PDA

View Full Version : Stratocaster bedrading, al 2 keer mislukt HELP!!?



Robin5150
15 mei 2012, 15:47
Hallo iedereen,

Mijn naam is Robin en ik ben bezig een gitaar uit mijn jeugd op te knappen.
Een Epiphone stratocaster (S-310).
Er gaan vele geruchten rond deze gitaar maar het is een prima gitaar, 2 punts goede tremolo, dezelfde pickups als oude Ibanez en Aria gitaren en een mooie ranke hals met de typische dikke Gibson frets.
De potmeters zijn gewoon vergaan en moeten worden vervangen, helaas is dit al 2 keer mislukt dus ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Ik zoek een bedradingsschema voor 3 single coil pickups, een 5 weg schakelaar, 1 tone knop voor het brugelement, 1 tone knop voor het halselement en natuurlijk master volume.
Ik heb er al diverse gezien die eigenlijk alleen van elkaar verschillen bij de schakelaar. Ik heb een van deze schema's gebruikt (50's strat wiring) maar nu werkt mijn brug/midden tone knop helemaal niet meer.

Wie weet welk schema ik nodig heb voor de bovengenoemde specs en heeft hem al ééns succesvol kunnen installeren?

Nielsje
15 mei 2012, 15:56
De meeste schema's die je vindt voor een standaard SSS schema met 5-standen schakelaar zullen uitgang van een tone-pot op de hals en de middle pup. De tonepot op je brugpup zetten is vrij eenvoudig, maar je moet natuurlijk even doorhebben hoe die 5-standen schakelaar in elkaar zit.

Ik vermoed dat je een combinatie hebt van
- of het schema verkeerd geïnterpreteerd
- of de soldeerlugs van de 5-standen schakelaar door elkaar haalt.

Doet de rest van je schakeling het wel zonder problemen? Je kan het prima testen door het snoer wel in te pluggen en vervolgens met een potlood op de elementen te tikken. Hoef je niet iedere keer alle snaren erop te zetten. Verschil tussen de tonepot open of dicht is dan ook prima te horen.

Welk schema gebruik je tot nu toe, en welke schakelaar heb je gebruikt?
Overigens, weet je zeker dat de gebruikte elektronica niet defect is?

Robin5150
15 mei 2012, 16:09
http://www.strat-talk.com/forum/squier-strat-forum/156762-50s-strat-wiring-option.html dit is het schema wat ik heb gebruikt.
De potmeters zijn nieuw (en van CTS, dus geen prul ofso), de schakelaar die ik heb gebruikt is een OAK Grigsby 5 weg schakelaar.
Alle schakelstanden werken, de hals-tone werkt en de volume werkt alleen de onderste tone pot niet.
Misschien is deze dan toch kapot? ik heb e.v.t. al een nieuwe klaarliggen, hoe kan ik deze dan omtoveren in een brug-tone pot?

Nielsje
15 mei 2012, 16:16
Dat is geen standaard schema, en het klopt ook niet. 50's wiring heeft geen 5-way switch. Deze schakeling heeft zo te zien de brug en middle pup al op de tone-pot zitten.
Ogenblik, ik ga even zoeken naar een beter exemplaar.
Oh, je kan natuurlijk gewoon de potmeter even testen door ze te wisselen met dat andere exemplaar.
Doormeten kan je ook doen, maar wellicht heb je geen multi-meter.

edit: deze is wel lekker groot en duidelijk.
http://www.torresguitars.com/tegraphics/vinstrat.bmp

Als je de tonepot op de brug wil en niet op middle moet je de draad die vanaf je tonepot naar de switch gaat één lug opschuiven.

Robin5150
15 mei 2012, 16:20
Ja dat dacht ik al, want gek genoeg heb ik dit schema eerder gebruikt (met een 3 weg schakelaar) en toen werkte het wel...

pasqual
15 mei 2012, 16:23
Hoi Robin, probeer deze eens:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_1t_5w
Zoals je ziet verschilt deze nogal van de jouwe. Bij het seymour-duncan schema is maar één tone knop die voor alle elementen geldt.
Zoals jij het wilt ( tone voor brug en tone voor hals ) ben ik nog niet tegen gekomen. Je kan overwegen om de tweede tone knop simpelweg niet aan te sluiten...dus alleen voor de sier:sssh:
Op het schemaatje kun je zien dat je pootje 4 aan de linkerkant moet doorverbinden met pootje 1 aan de rechterkant ( gezien van boven naar beneden ). Simpeler als dit kan haast niet. Succes!

Robin5150
15 mei 2012, 16:30
Alleen ik heb liever dat alle tone potmeters het gewoon doen, dan desnoods via een schema waarbij alleen de hals en midden pickup te regelen valt. En bovendien zie ik ook veel schema's waarbij je lug/pootje 2 en 3 van de schakelaar met elkaar (en met de tone pot) verbind, maar ik heb het idee dat die alleen gelden voor 3 weg schakelaars, ondanks dat er soms 5 way bij staat.

Nielsje
17 mei 2012, 10:46
Bij het seymour-duncan schema is maar één tone knop die voor alle elementen geldt.
Zoals jij het wilt ( tone voor brug en tone voor hals ) ben ik nog niet tegen gekomen. Je kan overwegen om de tweede tone knop simpelweg niet aan te sluiten...dus alleen voor de sier:sssh:


Wat een vreemd advies om deze aan te raden. Er zijn tig schema's te vinden voor strats met twee tone pots en 1 volume pot.
Ik snap niet zo goed hoe jij het voor elkaar krijgt dergelijke schema's niet te vinden, en dan maar een aan te raden voor maar 2 pots..

