PDA

View Full Version : Te veel gear?



Napoje
16 mei 2012, 22:14
Is het erg dat je teveel gitaren hebt terwijl je niet eens zo'n bijzondere gitarist bent? (Maar wel werk hebt waar de regering komend jaar onevenredig van gaat grabbelen aangezien er bij de rest niets te halen valt?)
Of ben je dan een materialist? Auto's, dure kleding, villa's... het interesseert mij verder geen drol, maar ik heb wel teveel gitaren.... vind ik... Of ben ik nou een calvinist...

wietse
16 mei 2012, 22:16
wat noem je te veel ik zit rond de 70 so what?

Misery Signals
16 mei 2012, 22:16
Alleszins wel een rare tist...

Wietse jouw gitaren vullen gewoon de plaatsen op waar normaal kasten met een vrouw haar kleren en handtassen moeten staan...

MS

Swaag
16 mei 2012, 22:20
Ja napoje, dat is erg. Plaats hier maar een lijst met je gear, dan kunnen de forumleden aangeven wat ze van je overnemen.

Napoje
16 mei 2012, 22:26
Kut.. 70! Dat is bijna een derde van wat Orpheo heeft :) Zoveel heeft steve vai er niet eens.. (nee swaag ik wil ze ALLEMAAL zelf houden en er een keer per maand op spelen, per gitaar dan)

Triggy
16 mei 2012, 22:30
Ik zit zo rond 45 stuks + nog veel andere gear. Moet ook gaan ruimen maar goed , wat laat ik gaan....
Alles heeft zo zijn reden waarom het achter de deur staat....

De V
16 mei 2012, 22:30
De vraag is of je het zelf teveel vindt (gezien je financiële situatie, beschikbare ruimte, morele argumenten, etc.) en niet of anderen het te veel vinden.

LGK
16 mei 2012, 22:30
Maar wat vind jij veel dan..??

Napoje
16 mei 2012, 22:32
Ik zit zo rond 45 stuks + nog veel andere gear. Moet ook gaan ruimen maar goed , wat laat ik gaan....
Alles heeft zo zijn reden waarom het achter de deur staat....

Ik voel me opeens een stuk beter!

Eric van Esch
16 mei 2012, 22:50
Ik heb er vier en vind dat al bijna teveel.....kan er maar op een tegelijk spelen en er zijn maar twee favoriet (1x akoestisch en 1x elektrisch), de andere twee staan weliswaar niet werkeloos te zijn maar komen weinig aan bod.

macwilliams
16 mei 2012, 23:03
Ik heb in verhouding tot mijn talent ook te veel gear noem mezelf daarom ook liever een geënthousiasmeerde gitaarverzamelaar.

Tunes
16 mei 2012, 23:06
Kut.. 70! Dat is bijna een derde van wat Orpheo heeft :) Zoveel heeft steve vai er niet eens.. (nee swaag ik wil ze ALLEMAAL zelf houden en er een keer per maand op spelen, per gitaar dan)

Het valt wel mee hoor, wietse heeft gitaren van net geen brandhout tot lowbudget collector, niet boos worden wietse ik bedoel gewoon dat hij niet moet denken dat jij 70 2000+ euro gitaren hebt hangen.

iWishmaster
16 mei 2012, 23:09
Ik heb er twee en wil er eigenlijk nog een derde bij ... Ik ben enorm kieskeurig als het op gitaren aan komt, dus zal nog even duren. Dat ik een prut-gitarist ben met dure spullen kan ik me niet zo druk om maken: ik speel voor mijn eigen plezier en zolang ik het geld kan missen maak ik me niet druk. Ik vind het wel snel 'zonde' dat ik spullen heb staan die niet gebruikt worden, dus ben snel geneigd iets te verkopen.

Liquid_Metal
16 mei 2012, 23:15
Als het voor jou werkt, waarom niet? Verzamelen is ook een hobby en als je er geld voor (over) hebt...
Ik heb 1 elektrische 7-string, wil die aanvullen met een 6-string, en een akoustische gitaar. Er staan nog wat gitaren in de verkoop die ik heb aangeschaft in de zoektocht naar die ene (die ik nu dus heb). Ik wil graag 1 gitaar die alles (voor mij) kan, maar als je graag verschillende sounds, looks, etc. wilt hebben kun je er best meer gebruiken.

jutter
16 mei 2012, 23:22
Ik heb er momenteel niet één en wil er wel één!

marco v
16 mei 2012, 23:26
Wat is teveel.
Als jij ervan geniet, dan is het toch goed?
Ik denk dat je er pas teveel hebt wanneer je geen idee hebt hoeveel je er nu eigenlijk in je huis hebt staan/hangen.
(of wanneer, afhankelijk van het stadium van je relatie, je partner je het huis uit dreigt te gooien vanwege je hobby)

mesaman
17 mei 2012, 00:05
wat maakt het jou uit?is dat niet relevant? ten tweede je vriend/vriendin. verder vind ik het een vraag van niets.

Ik zelf vind dat kane teveel muziek maakt,optreed,gedraaid wordt maar daar start ik toch ook geen topic over.

macwilliams
17 mei 2012, 00:19
wat maakt het jou uit?is dat niet relevant? ten tweede je vriend/vriendin. verder vind ik het een vraag van niets.

Ik zelf vind dat kane teveel muziek maakt,optreed,gedraaid wordt maar daar start ik toch ook geen topic over.

Ja maar dat je het niet doet zegt niet dat het niet mag. Mocht je ooit de drang voelen dan ga je rustig je gang.
En begin dan gelijk een bieber afzeik topic:ok:

DemolitionColorScheme
17 mei 2012, 07:26
verder vind ik het een vraag van niets.
... maar daar start ik toch ook geen topic over.
Ik vind het anders een prima reden om een topic te openen. Dit is een vraag/kwestie die bijna èlke gitarist zich stiekem weleens afvraagt of hééft afgevraagd.

Als ik voor mezelf spreek: Ja, ik vind soms dat ik teveel gitaren heb. Ik haal er altijd wel weer een keertje een binnen, om de zoveel tijd. Ik heb 3 vaste gitaren, maar daarnaast haal ik dus nog weleens wat dingen binnen. Ik moet mezelf er soms alleen aan herinneren dat 3 gewoon genoeg is. Waarom? Omdat ik eigenlijk andere dingen belangrijker vind. Het verschil tussen gitaren is soms - in verhouding - zo klein, dat ik het interessanter en belangrijker vind om andere gear te kopen, zoals een nieuwe piano, een rhodes, verschillende mics en andere instrumenten. Dat is voor mij, persoonlijk, belangrijker.

... maar ook ik trap er dus vaak in met de gedachte dat die gitaar toch ècht anders is en me andere opties geeft en het valt bijna altijd wel tegen, qua opties. Een gitaar door een versterker klinkt als een gitaar, maar een stereo ribbon mic klinkt niet als een SM57. Dus, daarom: prioriteiten stellen.

Midwolda
17 mei 2012, 07:52
Ik moet eerst heel veel gitaren en gear hebben om een goede keuze te kunnen maken. :soinnocent:

Montecristo
17 mei 2012, 09:20
Ik vind het wel zonde dat sommige mensen inderdaad meer verzamelaar van gear zijn dan daadwerkelijk muzikanten... maar goed ieder zijn ding. Ik kan het altijd slecht geloven als je zeer middelmatige gitaristen met een berg aan dure gear ziet. Ik denk besteed eens wat minder tijd aan de spullen en wat meer aan je techniek. Nogmaals niet om iemand te beledigen, maar just my 2 cents.

Ik kan mij trouwens nog een typisch voorval herinneren bij Dijkman. Ik was daar een POD 2.0 aan het testen en toen was er een man die kwam kijken voor een dure Gibson semi-akoestisch. Veel blabla en aangeven aan de verkoper dat hij die versie en die kleuren al had. Vervolgens begon hij te spelen... hahaha dramatisch. De verkoper wist niet hoe snel hij de gitaar moest overnemen om te laten horen dat die wel goed kon klinken, was wel redelijk genant.

Johannes
17 mei 2012, 09:34
Is het erg dat je teveel gitaren hebt terwijl je niet eens zo'n bijzondere gitarist bent? (Maar wel werk hebt waar de regering komend jaar onevenredig van gaat grabbelen aangezien er bij de rest niets te halen valt?)
Of ben je dan een materialist? Auto's, dure kleding, villa's... het interesseert mij verder geen drol, maar ik heb wel teveel gitaren.... vind ik... Of ben ik nou een calvinist...

Misschien ben je diep van binnen een bescheiden mens dat zich realiseert dat gematigdheid een mooie eigenschap is waar de wereld op vele vlakken bij gebaat is. Teveel gear heb je naar mijn idee als je het rationeel en moreel niet meer kan verantwoorden richting jezelf.

SloeGin
17 mei 2012, 09:44
Door veel gear te hebben ga je echt niet beter spelen hoor :p

jutter
17 mei 2012, 09:47
Door veel gear te hebben ga je echt niet beter spelen hoor :p

Werkt wel motiverend.

tidalwave_sideburns
17 mei 2012, 09:54
Herkenbaar ja, maar goed, als je de centjes ervoor (over) hebt, wat let je.

Venlonaer
17 mei 2012, 10:09
Ik heb naar mijn mening ook erg veel en duur spul voor een doorsnee student. Maar ik heb dan zoiets van nu heb ik het geld ervoor, later misschien niet.....

marco v
17 mei 2012, 10:09
Ach die discussie over teveel gear hebben en een middelmatige muzikant zijn is hier al vaker voorbij gekomen.
Het gevolg hiervan was de 1 meent dat ook een slechte muzikant moet kunnen genieten van een dure Gibson(of 10 daarvan) en dat anderen(volgens hun eigen zeggen "betere muzikanten") daar dan toch steeds op bleven afgeven.
Daarnaast blijft het natuurlijk een gebruiksvoorwerp. Echter dat zijn postzegels ook en mijn vader hoeft echt geen 2000 brieven te versturen op korte termijn.
Iedereen het zijne en gun elkaar ook eens wat. Een goede muzikant met slechte en te weinig gear is ook geen pretje.

Swaag
17 mei 2012, 10:40
Waarom zou je alleen als de "greatest guitarplayer of the world" bent veel spullen in huis mogen hebben?
Ik vind het een rare misplaatste vorm van snobisme als er gesteld wordt dat middelmatige gitaristen niets te zoeken hebben bij gitaren van zeg maar 2000,- en meer.
Als men het geld er voor over heeft: wat let je?

Moosie
17 mei 2012, 10:42
Ik heb naar mijn mening ook erg veel en duur spul voor een doorsnee student. Maar ik heb dan zoiets van nu heb ik het geld ervoor, later misschien niet.....Doorgaans werkt dit andersom toch? Afijn geniet er dan maar van voor zolang als het kan ;)

frekie
17 mei 2012, 10:55
Ik heb ook een huis vol gitaren en spullen. Verzamelen is een ziekte en internet/MP/Ebay is een dopedealer die altijd voor je klaar staat. "Gelukkig" heb ik een zeer bescheiden inkomen maar zelfs dan kan ik af en toe een leuke vintage gitaar kopen die na een goede beurt vaak zeer goed speelt en klinkt. Verkopen is wel veel moeilijker dan kopen zeker vanuit mijn afgelegen dorpje. Snaren zijn ook duur dus de meeste planken zit een laagje stof en roestige snaren op. Schande idd. Ze nemen ook veel ruimte in. Anderzijds vind ik het al leuk om naar te kijken en ze spelen en klinken allemaal anders. Het is ook geen standaard Fender/Gibson meuk dus je krijgt echt andere gitaargeluiden. Opknappen is ook leuk, alleen fretwerk kan ik nog niet, wil ik nog wel eens leren. Oh ja ik ben alleenstaand :cheerup:

Eko
17 mei 2012, 10:58
Nee , teveel gear bestaat niet. gewoon genoeg bestaat ook niet trouwens.

De V
17 mei 2012, 13:26
Misschien ben je diep van binnen een bescheiden mens dat zich realiseert dat gematigdheid een mooie eigenschap is waar de wereld op vele vlakken bij gebaat is. Teveel gear heb je naar mijn idee als je het rationeel en moreel niet meer kan verantwoorden richting jezelf.

