PDA

View Full Version : Tweed Deluxe bouw



Hendriks
15 mei 2012, 11:45
Dit weekend ben ik begonnen met een 5E3 . Ik heb al eerder 1 gebouwd , maar zag dat als een leerproject , deze wil ik ook gaan gebruiken.
Veel componenten in de uitverkoop bij Nico gekocht (heerlijk shoppen).
De trafo's zijn van Hammond.
De bedoeling is dat het in een combo komt.

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag?
Hoe maak ik een mooie oplossing voor het netsnoer ? Er zit een ovale opening hiervoor in het chassis , ik wil geen euro netdeel .

http://img72.imageshack.us/img72/2900/img1077i.jpg

foto van het reeds gesoldeerde bord:
http://img23.imageshack.us/img23/5918/img1075ti.jpg

bass blom
15 mei 2012, 12:09
zo'n rubber doorvoer ring, naam is me ff ontschoten.

Hendriks
15 mei 2012, 12:16
zo'n rubber doorvoer ring, naam is me ff ontschoten.

Ga ik proberen , die heb ik nog wel ergens.
Bedankt.

Frits van Mourik
15 mei 2012, 14:45
Ik denk eerder, dat je zoiets moet hebben:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/546586/PB-Fastener-Trekontlasting-voormonteerbaar-Voor-kabel-86-104-mm-PA-66-Zwart

Hendriks
15 mei 2012, 14:56
Ik denk eerder, dat je zoiets moet hebben:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/546586/PB-Fastener-Trekontlasting-voormonteerbaar-Voor-kabel-86-104-mm-PA-66-Zwart

Dat is hem :ok:

nico verduin
15 mei 2012, 17:47
Inderdaad een trakontlasting of in het Engels een Strain Relief. Had ik trouwens wel voor je gehad :) Zijn van die spullen die je vanzelf tegenkomt met opruimen :)

Hendriks
15 mei 2012, 18:01
Inderdaad een trakontlasting of in het Engels een Strain Relief. Had ik trouwens wel voor je gehad :) Zijn van die spullen die je vanzelf tegenkomt met opruimen :)
Mischien bestel ik binnenkort nog wel :) .

Gearjunkie
15 mei 2012, 23:11
Leuk project! Ik ben ook net begonnen met een Tweed Deluxe. Ik gebruik ook dat Vintage draad, maar overweeg om dat aan de bovenkant van het bordje te solderen, reeds in het chassis. Wat breekt dat spul snel zeg!
Verder wil ik ook een choke gebruiken, maar moet nog even uitzoeken welke weerstanden ik dan moet veranderen om de bias goed te krijgen. Succes met bouwen!

Hendriks
16 mei 2012, 08:16
Ik heb nog nooit een draad gebroken , dit is de derde keer dat ik het gebruik .

jacky
16 mei 2012, 11:51
tweed deluxe met choke ?
heb ook nog nooit push back wire gehad wat brak ?

Bates15
16 mei 2012, 12:09
Moet het zo origineel mogelijk lijken? Anders zou ik zeggen bouw er een powecon in. Of wil je bewust de netsnoer uit de amp laten komen? Dan zou je nog kunnen denken aan wat haken die je kan gebruiken om je snoer netjes op te rollen.
http://www.bax-shop.nl/downloads/downloads/forum/review_daan_kabels/powercon.jpg
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSr0JclV0U5cJZHyd0Kq8-1Ouh5cQRwLwvt7QE2VQ5xiwRGyQbvLDsxBySM

Gearjunkie
16 mei 2012, 12:15
tweed deluxe met choke ?
heb ook nog nooit push back wire gehad wat brak ?

Ik heb van dat vintagedraad, met een (denk ik) pvc mantel om de massieve draad. Geen pushback. Ik ga ander draad gebruiken, want dit vind ik niets. Dat pushback wire werkt wel goed begrijp ik dus...

De vraag omdraaiend; waarom géén choke? Ik heb nog niet gelezen dat een choke een slechte invloed op het geluid heeft. Voor mij hoeft het niet een authentieke 5e3 te worden, maar gewoon een goede amp.
Ik merk aan je opmerking dat jij een ervaringsdeskundig bent met deze amps. Ik niet, dus hoor graag jouw mening!

Freeqi
16 mei 2012, 12:26
Weber heeft geloof ik van die clothcovered wire die als je drie maal beweegt afbreekt en niet pushback is. Héél leuke draad, zéker gebruiken lol Als je daarmee B+ doet en die ligt in een hoekje tegen het chassis kan je vuurwerk zien als je een standby op en af zet ... ;-) maw > vuilbak (als het weberdraad is hé) !

Gearjunkie
16 mei 2012, 13:36
Weber heeft geloof ik van die clothcovered wire die als je drie maal beweegt afbreekt en niet pushback is. Héél leuke draad, zéker gebruiken lol Als je daarmee B+ doet en die ligt in een hoekje tegen het chassis kan je vuurwerk zien als je een standby op en af zet ... ;-) maw > vuilbak (als het weberdraad is hé) !

Weet niet of het weber is, maar het klinkt heel bekend!! (nee, niet van het vuurwerk, maar twee keer bewegen en je kan opnieuw beginnen. Moet de draad ook gewoon strippen)

nico verduin
16 mei 2012, 14:58
Ik heb van dat vintagedraad, met een (denk ik) pvc mantel om de massieve draad. Geen pushback. Ik ga ander draad gebruiken, want dit vind ik niets. Dat pushback wire werkt wel goed begrijp ik dus...

De vraag omdraaiend; waarom géén choke? Ik heb nog niet gelezen dat een choke een slechte invloed op het geluid heeft. Voor mij hoeft het niet een authentieke 5e3 te worden, maar gewoon een goede amp.
Ik merk aan je opmerking dat jij een ervaringsdeskundig bent met deze amps. Ik niet, dus hoor graag jouw mening!De meesten verkopen inderdaad dat spul met een PVC mantel en daarover katoendoek. Dat is inderdaad geen pushback draad. Daarnaast gaat het doek op het uiteinde vaak rafelen. Het echte (heden ten daagse Push back) hoef je niet te strippen maar kun je afknippen op lengte, doek stukje terugschuiven, vast solderen en klaar. Ik heb dat andere spul in het begin gehad en de hele partij gauw geloosd. Volgens mij zit daar ook een deel ijzer in. Het echte push back is zachter en is alleen vertind koper. En dus ook duurder.

Hendriks
22 mei 2012, 13:01
De trafo (Hammond) heeft dus 2 gaten aan de onderkant waar de diverse leads uitkomen , deze zitten niet logisch verdeeld , alle paren zijn gesplitst. Kan ik hem zonder risico losmaken en de draden beter verdelen?

http://img14.imageshack.us/img14/9875/img1092g.jpg

cluseau
22 mei 2012, 16:18
Jahoor, ff moertjes los en de deksel lichten. Naderhand de moeren stevig aandraaien en aflakken.

Hendriks
22 mei 2012, 16:46
Frans , je word weer bedankt.

flo123
22 mei 2012, 17:15
Naderhand de moeren stevig aandraaien en aflakken.
Waar is het aflakken eigenlijk voor nodig?

nico verduin
22 mei 2012, 17:39
De lak is een extra borging tegen lostrillen. Anders horen we na een paar maanden "bij bepaalde noten hoor ik een extra toon. Hoe komt dat"?". Dan zit er ergens een moertje of ringetje te resoneren:seriousf::seriousf:

cluseau
22 mei 2012, 22:12
Dan zit er ergens een moertje of ringetje te resoneren:seriousf::seriousf:

De lamellen gaan eerst meezingen en die weten geen maat te houden.

En los gaan ze, reken daar maar op. Had een JCM800 op visite welke ik een volle slag kon aandraaien :crazyhappy:.

Hendriks
22 mei 2012, 22:37
De lamellen eerst gaan meezingen en die weten geen maat te houden.

En los gaan ze, reken daar maar op. Had een JCM800 op visite welke ik een volle slag kon aandraaien :crazyhappy:.
Wat voor lak is hier geschikt voor?

cluseau
22 mei 2012, 22:46
Wat voor lak is hier geschikt voor?

Beetje taaie lak. Nagellak is te bros en scheurt na verloop van tijd.

Gearjunkie
22 mei 2012, 23:00
Beetje Loctite?

Heb hier ook een Hammond liggen, zelfde euvel....
Volg jij het Fender schema zo goed mogelijk of.....? Ik zie in de originele Fender Layout dat oom Leo pin 1 en 2 van de 6v6 aan de aarde legt... Ik niet snappen...

cluseau
23 mei 2012, 07:19
Beetje Loctite?

Tuurlijk werkt dat maar krijg je zelf ook bijna niet meer los.

Hendriks
23 mei 2012, 07:52
Beetje Loctite?

