PDA

View Full Version : marshall met bui(s)(zen)



john.3001
10 juni 2003, 17:32
Okee, ik vind bij musik-produktiv een aantal marshall-versterkers die binnen mijn prijscategorie vallen (+/- 400 euro)...

Maar welke serie levert mij het beste rauwe rockgeluid op? :???:

Mijn gitaarleraar zei dat er betaalbare marshalls zijn met maar 1 buis.
Denken jullie dat dit een optie is?

Of moet ik alternatieve merken gaan overwegen?

Nog 1 vraag, waar vind ik informatie over versterkers, zodat ik me een beetje in kan gaan lezen?

PeArLjAm
10 juni 2003, 17:41
www.harmonycentral.com voor userrevieuws...... neem ze alleen wel met een korreltje zout, al zijn sommige erg handig..

sash
10 juni 2003, 18:02
Die Marshall met maar 1 buis (valvestate) heb ik zelf gehad. Ik kan je maar 1 dingen zeggen: CRAP!

Spaar een tijdje door, totdat je geld hebt voor een echte goede buizenbak.

Blackmore
10 juni 2003, 23:29
Kijk eens naar de JTM serie van Marshall. Daar is 2de hands goed aan te komen. Ik heb zelf een JTM60 voor 580 Euro op de kop getikt. Heb je wel een echte buizen-amp met twee EL34's (en 2x12" speakers). Wil je er een beetje leuk geluid uit halen dan moet-ie wel lekker hard staan, dus voor thuis is het niet zo geschikt maar voor in een band is het perfect. Ik ben er verder behoorlijk tevreden mee.

skabouter
11 juni 2003, 09:29
al die JCM-combo`s zijn 2e hands toch rond de 500 ongeveer ?
tis 100 euro meer dan je plan, maar dan heb je wel een echte buizenamp

pimmetje
11 juni 2003, 09:41
Die valvestate en soortgelijke series van marshall zijn best aardige versterkers als je gewoon als beginner met mogelijkheden tot band een versterkertje zoekt. Ze zijn alleen zeker niet goed en als je ooit een echte versterker hebt gebruikt, dan kijk je niet eens meer naar zo'n valvestate.

Als je toch voor een valvestate wilt gaan, ga dan voor een 2eHands. Voor pakweg 250 euro moet je wel een 80W of 100W combo'tje met 1x12" speaker kunnen pakken (misschien zelfs voor iets minder). Daar kan je mee in een band uit de voeten en hij kan thuis zacht genoeg om enigszins sociaal over te komen.

Nieuw kopen is echt geld weggooien, vooral met dit soort apparatuur.

Persoonlijk zou ik ook liever voor een van de genoemde buizenbakken gaan. Als je echter de versterker voornamelijk voor thuis oefenen nodig hebt, denk ik dat je dat juist liever niet kan doen. Dan krijg je gegarandeerd mot met buren/ouders/huisgenoten.

Er zijn ook kleinere buizenbakkies te vinden voor onder die 400 euro, maar dan is 't maar de vraag of die 't geluid produceren wat jij zoekt.

Harry
11 juni 2003, 10:23
K-O-O-P G-E-E-N V-A-L-V-E-S-T-A-T-E !!!!!!!!!!!

niet-hyperreaktie: wel aardig voor beginners, maar er zijn betere versterkers voor dat geld.

john.3001
11 juni 2003, 10:32
ja, het was wel handig geweest als ik even had gezegd waar ik dat ding voor wilde gebruiken:

Het wordt voornamelijk een apparaatje voor thuis, dus maximaal 30W...

En idd, die kleintjes klinken pas leuk als ze hard staan...

Is het een idee om een wat duurdere transistor-amp te kopen???

john.3001
11 juni 2003, 10:33
BTW Harry, ik ben wat versterkers betreft een enorme beginner...

pimmetje
11 juni 2003, 11:03
Je zegt "voornamelijk voor thuis".
Dat maakt 't wat mij betreft altijd lastig...

Als hij echt voor thuis is, heb je eigenlijk aan een versterkertje (solid state) van 15W en een 8" speakertje voldoende. 't Is niet 't meest gave, maar hij doet 't. Je zou ook meteen kunnen kijken naar een (1-kanaals) buizenbakkie van nog geen 10W en een 8" speaker, maar dat moet wel een beetje je geluid zijn... en dat betwijfel ik nog.

