PDA

View Full Version : Pickups voor Gibso les paul custom (ebben toets)



Rooker
16 mei 2012, 00:29
Hallo allen.

Ik vraag mij zeer ernstig af wat voor Humbuckers de Gibson Les Paul Custom spelers hier op het forum gebruiken. En laat AUB ook weten wat voor tonepods je daar bij gebruikt???

Ik ben nu al erg lang aan het tobben en geld aan het verslinden dus ik ben erg blij met goede tips en uitleg.

Bij voorbaat erg bedankt!

Orpheo
17 mei 2012, 03:12
tonepoT.

Goed, mijn lijst.

PG/59 set
59/custom hybrid set
fullshred/jb hybrid alnico8 in brug en fullshred/jb a5 in hals
fullshred/patb2 in brug fullshredN/seymourizer a5 in hals
59 SET
59B in brug en pgN in hals
jazzn alnico 8 in brug en hals
PG/custom hybrid in brug 59/jazz in hals
seymourizer/fullshredN in hals en een fullshred/JB in de brug
bluesbucker/patb2 a8 in brug en een seymourizer/fullshredn in hals

En dan natuurlijk nog de standaard set, jb/jazzB
seth lover set.
air norton set
alnico2 pro set
superdistortion/FRED
alnico2pro SLASH set
superdistortion/bluesbucker
59/PG hybrid in brug en hals met alnico8
novatrons alnico 8 set
oh ja, vor ik het vergeet: de dean lights out set stock, en ook nog eens een setje antiquities ongemodificeerd.

Ik heb echt van alles al geprobeerd.moet je de voorgaande sets ook nog weten? wat denk je ermee op te schieten. Laat eens die bedrading goed nalopen, ECHT goed nalopen, en probeer eenvoudige dingen als magnet swaps en halfair mods. heb ik ook al gezegd... begin met bedrading en ga troubleshooten. LP customs met ebben toets zijn hier niet zo dikgezaaid als op andere fora, en qua 'tinkerers' al helemaal niet.

oh ja, heb ook nog paar sets p90's versleten... schiet je daar wat mee op? ;)

Venlonaer
18 mei 2012, 20:23
BKP Rebel Yells. Iets anders gaat er niet meer in :ok:

bass blom
18 mei 2012, 20:53
BKP Rebel Yells. Iets anders gaat er niet meer in :ok:

heb je daar al eens een clipje van geplakt? :D

Oranjeaap
24 mei 2012, 12:39
Ik heb nog gewoon de standaard elementen. Ik heb een keer een boutique setje paf clones er in gezet maar dat viel zwaar tegen. Wel heb ik 500K CTS pots en vintage papier in olie caps. Dat was wel een hele vooruitgang t.o.v. de standaard elektronica.

Hotpepper01
24 mei 2012, 12:49
Ik ook gewoon de driemaal Gibson "Tim Shaw" die er al sinds 1980 in zitten

YannickH
25 mei 2012, 12:36
ik heb 2 handwound steffsen alnico 2 humbuckers in mijn gibson les paul custom zitten.

Rooker
25 mei 2012, 17:25
He.............. Allemaal erg bedankt voor de tips maar ik denk dat ik inmiddels al heeeeeel erg geholpen ben. Ik laat het jullie in dit topic nog even weten!:)

voxell
1 juni 2012, 09:16
Bij mij komt er nix anders meer in dan bare knuckles... :D

Rooker
1 juni 2012, 10:42
Dag allemaal,

Ik zou er no even op terug komen:seriousf:

Aller eerst. Orpheo, heeeeeeeel erg bedankt!!!!!!!!!!!!

Heel lang heb ik zitten tobben met de electronica van mijn custom. Ik werd er moedeloos van. De gitaar bleef maar dof en levenloos klinken terwijl hij niet aangesloten juist lekker resoneert. Ik snapte er niets van! Na veel geld geďnvesteerd te hebben bij verschillende techs was ik nogsteeds helemaal niet tevreden. Bij de winkels waar ik geweesd was hebben ze wel elke keer uitgevoerd wat er gevraagd werd maar hebben ze genoegen genomen met mij een niet klinkende gitaar mee te geven ipv de rekening iets te verhogen en een degelijk werkende les paul mee te geven. Een tech bleek zelfs zo dramatisch dat hij de aarde niet eens had aangesloten
http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/001.jpg
Je kunt het goed zien bij de pot rechts dat het niet aangesloten is. Ook het vreemde hekwerk wat er in gesoldeert is schijnt iets bizars te zijn en compleet overbodig. Let wel. Toen ik de gitaar weg bracht was alles nog orgineel op enkele potmeters na. Het enige wat ik aan de tech had gevraagd is of hij voor nood even het brug element werkend kon maken. Het direct vast solderen aan de jac had naar wat ik later hoorde volstaan. Dit drama heeft me veel verdriet bezorgd. Toen ik het thuis open schroefde sprongen de tranen in mijn ogen.

