PDA

View Full Version : LP met hoger gestelde brugkam acceptabel?



Moosie
17 mei 2012, 10:33
Bij mijn nieuwe LP zat 1 stelschroef zo hoog in de brug dat deze aanliep op de dikke E. Nu is de brug omgedraaid, dus de stelschroeven richting de brugkam maar ook de brugkam hoger gesteld omdat anders aan de achterkant de snaren allemaal tegen de stelschroeven aan zouden lopen. Grofweg 4 a 5mm hoger wat ten koste gaat van de sustain. Dat heb ik zelf niet echt waargenomen, maar ben eigenlijk benieuwd of dit soort dingen 'normaal' zijn bij een nieuw instrument en of het de eventuele verkoopwaarde negatief beïnvloed.

Ik mag toch verwachten dat de ronde 'middenschotels' (sorry weet ff niet beter hoe ik dit moet benoemen) van de stelschroeven van de brugkam op de body zitten, in de daarvoor bestemde uitgefreesde rondjes?

Nielsje
17 mei 2012, 10:42
Bij mijn nieuwe LP zat 1 stelschroef zo hoog in de brug dat deze aanliep op de dikke E. Nu is de brug omgedraaid, dus de stelschroeven richting de brugkam maar ook de brugkam hoger gesteld omdat anders aan de achterkant de snaren allemaal tegen de stelschroeven aan zouden lopen. Grofweg 4 a 5mm hoger wat ten koste gaat van de sustain. Dat heb ik zelf niet echt waargenomen, maar ben eigenlijk benieuwd of dit soort dingen 'normaal' zijn bij een nieuw instrument en of het de eventuele verkoopwaarde negatief beïnvloed.

Ik mag toch verwachten dat de ronde 'middenschotels' (sorry weet ff niet beter hoe ik dit moet benoemen) van de stelschroeven van de brugkam op de body zitten, in de daarvoor bestemde uitgefreesde rondjes?

Ik denk dat een foto posten wellicht meer informatie geeft.
De meeste mensen hier weten wel wáár je het over hebt, maar wat je nou precies bedoelt is nogal onduidelijk gezien je bewoording. De dik gemaakte tekst maakt het niet echt duidelijk.
Post eerst een foto, dan weten we beter wat je bedoelt.
In ieder geval hoeven stelschroeven voor de brug echt niet tegen de body aan te zitten. En waarom dit de sustain benadeelt is me volledig onduidelijk.

bass blom
17 mei 2012, 10:42
wellicht dat je dan eens wraparound moet proberen.
mijn brug staat ook erg hoog.

Nielsje
17 mei 2012, 10:44
Hebben we het nou over de brug of het eindstuk?

Moosie
17 mei 2012, 10:51
En waarom dit de sustain benadeelt is me volledig onduidelijk.Dat zei de verkoper, zelf kan ik het niet waarnemen.



maar wat je nou precies bedoelt is nogal onduidelijk gezien je bewoording.
Het gaat om deze stelschroef (http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=488&parent=54) die bij de LP uit 1 deel bestaat en waarvan het wiel nu 5mm boven het uitgefreesde gat zit.

Moosie
17 mei 2012, 10:51
Hebben we het nou over de brug of het eindstuk?het eindstuk / brugkam

bass blom
17 mei 2012, 10:57
http://hetgelegevaar.nl/lpcbridge.jpg

een ringetje er bij scoren voor meer stabiliteit.

Moosie
17 mei 2012, 11:08
foto (http://tinypic.com/r/2uytaap/6) geschoten met wat ik bedoel

bass blom
17 mei 2012, 11:10
ah, je brug staat niet hoog, je staarstuk wel.
die kun je gewoon omlaag schroeven.

Nielsje
17 mei 2012, 11:11
Ik snap nou nog steeds niet wat het probleem van de TS is. Zoals Bas zijn opstelling heeft, dat kan.
Extra ringetje zou kunnen, ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat het systeem er instabiel van wordt.
Heb zelf voor de zekerheid wat gaslint om het draadeind gedaan.

