

Ik ben bezig met mijn eerste zelfbouw.
Dit was gewoon een simpel pakketje.
Nu miste ik 2 van de 4 potmeters in het pakket.

Wat voor potmeters moet ik dan kopen om t compleet te maken?

De 2 die ik wel heb, staat op de onderkant: CF.. Hebben jullie daar iets aan?

Groetjes Gert-Jan

snaarplukker
18 mei 2012, 09:01
Welk merk pakket?
Welk model gitaar?
Bij wie gekocht?
Dat soort informatie is wel handig voor de beantwoording van je vragen.;)

Plant
18 mei 2012, 13:20
Niks kopen! Gewoon naar de leverancier van dat pakket gaan. Als er 4 potmeters in horen, moeten die er gewoon bijgeleverd zitten. Heb je trouwens wel informatie waar welke potmeter hoort te zitten als er alleen maar 'CF..' op staat? Want het zullen waarschijnlijk voor tone en volume verschillende typen zijn, als je die willekeurig plaatst heeft dat effekt op het regelen en de klank.

Tabula Rasa
18 mei 2012, 14:46
Met een multimetertje kan je de weerstand meten. Als je de potmeter in het midden zet, dan moet je even meten tussen een van de buitenste pootjes en het middelste pootje. Als dat de helft van de waarde is die je over de twee buitenste pootjes meet, dan is de potmeter linear en is ie meestal bedoeld voor tone. Als de waarde, wanneer de potmeter exact in het midden staat, heel erg afwijkt van het midden, dan is ie logaritmisch en meestal voor volume.

Zo kun je precies meten wat je mist.

snaarplukker
18 mei 2012, 15:40
Aannemende dat het om een LP-model gaat zal er 4 potmeters bij moeten zitten. Er kan van alles op gedrukt staan, maar het belangrijkste is dat er 500A of 500B op staat. 500A(log) voor de volume, 500B(lin) voor de tone.
Maar ik zou de handelaar van dat setje eerst aanspreken.

Tabula Rasa
18 mei 2012, 15:54
500A(log) voor de volume, 500B(lin) en soms ook nog eens omgekeerd. (als ik het me goed herinner wordt in Duitsland de andere aanduiding gebruikt)

RatiuG
18 mei 2012, 21:46
Dat de A & B verwarrend kunnen zijn komt door de oude types,die hadden A & B omgedraaid...(voor t gemak zullen we maar zeggen).

-Linear was standaard A maar is tegenwoordig B en wordt voor TONE regeling gebruikt.
-Logaritmisch(of Audio) was standaard B en is nu dus A en voor VOLUME gebruikt.

Hoewel er ook mensen zijn die voor TONE logaritmisch/audio pots gebruiken ivm de vloeiende overgang van 1 naar 10.

De waardes zijn in t algemeen 250K voor single coils en 500K voor humbuckers,hoewel er ook mensen zijn die zelfs 1MEG pots gebruiken voor meer brilliance in t geluid.

Laatste puntje dat aandacht behoeft is de penlengte(slagplaat of door de body zelf) en of je een solid of split shaft wilt ivm de knoppen. Solid voor "geschroefde"knoppen en split shaft voor de plastic "strat"type knop.

Succes,ben zelf ook bezig met zo'n setje,erg leuk en leerzaam. Maar idd spreek de dealer aan op het ontbreken vd pots(tenzij de set als incompleet werd aangeboden,gebeurd ook regelmatig).