PDA

View Full Version : Onderhouden van je pedalen



Wicked Willy
16 mei 2012, 14:40
Een versterker heeft af en toe nieuwe buizen nodig, een gitaar nieuwe snaren, een afstelbeurt, nieuw potmeters, frets en ga zo maar door.

Maar hoe zit het met pedalen? Hou houd ik deze in optimaal werkende conditie? Afgezien van het feit dat ik ze in een flightcase vervoer en er af en toe een poetsdoek over heen haal. Met de zoekfunctie kwam weinig aan het licht, dus vandaar maar een topic gestart.

Swaag
16 mei 2012, 14:43
Af en toe eens een nieuwe batterij zou ik zeggen..

Nee, ff serieus: stof is bij pedalen je vijand. Dat gaat in potmeters en schakelaars zitten.
ik heb een spuitbusje lucht liggen om af en toe eens wat stof er uit te blazen, en de pedalenbak en multi FX bak gaan in een tas als ik ze niet gebruik.

titzenpitzer
16 mei 2012, 14:44
Ik let er op dat er niet teveel stof tussen de pots terechtkomt, af en toe wat contactspray, en de schroefjes checken. Dat is het eigenlijk, ben wel benieuwd naar wat er écht moet gebeuren?

Wicked Willy
16 mei 2012, 14:50
Kijk dit zijn al goede tips om mee te beginnen......ik ga meteen zo'n busje contactspray en lucht kopen!

Swaag
16 mei 2012, 14:52
Van contactspray ben ik geen fan. Doet vaak meer kwaad dan goed.

Dirk_Hendrik
16 mei 2012, 15:15
If it aint broken....
Belangrijk is om tijdig in de gaten te hebben dat switchmoeren, jackmoeren of potmoeren los gaan zitten en ze dan weer vast te draaien. En daarnaast niet zozeer contactsprayen (doe dat als je gekraak hebt) of afblazen maar wel gewoon schoon houden. Oud bier met stof is niet cool maar de eerste stap naar gezeik.

Kim Wilson
16 mei 2012, 15:17
Nee, geen contactspray! Zolang de boel nog droog is vanbinnen, mooi zo laten. Contactspray houdt de troep alleen maar vast, dus niet zomaar overal contactspray inspuiten.

Wicked Willy
16 mei 2012, 15:36
Ok....busje lucht dus.......ik heb (knock on wood) geen problemen met pedalen. Uitgezonderd een Line6 DL4 die het om de haverklap begeeft, maar better safe then sorry. Ik denk ook dat een goede case en een pedalboard wel bijdraagt aan het welzijn van je pedalen.

Rakker
22 mei 2012, 13:43
De DL4 is dan ook wel echt voorzien van een stel klote footswitches... Dit filmpje kan je daarbij helpen


http://www.youtube.com/watch?v=aEDBrT63khQ

titzenpitzer
22 mei 2012, 14:33
Contactspray gebruik ik inderdaad als ik wat ge-zzzzjjj hoor. Ik dek mijn pedalen ook altijd af in het repetitiekot (terwijl ik daar thuis veel minder op let, maar daar wordt dan weer niet gerookt)

Wicked Willy
22 mei 2012, 16:54
De DL4 is dan ook wel echt voorzien van een stel klote footswitches... Dit filmpje kan je daarbij helpen


http://www.youtube.com/watch?v=aEDBrT63khQ

Ik heb het ding nu in de kast staan en een TC Flashback aangeschaft. Dit weekend komt er nog een T-Rex Reptile 2 bij waarschijnlijk....

Dirk_Hendrik
22 mei 2012, 17:32
Ja die grappen kennen we. En toen kreeg ik mail. Na vervangen van footswitches deed ie helemaal niets meer, wat nu?... en zat ik de DSP chip te vervangen.


Statische elektriciteit, Leuk spul! Blaast componenten ook zo leuk op als je op je krantje zit te klooien.

Buzzel
22 mei 2012, 19:48
Ik blaas soms het stof en bier er af, daar blijft het wel bij eigenlijk...Bij mijn zelfbouw frutsels soms alle pots en jacks weer vastdraaien.

The Lo Lands
22 mei 2012, 21:21
In plaats van perslucht blazen ga ik zo nu en dan gewoon met de huis- tuin en keukenstofzuiger met speciaal opzetstuk al mijn pedalen langs om stof e.d. weg te zuigen. Als je zo'n spuitbus gaat gebruiken heb ik het idee dat je de stof er alleen maar meer in blaast. Zuigen is de oplossing, zuigen :seriousf: