PDA

View Full Version : Hulp bij een schema.



Hallie
15 mei 2012, 10:27
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/DRAGONFLY-LAYOUTS_0/album18/album144/COLORSOUND_ONE_KNOB_FUZZ_001.jpg.html

Ik zit er aan te denken om deze te maken! Ik heb al wat soldeer ervaring, dus het zal wel gaan lukken.
Echter, wie kan mij helpen met het volgende;

Ik zou dit pedaal graag willen voeden met een adapter (wordt het dan positief en negatief?). En ik zou er een led in willen.
Hoe komt het er dan uit te zien? ik denk met een 3DPT switch?

cluseau
15 mei 2012, 22:28
Je ziet dat er niet veel reactie's op je vraag komen. Ik denk dat dit komt omdat dit geen schema is maar een of andere bouwtekening. Hieruit kun je lastig beredeneren wat er moet gebeuren. Als ik toch een poging waag om wat touwtjes te volgen lijkt me dat dit bouwwerk min aan massa heeft en voorzien is van NPN torren. Er is niet eens vermeldt wat voor torren er in zitten of zie ik scheel? Je zal behalve een soldeeroefening weinig van dit ding leren.

Wat de led betreft, wat zou die voor functie moeten hebben?

gobius
15 mei 2012, 22:35
Mmm, de torren zijn volgens mij de BC108 en BC109. Voeden met adapter is mogelijk, je kunt zelfs voor beide kiezen afhankelijk van de DC Jack die je kiest. voor een led heb je inderdaad een 3pdt nodig.

cluseau
15 mei 2012, 22:59
Ah, blinde.... http://home.casema.nl/jajop/cluseau/dom.gifBC.... het staat in de tekening vermeld.

Anyway min aan massa. Plus aan massa krijg je veel moeilijkheden door, jacks isoleren ed.

Hallie
15 mei 2012, 23:38
Hmm, bedankt voor het meedenken! Maar hier stopt mijn kennis al, helaas.
Wellicht probeer ik het newtone forum even.

Waarom ik dit pedaal wil maken? Ik heb wat domo'tjes gehoord en die klonken erg tof! Qua solderen kan ik dit prima. Echter, de kennis om te weten welke
Draadjes vanaf de 3dpt switch moeten gaan heb ik niet

Ik weet niet of dit van toepassing is bij het bovenstaande layout?


http://www.newtone-online.nl/downloads/3pdtpc.pdf

cluseau
15 mei 2012, 23:52
Ik weet niet of dit van toepassing is bij het bovenstaande layout?


Is wel van toepassing maar niet echt nodig. Ik neem aan dat je met de led wil aangeven of je true bypass is ingeschakeld?

In de tekening zie je een DPDT schakelaar getekend. Deze bestaat eigenlijk uit twee sychroon werkende wisselschakelaars. Wat jij nodig hebt is een drievoudig model. De derde schakelaar gebruik je alleen om de led te schakelen. Een led sluit je met zijn plus aan op de plus van de batterij en de min van de led op je schakelaar. Het andere kontakt van de schakelaar leg je aan massa via een 1k2 weerstand. Er zal dan ongeveer 5mA door de led lopen wat voldoende is en toch ook je batterij zoveel mogelijk ontziet.

Dirk_Hendrik
16 mei 2012, 07:51
Hmm, bedankt voor het meedenken! Maar hier stopt mijn kennis al, helaas.
Wellicht probeer ik het newtone forum even.


Newtone.... want?
Als jouw kennis stopt moet je niet een ander forum proberen (ik zie je daar wel weer langskomen) maar Cluseau's vragen proberen te begrijpen. Zelfstudie dus. Daarnaast was Cluseau's eerste opmerking heel simpel; post eens een schema ipv een bouwtekening.

Hallie
16 mei 2012, 10:26
Is wel van toepassing maar niet echt nodig. Ik neem aan dat je met de led wil aangeven of je true bypass is ingeschakeld?

In de tekening zie je een DPDT schakelaar getekend. Deze bestaat eigenlijk uit twee sychroon werkende wisselschakelaars. Wat jij nodig hebt is een drievoudig model. De derde schakelaar gebruik je alleen om de led te schakelen. Een led sluit je met zijn plus aan op de plus van de batterij en de min van de led op je schakelaar. Het andere kontakt van de schakelaar leg je aan massa via een 1k2 weerstand. Er zal dan ongeveer 5mA door de led lopen wat voldoende is en toch ook je batterij zoveel mogelijk ontziet.

Ja inderdaad voor de bypass. Maar, zou je kunnen uit leggen waarom dit niet voor dit pedaal van toepassing kan zijn?

cluseau
16 mei 2012, 10:30
Ja inderdaad voor de bypass. Maar, zou je kunnen uit leggen waarom dit niet voor dit pedaal van toepassing kan zijn?

In de link zie ik een mooi stukje print om onder je schakelaar te solderen, ik denk dat het daar om gaat toch? Is nergens voor nodig. Soldeer net als iedereen de draden gewoon aan de switch.

