PDA

View Full Version : Elektro-akoestische, ong. 400 euro, versterking is belangrijk!



hugo123
14 mei 2012, 20:50
Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een goede akoestische gitaar. Mijn budget is ong 400 euro.
De versterking is enorm belangrijk, dus welke elementen zijn het best in mijn prijsklasse? En waar moet ik zoal op letten, en nog aanraders. Ik zat zelf aan takamine te denken aangezien een vriend van mij deze ook heeft (weet het type even niet) en die ik moet zeggen die die mij erg beviel, maar hoe zijn de elementen van de takamine's? Cutaway is een vereiste! Specifieke modellen heb ik niet op het oog, maar de EG-serie sprak mij wel aan. Hier zijn ook verschillende elementen voor, wat zijn de beste?
Bedankt!

peppie55
16 mei 2012, 18:56
Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een goede akoestische gitaar. Mijn budget is ong 400 euro.
De versterking is enorm belangrijk, dus welke elementen zijn het best in mijn prijsklasse? En waar moet ik zoal op letten, en nog aanraders. Ik zat zelf aan takamine te denken aangezien een vriend van mij deze ook heeft (weet het type even niet) en die ik moet zeggen die die mij erg beviel, maar hoe zijn de elementen van de takamine's? Cutaway is een vereiste! Specifieke modellen heb ik niet op het oog, maar de EG-serie sprak mij wel aan. Hier zijn ook verschillende elementen voor, wat zijn de beste?
Bedankt!

Ik zelf heb de Takamine EG530SSC Deze koste toen een jaartje geleden nog 600 euro en deze is ook uit de G series, de EG serie is meer een soort van budget gitaar van het merk Takamine, maar zeker niet slecht!! De mijne komt uit Korea, de hele goedkope komen volgens mij uit China en de duurste komen uit Japan. het zijn gewoon goed afgewerkte gitaren, ze blijven ook goed gestemd. De elektronica vindt ik goed klinken, bij mij zit de TK-40 pre-amp erin, deze heeft een stemkastje, volume, EQ en anti feedback filter. Deze elektronica is niet van een bepaald merk, maar is van hunzelf. Ook zijn er verschillende modellen, als je veel wilt gaan strummen klinkt een dreadnought heel goed, voor fingerstyle heb je meer aan zo'n nex model, maar fingerstyle klinkt op een dreadnought ook zeker niet slecht. Ook moet je wel een massief bovenblad nemen, maar de meeste in jouw prijsklasse hebben dat wel, de mijne heeft een massief voor- en achterblad wat weer beter klinkt.

Bijvoorbeeld de eg360sc zit in je prijsklassen en is een mooie gitaar

Ik zou als ik jou was eens op de Takamine site kijken: http://www.takamine.com/guitars/
En ook bij Rockpalace bij de takamine's even kijken: http://www.rockpalace.com/takamine?r=3&sort=price

hugo123
17 mei 2012, 17:20
Zeggen de nummers ook iets over de kwaliteit van de gitaar, dus is bijv de 260 slechter dan de 360?

Petur
17 mei 2012, 21:22
Heb je al eens gekeken naar andere merken dan Takamine? Bijvoorbeeld LAG, Eastman, of wat uit de Godin stal (Simon & Patrick of Seagull)! En als je het wil, dan is 2e hands in deze prijsklasse ook erg interessant! Ik heb zelf een gitaar met B-band pick-up en moet zeggen dat ik mijn gitaar (een Simon&Patrick) hier erg goed mee kan versterken en de geluidskwaliteit erg goed is.

hugo123
17 mei 2012, 21:54
Nee, heb ik niet naar gekeken. Puur omdat ik niet zoveel af weet van akoestische gitaren, in tegenstelling tot elektrische. Ik hoorde van een vriend, en heb op zijn exemplaar gespeeld, dat takamine's wel goed zijn en daarom dacht ik daaraan! Nog aanraders?