:ok: vind ik leuk

LPNils
17 mei 2012, 13:26
Als er teveel gitaren door het huis slingeren wordt ik onrustig. Dan moet je er iets mee. Onderhouden, stemmen, spelen...Ja, dat zal calvinisme zijn, vinden dat een gebruiksvoorwerp gebruikt moet worden waarvoor het bedoelt is.
Als ik paar gitaren laat hangen en de rest opberg, alsof ze er niet zijn, dan ben ik er ook niet meer mee bezig. Je kan jezelf enorm gek maken met wat je moet hebben om gelukkig te zijn.
In tegenstelling tot de meeste gitaristen streef ik naar zo weinig mogelijk gitaren.

Ja. Dat wordt een huis laten bouwen waar je ze mooi kan ophangen. :ok:
Dan hoef je ze niet per se te onderhouden maar zijn ze ook niet helemaal weg :P

Mr. Dynamite
17 mei 2012, 13:28
Ik denk dat het per persoon verschillend is. Zelf heb ik redelijk wat gear thuis staan, ik denk voor mijn leeftijd gemiddeld/veel.
Maar, ik heb wel alles (afgezien van een beginners strat) zelf aangeschaft, en er hard voor gewerkt. Het is gewoon een hobby en dat mag wat kosten imo.
Wel heb ik duidelijk een main guitar, daar speel ik denk ik wel 9/10 keer op. De rest is gewoon leuk en voor andere sounds/ stemmingen etc.

Als je het mooi vind en er door gestimuleerd word, waarom dan niet?
Als je het eigenlijk te veel vind, dan doe je toch wat weg?

Pepe
17 mei 2012, 14:02
Als je het eigenlijk te veel vind, dan doe je toch wat weg?

Mail me! :D

Mitch
17 mei 2012, 14:51
Ik heb er nu weer vijf en dan zijn er eigenlijk altijd al wel één of twee de pineut dat er weinig op gespeeld wordt. Eén thuis, twee in de oefenruimte en voor optredens is eigenlijk wel genoeg. Maar ja, de een is hol, de ander heeft een trem, de ander ziet er weer zo kek uit, er zijn altijd genoeg redenen te verzinnen om een gitaar erbij te nemen of niet weg te doen.

Venlonaer
17 mei 2012, 14:57
Doorgaans werkt dit andersom toch? Afijn geniet er dan maar van voor zolang als het kan ;)

Goede bijbaan ;)

Riny
17 mei 2012, 15:06
Heb er op het moment 9 stuks (dacht 10) maar die 10de staat op mijn verlanglijstje, een LP.
Ik heb er wel een doel mee, iedere gitaar heeft zijn eigen klank en karakter, en wil deze eigenschappen gaan gebruiken voor eigen opnames.
Waarom de noodzaak van eigen klank/karakter?
Shadows spelen met een klassieke gitaar met nylon snaren komt een beetje vreemd over m.i.
En zo heeft, voor mij, iedere muziekstijl zijn eigen sound betreffende gitaren of combinaties hiervan.

Zoals eerder aangegeven door iemand, het is hobby en hobby's mogen geld kosten.
Men kan het ook naar de kroeg brengen, maar dat vind ik nu weer geldverspilling.

Dus gewoon doen waar men zich prettig bij voelt en bij mij is dat gitaren (verzamelen).

Shredder Mike
17 mei 2012, 15:10
Heb er 4 en wil er realistisch nog 2. Idealistisch zouden er nog een dozijn bij kunnen. Je collectie is een momentopname. Over 5 jaar denk ik er misschien weer heel anders over.

B-stone
17 mei 2012, 15:57
Altijd als ik wat nieuws koop krijg ik de opmerking (van mijn opa en oma of ouders): Ja jongen, ik heb liever dat je het geld daar aan uiteeft dan dat je je elk weekend helemaal klemt zuipt. En ja veel jongens in mijn omgeving hebben op die manier hun geld uitgegeven terwijl ik daar mijn gear voor heb staan.

Het is eigenlijk het zelfde als dat de een een dure mercedes van pak en beet € 40.000 koopt die na 5 jaar nog minder als de helft waard is. Terwijl wij als muzikanten en of verzamelaars (hoe je je ook wilt noemen) dat geld aan gear uitgeven.

Dit blijft eigenlijk ook nog zowat waardevast, zeker als je het meerendeel 2ehands hebt gekocht (wat het gros hier ook heeft). En als je het op die manier bekijkt kun je het ook zien als een investering voor later. Of je het geld nu op de bank hebt staan of je het in gear hebt. Van gear heb je tenminste nog plezier, terwijl geld over het algemeen alleen maar stress oplevert :D

ik moet zeggen dat ik wel altijd het gevoel heb (bij gitaren niet bij versterkers of pedalen) dat als er wat nieuws komt dat er iets ouds weg moet. Ik speel eigenlijk alleen nog maar op die strat die ik laatst gekocht heb, en dit geeft mij het gevoel dat ik mijn les paul maar weg moet doen. Het brengt een beetje onrust. Ik hoop over een tijdje dat het wat meer gelijk getrokken word.......:makeup:

oowja: teveel gear bestaat toch niet? en het feit dat binnen anderhalve dag al meer dan 5 pagina's aan reacties gegeven zijn wil toch zeggen dat iedereen eigenlijk vind dat hij of zij teveel gear heeft. de een komt er eerlijk voor uit terwijl de ander nog in de ontkennings fase is :P

Napoje
17 mei 2012, 21:19
oowja: teveel gear bestaat toch niet? en het feit dat binnen anderhalve dag al meer dan 5 pagina's aan reacties gegeven zijn wil toch zeggen dat iedereen eigenlijk vind dat hij of zij teveel gear heeft. de een komt er eerlijk voor uit terwijl de ander nog in de ontkennings fase is :P

Jij begrijp het, Nog even een andere stelling dan maar. Krijgen jullie "thuis" wel een gezeur in de trend van: <zeiktoonje> alweer een gitaar, je kan er toch maar een tegelijk bespelen</zeiktoontje>

Stillborn
17 mei 2012, 21:29
Jij begrijp het, Nog even een andere stelling dan maar. Krijgen jullie "thuis" wel een gezeur in de trend van: <zeiktoonje> alweer een gitaar, je kan er toch maar een tegelijk bespelen</zeiktoontje>

All the time. Maarja, zij kan ook maar 1 paar schoenen tegelijk aandoen.

keesss
17 mei 2012, 22:05
"Help, Mijn Man Heeft Een Hobby! - RTL 4"

macwilliams
17 mei 2012, 22:58
Krijgen jullie "thuis" wel een gezeur in de trend van: <zeiktoonje> alweer een gitaar, je kan er toch maar een tegelijk bespelen</zeiktoontje>

Nee, eigenlijk nooit.
Moet ik me zorgen maken.

tnijland
17 mei 2012, 23:03
Ik vind het wel zonde dat sommige mensen inderdaad meer verzamelaar van gear zijn dan daadwerkelijk muzikanten... maar goed ieder zijn ding. Ik kan het altijd slecht geloven als je zeer middelmatige gitaristen met een berg aan dure gear ziet. Ik denk besteed eens wat minder tijd aan de spullen en wat meer aan je techniek. Nogmaals niet om iemand te beledigen, maar just my 2 cents.

Tja, maar heb je wel eens gedacht over de zwakste schakel. Ofwel een slechte muzikant MET slechte gear???

arjanb01
18 mei 2012, 07:00
Herkenbaar ja maar dit soort figuren zijn wel goed voor de business. Ik heb zelf vroeger in een bandje gespeeld waar zo'n idioot zeer matig aan het hakkelen was met dure rackgear. Kwam ik bij die band met een studiotone en een luke. 2 weken later had hij dezelfde setup, maar echt niet dattie beter klonk.
Maar vermakelijk zijn dit soort gasten wel! Met vooral teveel geld en te weinig talent.

Sinner1980
18 mei 2012, 07:28
"Help, Mijn Man Heeft Een Hobby! - RTL 4"

Je zal die ellendige knuffelneger aan je deur krijgen, bah! En als je hem nou nog een blauw oog kon slaan...😉
Wel leuk; kun je je daarna opgeven voor "Echt scheiden". Lekker janken met die kreukelzone van Froger😭

macwilliams
18 mei 2012, 07:41
Hmmmm,
Ik ben een vermakelijke talentloze figuur met vooral veel geld die goed is voor de business....
Tjah, daarom heb ik maar een vak geleerd en noem dit mijn hobby.

Riny
18 mei 2012, 07:50
Krijgen jullie "thuis" wel een gezeur in de trend van: <zeiktoonje> alweer een gitaar, je kan er toch maar een tegelijk bespelen</zeiktoontje>

Nee, niet echt.
Mijn wederhelft zegt altijd, "doen wat je graag doet en leuk vind, je leeft maar een keer en we leven veel te kort".
Dus mij hoor je niet klagen.:mmmm:

Sinner1980
18 mei 2012, 07:59
Nee, niet echt.
Mijn wederhelft zegt altijd, "doen wat je graag doet en leuk vind, je leeft maar een keer en we leven veel te kort".
Dus mij hoor je niet klagen.:mmmm:

Hè bah...ik ben toch wel blij met zo'n zeikerd eigenlijk.
Maakt het stiekem kopen van spullen veel spannender😉

Riny
18 mei 2012, 08:17
http://dl.dropbox.com/u/793212/Smileys/grappigmuisje.gif

Montecristo
18 mei 2012, 08:50
Tja, maar heb je wel eens gedacht over de zwakste schakel. Ofwel een slechte muzikant MET slechte gear???

Een slechte muzikant met slechte gear noem je volgens mij gewoon een beginner. Is niks mis mee, iedereen is een beginner geweest. Een slechte muzikant met goede gear is een beginner op latere leeftijd ;). Ik bedoel als ik op mij 20ste was begonnen met gitaarspelen had ik misschien ook gewoon redelijk snel redelijke gear gekocht. Toen ik op mijn 9e startte was ik al blij met de leengitaar van de muziekschool. En als je het geld ervoor hebt, natuurlijk gewoon lekker doen... ik hoop alleen voor iedereen dat ze het plezier gewoon voor 95% uit het spelen halen en niet uit het bezitten van gear. Waarschijnlijk is het ook iets oers van de hunter/gatherer in ons allen.

jutter
18 mei 2012, 09:09
Het begeren is mooier dan het bezitten!

het zijn net vrouwen!

showband
18 mei 2012, 09:19
zolang je het kan betalen moet iedereen vooral veel spullen kopen die ze willen hebben.
Dat maakt de gemiddelde prijs voor iedereen lager. Dus ook spullen bereikbaar voor de muzikant met weinig geld.

met uitzondering van sixties vintage gitaren..... maar dat lijkt me een overkomenlijk probleem. Vintage collectorsmodel zijn is geen voorwaarde voor goede gear.

hole
18 mei 2012, 10:00
Ik heb zelf vroeger in een bandje gespeeld waar zo'n idioot zeer matig aan het hakkelen was met dure rackgear.

..hebben wij bij elkaar in een band gezeten????????????

marco v
18 mei 2012, 10:45
Mijn wederhelft heeft gisteren mijn nieuwste aanwinst ontdekt.
Ipv daarover te zeuren zei ze...jij mist nog een goede akoestische. Zullen we over een paar weken even een rondje gitaarzaken doen?
Wat is het toch een schatje.
Vooral veel gear kopen!! Goed voor de economie en misschien wordt de accijns op het bier dan wel weer minder.

arjanb01
18 mei 2012, 10:49
nope, denk het niet.Diegene die dat was woont nog steeds hier in Twente dus jij was het niet.

Einzeln
18 mei 2012, 11:02
Voor mij is het vooral de ruimte. Ik moest vorige jaar na aanschaf wel heel duidelijk aan mijn vriendin uitleggen waarom een Dreadnaught echt nodig was als je al een 000 model hebt. Maar ik ervaar ook de gene van teveel gitaren in de kast.Een El Maya 1100 en een godin radiator en een stratocaster en een 12 snarige acoustsich ibanez (merk schiet me niet ineens te binnen) staan alleen maar te verstoffen.

showband
18 mei 2012, 11:05
je hebt toch muren?
Voordat je die vol met gitaren hebt....
scheelt behangen ook!