Hallie
16 mei 2012, 10:31
Newtone.... want?
Als jouw kennis stopt moet je niet een ander forum proberen (ik zie je daar wel weer langskomen) maar Cluseau's vragen proberen te begrijpen. Zelfstudie dus. Daarnaast was Cluseau's eerste opmerking heel simpel; post eens een schema ipv een bouwtekening.

Je hebt gelijk. Ik wil het ook zeker leren. Maar ik wil ook graag bezig zijn en een pedaal solderen die ik kan inzetten. Ik zal zelf eens wat lijntjes teken vanaf de layout, en dan kijken of het klopt. Zodra ik iets heb zal ik het posten :)

Hallie
16 mei 2012, 10:55
Ik durf het bijna niet te posten. Maargoed, anders leer ik het nooit! ik hoop dat jullie me kunnen helpen.http://i46.tinypic.com/wi693r.png

Hallie
16 mei 2012, 10:57
Tijdens mijn zoektocht zag ik al 3 of 4 verschillende manieren om een 3dpt switch aan te sluiten. Dat is nogal verwarrend voor een leek als ik.

cluseau
16 mei 2012, 11:02
De jumper moet wel op de buitenste aansluiting zitten, nu zit hij op links en midden.

In de minleiding van de led (middenaansluiting) moet nog een 1k2 weerstandje.

De groene jumperverbinding van rechtsonder naar linksboven hoort daar niet.

Hallie
16 mei 2012, 11:20
De jumper moet wel op de buitenste aansluiting zitten, nu zit hij op links en midden.

In de minleiding van de led (middenaansluiting) moet nog een 1k2 weerstandje.

De groene jumperverbinding van rechtsonder naar linksboven hoort daar niet.

Bedankt voor je reactie. Dus; een weerstand aan de min van de led.
de jump van links onder naar rechts onder? De groene jumpverbinding is er niet. dat betekent dat midden onder leeg blijft?
Klopt de rest wel? aarde? aansluiting van de Dc bus, etc?

cluseau
16 mei 2012, 11:28
Bedankt voor je reactie. Dus; een weerstand aan de min van de led.
de jump van links onder naar rechts onder? De groene jumpverbinding is er niet. dat betekent dat midden onder leeg blijft?
Klopt de rest wel? aarde? aansluiting van de Dc bus, etc?

Aarde van de DC bus kan ik zo niet over oordelen. Geen idee wat voor adapter je gaat gebruiken. Ook kan ik aan die tekening niet zien welke sodeerlip negatief gaat leveren. ik zou het eerst meten voor je het aansluit.

Middenonder blijft idd leeg.

De weerstand soldeer je tussen massa en de middenpen van de switch. Blijft elektrisch hetzelfde maar is mechanisch iets makkelijker.

Idd de jump van links onder naar rechts onder.

nico verduin
16 mei 2012, 15:13
Er is niet eens vermeldt wat voor torren er in zitten of zie ik scheel? leeftijd heh :seriousf: 50+ ga je afbrokkelen

cluseau
16 mei 2012, 15:17
leeftijd heh :seriousf: 50+ ga je afbrokkelen

Nee hoor, reageer gewoon te snel :sssh:

flo123
16 mei 2012, 15:36
Dit kan helpen:
"Bedrading van effecten inclusief voetschakelaar"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2774.0.html
En dan gebruik ik graag deze 3PDT true-bypass voetschakelaar aansluiting:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=2660.0;attach=2550 ;image

Dirk_Hendrik
16 mei 2012, 15:40
`Zoooo..... Eindelijk
http://fuzzcentral.ssguitar.com/schematics/oneknobfuzz.gif

cluseau
16 mei 2012, 15:46
Dit kan helpen:

Maak het hem nou niet te moeilijk, hij was er al uit toch?

flo123
16 mei 2012, 16:14
Maak het hem nou niet te moeilijk, hij was er al uit toch?
Ah ok, sorry. :)

tommus42
16 mei 2012, 16:27
Dit kan helpen:
"Bedrading van effecten inclusief voetschakelaar"......

Bedankt, mooi schema:ok:.

cluseau
16 mei 2012, 16:36
Ah ok, sorry. :)

Geefnie hoor iedereen mag zijn mening geven ;) Tenslotte gaan er 1001 wegen naar Rome toch?

Mis ik in jouw schema een serie weerstand voor de led of zit die op het board?

flo123
16 mei 2012, 18:18
De serie weerstand zit inderdaad op de PCB (het is trouwens niet mijn layout maar van Newtone :)).

Hallie
16 mei 2012, 18:45
Waarom zijn er zoveel verschillende manieren om een schakelaar ertussen te zetten? wanneer gebruik je welke en welke niet? @ alle kenners, ziet "mijn" getekende stroom schema er verder goed uit? Behalve de punten die cluseau aangaf, die heb ik genoteerd!

aaronstonebeat
16 mei 2012, 19:23
Zo'n driepolige schakelaar kun je op twee manieren spiegelen; dat geeft vier varianten die anders lijken maar toch hetzelfde zijn. Dan kun je de rijen verwisselen; dat geeft zes varianten waarvan er al twee bij de spiegeling zaten. Al met al acht manieren die allemaal hetzelfde zijn.
En soms heb je een andere bedrading die toch hetzelfde doet; neem een Telecaster, die kun je al op twee verschillende manieren aansluiten die elektronisch identiek zijn.