TS: plaats nou eens een foto van jouw probleem, want ik snap nog steeds niet wat er 'mis' is.
Die draaiwieltjes bij de brug zijn er juist voor om de brug op de juiste hoogte af te stellen, zodat je actie niet te hoog of te laag is.


edit: foto nu gezien.
Je bedoelt dus dat je tailpiece (eindstuk) niet helemaal vlak tegen de body zit?
Tja, dat kan. Is niet heel erg hoor. Het klopt dat het volledig erin draaien een iets betere sustain kan geven, maar als je het niet merkt, is het niet erg. Mijn LP heeft ze er ook niet volledig inzitten.

Omlaag schroeven kan zonder probleem, maar wellicht lopen je snaren dan over je intonatieschroefjes heen. Daar kan je over discussiëren of je dat hoort of niet. Ik merk live het verschil absoluut niet.

bass blom
17 mei 2012, 11:21
mijn foto is wat oud..

ondertussen staat het zo:

http://hetgelegevaar.nl/IMG_2156.jpg

barno
17 mei 2012, 11:23
Zowel brug als tailpiece zijn in hoogte instelbaar: afhankelijk van je speelstijl en voorkeur stel je de hoogte van de brug eerst in.
Daarna bepaal je aan de hand daarvan de hoogte/laagte van de stopbar. Die hoeft helemaal niet tegen de body te zitten, sustain verhaal is theoretisch waar maar vooral verkooppraatje. aan veel stustain heb je trouwens niets als je TOM niet goed is afgesteld ifv je spel

edit: ik wilde al opmerken bass dat je stopbar wel erg hoog stond op die eerste foto. ik zou de snaren zo van de brug knallen.
zoals tweede foto doe ik het ook ongeveer maar dan niet wrapover

Moosie
17 mei 2012, 11:25
Ja, ik bedoel dus inderdaad dat het eindstuk niet tegen de body zit, excuses voor de warrige omschrijving...


Omlaag schroeven kan zonder probleem, maar wellicht lopen je snaren dan over je intonatieschroefjes heen. Daar kan je over discussiëren of je dat hoort of nietJuist daar wil ik graag jullie mening over. Het lijkt me dat dat niet zo bedoeld is en bij willekeurig welke foto ik ook google zit het wél maximaal omlaag dus heb er een beetje vreemd gevoel bij nog.

bass blom
17 mei 2012, 11:29
edit: ik wilde al opmerken bass dat je stopbar wel erg hoog stond op die eerste foto. ik zou de snaren zo van de brug knallen.
zoals tweede foto doe ik het ook ongeveer maar dan niet wrapover

klopt, daarom heb ik het tailpiece een tijd geleden ook helemaal omlaag gezet.
als ik het niet met wrapover doe duwen de snaren mijn brug te ver naar voren.
en is intoneren wat moeilijker.

moosie, ik snap niet wat je nu wilt..
pak een grote schoevendraaier en zet die tailpiece omlaag, klaar.
of durf je niet zelf aan je gitaar te sleutelen?

Nielsje
17 mei 2012, 11:32
Je kan natuurlijk ook gewoon je brug even 'ombouwen'.
Dus de zadels omdraaien, dan kan je namelijk je brug omgedraaid op je gitaar zetten.
Zitten de stelschroefjes aan de voorkant.

De oplossing van Bas werkt natuurlijk wel, maar door de kleinere hoek drukken de snaren wat minder hard op de brug.
Je hebt dan inderdaad het risico dat je de snaren van de brug af speelt.
Gewoon even wat instellingen proberen, leuk zondag middag project.

bass blom
17 mei 2012, 11:35
oh en barno..
als ik niet wrapover zou doen had ik niet dat kleine harpje achterop wat ik af & toe gebruik :D

Moosie
17 mei 2012, 11:41
moosie, ik snap niet wat je nu wilt..
pak een grote schoevendraaier en zet die tailpiece omlaag, klaar.
of durf je niet zelf aan je gitaar te sleutelen?
Ja, ik durf de schroevendraaier er wel bij te pakken en ga dat zo eens doen. Ik neem aan eerst de spanning een beetje van de snaren afhalen voor ik de stelschroeven aandraai?

