PDA

View Full Version : Opzoek naar een nieuwe gitaar (Death metal)



Sonnenritter
15 mei 2012, 20:15
Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe gitaar, maar weet niet waar te beginnen.

Ze zou voornamelijk dienen om death/doom/black metal mee te spelen, in het genre van bands als Grave Miasma, Necros Christos, Embrace Of Thorns, Incantation,... (links onderaan de post om een idee te krijgen). Met andere woorden liefst eentje die gemakkelijk te downtunen is (ik speel meestal in A of A#) en liefst ook met een Floyd-Rose brug.

Momenteel speel ik met een Ibanez RG370 in combinatie met een Randall RH150 G3. Ik beschik momenteel niet over een groot budget dus liefst geen gitaren met een prijs van €1.000+.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!


Links:
http://www.youtube.com/watch?v=6GOs92bYO5w
http://www.youtube.com/watch?v=1uYp11407hs
http://www.youtube.com/watch?v=hGv85XoJr5A&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=4TjTmSlOJiM&feature=relmfu

Tabula Rasa
15 mei 2012, 20:28
liefst eentje die gemakkelijk te downtunen is (ik speel meestal in A of A#) en liefst ook met een Floyd-Rose brug.

uhhhhhhhh? Lastig als je hem zwevend wil hebben. Plat op de body kan het wel.

Sonnenritter
15 mei 2012, 20:43
Met mijn Ibanez (geen echte Floyd Rose, maar wel zwevend) lukt het wel. Ik heb wel wat moeten experimenteren met verschillende soorten snaren e.d.

lcvanderhelm
15 mei 2012, 20:44
Hij zal ook vast geen standaard 010 setjes gebruiken.

YannickH
15 mei 2012, 20:47
mijn ltd kh-602 staat in drop A zonder problemen. setje 0.12 en ze blijft 3 maanden gestemd staan zonder problemen!

Tabula Rasa
15 mei 2012, 20:50
Met mijn Ibanez (geen echte Floyd Rose, maar wel zwevend) lukt het wel. Ik heb wel wat moeten experimenteren met verschillende soorten snaren e.d.

Heb je voor 2 verschillende stemmingen verschillende setjes snaren die beiden in hun eigen stemming de juiste balans hebben met de veren?

Ik bedoelde in de eerdere post dat even omstemmen naar een andere stemming vaak erg lastig kan zijun met een floyd.

Sonnenritter
15 mei 2012, 21:03
Ahzo, ja dat weet ik, dat heb ik de eerste keer ondervonden toen ik zo laag wou spelen. Maar ik moet zeggen zo vaak omstemmen doe ik niet. En als ik dat dan doe is dat meestal tussen A of A# en met wat "gepruts" aan de brug lukt dit zonder problemen. Tijdens repetities en dergelijke hou ik het wel bij 1 stemming voor het gemak.

The Unforgiven
15 mei 2012, 21:34
Lijkt me dat je het best een Baritone kan nemen, echter: er zijn niet veel baritone gitaren met Floyd Rose tremolo's op de markt.
Ik weet niet in hoeverre jij tevreden bent met je huidige gitaar, maar als ik jou was zou ik sparen en over een tijdje een Mayones (€2000+) kopen of een Warmoth (iets goedkoper) laten samenstellen.

interessander
15 mei 2012, 22:17
Een wat meer high end '90ies japanse RG lijkt me ook perfect voor wat je wil. RG550 of 570, met een edge of lo pro edge tremolo. Die blijven perfect op stemming, ook met dikke snaren in A. Ik heb zelf een hele tijd een 550 in A gehad voor death metal.

Qua budget goed te doen (tussen de 300 en 400 afhankelijk van model en staat) en dan kun je er ook nog een ander setje elementen ingooien indien gewenst.

pannekoek
16 mei 2012, 09:29
Ik heb mijn les paul destijds ook een tijd lang in drop B gehad. Zowel met een set Emg 81/60 of nog beter Seymour duncan Blackouts klinkt dat echt retestrak! Mijn tip: mooie les paul kopen > Upgraden met SD Blackouts of EMG's. Dikke snaren erop zetten en je hebt de ideale metalgitaar.

interessander
16 mei 2012, 09:59
Gezien de lage stemming (+ de voorkeur voor een floyd) zou ik niet gauw een LP kiezen voor dit doel vanwege de mensuur, grote kans dat je in A niet helemaal lekker uitkomt met de intonatie.

Sonnenritter
16 mei 2012, 13:28
Zo'n Ibanez RG570 ziet er inderdaad wel redelijk interessant uit. Ik had zelf al wat rond gekeken bij Ibanez en had voorlopig m'n oog laten vallen op de RGD420Z, maar daar ik vind geen echt goede reviews over.

Yooxa
17 mei 2012, 14:38
Heb je wel eens overwogen een 7 snaar te kopen? Ik speel ook in een death metalband met een 7, en hoef daardoor voor A maar 1 step down te stemmen