:hide:

Ruud313
18 mei 2012, 12:17
Ik las het eerder al ergens: geld uitgeven is goed voor de economie, waarom niet dus? Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand twintig gitaren aan de muur heeft hangen, ongeacht hoe goed hij ze kan bespelen. Voor mezelf ben ik tevreden met twee electrische gitaren (een LP-achtige en een Strat-achtige) en een modelling amp. Daar kan ik de meeste sounds die ik als niet-professionele gitarist boeiend vind, redelijk mee benaderen.

Dat betekent overigens niet dat ik niet af en toe vreselijk gas heb en wel eens jaloers ben op mensen die elke twee maanden ergens een prachtig gitaartje vandaan halen voor hun collectie. Ik kies er echter gewoon voor om mijn geld aan andere dingen uit te geven.

Einzeln
18 mei 2012, 13:21
je hebt toch muren?
Voordat je die vol met gitaren hebt....
scheelt behangen ook!

:hide:
Dat zijn ook de muren van de rest van het gezin! Er hangen 2 gitaren, 2 mandolines aan de muur en nog een gitaar op een standaard en dan nog een orgel en een kindergitaartje. Mijn kinderen stoeien soms de instrumenten uit de haken.

showband
18 mei 2012, 14:17
HEY, wel prioriteiten stellen he!

;)

barno
18 mei 2012, 14:35
ik heb 10 jaar maar twee gitaren gehad (een jap strat en een ES 135) en één amp, nu tientalle gitaren en wat amps maar soms ook heimwee naar die tijd: ze zijn allebei behoorlijk getekend door life on the road, ik had grosso modo mijn signature sound enz... geen gezeik over klankopties enz... make it work with your fingers

arjanb01
18 mei 2012, 14:53
+1 helemaal mee eens. De beste gitaristen spelen juist over zo simpel mogelijke gear ! Tone zit voor 80% in je vingers !

Gitaar4LifeDude
18 mei 2012, 14:56
Ik ben zelf ook een student met voor mijn leeftijd behoorlijk prijzige spullen, een echt geweldige gitarist zal ik waarschijnlijk ook nooit worden maar het geeft me toch een boel meer speelplezier als ik op m'n zelf bij elkaar gespaarde mooie gitaren speel.
Mijn vriendin is gelukkig behoorlijk intelligent en heeft ook daadwerkelijk iets opgestoken van mijn oeverloze geouwehoer over effectpedalen en dus krijg ik zo nu en dan ook nog eens een leuk cadeautje van haar :seriousf:

showband
18 mei 2012, 16:14
+1 helemaal mee eens. De beste gitaristen spelen juist over zo simpel mogelijke gear ! Tone zit voor 80% in je vingers !

JUIST alle overbodige gear direct aan de weg zetten! En mij bellen waar het staat

cardinal
18 mei 2012, 20:32
Gear is toch het mooiste wat er is. Een fender amp klinkt totaal anders als een marshall en een mesa klinkt weer anders. Een gibson speelt en klinkt weer heel anders als een fender en een bc rich ook weer anders. Pedaal x kan dat en pedaal y kan dat, en daarnaast heb je nog een heel alfabet aan gear.
Ik ben ook een matige/redelijke gitarist, maar merk wel dat goede gear mij beter laat klinken en daardoor speel ik ook weer beter.
Vreemdgaan doe ik niet op mijn moppie, maar qua gear mag ik helemaal los:mmmm:

Dennis_Ajax
18 mei 2012, 20:59
Als je het geld hebt zie ik het 'probleem' niet. Als je een nieuwe versterker wilt kopen waarom zou je dan een Line6 Spider ipv een Fender kopen als je het geld hebt, ook al ben je een beginner

edje kadetje
18 mei 2012, 21:34
Kut.. 70! Dat is bijna een derde van wat Orpheo heeft :) Zoveel heeft steve vai er niet eens.. (nee swaag ik wil ze ALLEMAAL zelf houden en er een keer per maand op spelen, per gitaar dan)

Ik wist dat Orpheo veel spullen had, maar dat hij ca 225 gitaren heeft, dat wist ik dan weer niet. Allemaal van die blingbling les pauls?

mrpoere
19 mei 2012, 00:10
volgens mij is er niets mooier dan gitaren te verzamelen en te bespelen. dus so what???

Powderfinger
10 maart 2014, 23:44
Even wat nieuw leven inblazen. Toen ik Henny Vrienten in Gitaarjongens zag, werd ik wel een beetje misselijk. Die gast kan amper drie kampvuurakkoorden spelen en loopt toch elke week met een nieuwe gitaar onder zijn arm weg. Dat slaat nergens op en is puur materialistisch.

Maar als je genoeg geld en ruimte hebt, je hebt er plezier aan en je kan redelijk spelen, why not? Vind 20 gitaren o.i.d. wel onnodig veel.

kwispelhond
11 maart 2014, 01:39
ach, te veel...., wat is te veel? Ik heb er nu 8 en daar is er maar 1 uit nostalgische reden van. Verder heeft er 1 een functie die ik momenteel niet veel nodig heb, ik heb dat ding wel geprobeert te verkopen maar ik ga hem echt niet weggeven, ik heb hem in de toekomst vast nog wel eens nodig dus die mag hier ook nog gewoon blijven wonen. De rest mag regelmatig mee om eens "lekker buiten te spelen" maar thuis pak ik eigenlijk altijd de zelfde gitaar..., tja te veel? Ik weet het niet, bij mij krijgen ze wel allemaal geregeld nieuwe snaren en een poetsbeurt, dat kost eigenlijk best wel serieus tijd en geld.

budje
11 maart 2014, 06:50
Wat een vreselijk domme discussie. Als iemand geld teveel heeft mag ie daarmee doen wat ie wil. Toch? Iedere kneus onder ons met maar drie gitaren zou willen dat ie er 180 kon betalen, maar als iemand anders het doet dan is het teveel en mag het niet?

budje
11 maart 2014, 06:55
oh en om te verduidelijken: ik heb er tegenwoordig nog drie die goed bespeelbaar zijn, en een stuk of drie wrakken met sentimentele waarde

Tunes
11 maart 2014, 07:57
Ik denk zelfs dat Henny zeker wel vier akkoorden kan spelen, wat een gelul zeg.
Persoonlijk ben ik een heel berooerde gitarist en bassist maar heb van alles heel veel, moet ik mij nu schuldig gaan voelen ?

Gearjunkie
11 maart 2014, 09:04
Precies, idem hier. De hobby is niet enkel het muziekmaken zelf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dirk_Hendrik
11 maart 2014, 09:18
Wat een vreselijk domme discussie. Als iemand geld teveel heeft mag ie daarmee doen wat ie wil. Toch? Iedere kneus onder ons met maar drie gitaren zou willen dat ie er 180 kon betalen, maar als iemand anders het doet dan is het teveel en mag het niet?

Dikke +1, (behalve voor je kreet "geld teveel".)
Ik hoor nooit iemand die zich de spullen kan veroorloven zeggen dat het niet goed is. Dat is voorbehouden aan hen:
1) die het zich niet kunnen veroorloven,
2) hen die teveel onder de plak van hun partner zitten,
3) hen die er prat op gaan purist te zijn en vinden dat alle klankmatige zaken uit hun vingers moet komen omdat het anders minder hgoed is.

YannickH
11 maart 2014, 09:33
ik speel nu 10 jaar gitaar en ik wou ook altijd maar meer en meer gitaren en amps enzo.
nu bij het ouder worden besef je welke gitaren en amps je echt nodig hebt. je komt er na een zoektocht achter welke gitaren je het beste liggen.
ik heb op de kop 40 gitaren gehad en heb er nu nog 5 waarvan er 2 te koop staan.
ik vond het altijd super cool om een hele kamer vol gitaren en amps enzo te hebben maar nu vind ik het mooi om een kleine setup te hebben met 2 plankjes ernaast enzo. ik heb een rack en een beest van een mesa boogie maar ik ben ongelooflijk blij met mijn kleine orange dark terror. zo'n kleine top heeft echt iets vind ik.
eigenlijk is dit wel raar he? ga je met de jaren gewoon met minder tevreden zijn of hoe zit dat nu?

Malle Eppie
11 maart 2014, 09:40
Even wat nieuw leven inblazen. Toen ik Henny Vrienten in Gitaarjongens zag, werd ik wel een beetje misselijk. Die gast kan amper drie kampvuurakkoorden spelen en loopt toch elke week met een nieuwe gitaar onder zijn arm weg. Dat slaat nergens op en is puur materialistisch.

En dan toch miljoenen plaatjes verkopen.

Was mij dat maar gelukt.

Laat die gast lekker elke week een gitaar kopen. De kans dat 'ie tzt weer gitaren gaat verkopen wordt alleen maar groter en ik koop liever een 2ehands.

Ik ben bezig om een stuk of 16 planken te verzamelen. Alleen al voor de verschillende stemmingen waarin ik speel. Is ook materialistisch.

paulusdeBKB
11 maart 2014, 09:49
Ik denk dat het onderwerp vooral wringt bij mensen die het zich financieel (net) niet kunnen veroorloven en toch meer spullen blijven kopen. Komt wellicht doordat zij niet helemaal helder hebben welke rol gitaarspelen nou echt in hun leven speelt. Puur financieel gezien is er veel voor te zeggen om 2000 euro te steken in de aflossing van een hypotheek, een studiepotje voor de kinderen, noodfonds voor vervanging CV-ketel of spouwmuurisolatie; niet in een topklasse elektrische gitaar.

Ik heb een jaar of 5 geleden een Mexicaanse strat gekocht (500 euro?) en daarvoor op mijn kop gekregen van vrienden die wisten dat ik mijn studieschuld nog niet had afbetaald en geen spaargeld heb. Als het nou mijn enige fatsoenlijke gitaar was geweest dan had ik hun opmerkingen eenvoudig naast me neer kunnen leggen...

Muziek maken is een hobby, en een hobby mag wat kosten. Maar als je een verzameling instrumenten aanlegt die niet in verhouding staat tot je inkomenspositie, krijgt het vroeg of laat iets sneus.

Als je nieuwe gear nodig hebt: go for it! Zo lang je voor jezelf maar goed kunt formuleren wat 'nodig hebben' nou echt betekent.

Tupelo
11 maart 2014, 10:24
Teveel gear ?
Wat voor gear ?
Een maatje van mij heeft ook zo een muur vol, maar met veel van die net niet dingen.
Mexicaanse Fenders, Chinese Gretsch, Chinese Hofner, Indie Bas, goedkoopste Gibson Goldtop die onlangs te verkrijgen was, Marshall 4*12 + Head, maar geen JCM zoveel ofzo, ziet er wel zo uit, maar met printplaatje erin, hele koffer met effecten (net als Boss, maar dan Harley Benton).
Kwaliteit van die gear buiten beschouwing gelaten, het zal best allemaal deugen, of ergens voor deugen, maar koop een nieuwe Chinese Gretsch en speel erop ?
Prima, veel plezier ermee.
Koop vier van die gitaren, dan begint je geld mijns inziens snel minder waard te worden.
Die gozer verdenk ik wel van een kinderlijk waarnemingspatroon.
Veel is beter dan weinig & zolang het eruit ziet als het eruit ziet, is het hetzelfde; vorm & inhoud zijn identiek.
Ding is dat juist dat soort gear wanneer je het weer wil verkopen, weinig waardevast blijkt te zijn.
Zou je er mijns inziens beter aan doen om USA Fenders, Gibsons & Gretsches te kopen uit een ander segement.
Heb je drie gitaren voor hetzelfde geld, maar wel drie die binnen een redelijke termijn te cashen zijn zonder heel erg veel geld kwijt te raken.

dagrim1
11 maart 2014, 11:08
Tja, het is misschiet niet nodig om heel veel gear te hebben maar dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kunt beleven. Ik speel zelf niet al te best, maar kan toch genieten van het (vast)hebben van een gitaar, van het zien van een gitaar, etc (en zo heb ik ondertussen 6 elektrische en 1 akoestische). Zolang je de ruimte en het geld hebt, waarom niet. Je gevoelens bij een gitaar veranderen ook, ben nu pas echt toe aan het verkopen van 1 van mijn gitaren... eerder wilde ik dat echt nog niet.

Tuurlijk kun je je geld aan nuttigere dingen uitgeven, maar als je op die manier gaat redeneren kun je al helemaal niets doen.

Het kunnen, en genieten van het, bespelen van een gitaar is 1 ding, het genieten van gitaren an sich een heel ander.

Tupelo
11 maart 2014, 15:01
Ik zit ook op maximaal gear voor mijn gevoel.
Eigenlijk heb ik aan mijn gemodificeerde Blade & Hofner voldoende, de rest is verzamelen, en voor de lol.
Zou ik een vijfde gitaar kopen, dan ga ik wel voor iets waarbij de verzamelwaarde ook in geld uit te drukken valt zeg maar.
Geen zin om een contemporary gitaar te kopen en op af te schrijven, zie het wat dat betreft toch ook als alternatief voor spaargeld.
Om die reden moet het wel te cashen zijn, zou ik op een gegeven ogenblik besluiten op wereldreis te willen ofzo.
Met vijftien Thomann Mexicanen, Chinezen & Koreanen, of zelfs Amerikanen, tja, dan lijd ik teveel financiele schade om 't na verkoop nog leuk te maken voor mezelf.
Of het beter is ?
I doubt.
Maar doe mij maar wat vintage Gretsch, Gibson, Guild & Fender spul.
Betaal je teveel voor, maar de kans is groot dat een ander dat ook doet wanneer je 't weer kwijt wil.

Duhsjaak
11 maart 2014, 15:52
Ik denk dat het onderwerp vooral wringt bij mensen die het zich financieel (net) niet kunnen veroorloven en toch meer spullen blijven kopen. Komt wellicht doordat zij niet helemaal helder hebben welke rol gitaarspelen nou echt in hun leven speelt. Puur financieel gezien is er veel voor te zeggen om 2000 euro te steken in de aflossing van een hypotheek, een studiepotje voor de kinderen, noodfonds voor vervanging CV-ketel of spouwmuurisolatie; niet in een topklasse elektrische gitaar.

Ik heb een jaar of 5 geleden een Mexicaanse strat gekocht (500 euro?) en daarvoor op mijn kop gekregen van vrienden die wisten dat ik mijn studieschuld nog niet had afbetaald en geen spaargeld heb. Als het nou mijn enige fatsoenlijke gitaar was geweest dan had ik hun opmerkingen eenvoudig naast me neer kunnen leggen...

Muziek maken is een hobby, en een hobby mag wat kosten. Maar als je een verzameling instrumenten aanlegt die niet in verhouding staat tot je inkomenspositie, krijgt het vroeg of laat iets sneus.

Als je nieuwe gear nodig hebt: go for it! Zo lang je voor jezelf maar goed kunt formuleren wat 'nodig hebben' nou echt betekent.

Zelfs nodig hebben is een aparte discussie.
Ik heb een hoop rammel gitaren en ben daar vreselijk blij mee. Het voordeel van een aantal goedkope gitaren ten opzichte van een hele dure is dat je je geen bult valt als blijkt dat je geen vriendjes ermee kunt worden.
Dat gebeurt soms om de gekste redenen.

Zo kocht ik een heerlijke Yamaha, ik meen 311. Daarmee ging het zo vreselijk beschaafd, dat ik me gek stond te vervelen. Die heb ik toen voor een schijntje aan een GN'er verkocht. Daarmee had ik niet de helft afgeschreven als wannee ik een dure had gekocht en moest verkopen, en voor die 75 piek nog iemand helemaal blij gemaakt ook. De enige gitaar die ik ooit heb verkocht.

Ik maak rammelmuziek en vind rammelgitaren om die reden heerlijk. Juist het gegeven dat ik er een aantal van heb, allemaal met hun eigen kwaliteiten en hebbelijkheden vind ik persoonlijk een grote plus.

Teveel gear? Dat is teveel wanneer je snaren beginnen te roesten.
En ja, ik speel nog drie keer zo weinig akkoorden dan de heer Vrienten. En sinds wanneer moet ik (of iemand anders) een examen afleggen voordat ik er eentje bij mag kopen?

Mijn mening maar hoor!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
11 maart 2014, 16:03
Elke gitaar waar je geen lol meer aan beleeft is overbodig lijkt me. Kwa aantal ligt er ergens een grens dat je je meer verzamelaar gaat voelen dan gitarist. Verzamelen vind ik een naar woord maar is voor een ander een hobby. Nog zo'n naar woord. Hobby. Zalige hobby. Twee nare woorden.
Tenenkaas verzamelen is een zalig hobby. Dat is de naarste zin die ik kan verzinnen. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar een hele hoop lol mee hebben. En dat is mooi.

iWishmaster
11 maart 2014, 16:08
Het is verleidelijk om (spaar)geld in gitaren te stoppen. In het verleden, toen ik het financieel iets beter had, deed ik dat ook wel eens. Inmiddels heb ik ook weer aardig wat de deur uit gedaan en nu besloten dat het geld dat erin zit, er ook in mag blijven (tenzij het niet anders kan). Een paar zaken staan nog te koop, en dan zou er graag een compact (combo) versterkertje bij willen. Momenteel heb ik maar één versterker en ik ben het gesleep naar de oefenruimte zat.

Ik heb 5 gitaren, die grotendeels een andere rol vervullen. Een akoustische gitaar, geen duur model, maar voor 'erbij'. Dan een squier telecaster die ook vooral als 'leuk voor erbij' / backup gitaartje dienst doet. Daarnaast drie 'main' gitaren die wat prijziger zijn:
-Een 'allround' Fender strat (USA deluxe) voor het diverse/rustige/rock achtige spul
-Een 'allround' Gibson Les Paul (Studio faded) voor het wat 'andere', al dan niet hardere 'lead' spul
-Een Fender Jim Root Strat voor het metal-werk.

Eén is favoriet: de USA deluxe, want daar kan ik eigenlijk alles mee en die zal niet snel (zeg nooit nooit, maar ik bedoel toch wel nooit ...) weg gaan. Eén echte goede en fijne gitaar is toch wel echt minimaal. De twee goedkopere gitaren (akoustische en telecaster) zou ik zonder alteveel moeite afscheid van kunnen nemen, maar aangezien de tweedehandswaarde vrij laag ligt heeft dat niet zoveel zin in mijn ogen.
De andere twee zijn prachtige gitaren die beide hun functie hebben in wat ik speel en wil spelen. Ooit mag daar misschien nog wel een leuke (semi-)hollow bij mocht ik een keer een goede financiële meevaller hebben. Neemt niet weg, dat mocht er ooit nood aan de man zijn, ik me heel goed besef dat 5 gitaren geen noodzaak is en die twee dus ook niet.

Heel verhaal, maar het blijven toch instrumenten die ik al een hele tijd heb en die hebben allemaal wel in meer of mindere mate een emotionele waarde. Dus teveel gear? Misschien wel. Maar maakt dat uit? Nee, en zeker niet zolang ik het me financieel kan veroorloven. Ben ik, met mijn beperkte gitaarvaardigheid, zo'n som geld aan instrumenten kwijt? Geen idee... en dat interesseert met ook niet als een ander dat wel vindt, want ik voel me er goed bij.

Duhsjaak
11 maart 2014, 16:23
Elke gitaar waar je geen lol meer aan beleeft is overbodig lijkt me. Kwa aantal ligt er ergens een grens dat je je meer verzamelaar gaat voelen dan gitarist. Verzamelen vind ik een naar woord maar is voor een ander een hobby. Nog zo'n naar woord. Hobby. Zalige hobby. Twee nare woorden.
Tenenkaas verzamelen is een zalig hobby. Dat is de naarste zin die ik kan verzinnen. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar een hele hoop lol mee hebben. En dat is mooi.

Dat klopt helemaal. Die ene ben ik dus kwijt en op die andere speel ik lekker allemaal. Dat was dan ook het punt dat ik niet zo succesvol naar voren heb geprobeerd te brengen.
Ik voel me hier helemaal senang bij. Als een ander 3.500 aan een gitaar uitgeeft, zal je mij niet horen. Aan de andere kant vind ik het altijd een beetje hilarisch als mensen geen benul hebben van muziek maken (en dus vooral de lol die dat geeft) en niet verder komen dan mijn gitaren tellen.

Van buitenstaanders begrijp ik dat ze het niet snappen, maar dat soort discussies hier ook worden gevoerd.....

Elkaar een beetje in zijn waarde laten en vertrouwen op het oordeel van een ander is kennelijk niet makkelijk op te brengen. Ik zeg: leven de verschillen.
Vriendelijker groet, Gus

hole
11 maart 2014, 16:31
Elke gitaar waar je geen lol meer aan beleeft is overbodig lijkt me.

Ik denk dat dit het gewoon wel opsomt. Vervang "gitaar" door "gear" en je hebt wat mij betreft een algemene waarheid, waar niemand het mee oneens kan zijn.

Luke-wannabe
11 maart 2014, 20:29
Teveel gear ?
Wat voor gear ?
Een maatje van mij heeft ook zo een muur vol, maar met veel van die net niet dingen.
Mexicaanse Fenders, Chinese Gretsch, Chinese Hofner, Indie Bas, goedkoopste Gibson Goldtop die onlangs te verkrijgen was, Marshall 4*12 + Head, maar geen JCM zoveel ofzo, ziet er wel zo uit, maar met printplaatje erin, hele koffer met effecten (net als Boss, maar dan Harley Benton).
Kwaliteit van die gear buiten beschouwing gelaten, het zal best allemaal deugen, of ergens voor deugen, maar koop een nieuwe Chinese Gretsch en speel erop ?
Prima, veel plezier ermee.
Koop vier van die gitaren, dan begint je geld mijns inziens snel minder waard te worden.
Die gozer verdenk ik wel van een kinderlijk waarnemingspatroon.
Veel is beter dan weinig & zolang het eruit ziet als het eruit ziet, is het hetzelfde; vorm & inhoud zijn identiek.
Ding is dat juist dat soort gear wanneer je het weer wil verkopen, weinig waardevast blijkt te zijn.
Zou je er mijns inziens beter aan doen om USA Fenders, Gibsons & Gretsches te kopen uit een ander segement.
Heb je drie gitaren voor hetzelfde geld, maar wel drie die binnen een redelijke termijn te cashen zijn zonder heel erg veel geld kwijt te raken.
Tsja, ik weet niet. Dure luxe gitaren zijn gaaf, maar ik ben vaak blij dat ik niet van dat dure spul heb. Een van mijn duurdere dingen is mijn top, een Marshall (alsnog onder de €1000,- maar ik vind dat een hoop geld). Ik houd mijn hart vast als ik met carnaval in kroegen moet spelen waarbij het volk staat te hossen op het podium. Of als je even in de pauze achter, buiten, of waar dan ook ergens anders, een sigaretje zit te roken en geen zicht op je spul hebt. Ook met dat bier gegooi ben ik blij dat ik 'maar' een Roadworn Telecaster en een rotte zelf in elkaar geknutselde Strat bij me heb. Met spullen van 1500+ zou ik me echt voortdurend druk maken...

Tupelo
11 maart 2014, 23:38
Ja, maar jij bent naast gitarist ook nog artiest, daar heb ik geen last van.
Mocht ik weer op podia belanden, dan neem ik veilig mijn Blade mee, lelijke headstock; wil niemand hebben of vies maken. :-)

RedBuell
12 maart 2014, 00:49
Ach ja..., te veel gear terwijl je niet zo een goede goede gitarist bent is voor de economie toch. Wat dacht je anders van "wielrenners" met te dure verder lichte carbon racefietsen die zijn afgemonteerd met de lichtste van de lichtste onderdelen maar die zelf ruim 10 kilo te zwaar zijn!