Dirk_Hendrik
16 mei 2012, 19:37
Waarom zijn er zoveel verschillende manieren om een schakelaar ertussen te zetten? wanneer gebruik je welke en welke niet?
Er zijn idd meerdere varianten van schakelen mogelijk. Ik gebruik zelf altijd de variant die me de mogelijkheid geeft om de input van het effect te muten. Zeker gain effecten waarvan de input open ligt als het effect is gebypassed kunnen beginnen te fluiten (zelfoscillatie). En die fluit krijg je als crosstalk in je bypass signaal. In geval van modulatiemeuk gebruik ik de LED aan uit sectie meteen ook om de LFO van het ding te stoppen. Maakt je effect, wederom in bypass, stiller.

cluseau
16 mei 2012, 21:29
@Hallie:

Als je het voorstel van Dirk_Hendrik wil overnemen moet de groene verbinding dus wel blijven bestaan. Hij zit alleen op de verkeerde plek. Als je naar de tekening uit post 11 kijkt moeten de draden rechts-onder (groen) en midden-onder (zwart) verwisselt worden.


http://i46.tinypic.com/wi693r.png

Hallie
17 mei 2012, 15:04
oke bedankt heren! dus als ik het goed begrijp;
- De jumper van links onder naar rechts onder.
- Midden onder zou leeg blijven maar daar komt de groene verbinding te zitten (Jumper vanaf links boven)
- Er moet een weerstand bij de led.

Dan zou het pedaal inclusief voeding moeten werken? zien jullie nog elders fouten?
De verbindingen tussen de in en output e.d zijn goed?

Hallie
21 mei 2012, 11:30
Mijn gevoel zegt namelijk dat de routing langs de in en output niet klopt, kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Thanks alot

cluseau
21 mei 2012, 12:07
Mijn gevoel zegt namelijk dat de routing langs de in en output niet klopt, kan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Thanks alot

Waar twijfel je over?

Hallie
21 mei 2012, 17:52
Over dat 1 punt van de 9v input niet wordt benut.
En dat er 1 verbinding van de layout naar de input gaat en vervolgens van hetzelfde punt 2 verbindingen naar de potmeter en de output gaan.

cluseau
21 mei 2012, 19:32
Over dat 1 punt van de 9v input niet wordt benut.
Dat is een schakelcontact waarmee je de batterij met de schakeling verbind als de DC plug er niet inzit maw als je de adapter erin steekt moet de batterij worden verbroken.



En dat er 1 verbinding van de layout naar de input gaat en vervolgens van hetzelfde punt 2 verbindingen naar de potmeter en de output gaan.
Ik vermoed dat je die groundlijn bedoeld, het is normaal dat al deze punten aan elkaar liggen.

Je moet echter wel goed kijken welke aansluiting van de jack's je gebruikt. Het beste kun je dat zien als je er een plug insteekt. Het input deel wordt eigenlijk een beetje misbruikt. Dit is namelijk een stereo deel waar een mono plug ingestopt wordt. Daardoor zal de ring aansluiting de verbinding met de min van de voeding tot stand brengen. Je schakeling werkt dus niet als er geen kabel in de input zit.

Hallie
22 mei 2012, 18:34
Bedankt:)
Ik ga bestellen en bouwen. Hopen dat ie het doet! en anders, horen jullie vast nog van mij:sssh:

Hallie
30 mei 2012, 16:31
Ik heb nog een vraag; ik ben bezig met bestellen en ik loop tegen het volgende op;

ergens op de layout staan deze waarden;

1u
220p
22u

Ik had me al bedacht dat dat condensatoren zouden moeten zijn. Zijn het dan gewoon de "keramische"?
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=42_44

En Q1 = BC109
Q2 = BC108

newtone heeft alleen 109C, waar vind ik de 108??

aaronstonebeat
30 mei 2012, 16:40
'u' Staat voor 'micro'.
'p' staat voor 'pico'.

MicroFarad (uF) en picoFarad (pF).

Hallie
30 mei 2012, 17:00
Oke, dankjewel. Klopt het dat ik de Keramische moet hebben?

aaronstonebeat
30 mei 2012, 17:07
Ik weet onvoldoende over de invloed van types condensatoren in dit soort circuits; in gitaren maakt het naar mijn idee niet of nauwelijks uit.

In dat schema staat trouwens wel .1u en .22u; dat is 0,1 en 0,22 microFarad. Of 100 en 220 nF (nanoFarad), dat is hetzelfde.

Hallie
30 mei 2012, 17:10
Dat had ik nog niet eens gezien(en aangedacht) bedankt!

flo123
31 mei 2012, 01:43
Voor die 0.1uF (100nF) en 0.22u (220nF) gebruik je MKT folie condensatoren.
Voor de 220p een ceramische condensator.