PDA

View Full Version : Reflecties/galm aanpakken: praktische tips?



guhlenn
16 mei 2012, 09:41
Heren,

Mijn ruimte (ongeveer 5x 9m) galmt nogal. Er ligt laminaat, de wanden zijn losgekoppelde gipsplaten met steenwol en het balken plafond heb ik opgevuld met steenwol en losliggende gipsplaten. Ik heb een klein stuk muur bekleed met tapijt en er liggen wat vloerkleden. De galm is echter nog (veel) te sterk en er mag ook wel wat demping van de hoge frequenties bij. Nu heb ik wel wat oplossingen, maar ik wil het graag enigzins stijlvol doen. Is er bijvoorbeeld doek dat de mineraal vezels 100% tegenhoudt om te bedrukken of iets dergelijks? Of schuim dat niet gelijk doet denken aan stinkende oefenhokken? Ik zoek naar minder voor de hand liggende oplossingen.

Daarnaast wil ik ook wat clouds in het plafond maken. wederom de vraag: welke materiaal is volgens jullie het meest geschikt? en ziet er niet uit alsof je het uit het vuilnis hebt geplukt?

Dank!

bass blom
16 mei 2012, 09:46
die galm hoor je zelf heel duidelijk als je in je handen klapt neem ik aan.
maar hoor je die ook door je mics?
ofwel, neem je vaak dingen op waar de mics op een flinke afstand van de bron staan?

guhlenn
16 mei 2012, 10:24
die galm hoor je zelf heel duidelijk als je in je handen klapt neem ik aan.
maar hoor je die ook door je mics?
ofwel, neem je vaak dingen op waar de mics op een flinke afstand van de bron staan?

Nou, dat valt op zich wle mee, ik ben een fan van close micing, maar het is dusdanig erg dat ik er een beetje last van heb bij het afspelen van muziek en veel last van heb als ik repeteer met een volle band. Dus er moet iets aan gebeuren. Ik wil geen dode ruimte, ales behalve zelfs, maar er moet nog wat gedempt worden.

bass blom
16 mei 2012, 10:35
ik heb hier een ruimte van ongeveer 6 x 8, betonnen vloer met kunststof pikhaar vloerbedekking :D en gipsplaat wanden.
bij de bouw heb ik mede daarom gekozen voor steenwol systeemplafondplaten, die vreten geluid.
desondanks kan ik als ik alleen ben en ik klap in mijn handen een flinke echo waarnemen.
voornamelijk tussen de gipsplaten neem ik aan, krrrrrr..

maar, sinds een dik jaar is die ruimte ook mijn band oefenhok en daarbij heb ik nergens last van.
dus, zeker als je alles gaat close miken, waar maak je je druk om?
ja, dat laminaat weerkaatst natuurlijk wat extra.. wat tapijtjes scoren dus :D

oh en ik heb achter de drums 4 van die retedure akoestische vreetplaten hangen.
van dat witte spul, 120x 60 5 cm dik, die in de jaren 90 70 gulden ex btw/stuk kostten.
als ik voor zo'n plaat praat lijkt het of mijn oren verstopt zitten.

guhlenn
16 mei 2012, 11:28
maar, sinds een dik jaar is die ruimte ook mijn band oefenhok en daarbij heb ik nergens last van.
dus, zeker als je alles gaat close miken, waar maak je je druk om?
ja, dat laminaat weerkaatst natuurlijk wat extra.. wat tapijtjes scoren dus :D

oh en ik heb achter de drums 4 van die retedure akoestische vreetplaten hangen.
van dat witte spul, 120x 60 5 cm dik, die in de jaren 90 70 gulden ex btw/stuk kostten.
als ik voor zo'n plaat praat lijkt het of mijn oren verstopt zitten.

Ik heb er wle last van aen daar maak ik me druk om :). Enig idee wat voor spul die platen zijn of hoe ze heetten? Dan kan ik eens gaan zoeken...

bass blom
16 mei 2012, 11:48
geen idee van naam, ik kreeg er een keer vier..
google helpt niet echt.
ff een foto gemaakt..

http://www.maxless.nl/IMG_2155.jpg

ik gebruik ze al jaren, vooral als schermen bij stem opname voor films. daar is reflectie galm dan juist wel storend.
1 plaat voor de stem, 2 links en rechts en 1 er boven, werkt prima.

Han S
16 mei 2012, 12:08
Ik heb dikke velours gordijnen die de hele wand bedekken en die kan ik - je raadt het al- naar behoeven open en dicht schuiven. Ik had als ik alleen was ook een flutter echo van plafond naar vloer op een paar plekken en ik dacht al aan dure oplossingen. Tot ik ineens bedacht dat ik een heel stuk van het systeemplafond had verwijderd en nog dozen vol met die plafondplaten had liggen van steenwol.