Dutch66
12 maart 2014, 09:32
Zo zie je maar, iedereen heeft z'n eigen valide motivatie om juist wel of niet een (veels) te dure plank,
aan te schaffen, en hoeveel je er echt nodig hebt... tja, das ook al weer zo heerlijk subjectief.

Big E
12 maart 2014, 09:49
Iemand op een ander forum goot het laatst mooi in formulevorm.

Het aantal gitaren dat je nodig hebt is n+1, waarbij n het aantal gitaren is dat je hebt.

Het maximum aantal gitaren dat je kunt hebben is s-1, waarbij s het aantal gitaren is waarbij je vrouw je het huis uit schopt.

LRS
12 maart 2014, 10:02
Lekker analytisch! Zo begrijpen we het tenminste! Zelf ff je break even point uitrekenen en klaar is Kees :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

iWishmaster
12 maart 2014, 11:25
Daar heb ik in ieder geval mazzel, want mijn vriendin merkte gisteren nog op dat de vier gitaren die nu aan muur hangen in de woonkamer wat teveel naar rechts hingen. Haar voorgestelde oplossing: met een extra gitaar aan de linkerkant oogt het mooier symmetrisch :ok:. Nu nog even wachten op die financiele meevaller ...

Dutch66
12 maart 2014, 11:40
Iemand op een ander forum goot het laatst mooi in formulevorm.

Het aantal gitaren dat je nodig hebt is n+1, waarbij n het aantal gitaren is dat je hebt.

Het maximum aantal gitaren dat je kunt hebben is s-1, waarbij s het aantal gitaren is waarbij je vrouw je het huis uit schopt.

Vriendin voor erbij?

harrie-beton
12 maart 2014, 14:09
Ik weet dat Steve Vai 263 gitaren heeft en ik wil zijn standpunt wel herhalen: Ik bewaar geen gitaren om te bewaren, ik geef niks om vintage. Ik bewaar gitaren die ik gebruik. Daar zit voor mij persoonlijk een punt, ik heb 7 gitaren maar gebruik ze allemaal hoewel ik het meest speel op 1. Ik heb wel gevoel met mijn collectie maar bewaar geen gitaren uit sentiment, ik heb een zero-tolerance voor gitaren die niet in orde zijn. Dan worden het gewoon vogelhuisjes.

FruscianteFan
12 maart 2014, 14:22
Ik weet dat Steve Vai 263 gitaren heeft en ik wil zijn standpunt wel herhalen: Ik bewaar geen gitaren om te bewaren, ik geef niks om vintage. Ik bewaar gitaren die ik gebruik. Daar zit voor mij persoonlijk een punt, ik heb 7 gitaren maar gebruik ze allemaal hoewel ik het meest speel op 1. Ik heb wel gevoel met mijn collectie maar bewaar geen gitaren uit sentiment, ik heb een zero-tolerance voor gitaren die niet in orde zijn. Dan worden het gewoon vogelhuisjes.
Zit wel wat in, maar in mijn geval heeft het weinig nut om gitaren weg te doen. Ik behandel mijn gitaren als *mijn* gitaren, en niet met de intentie ze weer te verkopen - dus ben niet bang om te modden. Daardoor zal de verkoopwaarde meestal erg laag zijn.

Maar goed, de twee gitaren waar ik het minste mee heb - eigenlijk zo goed als niets, denk ik - heb ik uitgeleend.

lauke_101
12 maart 2014, 14:41
Daar heb ik in ieder geval mazzel, want mijn vriendin merkte gisteren nog op dat de vier gitaren die nu aan muur hangen in de woonkamer wat teveel naar rechts hingen. Haar voorgestelde oplossing: met een extra gitaar aan de linkerkant oogt het mooier symmetrisch :ok:. Nu nog even wachten op die financiele meevaller ...

Dat heb je goed voor elkaar maat :ok:

Heb zelf nu 7 gitaren en counting. Meeste is ook geen duur spul om budgettaire redenen, maar wat ik niet gebruik gaat linea recta de deur uit. Mijn allereerste gitaar? Weg gedaan zodra ik mijn Fender strat had, het ding bleef anders toch maar in de tas liggen.

En ach, wat noem je duur? Mijn drie main gitaren liggen rond de 650 nieuw, dat zijn toch echt zeer deugdelijke instrumenten als je het mij vraagt. Mag ook wel voor dat geld vind ik. Heb dan nog twee recente Squiers, dat zijn misschien geen gitaren die nooit weg mogen, maar ik gebruik ze nu graag. Ze spelen en klinken méér dan prima, neem ze graag mee naar optredens/repetitie. Kan er niet mee zitten dat ze maar goedkoop zijn, ze doen precies wat ik er van verlang.

iWishmaster
12 maart 2014, 14:57
Dat heb je goed voor elkaar maat :ok:

Ach, zo heeft iedereen z'n dingen, mijn vriendin accepteert andere dingen weer minder goed.

Tupelo
12 maart 2014, 15:02
Zou ik het met een gitaar moeten doen, dan zou ik mijn voor 700 euro gemodificeerde Blade TS1 van 400 euro houden.
Sentiment ?
Dat heb ik met andere gitaren, daaraan zit op e.o.a. wijze allemaal wel een verhaal.
Mijn Hofner is het resultaat van ruilen, met aan de start daarvan mijn eerste serieus dure gitaar.
Mijn Spaanse gitaar lag op me te wachten in Barcelona toen ik verdwaald was in suburbia.
Mijn Mustang blijkt een voorschot uit mijn reserveringen voor mijn belastingteruggave 2014 te zijn, en gaat samen met een mentaliteitsverandering, meer leven, minder werken en toch niets tekort komen.
Mijn Blade ?
Tja, dat is ooit vooral praktisch geweest, bleek de betere gitaar te zijn na mijn Fender strat plus & Gibson the Paul en nog wat geneuzel, zat niets anders op dan dat als basis te gebruiken voor andere wensen qua pups, hardware en electronica.
Is ook de enige gitaar waarover ik mezelf geen zorgen maak op een podium, in repetitieruimten, tijdens het reizen.
Ding is onsterfelijk ook.
Dus, ben je minder zuinig op. :-)

Eko
12 maart 2014, 16:49
Teveel gier bestaat trouwens wel..........
Zonder dollen. Ik heb inderdaad niet te klagen , maar een groot hart en er kan dus altijd bij....... Soms gebruik je een gitaar een jaar niet om daarna net DAT geluid te gebruiken in een optreden. Zo heb ik een 12 snaar electrisch staan die ik voor maar 1 nummer heb gebruikt, maar wel zo dat het hele publiek met de onderkaak richting de grond ging. Kijk , dat is niet uit te drukken in geld.....toch? Mag die daarna weer in een hoekje staan.

hole
12 maart 2014, 17:00
Teveel gier bestaat trouwens wel.......

.....

:soinnocent::p

Luke-wannabe
12 maart 2014, 17:10
Ja, maar jij bent naast gitarist ook nog artiest, daar heb ik geen last van.
Mocht ik weer op podia belanden, dan neem ik veilig mijn Blade mee, lelijke headstock; wil niemand hebben of vies maken. :-)
Thanks I guess ;)

barno
12 maart 2014, 19:21
ik heb teveel gitaren en versterkers. natuurlijk kan ik een uitleg geven waarom ik toch elke gitaar nodig heb maar ik heb jaren slechts één gitaar gehad en toen ging het ook prima, speelde ik zelfs meer dan nu... Gitaren zijn goedkoop en er is geen enkel ander instrument dat zoveel verschillende looks heeft als een electrische gitaar. En al het soundgezwam ten spijt, laten we maar toegeven dat die looks toch wel hééél belangrijk zijn.

frekie
12 maart 2014, 19:47
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage VS-600/VantageVS60020.jpg

Ik heb veel teveel van dit soort ouwe Jappen. Ik ga ze pas verkopen als de prijzen omhoog gaan ;)

joh@ndederde
12 maart 2014, 21:54
Iemand op een ander forum goot het laatst mooi in formulevorm.

Het aantal gitaren dat je nodig hebt is n+1, waarbij n het aantal gitaren is dat je hebt.

Het maximum aantal gitaren dat je kunt hebben is s-1, waarbij s het aantal gitaren is waarbij je vrouw je het huis uit schopt.

Ik vind em mooi :lp:

Duhsjaak
13 maart 2014, 09:15
ik heb teveel gitaren en versterkers. natuurlijk kan ik een uitleg geven waarom ik toch elke gitaar nodig heb maar ik heb jaren slechts één gitaar gehad en toen ging het ook prima, speelde ik zelfs meer dan nu... Gitaren zijn goedkoop en er is geen enkel ander instrument dat zoveel verschillende looks heeft als een electrische gitaar. En al het soundgezwam ten spijt, laten we maar toegeven dat die looks toch wel hééél belangrijk zijn.

Helemaal mee eens.
Ik heb iets als 37 jaar 1 zelfbouw gitaar en 1 zelfbouw bas gehad.
Die waren op een aantal punten voor verbetering vatbaar, maar ik kon in the blind mijn weg erop vinden.

Nu heb ik er meerdere, speel op allemaal en voel mij er prima bij.
Vroeger koos ik aan het begin van de dag een vulpen waarmee ik die dag zou schrijven. Schrijven deden ze allemaal, toch had ik de ene dag zin in een andere pen dan op een andere dag.

Voelt anders, ligt anders in de hand, zeg het maar. Het resultaat is duidelijk: Mijn handschrift.
Veel geld heb ik er nooit aan uitgegeven. In een bepaalde periode kocht ik iedere 5 jaar een pen van een 60,00. Eerst guldens, toen Euro's. Maar ik heb er altijd van genoten. En doe dat nog. Ze worden nog allemaal gebruikt.

Met gitaren is het precies hetzelfde.
Mensen die mij kennen, weten ook wat er aan rammelgitaren in het rack staan en hebben de grootste moeite te horen waarop ik speel.
Dit ondanks dat ik tot nu toe geen pedalen gebruik en zonder noemenswaardige gain speel.

Toch zijn juist de verschillen tussen de gitaren onderling voor mij prettig.
Je hebt pas gear teveel als je stelselmatig geen gebruik ervan maakt. En overigens geen duidelijke reden hebt eraan vast te willen houden. Looks? Mojo? Sentiment? zeg het maar.

Mijn mening maar.

Vriendelijke groet, Gus

Harry
13 maart 2014, 09:52
ik heb teveel spullen, maar als ik er toch niets voor terugkrijg laat ik ze lekker staan. Heb 3 gitaarversterkers, eentje staat bij mijn stiefzoon op de kamer met een gitaar die ik niet gebruik. Wil ze allebei wel verkopen, hij doet er niet echt veel mee maar de opbrengsten zullen tegenvallen. Verder heb ik een mooi Bedrock-setje, dat gaat echt nooit meer weg, en de derde is de Vox AC30CC1 waar ik mee optreed. Die zou nog wel wegkunnen, want ik zou het met de Bedrock afkunnen, maar ook dan lever ik weer geld in.
Zo ook met gitaren, ooit goed in het geld gezeten, dus er kon er altijd nog wel eentje bij. Neem er 2 mee bij optredens, de rest wordt bijna niet gebruikt, waaronder een mooie oude Les Paul Custom. Doe ik ook niet weg.
Ieder zijn hobby, heb nu een kleine 200 sigaren liggen waar ik jaren over doe om ze op te roken. Verzamelwoede is een bitch, maar wel leuk.

Duhsjaak
14 maart 2014, 07:37
ik heb teveel spullen, maar als ik er toch niets voor terugkrijg laat ik ze lekker staan. Heb 3 gitaarversterkers, eentje staat bij mijn stiefzoon op de kamer met een gitaar die ik niet gebruik. Wil ze allebei wel verkopen, hij doet er niet echt veel mee maar de opbrengsten zullen tegenvallen. Verder heb ik een mooi Bedrock-setje, dat gaat echt nooit meer weg, en de derde is de Vox AC30CC1 waar ik mee optreed. Die zou nog wel wegkunnen, want ik zou het met de Bedrock afkunnen, maar ook dan lever ik weer geld in.
Zo ook met gitaren, ooit goed in het geld gezeten, dus er kon er altijd nog wel eentje bij. Neem er 2 mee bij optredens, de rest wordt bijna niet gebruikt, waaronder een mooie oude Les Paul Custom. Doe ik ook niet weg.
Ieder zijn hobby, heb nu een kleine 200 sigaren liggen waar ik jaren over doe om ze op te roken. Verzamelwoede is een bitch, maar wel leuk.

