PDA

View Full Version : "Ruis" Blackface Bandmaster



Koenios
16 mei 2012, 14:54
Hallo allemaal!

Ik heb vermoed ik een probleempje met mijn Fender Bandmaster. Wanneer ik namelijk een akkoord aansla of een losse toon heel erg hard aansla dan zit er een soort ruis achter die klank. Hierdoor klinkt hij niet zo clean als ik dat zou willen, en dat is jammer. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik dacht zelf misschien een beschadigde buis, maar ik weet dat absoluut niet zeker.

Kan iemand mij helpen hierbij?
Groeten!

nico verduin
16 mei 2012, 15:14
is het ruis (hiss) of is het alsof er een valse toon doorkomt?

Koenios
16 mei 2012, 16:15
Het lijkt een beetje op een distortion die achter het geluid ligt, dus wel redelijk "laag", niet zo'n hoge "hiss" ;)

nico verduin
16 mei 2012, 18:43
Is die amp ooit wel eens geserveerd? Lijkt op versleten elco's waardoor je ghost noting krijgt. Dit betekent dat als je hard aanslaat, er meer power uit de buffers(lees elco's) wordt getrokken. Echter die buffers halen ook de hum uit de versterker. Als die elco's het niet meer aankunnen komt dat door jou gitaargeluid door. Beetje het idee van de accu in de winter. Je trekt zoveel stroom uit die accu (verwarming, radio, verlichting etc )terwijl hij al door de kou zwak is dat hij niet meer genoeg kan leveren om te starten.
ik zit nog niet aan een nieuwe buis te denken.

Koenios
16 mei 2012, 19:39
Kan goed dat hij nooit service heeft gehad hoor. Mocht dat inderdaad het probleem zijn, wat is er dan aan te doen? Enkel vervangen? En zoja, kan iemand mij ook een idee geven wat dat gaat kosten?

Groeten

cluseau
16 mei 2012, 21:50
En zoja, kan iemand mij ook een idee geven wat dat gaat kosten?


Dit soort vragen zie ik wel vaker maar je zal er geen antwoord op krijgen. Het is immers niet toegestaan commerciele aanbiedingen te doen en die regel houden we ons aan.

Verder is het helemaal niet zeker dat het een buis is. Het kan net zo goed een cap in de voeding zijn zoals Nico al terecht opmerkt. Je zou er verstandig aan doen de amp te (laten) onderzoeken ipv domweg onderdelen gaan vervangen. Het zou zo maar kunnen dat je met vervangen van componenten nog verder van huis raakt. Zoals altijd geldt ook hier "meten is weten". Als je een regio bekend maakt dan kunnen we je verwijzen of via PM aanbiedingen doen.

Koenios
18 mei 2012, 00:00
Je zou er verstandig aan doen de amp te (laten) onderzoeken ipv domweg onderdelen gaan vervangen. Het zou zo maar kunnen dat je met vervangen van componenten nog verder van huis raakt..

Ik bedoelde ook service/nakijken van de amp en dan daarbij indien nodig het vervangen van onderdelen.

Regio Eindhoven, dus als iemand een goed en betaalbaar adresje weet is het uiteraard fantastisch ;)

muziekschuur
18 mei 2012, 11:38
Ik repareer niet... Het zal waarschijnlijk tegen de 250 euro kosten... Denk aan nieuwe buizen en elco's. Die onderdelen alleen al zijn richting de 175 euro... Misschien minder als er al eens onderhoud is gepleegd en de buizen nog in goede conditie zijn...

Er zijn ook best veel bandmasters gekocht en een paar jaar gebruikt en dan weggezet. Die versterkers hebben vaak nog goede/redelijke buizen. Echter verouderen elco's. Dus stilstand is alsnog achteruitgang. Bij een bandmaster is de electronica simpel. Dus de reparateur heeft relatief weinig werk aan lastige dingen als het uitbouwen van onderdelen...

PAS OP met het zelf sleutelen aan zo'n versterker... VOLTAGES ROND DE 400 volt ZIJN DODELIJK....

Bedenk wel dat met het plegen van dit onderhoud je eigenlijk een heel hoog rendement hebt. De buizen en elco's zijn niet veel goedkoper als je het zelf doet.
En je krijgt er een waanzinnig versterker voor terug, die mits in goede cosmetische staat, z'n waarde behoud... (en zelfs meer waard wordt)

nico verduin
18 mei 2012, 19:46
Ik weet niet of hij nog repareert : http://www.eindhoven-amps.nl/