Heb hier ook een Hammond liggen, zelfde euvel....
Volg jij het Fender schema zo goed mogelijk of.....? Ik zie in de originele Fender Layout dat oom Leo pin 1 en 2 van de 6v6 aan de aarde legt... Ik niet snappen...

Ik gebruik de layout van Ceriatone . Gaat allemaal wel rustig aan , zo nu en dan een half uurtje.

Gearjunkie
23 mei 2012, 11:48
Ik gebruik de layout van Ceriatone . Gaat allemaal wel rustig aan , zo nu en dan een half uurtje.

Hier gaat het net zo. Gisteren twee hele weerstanden gesoldeerd. Het is wel een mooi project!

ps ga jij een messing aardeplaat gebruiken achter de pots en inputs, of maak je een steraarde??

Hendriks
23 mei 2012, 12:03
Hier gaat het net zo. Gisteren twee hele weerstanden gesoldeerd. Het is wel een mooi project!

ps ga jij een messing aardeplaat gebruiken achter de pots en inputs, of maak je een steraarde??

Steraarde , 2 stuks , ik volg dus helemaal de Ceriatone layout.

flo123
23 mei 2012, 21:36
Ik zie in de originele Fender Layout dat oom Leo pin 1 en 2 van de 6v6 aan de aarde legt... Ik niet snappen...
Dat zie ik ook in het Tweed Deluxe 5E3 schema en layout wat ik heb.
Pin 1 is volgens de JJ 6V6 datasheet nergens mee verbonden dus die "doet niet mee".
Pin 2 is 1 kant van de gloeidraad, welke in het schema aan 1 kant aan aarde moet liggen. Ook hangt 1 kant van de secundaire gloeidraadspanning wikkeling van de voedingstrafo aan aarde. Hierdoor zijn ze aan elkaar verbonden via de aarde.

nico verduin
23 mei 2012, 21:49
Overigens zou ik de gloeidraden twisten en beide draden verbinden. Dus niet een via aarde. Tenzij je een extra brom mogelijkheid erbij wilt.

flo123
24 mei 2012, 00:57
Overigens zou ik de gloeidraden twisten en beide draden verbinden. Dus niet een via aarde.
+1 (en nog wat tekens...)

Gearjunkie
4 juni 2012, 12:25
om niet nog een 5e3 topic aan te maken plaats ik mijn vraag even hier:
gisteren ben ik toegekomen aan het meten van de spanningen. aan de elco's meet ik naar verwachting, maar bij buis v1 en v2 schrik ik van spanningen op pinnen 1en 6 meer dan 400VDC.
B+ meet 454VDC, ook veel te hoog.

ik heb de 5k weestand tussen de voedings elco's vervangen voor een choke, en 470R weerstanden naar pin 4 van beide 6v6 buizen gezet.

waar zoek ik het best??

cluseau
4 juni 2012, 12:36
bij buis v1 en v2 schrik ik van spanningen op pinnen 1en 6 meer dan 400VDC.
B+ meet 454VDC, ook veel te hoog.

Controleer je buisstroom. Waardes Ra en Rk of de buis zelf.

Gearjunkie
4 juni 2012, 12:40
Er zit allen nog maar een gelijkrichterbuis in

flo123
4 juni 2012, 12:45
Ah! Als er geen (preamp) buizen in zitten, loopt er geen stroom en is de spanning op de anode pin van de (preamp) buisvoeten hoog: De volle B+. Je meet dan ook geen spanningsverlies over een anode weerstand.

Maar als de spanning over de voeding elcos goed is, hoe kan dan je B+ te hoog zijn?

Hendriks
4 juni 2012, 12:53
Die van mij zit in elkaar en hij klinkt super , alleen een iets te harde brom . Ik ben alle leads langsgelopen en als ik die met een stokje beweeg veranderd er niets wat betreft de brom .
Ik heb geen geisoleerde ingangen gebruikt , mischien dat dat de oorzaak kan zijn , of zijn er andere ideeen?

http://img38.imageshack.us/img38/3387/img1121sl.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/720/img1123ij.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/4764/img1124zw.jpg

Gearjunkie
4 juni 2012, 12:57
meting met buizen laat een B+ zien van 327VDC
V1 pin 1 en 6 275VDC
V2 pin 1 275 VDC en pin 6 242 VDC

@ Hendrix: mooi resultaat. idee om de gloeidraden met weerstanden aan aarde te leggen vawege het ontbreken van een CT op de Hammond trafo?

Hendriks
4 juni 2012, 13:07
@ Hendrix: mooi resultaat. idee om de gloeidraden met weerstanden aan aarde te leggen vawege het ontbreken van een CT op de Hammond trafo?

Heb ik gedaan.

cluseau
4 juni 2012, 13:07
Er zit allen nog maar een gelijkrichterbuis in

Ja, lekker bezig ;) . Hoe kun je dan de juiste spanningen meten?

Gearjunkie
4 juni 2012, 13:10
Ja, lekker bezig ;) . Hoe kun je dan de juiste spanningen meten?

en nu lekker bij de hand gaan doen zeker... ;)
ik heb toch al nieuwe schrikbarende spanningen vermeld!

Tabula Rasa
4 juni 2012, 21:34
Ik heb geen geisoleerde ingangen gebruikt , mischien dat dat de oorzaak kan zijn ,

denk dat daar weleens het probleem zou kunnen zitten.

cluseau
4 juni 2012, 22:26
ik heb toch al nieuwe schrikbarende spanningen vermeld!

Ja ik zag het, topic ging zo snel dat ik het niet bij kon houden :makeup:

Gearjunkie
4 juni 2012, 22:34
Ja ik zag het, topic ging zo snel dat ik het niet bij kon houden :makeup:

En ik maar wachten, heb dus mooi een optreden moeten afzeggen omdat er geen geluid uit mijn versterker komt. Behalve dan als ik met de meetpen pin 1 en 6 van v2 meet....

cluseau
4 juni 2012, 22:48
En ik maar wachten, heb dus mooi een optreden moeten afzeggen omdat er geen geluid uit mijn versterker komt.

Ow....en is da mijn schuld ? Sorry.

Wat is nu je probleem? Heb je helemaal geen audio of heb je audio als je je meetpen er aan hangt. Kan ook zijn dat je een brom hoort bij aanraken van pin 1 of 6, dat is logisch.

Wat gebeurt er als je je meetpen op pin 2 of 7 houd? Hij zou dan harder moeten brommen.

Gearjunkie
4 juni 2012, 23:01
Helemaal geen audio om eerlijk te zijn. ik ga nog maar eens alles nalopen op mijn gemakje...
Ik hoor alleen gekraak en geplof als ik met de meetpen aan v2 zit

cluseau
4 juni 2012, 23:09
Ik hoor alleen gekraak en geplof als ik met de meetpen aan v2 zit
Beginnen bij V2 pin 7, daar moet toch een redelijk brommetje te horen zijn als je daar een meetsnoer op houd. Als dat zo is dan naar V2 pin 2. Daar zal de brom al harder zijn. Als je met de volume regelaar op max V1 pin 7 aantikt moet je al een flinke brom horen. Hetzelfde geldt voor V1 pin 2 maar daar zit de tonestack nog tussen dus die heeft veel invloed.

Gearjunkie
4 juni 2012, 23:25
Ik heb wel ruis en/of brom. Volume en tone pots hebben geen invloed op wat er gebeurd...

cluseau
4 juni 2012, 23:42
Ik heb wel ruis en/of brom.

Klopt je waarneming met het verhaaltje uit de vorige post? Dus geef even aan wat je doet en wat je bevindingen zijn.

Gearjunkie
4 juni 2012, 23:49
Morgen weer een dag....

Hendriks
5 juni 2012, 09:47
denk dat daar weleens het probleem zou kunnen zitten.


Ok , dan ga ik wat geisoleerde inputs bestellen .

nico verduin
5 juni 2012, 13:08
denk dat daar weleens het probleem zou kunnen zitten.ik ben nog niet overtuigd. Er zijn er pas een paar van dit soort amps en die hebben allemaal ongeisoleerde ingangen.......

Hendriks
5 juni 2012, 13:36
ik ben nog niet overtuigd. Er zijn er pas een paar van dit soort amps en die hebben allemaal ongeisoleerde ingangen.......

Klank van de versterker is goed , brom word harder bij omhoogdraaien volume :hide:, toonhoogte van de brom veranderd bij draaien tonepot:hide:. Ik zou dan denken dat het in de pré-amp zit , maar nou ben ik niet echt deskundig .

cluseau
5 juni 2012, 15:10
toonhoogte van de brom veranderd bij draaien tonepot


Je bedoeld waarschijnlijk dat de intensiteit toeneemt bij het opdraaien van de laag regelaar. Zou de toonhoogte veranderen wil dat zeggen dat de amp staat te oscilleren, dan piep je wel anders.

De conclusie dat het in de preamp moet zitten is idd logisch, gloeidraadbrom, een rot preamp buisje of je pikt het ergens anders al op. Is de frequentie van de brom eigenlijk bekend?

Hendriks
5 juni 2012, 15:42
Je bedoeld waarschijnlijk dat de intensiteit toeneemt bij het opdraaien van de laag regelaar. Zou de toonhoogte veranderen wil dat zeggen dat de amp staat te oscilleren, dan piep je wel anders.

De conclusie dat het in de preamp moet zitten is idd logisch, gloeidraadbrom, een rot preamp buisje of je pikt het ergens anders al op. Is de frequentie van de brom eigenlijk bekend?

Email met mp3 onderweg.

cluseau
5 juni 2012, 16:05
Email met mp3 onderweg.

mp3 gehoort en op de scoop gezien. Even voor de medenkers het plaatje......

http://www.amps-unlimited.nl/temp/5e3hum.jpg

Je kan zien dat de herhalingsfrequentie 50Hz is maar daar is alles mee gezegd. Verder is het niet zuiver sinusvormig waardoor ik denk aan een lek in de gloeidraad, een aardlus of een probleem in de voeding. Om daar achter te komen moet het ding met de billen bloot op tafel en de scoop erbij.

Iemand andere sugestie's?

flo123
5 juni 2012, 17:34
Buizen eruit en van achter (eindtrap) naar voren erin zetten en luisteren waar de brom komt opzetten.

Twee 100 ohm weerstanden in serie over de gloeispanning hangen en het middenpunt van deze weerstanden aan aarde hangen om de gloeispanning een referentie naar aarde te geven misschien?

Hendriks
5 juni 2012, 18:51
Ik heb de inputs losgesoldeerd en de brom blijft hetzelfde , dat is het dus niet , ook de 2 weerstanden van de gloeispanning naar aarde losgesoldeerd en pen 9 van V1 naar aarde verbonden en nog steeds hetzelfde .
En terwijl ik dit type heb ik de fout waarschijnlijk ontdekt : ik heb 2 weerstanden van 100 K gebruikt ipv 100 :hide:

Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

cluseau
5 juni 2012, 19:08
ik heb 2 weerstanden van 100 K gebruikt ipv 100 :hide:

Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Zeker, maar de gloeidraad eenzijdig aarden moet ook werken.

Hendriks
6 juni 2012, 08:59
Je hebt gelijk , ik zal in ieder geval de weerstanden vervangen en daarna verder kijken.

Gearjunkie
6 juni 2012, 20:31
Toch maar weer een vraag van mijn kant. Ik ben inmiddels ook wat verder, met de multimeter gezocht naar slechte contacten en vergeten massadraadjes. Inmiddels heb ik veel ruis, die ik kan beinvloeden door de volumes en toonknop. Ik ben dus vooruit gegaan. Ik zie nog twee mogelijke problemen waarvoor ik wijze raad nodig heb:

Een: Input bedrading. Ik heb de (naar mijn idee) traditionele bedrading gehanteerd, met de 1m weerstand over de tip naar de massa. De tip van de 1e input gaat dan ook naar de switch van de 2e input. Ik zie deze manier in verschillende layouts terug, maar....
Noem mij dom, maar nu leg ik de tip zowat direct aan de massa toch??? Of is dit simpelweg de weg van de minste weerstand, waardoor het signaal toch het cirquit in gaat?

Twee: Na het uitschakelen en afkoppelen van het lichtnet meet ik slechts een paar tot 0 volt op de voedingselco s. Is er dan sprake van een soort aardlek?? Afgelopen week moest ik ze nog echt ontladen voor ik verder kon, dus iets is misgegaan...


Ideeen zijn wederom welkom!

jacky
6 juni 2012, 21:27
Die van mij zit in elkaar en hij klinkt super , alleen een iets te harde brom . Ik ben alle leads langsgelopen en als ik die met een stokje beweeg veranderd er niets wat betreft de brom .
Ik heb geen geisoleerde ingangen gebruikt , mischien dat dat de oorzaak kan zijn , of zijn er andere ideeen?



http://img855.imageshack.us/img855/4764/img1124zw.jpg
Je OT een kwart slag draaien heel vaak krijg je last met een deluxe als de ot zo staat.

Hendriks
6 juni 2012, 21:58
Je OT een kwart slag draaien heel vaak krijg je last met een deluxe als de ot zo staat.

Ok , maar dan gaan de draden elkaar kruizen , dat wou ik juist voorkomen.

Gearjunkie
6 juni 2012, 22:12
Probeer eerst diagonaal. Gewoon losschroeven en verplaatsen tot de brom weggaat/vermindert.

Hendriks
6 juni 2012, 22:29
Probeer eerst diagonaal. Gewoon losschroeven en verplaatsen tot de brom weggaat/vermindert.

Andersom monteren betekend de versterker bijna geheel demonteren , bordje moet er dan uit , afijn dat houdt je uit de kroeg. Ik ga morgen eerst de 100 ohm weerstanden monteren en daarna met de trafo aan de gang . Ik heb ook geen haast ,hij moet gewoon 100%goed.

Gearjunkie
6 juni 2012, 22:39
Bij mij zie je de boutjes van de OT aan het begin van het bordje zitten. Ik zou bij mij eentje kunnen loshalen en dan de OT draaien (naar de PT enkel, anders moet idd het bordje eruit).

http://www.tjadamowicz.com/amps/gallery/5E3P/5E3P-08.jpg

Hendriks
7 juni 2012, 11:11
Je OT een kwart slag draaien heel vaak krijg je last met een deluxe als de ot zo staat.

De OT een halve slag draaien , heeft dat zin? Ik kan hem nu maar een achtste draaien en dat maakt geen verschil .

De 100 ohm weerstanden zitten erin en dat maakt wel verschil ,de brom is minder , maar naar mijn mening nog wel teveel.

flo123
7 juni 2012, 18:52
Niet een halve slag draaien maar een kwart slag draaien: 90 graden. Mogelijk is deze orientatie beter omdat de OT dan minder sterk het 50Hz wisselende magneetveld van de PT opvangt.
Even de schroefjes verwijderen en ff simpelweg de OT 90 draaien om te luisteren of de brom verminderd toch?

jacky
7 juni 2012, 19:10
Niet een halve slag draaien maar een kwart slag draaien: 90 graden. Mogelijk is deze orientatie beter omdat de OT dan minder sterk het 50Hz wisselende magneetveld van de PT opvangt.
Even de schroefjes verwijderen en ff simpelweg de OT 90 draaien om te luisteren of de brom verminderd toch?
yep dat bedoel ik

Hendriks
7 juni 2012, 21:16
yep dat bedoel ik

Ok ga ik doen.
Ik heb nog even wat foto;s op het net gezocht en je ziet het eigenlijk nergens op die manier, maar dit is vrij simpel uit te proberen .

Hendriks
8 juni 2012, 15:51
Zo vandaag er eens even flink tegenaan gegaan .
Eerst met de OT aan gang gegaan , dit had geen effect , brom bleef hetzelfde.
Vervolgens de amp gestript en alles weer wat netter gemonteerd , er lagen wat aarde draden niet echt netjes.
Weer gemonteerd en gelijk geisoleerde inputs erin gezet.

En ........................brom is nagenoeg verdwenen , een 5e3 heeft altijd wel wat brom ,maar het is nu binnen de perken .
Hij klinkt echt super .
Nu ga ik beginnen aan een cabinet.

iedereen bedankt.

cluseau
8 juni 2012, 15:55
Tja, daaruit zou blijken dat je idd geisoleerde jack's nodig hebt waar anderen dat niet hebben gedaan. Jammer is dat je een aantal akties achter elkaar hebt uitgevoerd zonder te testen, zo kun je niet exact bewijzen wat de uiteindelijke oplossing was. Het zou namelijk ook kunnen dat je nog steeds een brakke verbinding hebt die tijdelijk is opgelost door aan de bedrading te freubelen.

Hendriks
9 juni 2012, 10:50
Tja, daaruit zou blijken dat je idd geisoleerde jack's nodig hebt waar anderen dat niet hebben gedaan. Jammer is dat je een aantal akties achter elkaar hebt uitgevoerd zonder te testen, zo kun je niet exact bewijzen wat de uiteindelijke oplossing was. Het zou namelijk ook kunnen dat je nog steeds een brakke verbinding hebt die tijdelijk is opgelost door aan de bedrading te freubelen.

Ik weet het , voordat hij in een cabinet komt ga ik hem voor de zekerheid nog eens helemaal nalopen en alle verbindingen controleren en desnoods hersolderen . Hij moet wel bedrijfszeker worden.

Buzzel
9 juni 2012, 17:13
Om hier als complete non-versterkerbouwer op te reageren. Geïsoleerde jacks maakt toch niks uit? Hangt toch allemaal aan de zelfde aarde?

Tof dat ie het doet! Ik wil ook nog eens een amp bouwen ;)

cluseau
9 juni 2012, 19:47
Om hier als complete non-versterkerbouwer op te reageren. Geïsoleerde jacks maakt toch niks uit? Hangt toch allemaal aan de zelfde aarde?


Theoretisch heb je gelijk maar de praktijk laat iets anders zien. Er kunnen namelijk kleine verschillen bestaan tussen diverse massapunten in het chassis of print. Deze verschillen kunnen wel 1000x worden versterkt waardoor je ze echt gaat horen.

Buzzel
9 juni 2012, 19:53
Oke, bijzonder.

cluseau
9 juni 2012, 20:09
Oke, bijzonder.

Valt wel mee hoor, kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door hoge stromen in het chassis als er gloeistroom via het chassis wordt getransporteerd of door wervelstromen uit het magneetveld van de trafo. Zou je de buis aarden op de lokatie waar hij is geplaatst en de ingang aard je ergens aan de andere kant van het chassis dan kan het zijn dat daar een klein spanningsverschil bestaat. Dit ga je dan meeversterken met het toch al zwakke audiosignaal. Gebruik je zwevende ingangen kun je de minkant dmv een eigen draad aansluiten bij het aardpunt van de eerste buis. Na de eerste buis is het audiosignaal behoorlijk opgekrikt en heeft dit verschijnsel niet meer zo'n invloed. Hieruit zou je kunnen opmaken dat het verstandig is de eerste buis dicht bij de ingang te plaatsen of zoals je wil de ingang dicht bij de eerste buis. Iets om goed over na te denken als je een amp gaat bouwen.

Buzzel
9 juni 2012, 20:20
Oke thanks! Ik snap het idee. Verschil in spanning over de behuizing kan storing veroorzaken in het audio signaal.

Gearjunkie
9 juni 2012, 22:09
Hier is het ook bijna feest! Van de week nog geen audio maar alleen ruis en brom, vanochtend een klein beetje audio....
Vanavond de bedrading wat netter gelegd, en alle draden vanuit de trafo opnieuw gesoldeerd... Bingo!!
Beestachtig geluid bij een minimum aan ruis. Ik heb nog niet eens geprobeerd de ruis te verminderen zelfs, zo weinig is het.

Maar.... ik schat in dat het max. volume even luid is als mijn kleine 5f1 Champ clone. Daarnaast zie ik v4 red-platen.
Morgen ga ik voltages meten en kijken waar ik nog wat kan verbeteren...

nico verduin
9 juni 2012, 22:36
Als een van de eindpitten gaat redplaten heb je vermoedelijk een slechte verbinding van de 220K naar GND, Of een slechte verbinding van de 220K naar de 1K5 op de buisvoet of de 1K5 zit niet helemaal lekker. Of de koppelcap lekt naar de 1K5 toe van V4.
Als dat allemaal goed is, dan is de eindbuis mogelijk rot. (ff wisselen met V3).
Waar het op neer komt is dat ofwel de Grid (Pin5) zweeft (als hij uitstaat moet je ongeveer 220K naar GND meten anders mis je de GND referentie) gaat de stroom ongecontroleerd naar de anode en gaat de buis redplaten.
Als de koppelcap lek is kan er te veel DC op de Grid komen waardoor hij gewoon volledig openstaat ongeacht het signaal. Ook dan kan hij redplaten.
Dat je het volume van een Champ hebt, klopt dan ook wel. Je mist een helft van de PP eindtrap en dit soort bakken werken een groot gedeelte nog in klasse A. Bij laag volume zou je het niet eens in de gaten hebben.

Gearjunkie
9 juni 2012, 22:44
Dank je Nico, dat ga ik morgen eens rustig bekijken.
Ik zie trouwens ook dat de voedingselco''s na het uitzetten meteen leeglopen...

cluseau
9 juni 2012, 22:52
Ik zie trouwens ook dat de voedingselco''s na het uitzetten meteen leeglopen...

Dat is niet zo gek bij een buis die max stroom staat te trekken. Als aanvulling op de lijst van Nico, de buisvoet kan ook een probleem hebben, meer dan eens meegemaakt.

nico verduin
9 juni 2012, 23:24
Dat is niet zo gek bij een buis die max stroom staat te trekken. Als aanvulling op de lijst van Nico, de buisvoet kan ook een probleem hebben, meer dan eens meegemaakt.'t is toch een nieuwe amp?

Buzzel
9 juni 2012, 23:31
Je zou is moeten weten hoe vaak er bij mij dingen kapot zijn die toch nieuw horen te zijn :roll:

nico verduin
10 juni 2012, 09:22
Je zou is moeten weten hoe vaak er bij mij dingen kapot zijn die toch nieuw horen te zijn :roll:Want wat je ogen zien vernielen je handen?:seriousf:

cluseau
10 juni 2012, 09:24
't is toch een nieuwe amp?

Jah und :crazyhappy:

nico verduin
10 juni 2012, 09:27
Jah und :crazyhappy:Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een buisvoet defect is als ie nieuw was. En ook nooit een klacht er over gehoord. Wel meegemaakt dat oude voeten metaalmoeheid vertonen

Gearjunkie
10 juni 2012, 11:05
Bedankt heren!

Door het kl#t@ draad wat ik gebruikt heb dus een draadbreuk gekregen. Makkelijk te repareren natuurlijk, maar ik schaam mij voor de enigszins onnodige vraag hierboven. Het volume is nu echt luid, klank mooi.
Ik heb enkel nu wat ''storing'' teruggekregen. Net als vroeger met de antenne van je radio zeg maar. Ik loop alle massa''s nog even langs en kijk nog even goed naar de inputs...

Mijn weekend kan al bijna niet meer stuk...

Buzzel
10 juni 2012, 11:58
Want wat je ogen zien vernielen je handen?:seriousf:

Als het transistors zijn wel ja :sssh:

nico verduin
10 juni 2012, 12:09
Bedankt heren!

Door het kl#t@ draad wat ik gebruikt heb dus een draadbreuk gekregen. Makkelijk te repareren natuurlijk, maar ik schaam mij voor de enigszins onnodige vraag hierboven. Het volume is nu echt luid, klank mooi.
Ik heb enkel nu wat ''storing'' teruggekregen. Net als vroeger met de antenne van je radio zeg maar. Ik loop alle massa''s nog even langs en kijk nog even goed naar de inputs...

Mijn weekend kan al bijna niet meer stuk...
Tone Factory heeft 2 soorten. Je had het andere moeten hebben. Bijv. http://www.tonefactory.nl/shop2/vintage-solid-cloth-wire-22awg-black-p-12217.html

Hendriks
10 juni 2012, 12:14
Even over het aarden . Zijn er bepaalde regels voor het aarden , je ziet bv dat de aarde van de ot vaak op de output voor de speaker zit , ook zie je wel eens dat de potmeters op de achterkant met elkaar zijn verbonden.
Ik volg altijd de layout van in dit gval Ceriatone , maar als er andere/betere opties zijn hoor ik het graag.

nico verduin
10 juni 2012, 14:19
Je moet het vergelijken met een rivier, kleine stroompjes lopen in de grote stromen. Dus de kleine stromen zo ver mogelijkhouden van de grote. Als je de achterkanten van potmeters soldeert aan elkaar, moet je ook de gnd van die potmeters aan de potmeters solderen. Anders heeft het geen zin. Stroom volgt altijd de weg van de minste weerstand. Dus als je achterkant van de potmeter soldeert met koperdraad en de gnd van de potmeters ook aan de potmeters soldeert, dan heb je enige besturing van de gnd lijnen. Wel koperdraad gebruiken. Die heeft een lagere weerstand dan ijzer. Veel goedkoop draad bevat ijzer(effe een magneetje gebruiken).
Bij oude fender versterkers wordt altijd een messing plaat gebruikt tussen de potmeters en het chassis. En dat is niet voor niets. Messing heeft een lagere weerstand dan ijzer, dus zal de stroom via de plaat lopen. Alle gnd punten staan daarmee gelijk in serie naar de grote stromen. Ook hier is de gnd van de potmeters gesoldeerd aan de achterkant van de potmeter. Wel het huis ff schoonvijlen/schuren.
jou chassis heeft vermoedelijk geen messing plaat dus dan kan je het beste de ground lip van de pots aan de potmeter solderen en dan een koperdraad tegen de achterkant van de potmeters solderen. Gebruik dat echte push back draad ervoor, dat is uitstekend koperdraad zonder ijzer. Het koper draad soldeer je daarna aan een punt dicht bij de gnd van de kathode weerstand van de eind pitten.
Wat je dus creert is een gnd keten van kleine stromen naar grote stromen en zo min mogelijk door het chassis zelf.

Hendriks
10 juni 2012, 14:37
Helder Nico. Er zitten in de 5e3 2 maal een starground , ik heb begrepen dat je die ook niet doorelkaar kunt gebruiken , dus de 0 van de voeding niet opdezelfde aals de ground van bv de potmeters.

nico verduin
10 juni 2012, 17:30
Je zou hem kunnen splitsen. De elco's met de hoge stromen bij de eindbuizen. Met de lage stromen bij de kathodes weerstanden naar GND van de preamps

Gearjunkie
10 juni 2012, 22:07
als mijn voedingselco's snel blijven ontladen is het raadzaam om V3 en V4 opnieuw te bedraden?

nico verduin
11 juni 2012, 08:40
Dat je voedings elco´s ontladen is logisch. Omdat je geen standby hebt op dat ding, blijft de voedingsspanning er altijd op zitten als je hem uitzet. Op het moment dat je de versterker uitzet, gloeien de buisjes nog even en is er dus sprake van electronen emissie. De anodes zijn nog sterk positief (immers er staat nog hoogspanning op) en dus zullen de buizen nog stroom trekken en de elco´s ontladen.
En ik weet niet of je ook nog bleeder weerstanden erop hebt gezet (wat mij betreft een schijnveiligheid), dan ontladen ze zeker nog.
Verder, bedraden is een kwestie van netjes werken en de draden zo kort mogelijk houden. Geen draden lekkel langselkaar doen (krijg je parasitaire capaciteiten). Anders moet je gewoon ff zoeken voor foto´s van een originele 5E3 van de binnenkant.
Die schijnen goed te werken........

Gearjunkie
12 juni 2012, 22:21
laatste??? Update van mijn kant...
Aarding met de koperdraadmethode gedaan zoals Nico voorstelde.... Nog steeds storing op de lijn... Blehh...
vanavond in een helder moment even tegen de buizen getikt... V3 microfonisch??? NOS buis uit de Champ ingeprikt en daar was hij... leo F is tot mij gekomen vanuit Tweed-Heaven...
Minimale hum, eigenlijk pas vanaf standje 8 op de volumepot, valt dus mee. geluid? Superlatieven schieten tekort dynamiek sprankel warmte....

bass blom
12 juni 2012, 22:42
jeuhj vet man :p

Martijn-w
12 juni 2012, 22:52
Dat vraagt om goede geluidsopnames!

Hendriks
12 juni 2012, 22:57
laatste??? Update van mijn kant...
Aarding met de koperdraadmethode gedaan zoals Nico voorstelde.... Nog steeds storing op de lijn... Blehh...
vanavond in een helder moment even tegen de buizen getikt... V3 microfonisch??? NOS buis uit de Champ ingeprikt en daar was hij... leo F is tot mij gekomen vanuit Tweed-Heaven...
Minimale hum, eigenlijk pas vanaf standje 8 op de volumepot, valt dus mee. geluid? Superlatieven schieten tekort dynamiek sprankel warmte....

Super , die van mij klinkt ook waanzinnig , ik wil alleen ook het laatste beetje brom er nog uitkrijgen. Morgen maar weer eens aan de gang.

Gearjunkie
6 juli 2012, 19:47
Ik heb toch besloten dat ik alle ruis wil elimineren. Dit wil ik doen door de OT een kwartslag te draaien, afgeschermt draad bij de inputs te gebruiken en een messing plaat onder de pots en inputs als grote steraarde.

Dan nu mijn vraag: moeten de centertaps van gloei- en hoogspanning dan ook hierop, of zet ik deze het beste onder bijv een moer van de PT?

Dank u bij voorbaat....

nico verduin
6 juli 2012, 20:58
Ik gooi ze nooit aan de trafo. Als die evt los trilt, ben je verder van huis. Overigens ruis is geen ratel (50 hz brom). Als je ruis hoort (=hiss) dan kan je die ot draaien tot je een ons weegt, maar verandert niets.

Gearjunkie
6 juli 2012, 21:07
Ik gooi ze nooit aan de trafo. Als die evt los trilt, ben je verder van huis. Overigens ruis is geen ratel (50 hz brom). Als je ruis hoort (=hiss) dan kan je die ot draaien tot je een ons weegt, maar verandert niets.

Dus jij zet ze bij de steraarde? dank je!

Gearjunkie
18 juli 2012, 12:44
Ondertussen wat verschillende (bekende) mogelijkheden uitgeprobeerd om de ruis (standje 8-12 op de volumeknoppen, direct gekoppeld aan de tone knop) te verminderen.

-Koperdraad zwevend als massa (alle aardes van het bordje hiernaartoe)
-Massa's van de voedingselco's richting trafo geaard, massa's van inputsectie naar de andere kant van het chassis
-Verschillende buisjes (ook de 12ay7 gewisseld)
-CT van gloeispanning naar pin 8 van de eindbuizen (scheelt wel wat overigens)
-Geisoleerde inputs gemonteerd (en er ook weer uit gehaald)

Alles heeft nog te weinig effect.
De ruis is weg als ik V1 eruit haal. Dus het probleem zit daar ergens in de buurt veronderstel ik.
Als ik met een houtje de draden wat beweeg heb ik alleen effect bij de draad van pin 2 (grid=scherm??) van V2 naar de eerste volumepot. Ik wilde wel een afgeschermde draad monteren, maar achtte de kern daarvan te dun en heb dat maar niet gedaan.

Wat is de juiste manier van handelen om middels deductie tot het probleem te komen?

Hendriks
18 juli 2012, 13:27
Ondertussen wat verschillende (bekende) mogelijkheden uitgeprobeerd om de ruis (standje 8-12 op de volumeknoppen, direct gekoppeld aan de tone knop) te verminderen.

-Koperdraad zwevend als massa (alle aardes van het bordje hiernaartoe)
-Massa's van de voedingselco's richting trafo geaard, massa's van inputsectie naar de andere kant van het chassis
-Verschillende buisjes (ook de 12ay7 gewisseld)
-CT van gloeispanning naar pin 8 van de eindbuizen (scheelt wel wat overigens)
-Geisoleerde inputs gemonteerd (en er ook weer uit gehaald)

Alles heeft nog te weinig effect.
De ruis is weg als ik V1 eruit haal. Dus het probleem zit daar ergens in de buurt veronderstel ik.
Als ik met een houtje de draden wat beweeg heb ik alleen effect bij de draad van pin 2 (grid=scherm??) van V2 naar de eerste volumepot. Ik wilde wel een afgeschermde draad monteren, maar achtte de kern daarvan te dun en heb dat maar niet gedaan.

Wat is de juiste manier van handelen om middels deductie tot het probleem te komen?

Die van mij is bromvrij nu. Ik heb de aardedraden van de pots en inputs nu afzonderlijk naar de dichtsbijzijnde aardepunten geleid , dus niet met een gezamelijke aarde naar de steraarde.

Gearjunkie
18 juli 2012, 13:33
Die van mij is bromvrij nu. Ik heb de aardedraden van de pots en inputs nu afzonderlijk naar de dichtsbijzijnde aardepunten geleid , dus niet met een gezamelijke aarde naar de steraarde.

Idem hier. Ik heb een aardlipje gemaakt aan de zijkant van het chassis (bij de inputs) waar de inputs en de potmeters op zitten.
de aardes van de voeding zitten bij de trafo.

Hendriks
18 juli 2012, 13:57
Idem hier. Ik heb een aardlipje gemaakt aan de zijkant van het chassis (bij de inputs) waar de inputs en de potmeters op zitten.
de aardes van de voeding zitten bij de trafo.
Ik heb voor iedere pot en input(paar) een apart aardepunt genomen.

Gearjunkie
18 juli 2012, 20:42
ik heb je advies opgevolgd. significant verschil! Ik ga hem u eerst een tijdje gebruiken, hij ruist nog wanneer alle knoppen op 10 staan, maar dat zal ook wel de aard van het beestje zijn.

Plant
18 juli 2012, 21:13
hij ruist nog wanneer alle knoppen op 10 staan

Hou je oor tegen de speaker en sla stevig een akkoord aan... hoor je het dan nog? ;)

Wel realistisch blijven hè.

cluseau
18 juli 2012, 21:26
Hou je oor tegen de speaker en sla stevig een akkoord aan... hoor je het dan nog? ;)

hmmmmm, pas na 10 minuten http://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif

Gearjunkie
18 juli 2012, 21:40
hmmmmm, pas na 10 minuten http://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif

Allez, alles gaat wel tot 12 op zo'n amp!!

;)

Hendriks
18 juli 2012, 22:40
ik heb je advies opgevolgd. significant verschil! Ik ga hem u eerst een tijdje gebruiken, hij ruist nog wanneer alle knoppen op 10 staan, maar dat zal ook wel de aard van het beestje zijn.



Bij alles op 10 hoor ik ook ruis , maar volgens mij is dat bij alle versterkers het geval.

Midwolda
18 juli 2012, 22:50
Als je bij alles op 10 geen ruis hoort dan moet je je pas zorgen gaan maken...

Gearjunkie
19 juli 2012, 11:49
Hehe... Meer ruis dan zou kunnen bedoel ik natuurlijk... ;)

Barend
22 juli 2012, 23:01
Mooi werk mannen,

Orgineel zit er toch een Hammond290AEX in de tweed deluxe?
Nu heb ik deze thuis liggen maar volgens die specificaties krijg ik 650 VCT op de secundaire uitgang.
Gaat dit nog goed?

nico verduin
22 juli 2012, 23:45
Volgens mij gebruiken ze hier een 290BEX. Maar het zit hem in de CT. Dat betekent dat hij een Center tap heeft. En krijg je 325V AC per kant. Als je het schema bekijkt kun je dat ook zien.

Chris Winsemius
23 juli 2012, 14:50
origineel zitten er meestal Triads in tweed Deluxes geen Hammonds, maar dat terzijde ;)

in de moderne Fender '57 tweed Deluxe zitten Mercury Magnetics trafos, weet alleen ff niet welk type precies

Barend
23 juli 2012, 18:19
Ik heb het eigenlijk van de Hammond site: http://www.hammondmfg.com/guitarLinePWR.htm
Ik zag dat de 290BEX 660VCT heeft. Volgens mij moet het goedkomen.

nico verduin
23 juli 2012, 18:26
Maaaaaaaaaaar... gezien je vraag, riekt dit naar Larsje:seriousf::seriousf::seriousf:

Plant
23 juli 2012, 18:29
Maaaaaaaaaaar... gezien je vraag, riekt dit naar Larsje:seriousf::seriousf::seriousf:

Is er nog een topic waarin niet die naam voorbij komt? ;)

edit: straks durft hij niks meer te posten (of is dat de bedoeling?).

nico verduin
23 juli 2012, 18:33
Ach we hebben een aantal jaren terug NegK3 gehad. Die wilde het record breken voor het aantal posts:)

Barend
23 juli 2012, 18:43
Ik zag dat in het verleden deze PT ook eens met succes is gebruikt en jullie het daar destijds over gehad hebben.
http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-149004.html
Ik volg het fender schema van hun website wat correspondeerd met dezelfde draden uit de 290AEX
Dat topic van Larsje is legendarisch.

Gearjunkie
4 augustus 2012, 07:56
Afgelopen week de Deluxe voor het eerst tijdens bandrepetitie gebruikt. Qua geluid ben ik erg content, maar de brom is te dominant aanwezig. Ook op laag volume, want de drummer is met vakantie.

Aardes zijn separaat zoals Hendrix oa voorstelde. Geisoleerde inputs en speakerjack maken geen verschil.
Dus de meter er nogmaals bijgepakt. Probleem lijkt de spanning op pin 5 van V3 en V4. De eerste meet 21,2 Vdc de ander meet 11 Vdc. Ik veronderstel dat hier een bias probleem is met brom tot gevolg??

nico verduin
4 augustus 2012, 08:26
Niet om het een of ander maar:
- Zijn die spanningen AC of DC?
- Als het DC is, dan klopt er helemaal niets.. het zo namelijk 0V moeten zijn.
- Als het AC is, moet het ook 0 zijn, want je meet eers met alle knoppen 0- 0.

De kathodes zijn gemeenschappelijk dus zou je de stroom door de anodes moeten meten (zie: http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147) voor het meten van de stroom via de anode.
Of heb je 1 ohm weerstanden gebruikt tussen de kathodes en de kathode weerstand?

Als je V2 eruit trekt, is het gebrom dan weg? Dan ligt het niet in de eindtrap.

cluseau
4 augustus 2012, 09:42
Probleem lijkt de spanning op pin 5 van V3 en V4. De eerste meet 21,2 Vdc de ander meet 11 Vdc. Ik veronderstel dat hier een bias probleem is met brom tot gevolg??

Ben het helemaal met Nico eens maar wil daar nog wat mogelijkheden aan toevoegen. Als jouw spanningen zijn zoals je meet klopt er idd niets van.

Mogelijke oorzaken:
1 - koppelcondensatoren zo lek als een mandje.
2 - Roosterlekweerstanden ontbreken / onjuiste waarde / verkeerd aangesloten whatever.
3 - defect in één of beide buizen.
4 - Batterij van je meter is leeg.

Gearjunkie
4 augustus 2012, 09:49
Niet om het een of ander maar:
- Zijn die spanningen AC of DC?
- Als het DC is, dan klopt er helemaal niets.. het zo namelijk 0V moeten zijn.
- Als het AC is, moet het ook 0 zijn, want je meet eers met alle knoppen 0- 0.

De kathodes zijn gemeenschappelijk dus zou je de stroom door de anodes moeten meten (zie: http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147) voor het meten van de stroom via de anode.
Of heb je 1 ohm weerstanden gebruikt tussen de kathodes en de kathode weerstand?

Als je V2 eruit trekt, is het gebrom dan weg? Dan ligt het niet in de eindtrap.

Haha, ik heb voor precieze metingen een (voor mij) wat duurdere multimeter gekocht met auto-scaling... Ben ik nog niet gewend... :)
Hij meet dus een paar Mv op pin 5 , te verwaarlozen dus. Mea maxima culpa...

Zonder V2 is hij inderdaad doodstil.

Gearjunkie
4 augustus 2012, 11:16
@Cluseau
Kan jij dit probleem met de oscilloscoop opsporen en tackelen?

johanb
4 augustus 2012, 19:09
Ik heb ook een 5e3 gebouwd,maar ben geen van de problemen tegengekomen die ik hier in dit topic lees.Heb ik heel veel geluk gehad?En is de 5e3 een goed ontworpen versterker,hij is al uit 1957 of is het een versterker die door z'n foute ontwerp juist die mooie sound geeft.

Gearjunkie
4 augustus 2012, 22:56
Ik heb ook een 5e3 gebouwd,maar ben geen van de problemen tegengekomen die ik hier in dit topic lees.Heb ik heel veel geluk gehad?En is de 5e3 een goed ontworpen versterker,hij is al uit 1957 of is het een versterker die door z'n foute ontwerp juist die mooie sound geeft.

Zo zou het inderdaad moeten, al is het maar vanwege het feit dat er zoveel over deze amp geschreven is en hij zoveel gekopieerd is.
Voor mij is het het tweede ampje dat ik heb (na)gemaakt. De eerste is door toedoen van o.a. Cluseau een superding geworden, best wel een paar dingen van geleerd. Deze wilde ik netjes maken maar koos het verkeerde massieve draad. Hierdoor had ik snel draadbreuk of slechte soldeerverbindingen (nee, dat is niet de schuld van het draad...). Toen besloten om alles opnieuw te bedraden...

Mijn gevoel, voor wat het waard is, zegt dat als ik meteen met goed draad had gewerkt het ding 100% was geweest. Door steeds te blijven roeren in het chassis creeer je snel nieuwe problemen is mijn vermoeden. Een overmaat aan enthousiasme werkt dat ook erg in de hand.

cluseau
4 augustus 2012, 23:09
@Cluseau
Kan jij dit probleem met de oscilloscoop opsporen en tackelen?

Tuurlijk, maar ik denk dat je met logisch nadenken ook een heel eind kan komen zonder scoop. Je kan iig lokaliseren in welke trap het probleem begint door roosters één voor één aan massa te leggen. Zolang de brom stopt zit je probleem voor dat punt. Kom je er niet uit, altijd welkom.

Gearjunkie
6 augustus 2012, 11:52
Tuurlijk, maar ik denk dat je met logisch nadenken ook een heel eind kan komen zonder scoop. Je kan iig lokaliseren in welke trap het probleem begint door roosters één voor één aan massa te leggen. Zolang de brom stopt zit je probleem voor dat punt. Kom je er niet uit, altijd welkom.

Dat is erg fijn! Ik zal je mailen via de reguliere weg.

ps. pin2 van V2 aan aarde brengt rust in de tent. Schuilt het probleem dan in of rond de potmeters??

cluseau
6 augustus 2012, 14:10
ps. pin2 van V2 aan aarde brengt rust in de tent. Schuilt het probleem dan in of rond de potmeters??

Zeker niet in de potmeters maar wel alles wat daarvoor zit of de signaallijn tussen de potmeters en het rooster. Is het volume van de brom regelbaar dan kun je de loper nog aarden om te checken, daarna wordt het toch meten.

Gearjunkie
5 oktober 2012, 14:39
Een schop naar boven voor een laatste vraag....

Mijn Tweed deluxe is door een gerespecteerd forumlid aangepakt en op hoog volume is de amp nu mooi stil. Helemaal goed.
Op advies heb ik nog een paar dingen nadien aangepast, ik heb de draden onder het bordje naar boven gebracht en heb de de versterker gemaakt naar oorspronkelijk ontwerp. In mijn geval de choke verwijderd en juiste weerstand teruggeplaatst.

Nu is de versterker nog steeds mooi stil, behalve als ik de toonpot erin draai. Op nul is het perfect, maar eigenlijk is de toonpot onbruikbaar, er komt direct ruis in.

Gekeken naar de schema's en layouts die veelvuldig op het net te vinden zijn, heb ik een paar afwijkende componenten:
Voedingselco's zijn bij mij 3x 22uf ipv 3x16 uf
Tonepot is bij mij een lineair exemplaar ipv logaritmisch (dit leek mij logischer??)

Nu heb ik niet scherp hoe de toonpot bij de 5e3 precies werkt. Is het een verdeler tussen de twee condensatoren? (500pF en 5nF)

Kan een tech hier licht op laten schijnen? Dank alvast!

cluseau
5 oktober 2012, 15:33
...Voedingselco's zijn bij mij 3x 22uf ipv 3x16 uf
Tonepot is bij mij een lineair exemplaar ipv logaritmisch.... (dit leek mij logischer??)


Bovenstaande is in beide gevallen niet het probleem.


De tonepot is een beetje vreemde schakeling. Voor het ene kanaal werkt hij gedeeltelijk als hoogaf filter en naar de andere kant is het een beetje brightcap functie.

Voor het normal kanaal werkt hij als hoogaf filter en is ook afhankelijk van de volumestand van het bright kanaal. De volume regeling is op zich ook ongebruikelijk maar vele zijn je voorgegaan met dit ontwerp.


Het gaat nu over ruis natuurlijk. In dat geval niet in bedrading zoeken maar in slechte buisjes of weerstanden.

Gearjunkie
5 oktober 2012, 17:02
Bovenstaande is in beide gevallen niet het probleem.


De tonepot is een beetje vreemde schakeling. Voor het ene kanaal werkt hij gedeeltelijk als hoogaf filter en naar de andere kant is het een beetje brightcap functie.

Voor het normal kanaal werkt hij als hoogaf filter en is ook afhankelijk van de volumestand van het bright kanaal. De volume regeling is op zich ook ongebruikelijk maar vele zijn je voorgegaan met dit ontwerp.


Het gaat nu over ruis natuurlijk. In dat geval niet in bedrading zoeken maar in slechte buisjes of weerstanden.

Oke!
Het feit dat de tonepot de ruis erin draait ( 0 helemaal stil, vervolgens evenredig oplopend) wijst dus niet op een gebrek in de tonestack?

nico verduin
5 oktober 2012, 17:09
Oke!
Het feit dat de tonepot de ruis erin draait ( 0 helemaal stil, vervolgens evenredig oplopend) wijst dus niet op een gebrek in de tonestack?Nope. De tonepot geeft het alleen maar door.

Gearjunkie
5 oktober 2012, 18:47
Het gaat nu over ruis natuurlijk. In dat geval niet in bedrading zoeken maar in slechte buisjes of weerstanden.

Morgen maar twee nieuwe 6v6jes proberen

cluseau
5 oktober 2012, 21:53
Morgen maar twee nieuwe 6v6jes proberen

Zonde van je geld en wel hierom.....

De 6V6jes zitten na de tonepot dus deze heeft geen invloed op eventuele ruis welke uit de 6V6 zou komen. Ruis komt trouwens zelden uit eindbuizen.

Gearjunkie
5 oktober 2012, 22:30
Zonde van je geld en wel hierom.....

De 6V6jes zitten na de tonepot dus deze heeft geen invloed op eventuele ruis welke uit de 6V6 zou komen. Ruis komt trouwens zelden uit eindbuizen.

Dank je Frans!
Een nieuw onderzoeksresultaat: de ruis die de toonpot erin draait is onafhankelijk van de volumepots. Kortom volumes dicht geeft dezelfde ruis (in decibellen) als met de volumes open. Tonepot op 0 geeft ook 0 ruis.
Preamp buisjes heb ik verschillende geprobeerd. Ik meet een kleine, schommelende spanning aan de koppelcondensatoren, zeg maar tussen de 0 en de 5 mV
Inmiddels ook alle signaal draadjes vanaf inputs naar V1 voorzien van afgeschermd draad. Scheelt ook weer. (Eenzijdig geaard uiteraard)

cluseau
5 oktober 2012, 22:48
Een nieuw onderzoeksresultaat: de ruis die de toonpot erin draait is onafhankelijk van de volumepots.

Zelfs met de voluimepot op minimaal werkt de 470pF voor ruis als een kortsluiting en kan ongehinderd de volumepot passeren. Maak die 470pF maar eens los. Hiermee verbreek je de bright functie van de tonepot. Deze werkt nu alleen nog als hoogaf filter. Als dat je beter bevalt kun je op een andere manier een brightfuntie creeren.

edit:

Het afgeschermde draad heeft een relatief hoge capaciteit wat de ruis maar ook de hoogweergave doet afnemen. De ruis ontstaat denk ik wel in en na V1 dus of het effect op de ruis zal niet zo groot zijn.

Gearjunkie
5 oktober 2012, 23:03
Hij is eruit, scheelt ietsjes misschien, of moet ik een nieuwe verbinding ipv deze condensator maken?

cluseau
6 oktober 2012, 09:19
Hij is eruit, scheelt ietsjes misschien, of moet ik een nieuwe verbinding ipv deze condensator maken?

Gewoon loslaten hangen. Tonepot blijft nu gewoon functioneren als hoog filter.

Wat betreft de ruis zou je de anodeweerstanden van de eerste trap eens kunnen vervangen door een ander type. Koolweerstanden zijn meestal niet zo geweldig zuiver.

Gearjunkie
6 oktober 2012, 13:41
ik zal eens zoeken welke dat zijn. dank je Frans!

Chris Winsemius
6 oktober 2012, 17:44
12AY7 als V1 of wat anders?

Gearjunkie
6 oktober 2012, 18:07
12ay7 inderdaad. ook 12ax7 geprobeerd trouwens.

Gearjunkie
7 oktober 2012, 10:08
Gewoon loslaten hangen. Tonepot blijft nu gewoon functioneren als hoog filter.

Wat betreft de ruis zou je de anodeweerstanden van de eerste trap eens kunnen vervangen door een ander type. Koolweerstanden zijn meestal niet zo geweldig zuiver.

Helaas zitten er al van die blauwe of grijze weerstanden in. Er zitten alleen van die koolweerstanden aan de inputs.
Als k V2 trek is het stil, V1 maakt geen verschil, dus toch in het volume en toon deel het probleem zoeken toch?

nico verduin
7 oktober 2012, 10:50
Helaas zitten er al van die blauwe of grijze weerstanden in. Er zitten alleen van die koolweerstanden aan de inputs.
Als k V2 trek is het stil, V1 maakt geen verschil, dus toch in het volume en toon deel het probleem zoeken toch?Kan ook uit je voeding komen. Als je V1 eruit trekt en hij blijft ruisen is het niet uitgesloten dat het de voeding is. Om dat te bepalenm kun je:
- V1 eruit
- De anode weerstand aan 1 kant ff los halen. Testen, en daarna de andere kant.

guitarnijboer
7 oktober 2012, 12:58
Dank je Frans!
Een nieuw onderzoeksresultaat: de ruis die de toonpot erin draait is onafhankelijk van de volumepots. Kortom volumes dicht geeft dezelfde ruis (in decibellen) als met de volumes open. Tonepot op 0 geeft ook 0 ruis.


Dit klopt niet. Met de volumes beide op 0 zou er nooit ruis kunnen toenemen door het omhoogdraaien van de toneknop. De 500pF cap is dan immers kortgesloten naar massa... Echter: Als je een fout hebt gemaakt in je massaansluitingen (wat hier misschien het probleem is) dan krijg je wel herrie bij het omhoogdraaien van je toneknop.

Massa aanleggen is doodeenvoudig als je weet dat een triode de verschilspanning versterkt tussen de kathode en het rooster. Dit betekent dat de massa van de kathode van een versterkertrap altijd het zelfde equipotentiaal moet hebben als de massa van de signaalbron. Hierdoor worden eventuele storingen op het massapotentiaal opgeheven.

Voor V1 a&b is de signaalbron de inputs. De kathodeweerstand moet hier dus rechtstreeks aan de inputmassa liggen voor zo weinig mogelijk storing. Je kunt dus prima ongeisoleerde inputs gebruiken zolang er vanaf die inputs wordt voorzien in de massaansluiting voor V1. (en er dus geen extra massapunt wordt gebruikt) Voor V2a is de signaalbron beide volumepotmeters en de tonecontroll. De kathodeweerstand van V2 moet dus rechtstreeks aangesloten zijn op de massa van beide volumepotmeters en de massa van de tonecontroll.

Zitten bij jou de massa's van V2a, de volumepotmeters en de tonecontroll direct aan elkaar?

Ook voor de voeding is het belangrijk dat de ontkoppeling, zeker van de gevoelige eerste voorversterkertrappen, referentie heeft met de massa van de voorversterker. Bij Fender zie je om die reden wel eens een 0.1uF filmcap over de voeding van de eerste versterkertrap naar het massapunt van de voorversterker. Zelf leg ik altijd de laatste elco aan de massa van de preamp.

Omdat er geen verschil is in toename of afname van ruis bij het draaien aan de volumeknoppen of het al dan niet aanwezig zijn van V1 zal dit waarschijnlijk je probleem oplossen.