Van die solid-state bakkies heb je bijvoorbeeld van Fender, Marshall en Peavey (en nog wel meer merken) altijd wel wat in een winkel staan voor tussen de 120 en de 180 euro of zo.
Peavey Rage, Peavey Blazer, Marshall MG15CD, Marshall MG15CDR...

Als 't ook voor eventueel band-gebruik is (ook al is 't maar zelden) dan zal je toch zeker 40 of 50W transistor moeten hebben met een 12" (of 10") speaker. De meeste bands hebben namelijk een drummer die al te hard mept voor een klein versterkertje.

Als je zo'n grotere nodig hebt om soms bij een band te gebruiken, wordt de buizen-optie plots interessanter. Maar omdat je aangaf dat 't voornamelijk voor thuis is, denk ik toch eerder aan een transistor-bak.

Dus... ff samengevat wat vuistregels van mijn kijk op zaken:
Alleen thuis: 15W transistor / <10W buis ... 8" speakertje
Bijna alleen thuis, heel soms band: 40/50W transistor ... 10" of 12" speaker
Thuis, maar zeker regelmatig band: 15/20W buizen ... 10" of 12" speaker
Meer geld dan hersens en toch al doof: 100W buizen ... 4x12" speakers :D.

En altijd 2eHands kijken... die 15W transistorbakkies bijvoorbeeld zijn soms voor pakweg 30 euro bij een of andere gek weg te trekken.

hansies
11 juni 2003, 12:12
K-O-O-P G-E-E-N V-A-L-V-E-S-T-A-T-E !!!!!!!!!!!

niet-hyperreaktie: wel aardig voor beginners, maar er zijn betere versterkers voor dat geld.

niet mee eens, ik heb zelf een avt50 en ben er heel tevreden over, is best een goede amp .

john.3001
11 juni 2003, 12:22
tnx pim

riesj
11 juni 2003, 13:34
Hoi,

Zoals al gezegd is, kijk ook even naar kleine buizenbakken. Kunnen ook al lekker hard ( voor evt. band/jamsessies) en hebben eindbuisoversturing. Dit is natuurlijk ook meteen het nadeel, wat je zelf ook al opmerkte: ze moeten al redelijk op volume zijn om die eindbuisoversturing te krijgen. Een oplossing hiervoor is een zogenoemde attenuator, die een deel van het gegenereerde vermogen voor zijn rekening neemt.

Een voorbeeld van een kleine buizenversterker is de Laney LC15 of LC15R die je geregeld op marktplaats, etc tegenkomt voor 200,--. Met een attenuator erbij bijvoorbeeld een Weber Mass, zit je nog steeds onder de 500,-- euro's.


groetjes,


Ries

Harry
11 juni 2003, 13:39
K-O-O-P G-E-E-N V-A-L-V-E-S-T-A-T-E !!!!!!!!!!!

niet-hyperreaktie: wel aardig voor beginners, maar er zijn betere versterkers voor dat geld.

niet mee eens, ik heb zelf een avt50 en ben er heel tevreden over, is best een goede amp .

ieder zijn smaak natuurlijk, ik ken ook de verschillende types niet. Ik heb laatst in een oefenruimte op een valvestate moeten spelen, en ik kreeg er geen geluid uit. Bij mijn vorige optrden speelde er een band voor ons, die had er ook een, klonk niet.

hansies
11 juni 2003, 18:24
K-O-O-P G-E-E-N V-A-L-V-E-S-T-A-T-E !!!!!!!!!!!

niet-hyperreaktie: wel aardig voor beginners, maar er zijn betere versterkers voor dat geld.

niet mee eens, ik heb zelf een avt50 en ben er heel tevreden over, is best een goede amp .

ieder zijn smaak natuurlijk, ik ken ook de verschillende types niet. Ik heb laatst in een oefenruimte op een valvestate moeten spelen, en ik kreeg er geen geluid uit. Bij mijn vorige optrden speelde er een band voor ons, die had er ook een, klonk niet.