Laser
18 mei 2012, 13:17
Zelf was ik ooit erg tevreden over een Yamaha APX 8A; heb ze verkocht omwille van de te smalle hals voor fingerpicking ( grote handen), maar voor de rest was het een wow - gitaar voor veel andere muzikanten die ze versterkt hoorden. Je kan APX gitaren voor een goede prijs tweedehands vinden, binnen je prijsklasse.
Louter akoestisch is het niet je dąt, te weinig bas om goed te klinken. Maar het versterkergedeelte staat op punt, de APX - reeks heeft al lang zijn sporen verdiend.
Belangrijk voor jou is ook: ;in welke omgeving ga je spelen? in een groep? of alleen? Feedback gevoeligheid kan daar een rol gaan spelen. In een groep zijn de speciale slimbody gitaren minder feedback gevoelig.

hugo123
19 mei 2012, 01:08
Oke, ik zal ze eens bekijken! En ja alleen maar ook in band. Is een dreadnought body niet wat lomp?

Laser
19 mei 2012, 10:16
Lomp is maar wat je zelf vindt; een dread is ooit uitgevonden om volume weer te geven in een drukke setting, en is de eindevolutie vanuit de parlors van vroeger.
Welk formaat je ook kiest, het moet je makkelijk aanvoelen tijdens het rechtop spelen.

De ontwikkeling van bvb APX gitaren had net tot doel de kans op feedback te verkleinen ( en is die er nog dan gebruik je de Yamaha feedback buster, of gebruik je anti-feedback filters zoals op een LR Baggs ParaDI), en door het verkleinen van het volume va de gitaarkast werd de gitaar ook makkelijkie bespeelbaar (dunnere klankkast). Waardoor ze akoestisch dan ook weer minder diep gaan klinken.

Als je budget het toestaat, kijk dan naar de hogere reeksen van de APX (2dehands is een APX8 met stereo output al binnen bereik). Je beschikt dan over twee elementen, waardoor je een groter bereik krijgt van mogelijke klankkleur als je versterkt speelt.

Een paar voorbeelden op het net op dit moment:

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/yamaha-apx-8-semi-acc-gitaar-121188840.html?qq=yamaha+APX&pcpl=&pc_id=&afd=

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/yamaha-apx-elektro-akoestische-gitaar-121821565.html?qq=yamaha+APX&pcpl=&pc_id=&afd=

hugo123
21 mei 2012, 21:59
Weet iemand een goede zaak waar ik een hoop akoestische gitaren kan testen, voornamelijk de takamines, yamaha's en nog wat daar rondkijken?

Rizz
21 mei 2012, 23:04
Waar ze veel hebben is the fellowship of acoustics in Bergentheim, al is dat ook nog wel een eindje bij jou vandaan (100 km).. Verder weet ik niet zoveel zaken in het noorden. En voordat iemand gaat roepen dat ze duur zijn, je kan er iig gaan testen..

Flipkoos
22 mei 2012, 08:41
Je zou natuurlijk naar Groningen kunnen gaan (Tonika, Westerhaven), maar dichterbij voor jou is Nietap (Da Capo).

hugo123
22 mei 2012, 18:55
Die hebben alle 3 geen tot niet de takamine's die ik wil testen.

hugo123
22 mei 2012, 22:29
Ik ben trouwens eind deze week in veghel, dus iemand een goede winkel op de weg naar het zuiden of in het zuiden?

hugo123
31 mei 2012, 20:32
Laatst een hoop gitaren wezen testen. Ik vond de takamine's die ik getest heb een beetje tegenvallen. Niet heel gebalanceerd geluid. Ik liet mn oog vallen op een Seagull S6. Deze kwam meer in de buurt met wat ik wou, ookal moet ik zeggen dat ik ook duurdere gitaren heb getest die me ook niet perse bevielen. Hebben jullie ervaring met de Seagull S6? En de pickup?

Rizz
31 mei 2012, 22:31
Ziet er goed uit! Heb je 'm ook versterkt getest? Heb hier nog een review (http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=865). Komtie redelijk uit.. Maar als dit echt is wat je aanspreekt....... Het komt uit de Godin-stal en die staan heel goed bekend..

hugo123
31 mei 2012, 23:23
Helaas niet versterkt kunnen proberen, nee. Maar ik ga zaterdag naar tonika, ik zag dat ze hem daar hadden. Dus ben benieuwd!

pannekoek
5 juni 2012, 12:23
kiijk eens in dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155005-HNGD-Tanglewood

Ik had dezelfde eisen als jou en heb deze gekocht laatst!