PDA

View Full Version : Afstellen is dat nodig?



pescatore
18 mei 2012, 02:32
Ik heb sinds een week of 5 een nieuwe Seagull s6. Voor mij omdat ik onervaren ben met gitaren klinkt dat ding als een klok, echt geweldig. Nou lees ik vaker op het forum dat mensen hun gitaar laten afstellen. Waarom is dit, wat kost het ongeveer en waarom en wanneer is het aan te raden?

Riny
18 mei 2012, 06:04
Of dit nodig is kan ik ongezien niet beoordelen.

Afstellen gebeurd in de meeste gevallen wanneer de actie (hoogte snaren toets) wat te hoog is of mogelijk te laag, wanneer de intonatie onzuiver zou zijn.

Het is heel persoonlijk betreffende de actie- hoogte, de een wil hem wat hoger en de ander wil hem wat lager.
Je zou een vriend of kennis, die ook gitaar speelt en wat ervaring heeft, eens om een mening kunnen vragen.
Wat eventuele kosten betreft, daar heb ik geen idee van omdat ik dergelijke handelingen zelf uitvoer.

Eko
18 mei 2012, 09:31
Het kan om meerdere redenen. Het komt voor dat het hout nog wat werkt omdat het van een winkel ( waar het misschien wat langer heeft gehangen/gelegen ) naar een huis gaat met een andere luchtvochtigheid. Dat wil nog wel eens invloed hebben op de bespeelbaarheid. In dat geval zal de hals iets versteld kunnen worden. Andere reden kan zijn dat je niet tevreden bent over de bespeelbaarheid en bv de snaren iets hoger of lager wilt hebben. Soms ratelt een snaar ( fretbuzz) en moet dat veranderd. Ook kan het zijn dat je iets andere ( bv dikkere ) snaren er op wilt hebben en dan zal de topkam iets aangepast moeten worden.
Meestal geeft de winkel je nog wel eens de mogelijkheid om een gratis afstelbeurt te krijgen na een paar maanden. Veelal bij een eerste wisseling van de snaren.
Zo`n afstelbeurt kan varieren van (bijna) niets ivm de aanschaf tot enkele tientjes als er een nieuwe topkam of brug gemaakt moet worden. Dan hangt het dus af van je keuze van materiaal en/of het veel handwerk vraagt. Dit laatste kan voor komen als je bv een benen topkam wilt hebben en deze speciaal voor je op maat moet worden gemaakt. Dat is duurder dan een standaard plastic ding er in lijmen.
Die Seagulls zijn trouwens heel goede gitaren en gaan een leven mee. Ze klinken ook nog eens goed. Je kon het slechter treffen , zullen we maar zeggen. Goede keus geweest dus.

pescatore
18 mei 2012, 13:32
Ah ok ik snap het. Makes sense ook. Ben ttot op heden tevreden, maar zal er later eens een wat meer ervaren speler laten kijken.

Ik had mijn huiswerk gedaan Eko :) Dit was op papier voor die prijs zo ongeveer overal de best beoordeelde gitaar en gezien ik er niet echt verstand van heb ben ik mede daar op afgegaan. Als er consumentengids voor gitaren was, dan was deze wss als "beste koop" eruit gekomen haha

Tnx voor de uitleg!

Muzieknono
19 mei 2012, 07:55
Zolang jij vindt dat je gitaar lekker speelt niets aan de actie laten doen, seagull zijn over het algemeen gitaren waar aandacht aan is besteed.
Als je wat langerspeelt krijg je vanzelf voorkeuren over hoe je gitaar zou moeten spelen en klinken, afstelling is namelijk heel persoonlijk, dus er door een ander naar laten kijken kan je op zijn hoogst verwarring opleveren, je zei in je andere post al dat je er een andere gitarist op had laten spelen en dat die hem helemaal geweldig vond, niets meer aan doen dus.
Mvgr. Dirk Jan :B

pescatore
19 mei 2012, 13:07
Begrepen! Het kwam op me over als een grote beurt voor een auto dus ik dacht laat ik maar eens informeren hoe dat zit :)

Luca P
19 mei 2012, 18:29
Speel eens op een gitaar van een ander. Als die lekkerder speelt zou je kunnen onderzoeken waar dat aan ligt. Misschien toch de afstelling van de hals, topkam etc...