Misschien de amp vergeten in te schakelen, anders vindt ik dit eigenaardig want de mijne klinkt als een klok, luid en krachtige distortion met veel punch en dynamiek, snijd door staal, maar is clean ook als de beste..........rararaa waar ligt dit aan .....?????

Ic3gl0vE
11 juni 2003, 18:41
er zijn verschillende series valvestates hè... daar zit ZEKER wel verschil in. Ik ben zelf Hughes & Kettner addict en ik raad je daarom ook een H&K Attax 100, Club Reverb of Tour Reverb aan.
De Attax is wat ouder maar ik vind 'm wel de beste... zit ook een buis in de voorversterker en hij klinkt echt mooi. die Attax100 is voor 300 euro ofzo wel te vinden.


Koop in ieder geval GEEN H&K Silver Edition want die is ZWAAR klote

Stybanez
11 juni 2003, 21:11
Welke versterker raden jullie aan voor een 7-string? K speel in een band, veel lead, k speel thuis ook altijd redelijk hard (op mn 15W Marshall buizen) en ga een metal band oprichten. In de winkel zei die gast dat k op zn minst 50W moest hebben, en dat goede buizenversterkers minstens €1000,- kosten.

pimmetje
11 juni 2003, 22:42
Als je voor metal gaat en aan buizen denkt.... ENGL !!! Dan heb je 't idd over prijzen vanaf zo'n 900 euro nieuw. Dan heb ik 't over een Engl Thunder 50 waar je nog geen stuiver vanaf gepraat hebt (kan nog wel!).

Als je nog niet zeker weet of je buizen of transistor wilt... gewoon echt de tijd nemen om allerlei versterkers met je eigen gitaar uit te proberen. Te snel kopen is iets waar je - vooral als je nieuw koopt - flink voor betaalt uiteindelijk.

Als je zelf geen overdreven goede gitaar hebt, kan je ook echt wel ff vragen of je een kwaliteitsgitaar over die bakken kan proberen om te kijken wat ermee kan. Dit laatste kan de koop-beslissing flink beinvloeden en ook weer wat gezond GAS aanwakkeren :D.

Maar natuurlijk ook constant de 2eHands markt in de gaten houden. Je weet maar nooit wanneer er een leuke deal langs komt. Als die 1000 euro die je noemde je budget is, kan je zeker 2eHands wel wat leuks vinden...

Nicci
12 juni 2003, 07:30
K-O-O-P G-E-E-N V-A-L-V-E-S-T-A-T-E !!!!!!!!!!!

niet-hyperreaktie: wel aardig voor beginners, maar er zijn betere versterkers voor dat geld.

niet mee eens, ik heb zelf een avt50 en ben er heel tevreden over, is best een goede amp .

ieder zijn smaak natuurlijk, ik ken ook de verschillende types niet. Ik heb laatst in een oefenruimte op een valvestate moeten spelen, en ik kreeg er geen geluid uit. Bij mijn vorige optrden speelde er een band voor ons, die had er ook een, klonk niet.


dan was het toch een hyperreactie. welke idioot kan nu werkelijk iets zinnigs zeggen na 1 keer spelen. oh ja, je had hem ook gehoord.

Harry
12 juni 2003, 10:53
K-O-O-P G-E-E-N V-A-L-V-E-S-T-A-T-E !!!!!!!!!!!

niet-hyperreaktie: wel aardig voor beginners, maar er zijn betere versterkers voor dat geld.

niet mee eens, ik heb zelf een avt50 en ben er heel tevreden over, is best een goede amp .

ieder zijn smaak natuurlijk, ik ken ook de verschillende types niet. Ik heb laatst in een oefenruimte op een valvestate moeten spelen, en ik kreeg er geen geluid uit. Bij mijn vorige optrden speelde er een band voor ons, die had er ook een, klonk niet.


dan was het toch een hyperreactie. welke idioot kan nu werkelijk iets zinnigs zeggen na 1 keer spelen. oh ja, je had hem ook gehoord.

deze idioot kan wel iets over een versterker zeggen als ie er een keer over heeft gespeeld, zo gek lijkt me dat niet.

pimmetje
12 juni 2003, 11:21
Kan best wat zeggen over een amp na 1x erover spelen... kan er echter dan ook makkelijk nog naast zitten :D.