Als met ruis nu toch weer hum bedoeld wordt zou je, als je bovenstaande hebt geprobeerd, ook nog eens goed je voeding controleren en kijken of alle aansluitingen nog goed zijn. Tenslotte zou ik je dan aanraden om een hum-balace potmeter te installeren. Dit kan ook gewoon een 200 ohm instelpot zijn die je in de versterker inbouwd.

Gearjunkie
7 oktober 2012, 15:15
Dank je!
Massa's van V1 zitten aan de inputs. Massa van V2a zitten op de volumepot inderdaad. Tone en 2x volume zijn middels chassis aan elkaar verbonden.

Die 0,1uF ca wil ik proberen, waar hang ik die nu precies aan?

guitarnijboer
7 oktober 2012, 19:47
Dank je!
Tone en 2x volume zijn middels chassis aan elkaar verbonden.



Wat betekent ' middels chassis aan elkaar verbonden' ? De tonepot, beide volumepotmeters en kathodeweerstand van V2a moeten direct aan elkaar geknoopt worden, niet via of middels het chassis of zo. Gewoon eerst aan elkaar knopen en dan naar het chassis met 1 punt en bij voorkeur naar het zelfde punt als V1 en niet een appart aardpunt aan het chassis maken.

' middels het chassis' zitten uiteindelijk alle massapunten aan elkaar, maar dat is natuurlijk niet synoniem aan goed bouwen.

De .1 zit gewoon aan de B+ en massa. Let op een voldoende hoge spanning!

Gearjunkie
8 oktober 2012, 10:26
Wat betekent ' middels chassis aan elkaar verbonden' ? De tonepot, beide volumepotmeters en kathodeweerstand van V2a moeten direct aan elkaar geknoopt worden, niet via of middels het chassis of zo. Gewoon eerst aan elkaar knopen en dan naar het chassis met 1 punt en bij voorkeur naar het zelfde punt als V1 en niet een appart aardpunt aan het chassis maken.

' middels het chassis' zitten uiteindelijk alle massapunten aan elkaar, maar dat is natuurlijk niet synoniem aan goed bouwen.

De .1 zit gewoon aan de B+ en massa. Let op een voldoende hoge spanning!

Ik heb ze netjes aan elkaar geknoopt. Om een aardlus te voorkomen heb ik even de potmeters van het chassis gehaald om de werking te testen. Resultaat: Volumes (vond ik eigenlijk al goed) zijn nu muisstil in elke stand, je kan hem nu zo in de studio gebruiken.
Tone: dit blijft een kraantje dat herrie toevoegt. Ik heb inmiddels de tonepot vervangen en ook de condensator daarvan, dus hier zit het probleem toch niet.

Kan het probleem ook schuilen in een van de 0.1 koppelcaps? Als ik er zachtjes op tik hoor ik dit door de speaker en ik meet een kleine spanning (schommelend) aan kant waar ik 0V verwacht.

Ik heb nog wel een 0.1 uF liggen, geloof Mallory 600V, die kan ik proberen om tussen B+ en massa te leggen. Vanavond ook maar eens de tip van Nico opvolgen en de anodeweerstanden een voor een los halen om de voeding te testen.

Super bedankt!

nico verduin
8 oktober 2012, 10:52
Kijk als je V1 eruit trekt heb je alleen nog maar een koppeling naar de voedingslijn via de 100K weerstand en de koppelcap. Meer zit er niet tussen. je het dus 3 situaties:
- V1A anode los
- V1B anode los
- Beide los.

Zo kan je het probleem isoleren.

Gearjunkie
9 oktober 2012, 15:59
Kijk als je V1 eruit trekt heb je alleen nog maar een koppeling naar de voedingslijn via de 100K weerstand en de koppelcap. Meer zit er niet tussen. je het dus 3 situaties:
- V1A anode los
- V1B anode los
- Beide los.



Zo kan je het probleem isoleren.

Ok: v1 eruit getrokken, anode v1a los: resultaat= stil.
Blijkbaar komt de hum en/of ruis dus uit de voeding.
Is e voedingselco nu de verdachte of zelfs de PT?

cluseau
9 oktober 2012, 16:11
Ok: v1 eruit getrokken, anode v1a los: resultaat= stil.
Blijkbaar komt de hum en/of ruis dus uit de voeding.
Is e voedingselco nu de verdachte of zelfs de PT?

V1 er uit en anode vast betekend ruis?

Gearjunkie
9 oktober 2012, 17:20
V1 er uit en anode vast betekend ruis?

Inderdaad Frans,

cluseau
9 oktober 2012, 17:35
Inderdaad Frans,

Dat zou dan idd betekenen dat de ruis uit de voeding komt. Probeer eens een 10N/400V aan de spanningskant van de anodeweerstand. Deze komt dan schematisch gezien over de laatste elko te staan maar soldeer hem niet fysiek over de elko. Houd hem zo kort mogelijk bij de buis.

Gearjunkie
9 oktober 2012, 21:32
Dat zou dan idd betekenen dat de ruis uit de voeding komt. Probeer eens een 10N/400V aan de spanningskant van de anodeweerstand. Deze komt dan schematisch gezien over de laatste elko te staan maar soldeer hem niet fysiek over de elko. Houd hem zo kort mogelijk bij de buis.

Stel even... Puur hypthetisch natuurlijk... ; )
Je vervangt enthousiast de 0.0047uF condensator samen met de tonepot. Op mijn bankrekening schrik ik ook niet van een nulletje meer of minder dus komt er een 0.047 uF aan de tonepot. Resultaat is dat dit een derde volumepot wordt.
De ruis die ik had was gewoon die van de versterker vol open, niks meer en niks minder, problem solved..
Bedankt!

nico verduin
9 oktober 2012, 22:19
Zal aan mij liggen maar ik snap ff een h.l van wat je nu bedoeld....

Chris Winsemius
9 oktober 2012, 22:28
ruis bevat hoofdzakelijk hoge frequenties dus (eventueel) aanwezige basis/circuit-ruis en als je dus de tone-regelaar verder opendraait komt er meer hoog en dus ook meer hoog uit de versterker

Gearjunkie
9 oktober 2012, 22:45
Zal aan mij liggen maar ik snap ff een h.l van wat je nu bedoeld....

Ik heb een verkeerde waarde aan de tonepot gehangen wat het probleem heeft veroorzaakt...

cluseau
9 oktober 2012, 23:12
Zal aan mij liggen maar ik snap ff een h.l van wat je nu bedoeld....

Of hij nu 1000 of 100000 rood staat op zijn bankrekening, maakt hem allemaal geen flikker uit. Verstekers zijn wat minder vergevingsgezind, daar merk je een nulletje meer of minder direct. :seriousf:

nico verduin
9 oktober 2012, 23:22
Ik heb een verkeerde waarde aan de tonepot gehangen wat het probleem heeft veroorzaakt...Maar dan heb je toch nog steeds ruis uit de voeding? Nu lijkt het meer op symptoom bestrijding

cluseau
9 oktober 2012, 23:40
Je vervangt enthousiast de 0.0047uF condensator samen met de tonepot....... dus komt er een 0.047 uF aan de tonepot.

Nico heeft hier wel een punt want er klopt iets niet. De 0.0047uF noemen we liever 4n7 of 4700pF. Zou je die cap te groot kiezen hou je alleen maar minder laag = minder ruis over.

Ik vermoed dat je de brightcap 47nF (0.047uF) hebt gemaakt ipv van 470pF. Dan krijg je idd een bak hoog en dus ruis.

Gearjunkie
11 oktober 2012, 11:48
Nico heeft hier wel een punt want er klopt iets niet. De 0.0047uF noemen we liever 4n7 of 4700pF. Zou je die cap te groot kiezen hou je alleen maar minder laag = minder ruis over.

Ik vermoed dat je de brightcap 47nF (0.047uF) hebt gemaakt ipv van 470pF. Dan krijg je idd een bak hoog en dus ruis.

Heel leerzaam dit alles. Ik zal binnenkort eens kijken, hij werkt nu overigens helemaal prachtig en keurig stil, tot je wat speelt.

cluseau
11 oktober 2012, 12:24
.....keurig stil, tot je wat speelt.

Ik mag hopen dat het dan onstane geluid overeenkomt met je vingerbewegingen? :soinnocent:

Gearjunkie
11 oktober 2012, 19:29
Ik mag hopen dat het dan onstane geluid overeenkomt met je vingerbewegingen? :soinnocent:

Kijk Frans,
Tijdens het bouwen van een versterker schrijf ik een soldeerbout compleet af, verwerk ik een kilo's soldeertin en gebruik ik de nodige verpakkingen litze. Denk jij echt dat ik tijd heb om gitaar te leren spelen?

muziekschuur
11 oktober 2012, 21:35
Lieverds... Ik ben zo blij dat jullie elkaar zo goed begrijpen... Hier een bloem in jullie haar...