PDA

View Full Version : Verdeling fretten op toets



Martin_
14 mei 2012, 20:12
Ik ben op zoek naar de juiste verdeling van 22 fretten op 25,5" stratocaster hals. Hoe is dit te bepalen?
Op dit moment heb ik drie verschillende gegevens, die van een tekening, die van de calculator op tundraman.com en die van mijn Japanse Telecaster HMT. Wat is nu de juiste?
En als ik vanaf de nut / topkam meet, moet ik dan het hart van de nut aanhouden of het einde? (Met einde bedoel ik de zijde van de brug)

Nagramoth
14 mei 2012, 20:21
http://www.stewmac.com/freeinfo/Fretting/i-fretcalc.html

Rekenen tussen het vibrerende gedeelte van de snaren

Martin_
14 mei 2012, 20:46
Oke, maar ik neem aan dat elke afstand tot het hart van de fret is? Of moet ik ook nog rekening houden met de dikte van de fret?

bass blom
14 mei 2012, 21:25
hart van de fret ja, anders zou je er een hoop variabelen bij moeten hebben.

en niet het hart van de nut!

Martin_
14 mei 2012, 21:31
Beide bedankt. Ik ga er mee verder

aaronstonebeat
14 mei 2012, 21:49
Kern van de zaak is de twaalfde machtswortel uit twee (21/12). Neem de mensuurlengte en deel die door 21/12; het verschil tussen die twee is de lengte van de eerste positie. Het stuk dat je over hebt, mensuur min de lengte van de eerste positie deel je weer door 21/12 en zo blijf je dezelfde procedure toepassen totdat je voldoende frets hebt.

Ik heb er een spreadsheet van gemaakt en die geeft exact dezelfde waarden als calculators die je online vindt, mocht je willen controleren of je een goede calculator hebt ;)
Twaalf keer door 21/12 delen is hetzelfde als delen door twee; daarom zit de 12de fret in het midden (afgezien van de intonatie op de brug, maar dat komt pas later).