Zo meer...

Rooker
1 juni 2012, 10:55
Ik had nu dus een gitaar die nogsteeds niet klonk, er van binnen niet uit ziet en dat al een half jaar. Weer hier op Gitaarnet zijken of iemand iets weet:chicken:.
En toen was daar Orpheo:seriousf:

Orpheo had me al is uitgenodigd om langs te komen bij hem. En nu deed hij dat nogmaals. De reden dat ik de eerste keer niet ging is omdat ik advies gevraagd had over nieuwe humbuckers zoals ook in begin van dit topic. Orpheo raadde mij aan om een pearly gates als brug humbucker te gebruiken en een Bridge '59 in de nek positie te plaatsen.
En dat vond ik uiteindelijk zo slecht klinken dat ik twijfelde aan zijn smaak:hide: En omdat ik zijn naam niet wist en geen gezicht had ben ik niet zo happig om 100km te rijden naar een soort internet gohst.
Maar Orpheo heeft dus nogmaals aangeboden om mij te helpen en heeft me gebeld. In het gesprek kwam onder andere naar vooren dat hij het zich wel aan trok dat hij me advies had gegeven en dat dat helemaal niet werkte voor mij. Maar ook dat hij er graag zelf eens naar wilde kijken omdat het zo een raar verhaal was en hij het zich helemaal niet voor kan stellen.
Om een lang verhaal lang te maken:seriousf:. Naar aanlijding van het telefoongesprek heb ik besloten om te gaan.

bass blom
1 juni 2012, 10:56
hamooi :cheerup:

Rooker
1 juni 2012, 11:25
Het was een heel gezellige dag. Orpheo blijkt thuis namelijk echt heerlijke koffie te hebben:cheerup:. Orpheo heeft prachtige collectie gitaren thuis in alle houtsoorten en kleuren die er te bedenken zijn. Voor een leek als ik toch wel een belevenis. Ook alles wat hij te vertellen had was bloed interessant en ook heel veel:seriousf: ik ga het proberen allemaal in mijn oren te knopen. Orpheo was ook geschrokken van wat hij zag. Werk van een prutser, lijfstraffen en meer van dat soort dingen borrelde in hem op :). De aarde was dus niet aangesloten, goedkope pruts pots gebruikt (terwijl ik om goede usa had gevraagd), slechte soldeerklodders en veel onnodig bouwmatereaal in de gitaar.
Grote boosdoener bleek ook rotte tonepods. Dit is misschien voor meer amateur doe het zelverts belangrijk!!!! Soldeer nooit je gitaar met s-32 en tin..... Gebruik altijd soldeertin met een harskern. Het rode goedje wat je op het te solderen electronica smeert zal al je koper opvreten en je electronica vernielen.....
Orpheo is al met al een uur of 5 bezig geweesd.. Van het een kwam het ander... Hij werd heel enthousiast en heeft niet alleen alles goed aangesloten maar ook heb ik nu push pull pot erin. De '59 die 2 conductor was heeft hij zelf omgebouwd en splitbaar gemaakt, voor mij tovenarij maar het werkt wel.
Kortom een middag naar Den Haag en de gitaar die ik mee terug nam was(is) een beest. Hij houd niet meer op met brullen:cheerup:
De Pearly Gates in brug positie in combinatie met de '59b in de nek is dus een erg goede match. Nu heb ik veel helderheid in de nek waar je heerlijk mee kunt soleren maar vooral ook clean kunt spelen. In brug positie dat (vind ik) typische les paul scheur. Geschikt voor rock en hard rock denk ik. Voor Metal moet je niet bij de Pearly Gates zijn denk ik. Ik ben kortom erg geholpen en de gitaar staat ook niet meer te koop....
Orpheo ik weet nogsteeds je naam niet haha, dat is vreemd maar ik vin het echt ontzettend tof wat je voor me gedaan hebt:ok: Ik wist niet dat dat nog bestond.

Orpheo
2 juni 2012, 02:21
Ik ben blij dat t goed kwam en t na de wittebroodsdagen nog steeds bevalt. Ik wilde niet hier posten eer jij je zegje gedaan had.

Maar ja het was echt een ramp. Het kostte zoveel tijd omdat ik per stap ging troubleshooten. Testen, solderen, testen, etc etc. En van een 2 conductor een 4 conductor maken is simpel maar t kost ook de nodige tijd. ;) zeker als het bloedheet is haha.

Hoe het ook zei, de pots en bedrading waren gewoon het probleem. Hij doet t nu, en hoe! Metal kan ie ook aan denk ik ;) lekker strak spelen, komt wel goed.

Die coiltap verraste me immens. Had nooit verwacht dat t zo zou klinken. Superhelder, beetje twangy zelfs. Je bleef maar op t halselement spelen! Haha

Fiendish
2 juni 2012, 02:48
Orph, HOMO !
Jij moet toch weten wat het verschil is tussen een coil split en een coil tap ?! :seriousf:
Coil tap....