Precies. Gewoon genieten, geen gelul. Waarom zouden we ons een rot gevoel aan moeten laten praten?
Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

Eko
14 maart 2014, 09:48
Ik heb het al eens vergeleken met een kunstschilder. Die geef je ook niet maar 1 kleur verf. Elk instrument of versterker bied de speler een kleur meer aan ,vergroot dus z`n mogelijkheden en prikkelt de inspiratie. Van Gogh of Rembrandt in zwart-wit is ook geen gezicht.

Powderfinger
14 maart 2014, 15:46
Zerokunst in allemaal kleurtjes ook niet. ;) M.a.w.: wat wil je bereiken en wat heb je daarvoor nodig?

Pepe
14 maart 2014, 16:05
Sja, in de beperking herkent men de meester, zo is het ook wel weer. Je kan maar 1 gitaar tegelijk bespelen dus meer heb je niet nodig. De rest is lol en fun. En dat belangrijk, zonder lol en fun is het leven tamelijk zinloos. Of je moet gelovig zijn, dan is lijden uitgestelde fun.

FruscianteFan
14 maart 2014, 17:01
Sja, in de beperking herkent men de meester, zo is het ook wel weer. Je kan maar 1 gitaar tegelijk bespelen dus meer heb je niet nodig. De rest is lol en fun. En dat belangrijk, zonder lol en fun is het leven tamelijk zinloos. Of je moet gelovig zijn, dan is lijden uitgestelde fun.
Voor onze toetsenist is het probleem eerder andersom - en dat zou ik ook hebben, denk ik. Hij kan oneindig veel dingen uit zijn macbook toveren, en heeft dus meestal geen idee wat hij moet doen.

Pepe
14 maart 2014, 17:43
Dat is mijn punt. Teveel mogelijkheden leidt af. Oneindig dingen uit je macbook toveren is geen muzikale eigenschap.

da Liks
14 maart 2014, 18:10
ik begrijp de topictitel helemaal niet..

FruscianteFan
14 maart 2014, 18:29
Dat is mijn punt. Teveel mogelijkheden leidt af. Oneindig dingen uit je macbook toveren is geen muzikale eigenschap.
Ach, is het wel een muzikale eigenschap dat ik het liefst op een Gretsch speel over een versterker die nét niet meer clean is?

Duhsjaak
14 maart 2014, 21:14
Ach, is het wel een muzikale eigenschap dat ik het liefst op een Gretsch speel over een versterker die nét niet meer clean is?

Da's niet zo zeer een eigenschap als wel een basale beschaving.
Daarvan kunnen we er niet genoeg hebben.

Vriendelijke groet, Gus

Pepe
15 maart 2014, 01:03
amen to that

budje
15 maart 2014, 08:30
Ik vindt nog steeds teveel excuses en smoezen naar mijn zin ;) Iedereen moet het toch gewoon lekker zelf weten? Al die gear resulteert echt niet in een artistieker artiest hoor, dat zit tussen die man/vrouw zijn/haar oren! Ik zag mensen geweldige optredens geven op maar een gitaar (en ook niet altijd de duurste) en ik zag mensen geweldige optredens geven met een hele gitaartoko op het podium. Mensen moeten kopen waar zij zichzelf fijn bij voelen, en of dat nu een, drie, of 28 gitaren zijn kan me echt weinig boeien. De kunst komt uit de artiest, en niet uit zijn gear.

En ik blijf erbij, dat mensen die vinden dat anderen teveel gear kopen, maar weer eens wat meer gitaar moeten spelen. Muziek maken is de kunst, en gear verzamelen is maar een hobby.

Of ze zijn jaloers en het is echt te moeilijk voor ze om te zeggen: Dat zou ik ook willen.

budje
15 maart 2014, 08:35
Kortom gezegd: Doe waar JIJ blij van wordt! Is dat met 1 gitaar, dan is dat prima! Is dat met 400 gitaren en 50 versterkers: Prima! Jij moet zorgen dat Jij gelukkig wordt in dit leven, en alleen jij weet hoe dat moet.

En je druk maken om andermans gear is echt onzin. Of meneer Vrienten nou gelukkig wordt van 400 gitaren, van 6 mercedessen of alleen met een nieuwe broek voor dit voorjaar, dat zal mij worst wezen. Het zijn zijn centen en zijn spullen. Hopelijk wordt hij er erg blij van, want hij heeft er hard genoeg voor gewerkt.

budje
15 maart 2014, 08:45
En tenslotte om even op de topictitel terug te komen: Je hebt alleen teveel gear als je de deur niet meer dicht krijgt ;)

Stillborn
15 maart 2014, 09:44
Ik heb het al eens vergeleken met een kunstschilder. Die geef je ook niet maar 1 kleur verf. Elk instrument of versterker bied de speler een kleur meer aan ,vergroot dus z`n mogelijkheden en prikkelt de inspiratie. Van Gogh of Rembrandt in zwart-wit is ook geen gezicht.

Knappe analogie.
Nu mijn vriendin dit nog wijsmaken.

showband
15 maart 2014, 11:07
teveel gier zei de boer...

Ik denk dat naast je electrische gitaar het makkelijk is om een acoustisch ding te vergoeilijken zodat je op de camping oid een moppie kan spelen.
En als je liedjes opneemt moet je ergens bas op doen.
enne zonder reservegitaar op het toneel gaan staan is toch eigenlijk niet slim?
En iedereen hoort het verschil tussen humbuckerplanken en enkelspoels.
Je kan bij alternatieve stemmingen toch niet je show stilleggen?
En een twaalfsnarige gitaar lijkt niet op een zessnarige.

enz enz. heeeee, ik heb ineens een collectie! :)

paulusdeBKB
15 maart 2014, 11:26
Vergeet de omliggers niet Showband: mandoline en ukelele voor erbij, en een resonator natuurlijk! En een spaanse gitaar is ook broodnodig. En dan nog eentje met cutaway en elementje.

Tupelo
15 maart 2014, 11:29
Precies.
Eigenlijk moet ik ook nog een london city hebben, of iets van dat caliber, om met verschillende stemmingen op te klooien; vind het jammer om mijn goede en goed afgestelde gitaren voor te moeten gebruiken. En ik merk dat ik een bas mis, misschien zo een Squier VI.

Powderfinger
15 maart 2014, 15:11
En je druk maken om andermans gear is echt onzin. Of meneer Vrienten nou gelukkig wordt van 400 gitaren, van 6 mercedessen of alleen met een nieuwe broek voor dit voorjaar, dat zal mij worst wezen. Het zijn zijn centen en zijn spullen. Hopelijk wordt hij er erg blij van, want hij heeft er hard genoeg voor gewerkt.

Druk maken vind ik altijd zo'n rare overdrijving. Vind het bij zo'n Vrienten een beetje misplaatst, dat plaats ik hier, ik lees ter ontspanning wat van de reacties en ik ga weer verder met mijn leven.

Het verband ontgaat me hier trouwens:

En ik blijf erbij, dat mensen die vinden dat anderen teveel gear kopen, maar weer eens wat meer gitaar moeten spelen.

Hier staat eigenlijk: mensen met weinig gear spelen te weinig gitaar. En mensen met veel gear spelen meer gitaar. Is natuurlijk onzin.

Vind zelf niet dat ik te veel of te weinig gear heb. Heb vier gitaren; soms eentje meer, meestal eentje minder. Ook nog een stuk of zes pedaaltjes. Heb eigenlijk nooit dringend iets nodig.

Tupelo
15 maart 2014, 15:13
Komt bij dat Vrienten best een begenadigd componist is.
Moet je niet alleen Doe Maar denken, ik heb zijn naam regelmatig onder soundtracks van films zien staan die heel aardig zijn.
Left Luggage bijvoorbeeld.

Einzeln
15 maart 2014, 15:16
Ik heb het al eens vergeleken met een kunstschilder. Die geef je ook niet maar 1 kleur verf. Elk instrument of versterker bied de speler een kleur meer aan ,vergroot dus z`n mogelijkheden en prikkelt de inspiratie. Van Gogh of Rembrandt in zwart-wit is ook geen gezicht.

Nee maar die maken hun kleuren op een palet of liever nog op het doek. Ze hebben niet voor elke gewenste kleur een nieuw tubetje.

Duhsjaak
15 maart 2014, 21:17
Nee maar die maken hun kleuren op een palet of liever nog op het doek. Ze hebben niet voor elke gewenste kleur een nieuw tubetje.

Karel Appel wel. En soms zo maar een vreselijke hoop tubetjes voor één schilderij. Zeker in zijn action painting periode.
Er ligt overigens enige tijd tussen Karel's action en de Action action. Snappu? Zo niet, geen probleem. Een grapje uitleggen is niet leuk.
Vriendelijke groet, Gus

budje
16 maart 2014, 09:30
Het verband ontgaat me hier trouwens:

Hier staat eigenlijk: mensen met weinig gear spelen te weinig gitaar. En mensen met veel gear spelen meer gitaar. Is natuurlijk onzin.



ik bedoel eigenlijk: meer spelen minder zeuren ;) maar dat kwam er wat onhandig uit ;)

Einzeln
16 maart 2014, 10:42
Karel Appel wel. En soms zo maar een vreselijke hoop tubetjes voor één schilderij. Zeker in zijn action painting periode.
Er ligt overigens enige tijd tussen Karel's action en de Action action. Snappu? Zo niet, geen probleem. Een grapje uitleggen is niet leuk.
Vriendelijke groet, Gus

Je zegt er zijn wel degelijk voorbeelden van schilders die voor elke kleur een tubetje willen, maar hun werkt ligt later bij de Action?

joh@ndederde
16 maart 2014, 11:16
Ik heb het al eens vergeleken met een kunstschilder. Die geef je ook niet maar 1 kleur verf. Elk instrument of versterker bied de speler een kleur meer aan ,vergroot dus z`n mogelijkheden en prikkelt de inspiratie. Van Gogh of Rembrandt in zwart-wit is ook geen gezicht.

Ik zou zeggen:
De kleuren zijn de snaren,
De kwasten zijn je gitaren,
De doeken zijn de versterkers,
Etc. etc. etc.

Maar ik dwaal af. Er bestaat wel iets als te veel gear, maar het is altijd een mening. Toen ik m'n 2e electrische gitaar ging kopen zei m'n moeder: "Je hebt toch al een electrische gitaar?" M'n vader daarentegen begreep het volkomen: Ander geluid, andere bespeelbaarheid, altijd handig om er iig 2 te hebben. Dus ja, perceptie maakt het verschil tussen: te veel gear, te weinig gear of genoeg gear (wat onmogelijk is).

Einzeln
16 maart 2014, 12:19
Volgens mij is vaardigheid hier het uitgangspunt. Als je vaardig bent zou je kunnen volstaan met weinig, of kunnen excelleren op van alles. Misschien gaat het hier over breedte en diepte.

barno
16 maart 2014, 12:42
Er zijn heel wat grote gitaristen met mega collecties. Alleen zijn ze die pas gaan aanleggen nadat ze hun grootste successen hadden geboekt met behulp en één of enkele gitaartjes... Dus veel gitaren = absoluut niet nodig maar = absoluut heel plezant.

kwispelhond
16 maart 2014, 13:21
Ja, da's logisch, ik zou als ik rijk zou zijn zou ik er ook wel meer hebben....., ik wil nog graag een ES en een Firebird en een goede Telecaster en een mooie Gretsch en een D35 en een D28 en een J200 en een.......................... Lang verhaal kort: nodig, nee. Leuk, jazeker dus als je het geld hebt: waarom niet! (sparen kost tegenwoordig geld!)

