PDA

View Full Version : Voltage vraag maxon



onrust nv
15 mei 2012, 12:07
Is het mogelijk om de maxon AD-999 en de CS-550 op 18volt te laten lopen zonder dat je ze sloopt?(voor meer headroom)
En dezelfde vraag ook voor de maxon FL-9.
Ik had nl ergens gelezen dat dit mogelijk is, maar kan niet meer vinden waar, en ga liever niet m'n FX slopen met experimenteren.

Dirk_Hendrik
15 mei 2012, 12:18
Nee in alle gevallen. Dat betekent dat je je pedalen gaat slopen. Overspanning is sowieso een van de meestvoorkomende doodsoorzaken van 9 series ontwerpen.

Daarnaast,
De headroom wordt in de door jou genoemde pedalen voor het grootste gedeelte bepaald door de BBD's. Op het moment dat je het cicuit van zo'n ding dus gaat aanpassen dat hij wel op een hogere voedingsspanning kan werken blijft de headroom voor die BBD's nog steeds gelijk. Die dingen kunnen echt niet op een hogere spanning.

Wat betreft de AD999 wel een opmerking,
De biasing van het filter achter de BBD's wordt gedaan door het uitgangs-DC level van de laatste BBD. Stel even dat die, optimaal, op 4,5 volt ligt. Precies de helft van je 9 volt voedingsspanning dus. Dan komen er daarna 3 met emittervolgers opgebouwde filters die elkaar biasen. Bij een emittervolger verlies je 0,6 volt. Dat betekent dus dat je in dat optimale geval na je filtering nog maar op 4,5 -3*0,6 = 2,7 volt zit. En daar zie je bij AD999's dus heel veel vervorming (door gebrek aan headroom) geintroduceerd worden. Ik heb me daar een paar jaar terug echt het rambam naar zitten zoeken. Hoe kan het dat ik een zeer net uitgangssignaal van m'n bbd's krijg en dat na het filteren totaal vervormd is. Oplossing is daar om alle 3 de filtersecties individueel te biasen op 4,5 volt uitgangsspanning.

onrust nv
15 mei 2012, 16:18
Ah, bedankt voor de waarschuwing. :ok: Ik moet ook wel bekennen dat ik de AD-999 en de CS-550 bijzonder netjes vind klinken. Ik hoopte eigenlijk dat met meer headroom mijn bas geluiden wat natuurlijker in het effect zou klinken(dus geen geluidkleuring van het circuit, maar wel vervorming van het effect)
De CS-550 boost het geluid zelfs een klein beetje en achter de AD klinkt het wel erg grappig. De vervorming van de BBD's vind ik ook nietzo het probleem(daarvoor heb ik ook graag analoge delay's)

Dirk_Hendrik
15 mei 2012, 17:19
. De vervorming van de BBD's vind ik ook nietzo het probleem(daarvoor heb ik ook graag analoge delay's)
Begrijpelijk. Ik kan het alleen niet hebben als er behalve die BBD's nog een andere bron van vervorming is.

onrust nv
15 mei 2012, 18:15
OK dan snap ik'm, wel raar trouwens dat de filter de boel vervormd terwijl de BBD dat uitzichzelf ook doet. Zou je toch niet verwachten van een merk als maxon. Is dat te modden bij de maxon?

Dirk_Hendrik
15 mei 2012, 19:27
OK dan snap ik'm, wel raar trouwens dat de filter de boel vervormd terwijl de BBD dat uitzichzelf ook doet. Zou je toch niet verwachten van een merk als maxon. Is dat te modden bij de maxon?

Nee dat zou je idd niet verwachten nee. Ik heb de Maxon rakkers hoger zitten dan dat.
M'n eigen Ad999 is op die manier getweakt. Daarnaast is de delaytijd verdubbeld door de "Maxon" xx3207 BBD's (fabrikaat Belling) te vervangen door BL3208's (Fabbrikaat Belling). Letterlijk 2 keer zo lang dus. Wat ik van dat laatste geleerd heb is dat analoge delays het bij een te lange delaytijd, 1,2 sec in dit geval dus en daarmee geen blend met het origineel gespeelde materiaal, af gaan leggen tegen digitale. De delays klinken te kunstmatig en daarmee "nep". Had ik niet verwacht eigenlijk.

BamBuFan1
16 mei 2012, 01:13
Wat ik van dat laatste geleerd heb is dat analoge delays het bij een te lange delaytijd, 1,2 sec in dit geval dus en daarmee geen blend met het origineel gespeelde materiaal, af gaan leggen tegen digitale. De delays klinken te kunstmatig en daarmee "nep". Had ik niet verwacht eigenlijk.

"Te koop: Maxon analoge delay met heerlijk digitaal geluid" ? ;)

Dirk_Hendrik
16 mei 2012, 07:46
Nee. Dat nou dus net niet.
"Digitaal geluid" is een onzinterm van gitaristen die nooit last hebben van digitaal als het gaat om CD's, DVD's en de meest waanzinnige conclusies trekken op basis van heftig gecomprimeerde youtube geluid audio als ze een delay horen meteen beginnen te gillen dat het zo koud en kil klinkt "omdat het digitaal is".