Anyway, je hebt er weer een fan bij, da's altijd een plus, en je hebt weer eens laten zien dat je best fucking handig bent met je soldeer-fu en je pickup modding skillZ.
+1

Rooker
2 juni 2012, 14:14
Orph, HOMO !
Jij moet toch weten wat het verschil is tussen een coil split en een coil tap ?! :seriousf:
Coil tap....

Anyway, je hebt er weer een fan bij, da's altijd een plus, en je hebt weer eens laten zien dat je best fucking handig bent met je soldeer-fu en je pickup modding skillZ.
+1



Maar ik heb er respect voor als iemand zijn eigen naam niet wil geven op internet hoor. Dat moet ieder voor zichzelf weten.
Zelf ben ik alleen bang dat van de mensen waarvan je echt niet wilt dat ze je naam weten, dat die het dan wel weer allang weten, dus ik maak me er zelf niet zo "erg"druk over.

Skillz heeft hij zat. Ik zit er naar te kijken en te luisteren en dan denk ik, dat kan ik toch ook. Maar dan kom ik thuis en heb ik al geen idee meer. Zeker zo'n humbucker splitten zag er cool uit. Het grappige is dat de humbucker die Orph gesplit heeft veel beter klinkt dan de Pearly Gate die er vanaf fabriek voor bedoeld is...

Rooker
2 juni 2012, 14:28
Ik ben blij dat t goed kwam en t na de wittebroodsdagen nog steeds bevalt. Ik wilde niet hier posten eer jij je zegje gedaan had.

Maar ja het was echt een ramp. Het kostte zoveel tijd omdat ik per stap ging troubleshooten. Testen, solderen, testen, etc etc. En van een 2 conductor een 4 conductor maken is simpel maar t kost ook de nodige tijd. ;) zeker als het bloedheet is haha.

Hoe het ook zei, de pots en bedrading waren gewoon het probleem. Hij doet t nu, en hoe! Metal kan ie ook aan denk ik ;) lekker strak spelen, komt wel goed.

Die coiltap verraste me immens. Had nooit verwacht dat t zo zou klinken. Superhelder, beetje twangy zelfs. Je bleef maar op t halselement spelen! Haha

Ja het is waanzinnig geworden! Idd clean speel ik alleen nog maar op de hals en dat was in eerste instantie mijn bedoeling. Ook de gesplitte variant vond ik in de nek het beste. Helder maar toch warm. best een beetje tele/stratty. Met overdrive klinkt de nek ook briljant.
Alleen wanneer ik veel gain ga gebruiken lijkt het wel over compressed te worden en krijgt het volume een flinke dip:???: Even uitzoeken wat het probleem is. Zelf denk ik dat mijn zelf geprutste pedal board niet voldoende stroom krijgt of dat mijn stopcontact overbelast word. Ik wil toch tzt een voodoolab power supply.... ff spare..

Haha....jaja....strak spelen:seriousf: word aan gewerkt. In iedergeval heb ik weer een hoop lol aan de gitaar!!

Ooit wil ik eigenlijk wel weer de metalen groud plate er in hebben, maar dan moet ik even moeren bestellen:seriousf:
Maar het geluid vind ik prima zo, niets meer aan doen. Het is een erg veelzijdige gitaar geworden:ok:

Mitch
2 juni 2012, 14:30
Nice, dit is wat een forum zo leuk kan maken.

Uit privé overwegingen even geknipt in de naam-discussie, laat dat lekker wapperen a.u.b.

Orpheo
2 juni 2012, 19:58
Tuurlijk weet ik wat t verschil is. Coiltap spreekt alleen wat makkelijker. In humbuckers is coiltap eigenlijk zinloos, en is t altijd split en met singlecoils vicr versa.

Fiendish
3 juni 2012, 00:41
Ehm... Iedereen weet toch hoe Orph heet hier ?
Maar goed, excuses als ik wat verkeerd heb gedaan, 't was goed bedoeld.

Orpheo
3 juni 2012, 02:44
niet iedereen weet dat. Bij lange na niet hoor. En dat vind ik wel zo prettig.

@rooker: ik heb je bericht binnen! dank! :D

Fiendish
3 juni 2012, 03:28
In dat geval excuses Orph, ik dacht dat het wel zo'n beetje duidelijk was voor iedereen hoe je heet, na je threads over je Warmoths en dat hele gedoe met je gitaren van Crimson guitars.

Orpheo
3 juni 2012, 10:32
Bij warmoth ben ik ook gewoon orpheo. Bij crimson heeft ie mijn naam heel soms laten vallen maar dan nog. Niet iedereen legt snel de link tussen orpheo en mijn echte identiteit.

Rooker
3 juni 2012, 16:26
Haha goed zo:ok: