PDA

View Full Version : wegvallen van geluid bij intrappen van een pedaal



hessepes
16 mei 2012, 17:04
Misschien dat iemand een oplossing weet voor het volgende probleem: bij het intrappen van een pedaal, meestal echo of booster, dan valt - met grote regelmaat - mijn complete geluid regelmatig geheel weg.
Viel mij maandag jl bij bandrepetitie weer op.
Dus niet volume verlies, maar net alsof iemand de stekker er uit trekt.

Wanneer ik dan weer paar keer aan/uit trap op een pedaal dan is het vaak weer terug.
Net alsof het een lostje contactje o.i.d. is. Echter, dat kan niet, want alles zit goed vast.

Het ligt ook niet aan de versterker(s), het moet liggen aan mijn pedalen / voeding, denk ik.

Hier een fotootje van mijn pedal board:
http://i47.tinypic.com/34xgmj5.jpg

en dit is de onderkant, hier zit de voeding, dat is zo'n Gator bus power supply (http://www.thomann.de/nl/gator_gbus8_multi_power_supply.htm):
http://i48.tinypic.com/dtffs.jpg

Suggesties voor hulp zijn van harte welkom.

Nielsje
16 mei 2012, 17:09
Koop alsjeblieft patchkabels in plaats van die stekkers die pedalen rechtstreeks koppelen.
Ik vermoed dat daar het probleem zit.

De pedalen die je gebruikt zijn geen van allen gelijk: waarschijnlijk is de hoogte van elke input nét wat anders.
Verder zullen sommige behuizingen niet helemaal recht zijn, maar taps (van onder naar boven), waardoor de inputchassisdelen dus ook onder een hoek staan ten opzichte van de horizontaal.

Als je dan van die verbindingsstekkers hebt, en je trapt een pedaal, dan zal het desbetreffende pedaal een beetje inzakken.
Dat komt bijvoorbeeld de speling die je veroorzaakt door het gebruik van klittenband.
Omdat de verbinding star is, zal je deze belasting rechtstreeks overbrengen op de chassisdelen, met mogelijkerwijs uitval als gevolg.
Dus, dan heb je wél een los contact mogelijkheid: in je pedaal!

Mijn advies: losse patchkabels en controleer de soldeerverbindingen.
En gooi die stekkers alsjeblieft weg!

bass blom
16 mei 2012, 17:12
die jack jack stukjes kunnen wel eens de boosdoener zijn.
de mechanische kracht die op de jack chassisdelen in de pedaaltjes komt kan te groot zijn.

Jedeel
16 mei 2012, 17:18
Ik hoef niet meer te reageren.
Volgens mij hebben Nielsje en bass blom de dader(s) al aangewezen.

Oh.... nu reageer ik toch nog ......:soinnocent:

hessepes
16 mei 2012, 18:34
Nou, bedankt voor de reacties alvast, want ik begrijp dat het kan worden gefixed.

Maar...voor de goede orde: wat bedoelen jullie met stekkers, wat met patch kabels en wat met jackjack stukjes?

Wat ik onder patch kabels versta zijn die zwarte stukjes snoer met daaraan vast zo'n uitgang/ingang naar een pedaal. Die zouden van goede kwaliteit moeten zijn (van klotz volgens mij). Hier ligt het probleem dan dus niet (?).

Dan heb ik ook nog 4 stukjes die alleen maar van (goudkleurig) metaal zijn, zijn dat jack jack stukjes of 'verbindingsstekkers' en die zijn dus niet goed?

Moet ik die vervangen door patch kabels?

Jedeel
16 mei 2012, 19:06
Met "stekkers" ofwel "jack jack stukjes" of "verbindingsstekkers" bedoelen wij (ik spreek nu voor mijzelf) hetzelfde!
Niet doen!!!
Beter kabeltjes met 2x een jackplug. De flexibele kabel 'vangt' hoogte- en drukverschillen op.
Hoogteverschillen tussen 2 effecten.
Drukverschillen; je trapt op een effect en de "stekker" kan dit drukverschil niet opvangen omdat hij niet flexibel is!

Of het Klotz of enig ander merk moet zijn is een andere discussie.