Ik durf het bijna niet te vragen, maar... Wrapover en TOM zou iemand die begrippen willen toelichten.

Mitch
17 mei 2012, 11:41
wrapover: snaren andersom over het staartstuk slaan. Ook een beetje een onzin verhaal over sustain (zie onder) en het verandert de hoek tussen staartstuk en brug.
TOM = Tune-o-matic, da's het type brug. Die heb je dan weer in de types ABR1 en Nashville (googlen maar ;) )

Het is echt bullshit dat de studs helemaal in de body moeten zitten voor meer sustain. Da's echt zo'n mythe die mensen maar herhalen zonder ook maar na te denken over hoe het zit of het zelf te testen. "Meer contact met de body" is dan altijd het argument. Eeeeeh.... ja? En dan? Hoe meer massa onder het contactpunt van je snaar hangt, des te langer de snaar trilt? Dat is tot op zeker hoogte zo wat betreft de brug zelf en uiteraard ook de soort hout en dikte ervan, maar of die studs een centimeter dieper erin zitten boei niet zo.
Een goede afteslling, daar gaat het om. Een paar dingen zijn al gezegd, maar het komt er op neer dat de brug en het staartstuk met elkaar in verhouding moeten staan qua hoogte. Als je staartstuk helemaal laag staat en de brug vrij hoog dan is er zo'n scherpe hoek dat de kans op snaarbreuk hoger is en het kan de snaren ook enigszins smoren. Weg sustain. Maar zoals gezegd moet er wel een beetje hoek in zitten anders knal je de snaren uit de zadels.

bass blom
17 mei 2012, 11:44
Ja, ik durf de schroevendraaier er wel bij te pakken en ga dat zo eens doen. Ik neem aan eerst de spanning een beetje van de snaren afhalen voor ik de stelschroeven aandraai?

Ik durf het bijna niet te vragen, maar... Wrapover en TOM zou iemand die begrippen willen toelichten.

tom is je brug. tune o matic.
wrapover/wraparound is dat je de snaren andersom door de/het tailpiece/stopbar/staartstuk doet.
zoals je op mijn foto's ziet.

Luca P
17 mei 2012, 11:48
pak een grote schoevendraaier en zet die tailpiece omlaag, klaar.


Schiet er niet af anders heb je een vette put in je body!!

Moosie
17 mei 2012, 11:52
Je kan natuurlijk ook gewoon je brug even 'ombouwen'.
Dus de zadels omdraaien, dan kan je namelijk je brug omgedraaid op je gitaar zetten.
Zitten de stelschroefjes aan de voorkant.
Zo zat de brug eerst ook en zo hoort 'ie ook (ik zie althans bij elke gegoogelde foto de intonatieschroefjes richting de hals zitten) maar dan loopt de dikke E aan tegen het intonatieschroefje en daarna is de brug omgedraaid om dat euvel te verhelpen. Dat geeft me niet echt een lekker gevoel bij mijn droomgitaar...

Moosie
17 mei 2012, 12:01
wrapover: snaren andersom over het staartstuk slaan. Ook een beetje een onzin verhaal over sustain (zie onder) en het verandert de hoek tussen staartstuk en brug.
TOM = Tune-o-matic, da's het type brug. Die heb je dan weer in de types ABR1 en Nashville (googlen maar ;) )