Daar heb ik er een aantal van tegen het gipsplaat plafond geschroefd en de echo was verdwenen en ook het laag werd beter want die platen zuipen geluid.

guhlenn
16 mei 2012, 14:09
M'n interior decorator (ok ok, m;n vriendin ;) ) is geen fan van gordijnen, maar misschien moet ik dat toch nog maar eens opperen, dat werkte in mijn vorige ruimte ook erg goed, had die ook gewoon via een rail over een complete muur lopen zodat je naar believen kon spelen met het effect.

Die plafond platen ken ik wel, de onderkant is bewerkt (wit gespoten of iets dergelijks) waardoor de stof deeltje niet of nauwelijks gaan zweven toch? Aangezien de gipsplaten losliggen kan ik die tegels zo eronder schuiven of schroeven, dat zou een hoop gezeik schelen idd.

@Bass: iets in die richting bedoel ik ja, alles behalve het bekende noppenschuim, dat vind ik echt te lelijk. Ik heb wle wat dingen gevonden (auralex en zo), maar dat is allemaal peperduur en volgens mij kan dat veel goedkoper. Cheap-ass wat ik ben ;).

bass blom
16 mei 2012, 14:22
ja dit is schandalig duur spul.
maar het is dan wel heel goed, echt een heel maf gevoel in je oren als je er 20 a 30 cm voor staat en spreekt.
72 FL ex btw begin jaren 90 zal wel ongeveer hetzelfde zijn in euro's nu :chicken:

guhlenn
16 mei 2012, 14:58
Nog even opgezocht:

http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/flamex-cilinder-baffle-1025.html

die cilinder baffles zien wle geil uit, maar uiteindelijk is het allemaal schuim o0f mineraal wol met een kleurtje en dan de prijs x10. Ik ga dus zelf wel wat maken voor aan de muur. Als ik nu zo;n rol glasvezelbehang koop, is dat dan hetzelfde als die toplaag die zij gebruiken? Dus lucht maar geen glaswol deeltjes doorlatend?

Dank!

Frits van Mourik
20 mei 2012, 15:52
Ik vraag me af, of glasvezelbehang wel voldoende akoestisch transparant is.
Etalageflanel is dat zeer zeker en is gemakkelijk te verwerken; kijk bijv. eens hier:
http://www.rinsema.nl/html/pagina51.html

Roman
21 mei 2012, 11:09
Goed, daar gaan we :)

Een ruimte die akoestisch niet is aangekleed zal galm of echo in ALLE frequentie regionen veroorzaken. De meest hoorbare zijn de mid/hoog frequenties. Als je iets meer op let zul je met name in het laag vervelende bij-geluiden ervaren. Het opvangen (absorberen) van mid/hoog is eenvoudig. Laag frq is lastiger. Let op dat je het hele spectrum aanpakt om balans in je ruimte te krijgen. Je kunt de ruimte "meten" maar met een beetje inzicht en boere-verstand kom je een heel eind. Aan jou hoe ver je wilt gaan.

De basics.
Absorberen van geluid hangt af van het absorptie materiaal en het volume daar van.
Laag frq concentreert zich met name in de hoeken.
Galm is niet erg, zolang de "staart" maar kort genoeg is. Galm is een herhaling van het originele geluid (meestal van alle kanten) onder de hoorbare vertragingsgrens (reken 30ms).
Echo is het zelfde als galm maar de vertraging van herhalend geluid is hoorbaar (>30ms). Zgn Flutter-Echo herhalend geluid op de grens van echo/galm. Heel herkenbaar aan het "krrrrrr" geluid ;)

Een (rechthoekige) ruimte heeft zes muren, acht 3-hoeken en twaalf 2-hoeken.
Laag-frq is het best in de 3-hoeken op te vangen. Door een bass-absorber (ook wel verward met bass-trap) te maken in bijvoorbeeld de staande hoeken (vier stuks) van boven naar onder vang je alle 3-hoeken en vier 2-hoeken op. Meer volume (diepte) betekend lagere FRQ absorpties.
Mid/hoog frq is eenvoudig op te vangen met absorberende panelen aan de muur, deze hoeven niet heel dik/diep te zijn. 5 tot 10 centimeter is prima. Ik noem ze ook wel akoestische schilderijen :) Hang de panelen niet recht maar om-en-om niet tegen over elkaar.
Hang ook deze panelen verspreid op aan het plafond. Een harde vloer wordt dan prima gecompenseerd.

