PDA

View Full Version : Ibanez SD9M vs SD-9 van Ibanez en Maxon



h.maes
16 mei 2012, 10:28
Iemand de SD9M al eens vergeleken met de Maxon of Ibanez SD-9?
Ik ben benieuwd of deze in de basis (zonder de Gain en Mids schakelaars) vergelijkbaar zijn?

Nielsje
16 mei 2012, 10:56
Krijgen we nu in de volgende post een filmpje te zien waarin beide pedalen worden vergeleken? :D

JohnLord
16 mei 2012, 11:05
Nee.


.......

h.maes
16 mei 2012, 12:39
Krijgen we nu in de volgende post een filmpje te zien waarin beide pedalen worden vergeleken? :D

LOL, nee. ;-)

BamBuFan1
16 mei 2012, 18:07
In de Gitarre&Bass van verleden maand hebben ze de huidige Ibanez SD9M vergeleken met de originele jaren 80 Ibanez SD9. Volgens de tester won de M op bijna alle fronten. Of dat een echt waardeoordeel of een door Ibanez ingefluisterde recensie is laat ik even in het midden.

Ik heb een originele Ibanez SD9 en dat is wat mij betreft een lekkerderdere tubescreamer.

h.maes
16 mei 2012, 18:15
Thanks voor info over de review uit Gitarre&Bass. De SD-9 interesseert mij met name vanuit Scott Henderson en Michael Landau. Beiden gebruiken een stock Maxon.

Dirk_Hendrik
16 mei 2012, 18:35
In de Gitarre&Bass van verleden maand hebben ze de huidige Ibanez SD9M vergeleken met de originele jaren 80 Ibanez SD9. Volgens de tester won de M op bijna alle fronten. Of dat een echt waardeoordeel of een door Ibanez ingefluisterde recensie is laat ik even in het midden.

Ik heb een originele Ibanez SD9 en dat is wat mij betreft een lekkerderdere tubescreamer.

Ik zou me niet kunnen indenken dat het door Ibanez/Hoshino ingefluisterd zou zijn. Maxon heeft al jaren niets meer met Ibanez te maken. Idem zou ik niet weten hoe je een SD9 zelfs maar in verband zou kunnen brengen met een tubescreamer. Het zijn echt totaal verschillende pedalen. Dan zou je een Big Muff ook kunnen betitelen als lekkere tubescreamer.

@ Harry,
Regel me een M te logeren en ik vertel je binnen enkele uren tot op de draad nauwkeurig waar de verschillen wel of niet zitten.

BamBuFan1
16 mei 2012, 22:43
Idem zou ik niet weten hoe je een SD9 zelfs maar in verband zou kunnen brengen met een tubescreamer. Het zijn echt totaal verschillende pedalen. Dan zou je een Big Muff ook kunnen betitelen als lekkere tubescreamer.


En ondertussen vind ik de MT10 nog steeds de allerlekkerste tubescreamer ;)

zoon van Piet
17 mei 2012, 10:53
De SD-9 is een dermate eigenzinnig en onhandelbaar apparaat, dat iedere overeenkomst met de TS inderdaad ongegrond lijkt. Alleen met "de gemene grote broer van de TS" kan ik leven. Nogal wat gitaristen vinden het een onding, omdat je maar naar de toneknop hoeft te kijken om een schelle kutsound te krijgen.
Maar ik heb m al jaren in mn bak naast mn TS en ben al aan mijn tweede vintage SD bezig..

En ik kan me wel voorstellen dat de heren gitarici die moeite hadden met de ouwe SD de extra mogelijkheden van de nieuwe SDM gaan toejuichen. Ik kan me echter niet voorstellen dat liefhebbers van de SD staan te wachten op deze extraatjes die ongetwijfeld ten koste gaan van het sterkste punt van het ding: zijn dynamiek.
( want de 3e wet van de ZvP Zegt: hoe meer er in zit, hoe minder dynamiek er uit komt..)