Ligt ook een beetje aan wat je gewend bent en wat je ervan verwacht op dat moment. Ik heb iets van 7 of 8 jaar lang naar alle tevredenheid op een valvestate 8080 gespeeld. Andere gitarist in de band speelde over zo'n zelfde valvestate.

Na wat jaartjes live en op oefenavonden alleen over buizen te hebben gespeeld, vind ik die valvestate echt helemaal kut spelen en klinken. Vroegere gitarist uit die band speelt (in andere band) nog steeds op die valvestate. Is er nog steeds tevreden over... ik vind z'n geluid lelijk geworden, maar dat komt door mij... hij heeft niets veranderd aan speelstijl of gear.

Valvestates zijn dus beste bakken, maar natuurlijk zijn er VEEEEEL betere amps. Als je oren en vingers eenmaal beter gewend zijn, wil je niet meer terug... geldt niet alleen voor valvestates.

Nicci
12 juni 2003, 15:30
Ik erger me gewoon een beetje aan al die (volgens mij niet eens goedbedoelde) adviezen. KOOP-GEEN-VALVESTATE! dat is wat er geschreven wordt! waarom? iemand vond hem niet mooi klinken na 1 maal spelen. . . . . Je moet juist een valvestate kopen, als hij tenminste aan de eisen van de vrager in kwestie voldoet. forums als deze worden een zinloze optelsom van smaak. sorry dat ik daar tegen ben, maar zo zie ik het. een valvestate is een prima versterker om mee te beginnen. en dit komt van iemand die nooit marshall koopt, gekocht heeft of zal kopen.

Harry
12 juni 2003, 15:43
Ik erger me gewoon een beetje aan al die (volgens mij niet eens goedbedoelde) adviezen. KOOP-GEEN-VALVESTATE! dat is wat er geschreven wordt! waarom? iemand vond hem niet mooi klinken na 1 maal spelen. . . . . Je moet juist een valvestate kopen, als hij tenminste aan de eisen van de vrager in kwestie voldoet. forums als deze worden een zinloze optelsom van smaak. sorry dat ik daar tegen ben, maar zo zie ik het. een valvestate is een prima versterker om mee te beginnen. en dit komt van iemand die nooit marshall koopt, gekocht heeft of zal kopen.

niet eens goedbedoeld? denk je dat ik geld krijg voor elke keer dat ik dit zeg?
Ik heb er verschillende keren op gespeeld en kreeg er een 'aardig' geluid uit. Zoals je zegt, voor een beginner is het geen slechte versterker, maar er zijn gewoon betere. Ik was dan ook blij dat er een Peavy Bandit in die ruimte kwam, daar kon ik al veel beter mee uit de voeten, al was het mijn eigen geluid niet.
Oh, nog iets, als iemand weer eens op dit forum vraagt of het verstandig is om een valvestate te kopen, zal ik dat weer afraden. Mijn mening wordt gevraagd, en ik ben niet te beroerd om die te geven. Wat iemand er mee doet, is zijn of haar zaak. Het draait tenslotte allemaal om smaak.

Nicci
12 juni 2003, 15:46
en wat nu als die persoon die versterker geweldig vindt klinken?
zijn er dan nog andere redenen om die versterker niet te nemen? of gaat het echt alleen over smaak.

Harry
12 juni 2003, 16:19
en wat nu als die persoon die versterker geweldig vindt klinken?
zijn er dan nog andere redenen om die versterker niet te nemen? of gaat het echt alleen over smaak.

als je de posts van John op de 1e pagina had gelezen had je deze vraag niet gesteld, denk ik.

Maar zonder te katten; hij had de versterker nog niet gehoord, hij ging voorlopig nog even op de prijs af. En voor dat geld is meer te koop dan alleen Marshall Valvestate.

PeeVee
9 juli 2003, 13:59
> niet mee eens, ik heb zelf een avt50 en ben er heel
> tevreden over, is best een goede amp.