FruscianteFan
16 maart 2014, 14:59
Veel praktischer wordt het trouwens in de volgende situaties:

- Toen ik net een paar maanden mijn Indie had, was ze héél erg welkom. Ik was een beetje uitgekeken op mijn Jaguar, dus ik vond inspiratie in deze gitaar. Ik ging weer meer spelen. Een tijdje later echter herleefde mijn liefde voor de Jag. Gevolg: als ik ging spelen, had ik gewoon moeite te kiezen welke gitaar ik zou pakken. Soms ging het zelfs zover dat ik, terwijl ik op één gitaar stond te spelen, ik me afvroeg waarom ik de ander niet vast had. Erg frustrerend! Inmiddels vind ik de Indie niet meer zo interessant, maar gebruikt de zanger van mijn band hem voor nummers in open C.

- Ik heb het eigenlijk al genoemd, maar toen ik mijn Gretsch kocht, kon ik me amper voorstellen dat ik minder op mijn Jag zou willen spelen. Toen de Gretsch eenmaal in mijn bezit was, voelde ik ineens geen verbintenis meer met de Jag. Onlangs de Gretsch na laten kijken, was ik weer verliefd op de Jag. Intussen heb ik gewoon 4 gitaren waar ik enorm van houd, en sterker nog, waar ik wel degelijk zonder kan. Als ik na een periode weer eens wat meer op een andere gitaar speel dan normaal, betekent dat nieuwe inspiratie. En dat is precies waarom het nuttig is om veel spullen te hebben - de balans tussen verveling en inspiratie.

Einzeln
16 maart 2014, 17:27
Het begint verdacht veel op een discussie over monogamie te lijken. Kun je teveel minaressen hebben?

FruscianteFan
16 maart 2014, 17:33
Het begint verdacht veel op een discussie over monogamie te lijken. Kun je teveel minaressen hebben?
Zo voelde het oprecht ook toen ik weer een weekje 'terug' was bij de Jaguar.

Moosie
16 maart 2014, 17:53
Ik denk zelfs dat Henny zeker wel vier akkoorden kan spelen, wat een gelul zeg.
Persoonlijk ben ik een heel berooerde gitarist en bassist maar heb van alles heel veel, moet ik mij nu schuldig gaan voelen ?
Jazeker want jij mag geen custom shop gitaren kopen als je niet minstens op Hendrix niveau kan plukken aan je snaren. Henny Vrienten zou gewoon afgeschoten moeten worden. Zal eerdaags vast wel gebeuren door een diehard gitaarnetter die Hendrix les had kunnen geven :p

Dirk_Hendrik
16 maart 2014, 19:19
Zal eerdaags vast wel gebeuren door een diehard gitaarnetter die Hendrix les had kunnen geven :p
Maggie haast te maken. Het diehard forumlid van zangnet.nl die Hendrix les heeft gegeven is al geruime tijd bezig de schade te beperken ;)

Duhsjaak
16 maart 2014, 22:13
Je zegt er zijn wel degelijk voorbeelden van schilders die voor elke kleur een tubetje willen, maar hun werkt ligt later bij de Action?

Gatverdikke, de gooi en smijt periode van Karel A werd action painting genoemd. Een jaar of vijftig voordat noord Holland met het zeer succesvolle bedrijf Action op de proppen kwam.

Toch gezwicht voor uitleg, terwijl ik mij had voorgenomen dat niet te doen.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
16 maart 2014, 22:15
ik bedoel eigenlijk: meer spelen minder zeuren ;) maar dat kwam er wat onhandig uit ;)

Je hoeft niks uit te leggen. Rustig lezen is ook een kunst.
Vriendelijke groet, Gus


Ps. ik zal snel de foto rubriek weer's checken.

Einzeln
16 maart 2014, 22:29
Gatverdikke, de gooi en smijt periode van Karel A werd action painting genoemd. Een jaar of vijftig voordat noord Holland met het zeer succesvolle bedrijf Action op de proppen kwam.

Toch gezwicht voor uitleg, terwijl ik mij had voorgenomen dat niet te doen.
Vriendelijke groet, Gus

Godsamme, en dat terwijl ik een grap maakte.

SaferSephy
18 maart 2014, 14:41
Leuk en herkenbaar topic!

Ikzelf ben geen geweldige gitarist maar heb ooit de "fout" gemaakt een fantastisch mooie Fender Custom Shop te kopen. Dit was voordat ik een huis kocht en had zoiets "nu kan het nog, anders doe je dit nooit meer".

Ik ben nog steeds super blij met het ding maar het verneukeratieve is dat je eigenlijk veel te snel te verwend raakt aan topspul. Toen ik vervolgens ging shoppen voor een hollow body was het verschil tussen die CS en bijvoorbeeld een Epiphone Dot te groot, met als resultaat dat ik een Gibson Custom ES339 heb gekocht. Geweldige gitaar, maar had ik em écht nodig gezien het geringe gebruik...?

Door te tijd heen ben ik er wel achter gekomen dat ik geen verzamelaar ben. Had ooit een mooie Tokai Springysound maar omdat ik er niet op speelde heb ik em weg gedaan. Ik ben wel iemand van "ik doe het goed of niet!" waardoor het verloop eigenlijk nul is en op dit moment ook helemaal geen GAS meer heb!

Elke gitaar heeft een specifiek doel:

Fender CS Strat: Mijn main axe
Zelfbouw strat: Mijn backup axe (of als ik ergens moet spelen waarbij ik twijfels heb over de veiligheid)
Gibson ES339: Mijn hollowbody/hummie axe
Eastman E20OM: Mijn acoustic

Fender Jimmie Vaughan Strat: heb ik een Little 59 humbucker in gegooid, en staat permanent Drop C. Gebruik em dan ook voor 1 specifiek nummer, maar dit was mijn eerste échte electrische gitaar, en die gaat nooit meer weg!
SX Acoustic: Mijn eerste akoestische gitaar, heeft tevens een pre-amp, wie weet ooit nog eens handig. Daarnaast brengt verkoop helemaal niets op dus waarom zou ik em weg doen?

Soms schaam ik mezelf wel eens als ik als prutsamateur met dure rommel aan kom kakken, maar van de andere kant is het mijn enige hobby die ik nog heb. Ik geef verder ook nergens iets om qua auto, kleren of whatever, dus wat zou 't?

Je moet je pas zorgen gaan maken als je:
- structureel troep koopt en ook weer verkoopt, ik ken gasten die elke maand een nieuwe gitaar (chinees stuk ellende X of Y) koopt en met een bak vol ruk pedalen aan komt kakken ("jah joh, was maar 200 eu op marktplaats en klinkt net zo goed als een Custom Shop" cognitieve dissonantie types). Behalve dat het je op termijn meer geld kost omdat je constant loopt te wisselen, ga je nooit je eigen sound vinden omdat je nooit het geduld neemt een instrument te leren kennen. Ook leidt het enorm af van waar het mijns inziens om draait; lekker gitaar spelen!

- meer uitgeeft dan er binnen komt, of dat je wasmachine al 3 maanden kapot is vanwege geldgebrek maar je die telecaster niet kon laten staan. Inkoppertje natuurlijk maar dat programma met Martijn Krabbé bestaat niet voor niets.

dacrow
18 maart 2014, 16:09
Leuk topic :)

Een ethische kwestie van teveel gear.

Volgens mij is het hoe je er zelf bij voelt en of je het genoeg nuttig kan gebruiken.

Ik heb
-4 Strats waaronder 2 standard US jaren 80, éen Blade en éen CS.
-1 Fame Les Paul copy (miskoop)
-2 Tele's , 1 CS en 1 Squier
-1 Taylor acoustic
- Een kast vol pedalen, amps...........................

Maar daar gaat het niet om, elk heeft zijn nut of herinnering volgens mij en ja, het is zoals een beetje als vrouwen ze hebben elk hun doel/nut en sommige moet je laten gaan :)
Ik gebruik live altijd 2 gitaren en switch nogal eens dus de meeste komen van pas.

Braindead
18 maart 2014, 16:20
Veel praktischer wordt het trouwens in de volgende situaties:

- Toen ik net een paar maanden mijn Indie had, was ze héél erg welkom. Ik was een beetje uitgekeken op mijn Jaguar, dus ik vond inspiratie in deze gitaar. Ik ging weer meer spelen. Een tijdje later echter herleefde mijn liefde voor de Jag. Gevolg: als ik ging spelen, had ik gewoon moeite te kiezen welke gitaar ik zou pakken. Soms ging het zelfs zover dat ik, terwijl ik op één gitaar stond te spelen, ik me afvroeg waarom ik de ander niet vast had. Erg frustrerend!


Dit vind ik wel herkenbaar. Jaren terug had ik ook veel gitaren maar uiteindelijk speel ik meestal maar op 1 a 2 gitaren echt regelmatig. Iedere nek voelt weer anders en vergt soms wat gewenning. Als meerdere gitaren er alleen maar voor zorgen dat ik eerst een tijd moet bedenken waar ik op wil gaan spelen en dan weer moet wennen aan de andere hals dan is het naar mijn mening teveel.

SaferSephy
18 maart 2014, 16:32
Dit vind ik wel herkenbaar. Jaren terug had ik ook veel gitaren maar uiteindelijk speel ik meestal maar op 1 a 2 gitaren echt regelmatig. Iedere nek voelt weer anders en vergt soms wat gewenning. Als meerdere gitaren er alleen maar voor zorgen dat ik eerst een tijd moet bedenken waar ik op wil gaan spelen en dan weer moet wennen aan de andere hals dan is het naar mijn mening teveel.

Wat een fantastisch luxe probleem!

Duhsjaak
18 maart 2014, 17:18
Godsamme, en dat terwijl ik een grap maakte.

Sorry!!!!!!

Speeddemon
18 maart 2014, 17:21
Ik merk zelf dat het af en toe goed is je 'stal' te herevalueren. Een tijdje lang had ik diverse gitaren soort van dubbel; ofwel als back-up ofwel met andere pickup configs, ofwel omdat ik ze in 2 bands met verschillende stemmingen gebruikte. Maar ja, 1 van de bands stopt en de liefde was al aan 't bekoelen, dus 1 v.d. 2 gaat eruit (had 2 Hamer Vector Flying V's bijv, waarvan 1 voor een Priest-tribute).

Door de jaren heen wist ik ook steeds beter/specifieker wat ik wilde. Dus, hoppa, 2 super-strats (bolt-ons) met Floyds eruit en een super-strat met set neck, string-through body ervoor terug. Zoveel meer sustain, akoestisch klinkt ie al makkelijk 50% luider.
Te veel gear? Tja, ik probeer momenteel onder de 15 gitaren te blijven, dat lukt me, maar mocht ik over x tijd ineens meer ruimte, geld en/of GAS hebben, kan die grens zomaar worden opgerekt. Wel hebben m'n gitaren tot nu toe altijd een individueel nut/bestaansrecht. Heb bijv. 3 Les Pauls (waarvan 2 Customs); 1tje is de allround vette topplank (m'n Randy Rhoads); 1tje is de beukmachine (zwarte LPC met Super D/36th PAF) en 1 is de helderdere 'classic rock meets EVH' Kossoff/Moore Standard (Norton/Air Norton). Allen met push/pull pots uiteraard.

Ik hang zelf ook de schilder-analogie aan (gitaren zijn kleuren; voor een vrolijk schilderij gebruik je een stuk minder zwart. ;) )

Pepe
18 maart 2014, 17:43
Wel hebben m'n gitaren tot nu toe altijd een individueel nut/bestaansrecht.

Dat hebben mijn gitaren blijkbaar niet nodig. Dan vraag je aan zo'n strat, wat zou je denken van een classic SRV meets Hendrix? Heeft meneer daar geen zin in! En toch aan zo'n haakje blijven hangen, de arrogantie.
En ook geen push/pull natuurlijk, ze zien me al aankomen.