pescatore
19 mei 2012, 19:48
Dat is mss wel een goed plan. Dat ga ik zeker proberen!

pescatore
22 mei 2012, 23:59
Ik heb vandaag een goedkopere gitaar gekocht voor als ik weekendjes naar mn moeder ga zodat ik niet m'n lieve Seagull overal heen hoef te slepen. Op zich prima ding alleen heb ik inderdaad het idee dat de snaren wat te hoog liggen - ongeveer 4mm boven de 12e fret. Is dit idd (te) hoog en wat kost dat in het geval dat het nodig is om het te laten afstellen? En heeft dit zin voor een gitaar van 150 euro?

pescatore
23 mei 2012, 00:10
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Kennelijk wel, of is dit subjectief?

Muzieknono
23 mei 2012, 07:55
Speel eens op een gitaar van een ander. Als die lekkerder speelt zou je kunnen onderzoeken waar dat aan ligt. Misschien toch de afstelling van de hals, topkam etc...

"DE" manier voor velen om ontevreden te worden, als het goed is, is het goed, als je in de loop van de tijd jezelf af gaat of iets niet beter zou kunnen is het vroeg genoeg om er naar te kijken, als je gaat zoeken zulje bijna altijd iets vinden wat beter kan en voor velen is dat het begin naar het einde.
Mvgr.Dirk Jan :B

pescatore
23 mei 2012, 14:13
Ik kan me niet voorstellen dat ik snel ontevreder wordt over mijn Seagull, in mijn kleine beperkte perceptie is het de beste gitaar ter wereld :D die nieuwe maak ik me wel een beetje zorgen om, al dan niet terecht. Mss zit het wel gewoon in mijn koppie...

*edit* Ik ben naar de zaak gegaan en de beste man heeft m afgesteld en me de juiste imbus cadeau gedaan zodat ik het zelf ook kan in t vervolg, hij doet t nu zóveel beter... Dacht dat t mss was omdat ie redelijk cheap was, maar ben weer helemaal blij :)

stijnkenens
28 mei 2012, 12:04
Een afstelling is naar mijn mening altijd nodig, elke fabrieksgitaar komt met een veel te hoge actie, meestal staat de trussrod net vast gedraaid en niet meer, dus is de hals veel te hol.

De meeste winkels beginnen er zelf niet eens aan.

Eigenlijk kan je het vergelijken met het uitlijnen van de wielen van je auto, het is nodig om lekker te bollen, maar het werd niet gedaan in het fabriek, omdat ze niet weten waar de auto terecht zou komen: altijd autostrade, of eerder wat zandweggetjes in Australië ... ... (natuurlijk doen ze het wel bij auto's, maar het is een voorbeeld)

Die werkwijze van Don Hofstee staat mij niet aan, ik vind de opeenvolging van handelingen niet kloppen.

Dus ga met de gitaar naar een goede hersteller, die hoog wordt aangeschreven, en laat ze even afstellen.
Een nieuwe topkam, of zadel zal niet direct nodig zijn, omdat die meestal veel te hoog zijn.

Kostprijs: tussen de 30 en de 45 euro.
Eronder: dan hebben ze er amper naar gekeken, erboven dan ben je afgeript !


s.

pescatore
28 mei 2012, 19:04
Euh, bij mij zit onder het fretboard bij de soundhole een schroef waar ik de actie mee kan verlagen. Is dit niet afdoende dan als het werkt?

stijnkenens
28 mei 2012, 22:35
Dat is niet om de actie te verlagen, maar om de curve van de hals aan te passen, zodat die +/- dezelfde vorm van de trillende snaar aanneemt.
Als de hals goed is afgesteld, kan je dmv de topkam en het zadel de actie verlagen / verhogen.

Zorg dat je de juiste inbus sleutel hebt, anders draai je het stuk, en kan het je heel duur te staan komen.

Daarna kapo op 1 en dan de hoogte van de snaar aan de 12e fret meten, ik mik op 1,4mm voor de 'e' en max 1,8mm voor de 'E' en de rest er tussen.

Daarna kapo weg en de topkam aanpassen met de jusite vijltjes: 0,25mm voor de e en 0,4mm voor de E, en ook weer de rest ertussen.



s.