Anyway, topicstarter, al gelukt?

Kingfisher
17 mei 2012, 11:00
3 Singles, 2 tone, 1 volume, 5-way switch: dit is wat je nodig hebt

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w

Robin5150
17 mei 2012, 13:16
Ja het is inmiddels gelukt, met het 'Vintage strat wiring' schema.
Ik heb het volledig volgens schema bedraad op 2 dingen na: in plaats van de draad van de tonepot 1 lug op te schuiven heb ik ze allebei verbonden. Dus ik heb 1 tone voor de midden en bridge pickup, en 1 tone pot voor neckpickup. Overigens heb ik ook het draadje tussen de 2 tonepots weggelaten en gebruik gemaakt van 2 condensators. Een Orange drop 0,47mf voor de hals (klinkt lekker vintage) en een 0,22mf voor de brug en midden. Volgens advies van GuitarFetisch klinkt dat weer lekker donker. Oftewel een groot palet aan geluiden dus.

Nogmaals bedankt iedereen!

pasqual
17 mei 2012, 23:18
Wat een vreemd advies om deze aan te raden. Er zijn tig schema's te vinden voor strats met twee tone pots en 1 volume pot.
Ik snap niet zo goed hoe jij het voor elkaar krijgt dergelijke schema's niet te vinden, en dan maar een aan te raden voor maar 2 pots..

Anyway, topicstarter, al gelukt?

Wat een vreemd antwoord op een goed bedoeld advies wat overigens niet bindend is maar een alternatief is voor zijn vraag op een niet alledaags bedradings schemaatje waarbij hij vraagt om een aparte tone regeling voor het brugelement én het halselement. Ik snap niet zo goed hoe je het voor elkaar krijgt om je hier over op te winden. Onzinnig antwoord en lees zelf eens terug en lees dan eens tussen de regels door naar de toon die je hier zet met zo'n geïrriteerd antwoord. Antwoord dan niet!

Nielsje
18 mei 2012, 14:00
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik me er over opwindt, maar ik vond (en vind) je advies ietwat typisch daar het niet de vraag van de topicstarter beantwoord.
Ik kan erin komen dat je een toon leest in het antwoord die je niet wenselijk acht, maar dat is zeker niet zo bedoelt.

Verder bepaal ik zelf wel waar ik wel of niet op antwoord.
Als ik vind dat een advies onzinnig is, dan zeg ik dat voorzien van een argumentatie waarom ik dat vind.
Wellicht in deze wat kort door de bocht, maar de strekking zit er zeker in: waarom een 2-pots schakeling adviseren als er legio 3-pots schakelingen te vinden zijn en de topicstarter daar ook om vraagt.

Robin5150
18 mei 2012, 14:06
Ik wou u een privebericht sturen maar dat wil niet lukken omdat die functie bij mij niet aan staat.
Ik heb de gebruikersinstellingen gevonden en op priveberichten geklikt maar het enige wat ik dan zie is: verzonden berichten, ontvangen berichten etc. dus ik dacht dan maar zo. Ik vroeg me af, wat heeft u allemaal te koop?

Nielsje
18 mei 2012, 14:22
Hai Robin,

-> ga naar Privéberichten (grijze balk, schuin onder 'Forum')
-> links in de kolom staat 'nieuw privé bericht versturen'.

Dan mijn naam 'Nielsje' invoeren, en dan kan je me een bericht versturen.
Overigens ben ik geen U hoor, en als je even aangeeft wat je zoekt kan ik kijken of ik het heb.
Heb overigens voornamelijk strat-gerelateerd spul.

pasqual
18 mei 2012, 16:21
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik me er over opwindt, maar ik vond (en vind) je advies ietwat typisch daar het niet de vraag van de topicstarter beantwoord.
Ik kan erin komen dat je een toon leest in het antwoord die je niet wenselijk acht, maar dat is zeker niet zo bedoelt.

Verder bepaal ik zelf wel waar ik wel of niet op antwoord.
Als ik vind dat een advies onzinnig is, dan zeg ik dat voorzien van een argumentatie waarom ik dat vind.
Wellicht in deze wat kort door de bocht, maar de strekking zit er zeker in: waarom een 2-pots schakeling adviseren als er legio 3-pots schakelingen te vinden zijn en de topicstarter daar ook om vraagt.

Voordat we dit topic kapen met gezeur om vrijwel niets toch even mijn antwoord toelichten:
Ts vraagt om een schema van 3 sc's met één volume en een tone voor het brugelement én een tone voor het halselement.
Aangezien het standaard strat schema hierin niet voorziet ( één tone knop voor stand 2 en 3 en één ton knop voor stand 4 en 5 ) kwam ik met een alternatief. Daar hoeft hij niets mee te doen wat mij betreft maar schijnbaar voel jij je geroepen om er toch even een onnodige opmerking over te maken. Uiteraard bepaal jij helemaal zelf waar en hoe je antwoord op geeft maar dat geld zeker ook voor mij. Laten we er verder mee ophouden want het is geen wedstrijd wie het meest bijdehand is of wie het laatste woord moet hebben.
Dus als ik mij geroepen voel om iemand een advies te geven, ook al is dat niet volgens jouw het juiste, dan moet dat kunnen zonder verkeerd geïnterpreteerde antwoorden van jouw kant.