De gitarist uit onze (hard)rock band heeft zo'n ding eens uitgeprobeerd met "cutte" absoluut niet "through the mix"... Dat ding zou 50W zijn maar werd FINAAL weggeblazen door JTM30 van onze gitariste. Dat is dus een 30W all-tube buizenbakkie met 2 x 5881 in de eintrap, 2 x 10" speakertjes met 1 x 12" onderzet cabinetje. Onze gitarist heeft toen een JTM60 gekocht met 2 x 12": prima amp en "cuts through the mix"... Er zijn op Harmony Central veel probleem meldingen over uitgebrande trafo's... Zo lang je die amp niet uren lang op 10 gebruikt is er niets aan de hand. Problemen met channel switching op JTM serie zijn bekend maar eenvoudig op te lossen.

Ik vond trouwens die AVT helemaal niet zo goed / mooi als in de recenties (advertorials?) wordt geroepen. Is wel wat beter en veelzijdiger dan voorganger maar nog steeds matig ampje c.q. niets bijzonders.

Baker
9 juli 2003, 14:09
Weer dat gezeik over solid state of valvestate of wat dan ook.
Valvestate is een prima "instap vertsterker" Ik heb er zelf 5 jaar over gespeeld. Nu heb ik een Koch buizenversterker EN nog steeds die valvestate, thuis speel ik altijd over de valvestate. Ook als ik ze allebei thuis heb staan ivm vakantie.
Voor thuis is een 50 watt buizenbak gewoon niet handig, die dingen moeten nou eenmaal redelijk hard staan om mooi te klinken.

Baker
9 juli 2003, 14:15
Volg deze link als je wilt weten hoe ik erover denk
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=11913&highlight=

PeeVee
9 juli 2003, 17:03
Hahahahahahahaha....

Nouja... honger maakt rauwe bonen zoet zullen we maar denken :lol:

Harry
9 juli 2003, 17:08
ieder zijn smaak natuurlijk, ik ken ook de verschillende types niet. Ik heb laatst in een oefenruimte op een valvestate moeten spelen, en ik kreeg er geen geluid uit. Bij mijn vorige optrden speelde er een band voor ons, die had er ook een, klonk niet.

Misschien de amp vergeten in te schakelen, anders vindt ik dit eigenaardig want de mijne klinkt als een klok, luid en krachtige distortion met veel punch en dynamiek, snijd door staal, maar is clean ook als de beste..........rararaa waar ligt dit aan .....?????[/quote]

misschien heb je nog geen betere versterkers gehoord, of deze versterker geeft het geluid van jouw smaak.... ik weet het niet.

hansies
10 juli 2003, 14:24
ieder zijn smaak natuurlijk, ik ken ook de verschillende types niet. Ik heb laatst in een oefenruimte op een valvestate moeten spelen, en ik kreeg er geen geluid uit. Bij mijn vorige optrden speelde er een band voor ons, die had er ook een, klonk niet.

Misschien de amp vergeten in te schakelen, anders vindt ik dit eigenaardig want de mijne klinkt als een klok, luid en krachtige distortion met veel punch en dynamiek, snijd door staal, maar is clean ook als de beste..........rararaa waar ligt dit aan .....?????

misschien heb je nog geen betere versterkers gehoord, of deze versterker geeft het geluid van jouw smaak.... ik weet het niet.[/quote]

:( :( :( :( :( ik heb al heeeeel veel andere en nog betere versterkers gehoord, maar in zijn prijsklasse is ie heel goed..............en ik regel mijn amp altijd optimaal af op de gitaar die ik op het ogenblik gebruik (en omgekeerd), en elke gitaar klinkt anders op verschillende amps.
groeten :P :P :P :P :P :P

Nicci
10 juli 2003, 14:37
ik heb al heeeeel veel andere en nog betere versterkers gehoord,..............

gehoord of over gespeeld. . . . . . . . . . .

hansies
10 juli 2003, 15:10
ik heb al heeeeel veel andere en nog betere versterkers gehoord,..............

gehoord of over gespeeld. . . . . . . . . . .

:lol: :lol: :lol:
beide
:wink: :wink: :wink:
groeten

Nicci
10 juli 2003, 15:36
jongens, jongens, wat minder van die smileys graag. ik word er depri van . . . .

Harry
10 juli 2003, 16:06
jongens, jongens, wat minder van die smileys graag. ik word er depri van . . . . :cry:

hansies
10 juli 2003, 17:19
:x