Het is echt bullshit dat de studs helemaal in de body moeten zitten voor meer sustain. Da's echt zo'n mythe die mensen maar herhalen zonder ook maar na te denken over hoe het zit of het zelf te testen. "Meer contact met de body" is dan altijd het argument. Eeeeeh.... ja? En dan? Hoe meer massa onder het contactpunt van je snaar hangt, des te langer de snaar trilt? Dat is tot op zeker hoogte zo wat betreft de brug zelf en uiteraard ook de soort hout en dikte ervan, maar of die studs een centimeter dieper erin zitten boei niet zo.
Een goede afteslling, daar gaat het om. Een paar dingen zijn al gezegd, maar het komt er op neer dat de brug en het staartstuk met elkaar in verhouding moeten staan qua hoogte. Als je staartstuk helemaal laag staat en de brug vrij hoog dan is er zo'n scherpe hoek dat de kans op snaarbreuk hoger is en het kan de snaren ook enigszins smoren. Weg sustain. Maar zoals gezegd moet er wel een beetje hoek in zitten anders knal je de snaren uit de zadels.
Bedankt, ook @ bass blom.
Googelen op TOM leverde niets op vandaar de vraag ;)

De dikke E smoort ook iets en de flagialet op 12e pos. van de dikke E klinkt ook een beetje dof.
Als ik het zo inschat zal de hoek van de snaren op de brug veel kleiner zijn als ik het staartstuk helemaal naar beneden zet en er een nieuw setje snaren wraparound opleg.

Fiendish
17 mei 2012, 12:54
Ik kan het mis hebben, maar als ik je foto bekijk zou ik zeggen dat je gitaar wel een afstelbeurt van een pro kan gebruiken...

Mitch
17 mei 2012, 13:06
Of staartstuk gewoon een stukje omhoog (oh nee, mijn tooooone :seriousf:) of staartstuk laag en wrapover. Ik vind het er niet uitzien en proefondervindelijk geen bal aan, maar da's allemaal persoonlijk.
Om spraakverwaaring te voorkomen: het wordt wel eens door elkaar gebruikt, maar meestal wordt met wrapover bedoeld dat je snaren om je staartstuk heen draait en met wraparound wordt een ander type brug aangeduid. Staartstuk en brug in één, waar de snaren wel overheen moeten (zie LP Junior, PRS, etc)

Moosie
17 mei 2012, 13:06
Ik kan het mis hebben, maar als ik je foto bekijk zou ik zeggen dat je gitaar wel een afstelbeurt van een pro kan gebruiken...Wat zie je dan precies dat je dit zegt?

Oranjeaap
17 mei 2012, 13:26
Ik kan aan die ene foto nou niet echt zien of de gitaar goed is afgesteld hoor. Ik zou wel eens een foto van het fretboard inclusief snaarhoogte willen zien.

Het hangt ook erg af van de hoogte van je frets en van je snaardikte. Als je jumbofrets hebt moet je nou eenmaal je snaren iets hoger hebben. Dikte van je snaren bepaald voor een deel hoe ver je nek doorbuigt. Op mijn Les Paul Custom zitten zowel de TOM brug als het tailpiece strak tegen de body. Op mijn LP studio zitten ze allebei wat hoog.

Er is geen goed of fout. Die dingen zijn gemaakt zodat je ze kunt aanpassen. Tis maar net wat je fijner vind spelen. Op je foto zie ik trouwens niets abnormaals dus ik zal me sowieso geen zorgen maken.

Als je een ABR-1 brug hebt en die staat erg hoog dan kan na verloop van tijd het schroefje doorbuigen waardoor de intonatie niet meer goed te krijgen is. Dan kun je inderdaad doen wat Bas Blom heeft, zo'n extra ringetje. Maar die schroefdraadjes kosten een euro per stuk dus je kunt ze ook gewoon vervangen als ze krom worden :seriousf:

En tot slot: Waar ik vandaan kom wordt snaren over de stopbar ' topwrapping' genoemd.

Fiendish
17 mei 2012, 14:06
Wat zie je dan precies dat je dit zegt?

Nou, op de foto lijkt het wel alsof de brug op z'n allerlaagste punt zit...
Kan aan de hoek van de foto liggen overigens.