Daar komt nog bij dat ouwe SD's stukken beter klinken dan nieuwe, omdat alle ouwe pedalen stukken beter klinken dan nieuwe..

Dirk_Hendrik
17 mei 2012, 14:17
Daar komt nog bij dat ouwe SD's stukken beter klinken dan nieuwe, omdat alle ouwe pedalen stukken beter klinken dan nieuwe..

En aan de wetten van ZvP valt niet te tornen.

En da's zwaar kut, aangezien ik van de week eens een half vergeten projectje in de vorm van een ST9 Super Tubescreamer clone uit ongeveer 2009 uit de kast trok en functioneel maakte. Dan zit je daar een uurtje mee te spelen en besluit dan het origineel van begin jaren 80 er eens bij te trekken. De clone klonk vol, hard stevig en aanwezig. Het oude origineel dun en futloos.

En nu zit ik met een dilemma. Ga ik m'n originele collectable ST9 origineel laten of ga ik em als de wiedeweerga van verse elko's voorzien.

Mitch
17 mei 2012, 14:30
Ik zou zeggen: bouw een nieuwe ;) Volgens mij vond ik de ST9 de enige acceptabele tubescreamer.
Een SD9 heeft inderdaad in de verste verte niets te maken met een TS9. Volgens mij gebruiken mensen overal het woord 'tubescreamer' als ze overdrive bedoelen. Maar de SD9 is meer een distortion dan een drive in mijn oren.

Pepe
17 mei 2012, 14:34
`Waarom dilemma? Je hebt nu 2 smaken. Er komt misschien weer een dag dat dun en futloos precies is wat het moet zijn. En anders om af en toe te maar weer eens uit 1ste hand te horen hoe tof je 2009 klinkt.

MSNL
17 mei 2012, 16:05
De SD-9 is een dermate eigenzinnig en onhandelbaar apparaat

haha.....
Gebruik je hem met de (bijna) tone-knop dicht, gain op 9-10 uur en volume helemaal open open een licht overstuurde versterker klinkt de SD-9 waanzinnig!!
Ik heb dan geen vintage SD-9, maar 1 originele Maxon en 1 Analog Man modded SD-9 (met extra midregelaar).

Strat met humbucker bij de brug, SD-9 en een Marshall Super Lead en je hebt eigenlijk niets anders meer nodig :-)

zoon van Piet
18 mei 2012, 09:25
haha.....
Gebruik je hem met de (bijna) tone-knop dicht, gain op 9-10 uur en volume helemaal open open een licht overstuurde versterker klinkt de SD-9 waanzinnig!!
Ik heb dan geen vintage SD-9, maar 1 originele Maxon en 1 Analog Man modded SD-9 (met extra midregelaar).

Strat met humbucker bij de brug, SD-9 en een Marshall Super Lead en je hebt eigenlijk niets anders meer nodig :-)

Ik heb twee ouwe, die echt behoorlijk verschillend ingesteld moeten worden, en behoorlijk verschillend klinken. Maar inderdaad: gain rond kwart voor, tone tikkie minder dan dat, volume voluit is me teveel, ik boost de zaak namelijk met een TS..
en de superlead, he? ;)


We moeten maar ophouden met de Tubescreamerconnectie van dit ding. Dat is trouwens allemaal te danken aan Art Thompson en zijn boek Stompbox, waarin hij dat stelt..
Maar ik gebruik ze samen ( allebei 9's) en da's een hemelse combinatie..

En ik snap D_H's trubbel wel. De SD9 die ik de afgelopen 15 jaar gebruikte, heb ik vorig jaar met pensioen moeten sturen, wegens ouderdomskwaaltjes. En in zo'n geval kunnen oudjes slechtre klinken dan nieuwe... kwestie van tijd voordat ze allemaal naar de klote zijn...

Maar feit blijft dat je zo'n originele ST9 een paar jaar terug had moeten verkopen, toen ze nog ruim 500 opbrachten.. :)

h.maes
12 juni 2012, 13:32
Is uiteindelijk een Maxon SD-9 geworden, erg tevreden mee.