PDA

View Full Version : just breathe



MrChau
15 mei 2012, 19:21
ghello,

Ik ben niet zo lang geleden begonnen met gitaar spelen en ik ben nu bezig met just breathe van pearl jam. De picking heb ik nu wel onder de knie, maar er komt ook een akkoord in voor waar je C hebt, maar dan moet je pink nog op de e op de 5e fret. Nu leer je niet elk akkoord even snel, maar het lukt me niet echt goed. Ik red het net niet of net wel maar dan mute ik andere snaren met mijn overige vingers. Misschien dat het dan aan mijn positie ligt. Mijn duim staat op de achterkant van de hals thv mijn ringvinger ongeveer. Hoe doen jullie dat? :$

martino2000
15 mei 2012, 22:30
Bedoel je dit stukje?
|--3------5------|
|----------------|
|------0-------0-|
|----2-------2---|
|--3------3------|
l----------------|
Want dan zou ik zeggen met de wijsvinger de e op de vierde snaar, met de middelvinger de c op de vijfde snaar en dan met je pink de a op de eerste snaar. Ik denk dat het vooral oefening is. Tuurlijk wordt aangeraden om de duim achter de hals te houden, maar in de praktijk is mijn ervaring dat je moet doen wat voor jou prettig voelt. Als je Eddie Veder dit ziet spelen heeft hij zn duim ook rustig een heel stuk om de hals heen.

Groeten Maarten

btw lekker nummer :D

aaronstonebeat
16 mei 2012, 12:22
Lijkt me een kwestie van veel oefenen en een soepele pink ontwikkelen. Mij lukt het niet goed; op gitaren met een mensuur van 24,75'' net maar niet van harte. Eddie Vedder strekt zijn pink moeiteloos naar de vijfde positie terwijl hij met de andere vingers een standaard open C vasthoudt.
Hij speelt naar het schijnt op een oude Martin 0-18 en het zou kunnen dat die een mensuur van 24,9'' heeft. Voor mij geen makkie maar misschien zit Eddie anatomisch zo in elkaar dat het dat voor hem wel is.