PDA

View Full Version : Neck humbucker vervangen voor single coil



Arno048
15 mei 2012, 09:13
Hallo,

Op het gebied van elementen solderen ed. ben ik echt een leek. Ik heb een Fender telecaster met twee humbuckers. Nu mis ik bij de neck humbucker een beetje het sprankelende van een single coil, en ik vroeg mij af of ik deze gewoon klakkeloos kan losschroeven en solderen en een single coil erop kan zetten, of moet ik hiervoor ook nog andere dingen aanpassen.

Groet,

snaarplukker
15 mei 2012, 09:20
Je kan ook coilsplitten en beluisteren of dat ook sprankelend klinkt.

Javaca
15 mei 2012, 09:46
Wat voor telecaster heb je? Zitten er normale of zgn, 'wide range' humbuckers in?

In theorie kun je hem natuurlijk gewoon lossolderen en vervangen, maar of de singlecoil een beetje netjes op z'n plaats komt is weer een ander verhaal.
Er bestaan ook singelcoils op humbuckerformaat.

Tabula Rasa
15 mei 2012, 11:23
Splitten kan. Als je nog een `ongebruikte` potmeter over hebt, kan je het zelfs geleidelijk doen en afregelen hoeveel humbucker en hoeveel singlecoil je wilt hebben in het geluid. Anders met een pushpullpotmeter doen.

Arno048
15 mei 2012, 12:11
Hoe doe ik dit splitten dan?

Mr.Fingers
15 mei 2012, 12:13
Met een bijl of een scherp mes!

nee, splitten kan in feite alleen met elementen waar 4 draadjes uitkomen, en dan met een 6-polige "Double Pole, Double Throw" schakelaar, maar aangezien je precies weinig kaas gegeten heb van deze materie zou ik daar niet zelf mee gaan experimenteren.

snaarplukker
15 mei 2012, 12:21
Hoe doe ik dit splitten dan?
Ik weet niet of er een GN'er bij je in de buurt zit die je kan helpen? Ik zit in de buurt van Breda/Roosendaal.;)

Arno048
15 mei 2012, 12:28
helaas ik woon in Groningen,, maar ik heb nog wel een oude humbucker ergens liggen,, daar mischien op oefenen?

aaronstonebeat
15 mei 2012, 12:48
Het riskante aan het werk is het bereiken en verlengen van de verbindingsdraad tussen de twee spoelen. Als dat is gelukt, is een 1PDT voldoende om dat draadje al dan niet met de aarde te verbinden.

Ray_W
15 mei 2012, 17:46
Op de site van Seymour Duncan is er vrij veel aan aansluitschema's te vinden, ik zou zeggen neus er ook nog even rond.

Bijvoorbeeld; 2 Humbuckers, 1 volume , 1 tone en een 3 way switch, zou misschien in jouw geval kunnen werken.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w_1pp

Maaaaaaarrrrrrrrrrrr, om su6 te hebben moet je zo'n aansluitschema kunnen lezen (begrijpen) en ook nog eens redelijk kunnen solderen.

Het zijn vaak principe schema's, kleuren bedrading HB zelf kunnen per HB fabrikant verschillen, maar er is altijd achter te komen wat wat is.

Splitting (dus een single coil creeren) is alleen te realiseren als er 4 draadjes uit de HB komen.

Suc6 Ray.

jan jansen
15 mei 2012, 19:10
De vraag is hoe de humbucker zit gemonteerd:in een slagplaat of zonder slagplaat maar dan met bv een ring. het makkelijkste is een andere slagplaat en een neckpickup proberen. Is niet echt veel werk quo schroeven en solderen. Zit hij zonder slagplaat gemonteerd en je plaatst een single coil standaard tele element zit je met de afwerking. Een foto doet soms wonderen. Soldeertechnisch maakt het niet uit of er moet een 500 k potmeter op zitten,die moet dan naar 250 k,

JJ