Speeddemon
18 maart 2014, 17:56
Dat hebben mijn gitaren blijkbaar niet nodig. Dan vraag je aan zo'n strat, wat zou je denken van een classic SRV meets Hendrix? Heeft meneer daar geen zin in! En toch aan zo'n haakje blijven hangen, de arrogantie.
En ook geen push/pull natuurlijk, ze zien me al aankomen.
http://api.ning.com/files/V3viqyTpRzZLIkPUx23nj1EWLL2VifCjBlnjP8eoU42SkBA9l0 XgpK5VLqqLdCKfw7FgzpCbL6w-xbHCHrUMzZ759HQswapq/6a00d8341d395a53ef00e550334cac8834640wi.jpg

Pepe
18 maart 2014, 18:36
Het was een olijke post, misschien had ik meer zwart moeten gebruiken :D

Speeddemon
18 maart 2014, 18:55
Het was een olijke post, misschien had ik meer zwart moeten gebruiken :D

Dat was me duidelijk, ik vond het alleen apart dat je juist dát gedeelte van mijn post 'te kakken' wilde zetten.
Ik heb een Strat, een Tele (nou ja, ASAT) en V's en Les Pauls om hun eigen karakter. Leek me niet iets om dan te bagatelliseren...maar ja... ik had een beetje een baaldag.

joh@ndederde
19 maart 2014, 21:21
Dit:
http://drc0fhsrp02et.cloudfront.net/wp-content/uploads/2012/01/GS_FlowChart_TooManyGuitars.jpg

dacrow
20 maart 2014, 10:02
Leuke flowchart!

Eigenlijk als je jong bent en niet of pas werkt heb je zoveel GAS en te weinig cash!

Als je ouder bent heb je genoeg cash om je GAS aanvallen te temperen maar toch een schuldgevoel dat je remt om teveel dingen te kopen en desnoods dingen te verkopen om de 'stock' wat te minderen.

Nog iemand dit gevoel of gaan jullie volluit?

Gearjunkie
20 maart 2014, 10:10
Tja, mensen begeren net wat onbereikbaar is toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

JeroenP
20 maart 2014, 11:39
Heel veel herkenbare motieven hier.
Zo heb ik twee gitaren die ik wegens nostalgie nooit weg zal doen.
4 gitaren waar ik mijn speeluren op maak. (als student op kamers is het erg fijn op beide locaties een akoestische én een electrische te hebben staan)
Een leuk basje om gewoon af en toe iets anders te doen.
Een les paul die ik voor de huidige verkoopwaarde écht niet weg zal doen...

Dan komen de gitaren die iets moeilijker te verdedigen zijn:
Ik heb drie van die glitteritalianen uit begin jaren 60. Maken veel te weinig speeluren maar zien er o zo gaaf uit aan de muur.
Twee 80'ies fenders om sporadisch op te spelen.
etc. etc. (+/- 20 stuks)

Iets wat mij wel opvalt is dat elke gitaar wel een prijs heeft waarvoor je hem zou willen kopen. Zelfs als je vriendin boos wordt bij de volgende gitaar ga jij die gibson lp custom kopen als 'ie voor 750 euro wordt aangeboden.
Zou ik mijn gibson lp special VOS voor 2200 in de winkel kopen? Zeer zeker niet, ik zal er voor die prijs met een grote boog omheen lopen. Krijg ik een ruilaanbod voor een oude Gretsch die ik voor 450 gekocht heb (gelukje), en dan is een gibson cs'er ineens heel interessant en begeerlijk.
Zo koop ik best vaak gitaren. Er komen gewoon veel leuke gitaren voorbij waarvan ik denk, die kan ik voor dat geld niet laten liggen. Daarnaast ben ik een liefhebber van vintage rariteiten, en die zijn vaak best toegankelijk.
Dat ik soms rationeel gear koop ("die is zeker het dubbele waard") en hem vervolgens gewoon houd "omdat 'ie zo gaaf is", tja dat hoort er bij denk ik. Helpt wel bij het halen van hoge aantallen.

Wel probeer ik een (beetje) een dynamisch evenwicht te creeren. Als er een paar gitaren binnenkomen moeten er gevoelsmatig een paar weg. Zo blijf ik lekker met mijn hobby bezig, kost het me vrijwel nop en barst mijn kamer niet uit zijn voegen. Daarnaast is het heel fijn om in de eeuwige zoektocht naar jóuw tone veel, uiteenlopende gitaren langer dan 10 min. in de winkel te bespelen.

Heb ik te veel gitaren voor mijn talent? Waarschijnlijk
Zijn al mijn gitaren bedoeld om talent op te uiten? Nope, sommige zijn om te verzamelen en andere zijn gewoon een goede investering.

Jay75
20 maart 2014, 11:48
heel veel herkenbare motieven hier.
Zo heb ik twee gitaren die ik wegens nostalgie nooit weg zal doen.
4 gitaren waar ik mijn speeluren op maak. (als student op kamers is het erg fijn op beide locaties een akoestische én een electrische te hebben staan)
een leuk basje om gewoon af en toe iets anders te doen.
Een les paul die ik voor de huidige verkoopwaarde écht niet weg zal doen...

Dan komen de gitaren die iets moeilijker te verdedigen zijn:
Ik heb drie van die glitteritalianen uit begin jaren 60. Maken veel te weinig speeluren maar zien er o zo gaaf uit aan de muur.
Twee 80'ies fenders om sporadisch op te spelen.
Etc. Etc. (+/- 20 stuks)

iets wat mij wel opvalt is dat elke gitaar wel een prijs heeft waarvoor je hem zou willen kopen. Zelfs als je vriendin boos wordt bij de volgende gitaar ga jij die gibson lp custom kopen als 'ie voor 750 euro wordt aangeboden.
Zou ik mijn gibson lp special vos voor 2200 in de winkel kopen? Zeer zeker niet, ik zal er voor die prijs met een grote boog omheen lopen. Krijg ik een ruilaanbod voor een oude gretsch die ik voor 450 gekocht heb (gelukje), en dan is een gibson cs'er ineens heel interessant en begeerlijk.
Zo koop ik best vaak gitaren. Er komen gewoon veel leuke gitaren voorbij waarvan ik denk, die kan ik voor dat geld niet laten liggen. Daarnaast ben ik een liefhebber van vintage rariteiten, en die zijn vaak best toegankelijk.
Dat ik soms rationeel gear koop ("die is zeker het dubbele waard") en hem vervolgens gewoon houd "omdat 'ie zo gaaf is", tja dat hoort er bij denk ik. Helpt wel bij het halen van hoge aantallen.

Wel probeer ik een (beetje) een dynamisch evenwicht te creeren. Als er een paar gitaren binnenkomen moeten er gevoelsmatig een paar weg. Zo blijf ik lekker met mijn hobby bezig, kost het me vrijwel nop en barst mijn kamer niet uit zijn voegen. Daarnaast is het heel fijn om in de eeuwige zoektocht naar jóuw tone veel, uiteenlopende gitaren langer dan 10 min. In de winkel te bespelen.

Heb ik te veel gitaren voor mijn talent? Waarschijnlijk
zijn al mijn gitaren bedoeld om talent op te uiten? Nope, sommige zijn om te verzamelen en andere zijn gewoon een goede investering.

helemaal mee eens :d

FruscianteFan
20 maart 2014, 11:50
Zo zit ik de laatste tijd te spelen met de gedachte een gitaar te kopen, die al zo lang te koop is dat ze inmiddels behoorlijk afgeprijsd is. Gaat om veel geld, maar de overweging is of het geld meer of minder waardevast is dan een Gibson ES-335

Pepe
20 maart 2014, 14:23
Het zijn afwegingen. Ik koop nooit een gitaar 'omdat ie zo goedkoop is', ik denk altijd, gaat dit mij gelukkiger maken, kan ik hieruit een paar mooie geluiden halen. En soms is het gewoon de schoonheid van een verweerd hout, vergeelde bindingen en geoxideerd metaal.

Ik heb een paar gitaren die ik live kan gebruiken, de rest is voor eigen amusement. De live gitaren zijn heilig, de rest niet. De enige uitzondering is een Les Paul junior, een raar zwak. Ik vertik het om 4000 euro neer te leggen voor een oude plank mahonie met een magneet erop geschroefd maar ik weet, als ik een goed exemplaar tegenkom ruil ik zo een paar oude Fenders of Gibsons er voor in.

FruscianteFan
20 maart 2014, 14:27
Het is inderdaad een afweging. Ik heb nog nooit een gitaar gezien als investering - niet financieel gezien althans. Wel in mezelf en in mijn band.

Ik heb al eens op de betreffende gitaar gespeeld en ik was meteen verliefd - hoewel de kans groot is dat dat nu een stuk minder zou zijn. Er zijn twee grote bezwaren: het gaat om héél erg veel geld, en ze is nu niet wat ik zoek. Ik vind full hollows fijner, speel liefst met vibrato en, niet geheel onbelangrijk, ik ga onvoorzichtig met mijn gitaren om. De Gretsch is al een paar keer omgevallen, zou ik met zo'n Gibson niet moeten proberen.

Aan de andere kant is het wel een droomgitaar en zou ik haar in principe zonder verlies moeten kunnen verkopen als ik het geld - dat ik overigens wel ruimschoots heb - weer nodig had.

Pepe
21 maart 2014, 02:25
Je gaat jezelf van alles wijsmaken he. Een gitaar voor het leven bijvoorbeeld. Of, dan heb ik dat voor eens en altijd afgehandeld. In geval van een 335 blijk je ineens Steely Dan enorm ondergewaardeerd te vinden. Of je voelt een inner 335 force ergens aanwezig.
Tricks of the mind meneer.
Ik heb nu... euh... 4 335's of eigenlijk 2 want die andere hebben P90's. :D Aan de andere kant, als ik nu een leuke 335 zie ben ik redelijk goed afgeschermd door een paar koffers die onder een bed liggen te verstoffen.
Hebben ze toch nog nut. :D

TimoSomers
21 maart 2014, 09:49
Koop een Aristides 020, kun je ineens alles op 1 gitaar! :D

FruscianteFan
21 maart 2014, 10:03
Je gaat jezelf van alles wijsmaken he. Een gitaar voor het leven bijvoorbeeld. Of, dan heb ik dat voor eens en altijd afgehandeld. In geval van een 335 blijk je ineens Steely Dan enorm ondergewaardeerd te vinden. Of je voelt een inner 335 force ergens aanwezig.
Tricks of the mind meneer.
Ik heb nu... euh... 4 335's of eigenlijk 2 want die andere hebben P90's. :D Aan de andere kant, als ik nu een leuke 335 zie ben ik redelijk goed afgeschermd door een paar koffers die onder een bed liggen te verstoffen.
Hebben ze toch nog nut. :D
Wijsmaken, vast wel. Gitaar voor het leven? Nee, daar ben ik nu wel achter.

barno
21 maart 2014, 11:20
mijn droom gitaar was een mid 60's 335. ik heb uiteindelijk zo eentje kunnen kopen en ze was ook nog bloed en bloedmooi en qua sound hélemaal the works. Na een jaar weer verkocht, de hals was te smal en dun. En dat terwijl ik normaal niet maal om halsmaten ... mss wilde ik wel dat het mijn droomgitaar bleef ofzo :)

Martijn-w
21 maart 2014, 12:02
Koop een Aristides 020, kun je ineens alles op 1 gitaar! :D

Je kan er misschien alles op, maar als je hem niet mooi vindt mis je toch iets..

hessepes
22 maart 2014, 21:36
Ik heb 4 electrische en 2 akoestische gitaren. Al die gitaren maken mij stuk voor stuk happy als ik erop speel. Eigenlijk geldt dit ook voor mijn versterkers en pedalboard. Niets is teveel. Niet in mijn optiek, want niet staat te verstoffen. Ik denk ook steeds vaker dat ik blij moet zijn met wat ik in de loop van de tijd heb verzameld. En heb gehouden. Zo heel simpel is het nou ook weer niet, niet voor mij tenminste, om spul te vinden waar je tevreden mee blijft. Alle gitaren, pedaaltjes, versterkers die het toch niet waren, hebben allemaal weer het veld geruimd. En wat ik nu heb, daar hoeft niets meer bij. In principe:)

hole
23 maart 2014, 19:06
was deze hier al gepost?

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10002977_628817517200942_694229391_n.jpg

FruscianteFan
23 maart 2014, 20:32
op de vorige pagina ja ;)