Al dit moois is eenvoudig zelf te maken. Wol (glas of steen) is een hele prima absorberende oplossing. Een paneel maak je eenvoudig door er een stuk stof om heen te wikkelen. Een frame om het wol maakt het wel mooier en steviger. Hoek-absorbers volgens het zelfde principe maar dan over de hoek gespannen. OF je vult de hele hoek (meer diepte, lagere frq opvang) (de term "corner-fill" of "superchunk" worden veel gebruikt)

Diffusers zijn niet om te absorberen. Ook niet aan te raden in een kleinere ruimte.
Gezien diepte de mate van frq bepaald qua absorptie kun je zelf al na gaan dat dunnen matjes/gordijnen minder effectief zijn.
Akoestiek en close-micking, ja dat heeft zeker invloed. Wat jij met je oortjes hoort, hoort een mic ook. Het betreffende instrument overstemd dan wel de galm bij het initieel aanslaan maar zal zijn staart duidelijk hoorbaar achterlaten in de opnamen. Zelfde voor echo uiteraard. Tevens "verstrooit" het de opname.
Auralex is duur. Er zijn meer spelers in deze niche-markt overigens.

Akoestiek is prachtig, zeker als het gecontroleerd is :)

Roman
21 mei 2012, 11:21
paar willekeurige links om het topic op te leuken :)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?123120-Drumruimte-akoestische-aanpassing
http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm
http://www.cloneensemble.com/basstraps.htm
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

guhlenn
21 mei 2012, 16:08
Ha Roman,

Dank. Ik ken de theorie. Maar de praktijk is weerbarstiger. :). Er staan zat aanwijzingen in je tekst, was al begonnen met het schilderij idee. Vraag me wle nog af wat het ideale doek is, of verspreiden die glasvezels zich niet sneller dan men hier denkt? Ik heb zo;n idee van wel nl.

Hoe dan ook, ik ga wat bass absorbers in de hoeken doen en wat schilderijtjes aan de muur en plafond.

Dank allen!

Roman
23 mei 2012, 20:30
Ideale doek voor breedband is een open-weef, brandvertragende stof. Het is puur ter decoratie, maar mag niet "in de weg" staan voor het geluid. en het moet veilig zijn. Voor laagfrequent-absorbers maak het niet uit, ast maar veilig is. dus niet meteen in de fik vliegt.

Arvoitus
23 mei 2012, 21:42
Ideale doek voor breedband is een open-weef, brandvertragende stof. Het is puur ter decoratie, maar mag niet "in de weg" staan voor het geluid. en het moet veilig zijn. Voor laagfrequent-absorbers maak het niet uit, ast maar veilig is. dus niet meteen in de fik vliegt.
Met wat voor (spuitbussen) verf zou je het beste zo'n doek mooi kunnen maken?

guhlenn
24 mei 2012, 13:30
Ideale doek voor breedband is een open-weef, brandvertragende stof. Het is puur ter decoratie, maar mag niet "in de weg" staan voor het geluid. en het moet veilig zijn. Voor laagfrequent-absorbers maak het niet uit, ast maar veilig is. dus niet meteen in de fik vliegt.

Snap ik, maar ik ben ook bezorgt om mijn veiligheid, maw. blijven die glasdeeltjes netjes achter dat doek?

Roman
26 mei 2012, 20:18
Met wat voor (spuitbussen) verf zou je het beste zo'n doek mooi kunnen maken?Geen, althans de breedband panelen. immers de stof moet "ademen". Verf erop maakt het juist dicht...

guhlenn
3 juli 2012, 13:45
update:

Nu frames (10 cm diep) gemaakt van ruw vuren hout waarin 7 cm mineraal wol (Rockwool 255 voor de liefhebbers) zitm verpakt in matras overtrek stof en de mineral wol even van een laagje haarlak voorzien ivm de pluisjes. Ja, haarlak brandt, maar nee, dat risico heb ik liever dan een lichtweg infectie of iets dergelijls. 3 vierkante meter verdeeld over 6 panelen verbeterd het geluidsbeeld enigszins, maar doet de galm maar matig verminderen. volgende stap is nog eens 3 tot 6 vierkante meter extra aan de muren hangen en clouds aan het plafond hangen (wederom zo'n 3-6 vierkante meter). Doek moet ik nog kopen, een goede test is of je er door kunt ademen, dat hielp mij althans. Er is iig VEEL materiaal nodig.

vincedepooh
3 juli 2012, 20:40
http://shop.merford.nl/media/catalog/product/cache/29/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/a/partystudioboland.jpg

Dit ziet er wel nice uit...

Nog een website gevonden met acoustisch materiaal: http://www.akoestiekwinkel.nl/producten.html

guhlenn
4 juli 2012, 15:31
http://shop.merford.nl/media/catalog/product/cache/29/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/a/partystudioboland.jpg

Dit ziet er wel nice uit...

Nog een website gevonden met acoustisch materiaal: http://www.akoestiekwinkel.nl/producten.html

zeker mooi, ook naar de prijs gekeken? :)