PDA

View Full Version : Eerste Gitaar



jeffreyvm
14 mei 2012, 20:06
Ik ben opzoek naar mijn eerste gitaar. Waarschijnlijk zijn hier vele topic's over maar ik heb toch mijn eigen topic geopend om wat meer persoonlijk advies te krijgen.

Ik ben fan van Glen Hansard, Damien Rice, Emily And The Woods, Dry The River, The Tallest Man On Earth, ect ect. Het gaat mij voor al om de singer-songwr nummers.

Ik ben opzoek naar een akoestische gitaar. Volgens mij komt dat het meest in de buurt van wat ik voor klank wil. Maar verder dan dat ben ik nog niet gekomen.

Wat ik er max voor uit wil geven is toch wel 200 euro. Moet ik er net overheen om iets beters te kopen is dat geen probleem.

LGK
14 mei 2012, 20:20
ik denk sowieso kijken voor 2ehands voor dat geld... Dan kan je wel mooie dingen tegen komen.. Voor de rest kan ik je niet echt helpen.. Dit is wat ik je kan meegeven.
(stel je gaat kijken voor 2ehands, neem dan wel iemand mee die er aardig wat verstand van heeft)

Grz

--=HANS=--
14 mei 2012, 23:05
Als je op pad gaat voor een eerste gitaar is er eigenlijk maar 1 goede raad: ga naar een goede speciaalzaak en laat je eens goed voorlichten. Er zijn nogal wat mogelijkheden waar je uit kan kiezen, staal of nylonsnarig, met of zonder cutaway, met of zonder versterking aan boord, de verschillende combinaties van houtsoorten, brede of juist smalle hals, wat voor model en hoe groot, etc etc. Een budget van € 200,- is niet groot en de 2e hands markt kan dan uitkomst bieden maar ook nieuw is er best het een en ander te vinden dat aan je wensen kan voldoen. Hoe dan ook, een bezoek aan een goede speciaalzaak kan een hoop zaken snel helder maken.
Succes en veel plezier!

jeffreyvm
15 mei 2012, 10:55
Bedankt voor dit advies. Ik ga vanmiddag na mijn werk langs Feedback in Rotterdam. Ik hoop dat ze mij daar verder kunnen helpen.

Riny
15 mei 2012, 10:57
Wat ik zelf, na herintreden, gedaan heb ik is inderdaad naar speciaalzaken gegaan.
Probeerde diverse gitaren uit van diverse merken en prijsklasse, noteerde de merk, type en nummer en zocht vervolgens op internet naar reviews van de betreffende instrumenten op om vervolgens een beslissing te nemen.
Voor mij heeft dit goed gewerkt en heb geen spijt van de inmiddels diverse gekochte gitaren.

Heb diverse gitaren genomen voor hun specifieke karakter en klank/sound weergave.
Echter mijn doel is anders omdat ik bezig ben met home recording.

Wel zou ik mij vooraf bedenken, "wat wil ik nu, wat wil ik in de toekomst"?
Zo zijn al mijn akoestische gitaren cutaway's en actieve versterking.
Enkele steelstrings en enkele nylonstrings.

P.s. Over de elektrische gitaren heb ik het niet omdat daar de vraagstelling niet over gaat.

Hopelijk dat deze bijdrage iets toe kan voegen.

Jordy920
15 mei 2012, 11:11
Bedankt voor dit advies. Ik ga vanmiddag na mijn werk langs Feedback in Rotterdam. Ik hoop dat ze mij daar verder kunnen helpen.

Ik wil geen negatief verhaal vertellen over Feedback in Rotterdam
Maar mijn ervaring in deze winkel is:
Je moet zelf weten wat je zoekt en waar je over praat.
Anders word je naar huis gestuurd met een onafgestelde beroerd klinkende gitaar!
Je kan nog beter 2dehands kopen dan als in deze winkel als je er geen verstand van heb.

Waar moet je vandaan komen als je in de buurt van rotterdam woon?

Groet,
Jordy

--=HANS=--
15 mei 2012, 20:44
Bedankt voor dit advies. Ik ga vanmiddag na mijn werk langs Feedback in Rotterdam. Ik hoop dat ze mij daar verder kunnen helpen.

Zou ook niet mijn eerste keuze zijn voor een akoestische gitaar. Ik zou eerder eens gaan kijken bij Kees Dee in Amersfoort, of bij Casa Benelly in Den Haag, of bij Luthiers in Den Bosch en zo zijn er nog wel wat echte gitaar speciaalzaken te vinden.

JohnMar
18 mei 2012, 08:13
Ik zou bij de post van Hans nog 'Zwier Gitaarbouw' in Vlissingen willen toevoegen. Krijg je ook enorm goed advies en hebben vaak minder bekende merken staan van goede kwaliteit.

jeffreyvm
18 mei 2012, 21:20
Helaas las ik de berichten van jullie pas na dat ik mijn gitaar daar gekocht had.

Ik heb eerst een Fender CD-60 gekocht. Maar thuis aangekomen zag ik dat er een lelijke kras aan de achterkant zat van de kast. Was geen enkel probleem mocht de gitaar de volgende dag direct omruilen. Wat mij opviel was dat ik de klankkast net iets te groot vond. Ik ben niet de grootste en dan zit het gewoon vervelend.

Terug gekomen in de winkel ben ik met een man van de gitaar afdeling terug het gitaar hok ingegaan en heeft hij op wat gitaren gespeeld (want ik kan nog geen gitaar spelen). Ik zelf had een paar aangewezen maar deze rade hij af om verschillende redenen. Uiteindelijk zijn we uit gekomen op een Dean Performer E CBK geworden.

Ik ben er erg bij mee en heb mijn eerste les gehad. Het klinkt anders dan de Fender maar ik vind het mooi.

pescatore
18 mei 2012, 23:55
Ik ben nu een tijdje bezig, heb meteen een prima gitaar gehaald maar op zich maakt het de eerste tijd niet zo gek veel uit denk ik, als je maar fijn voelt met je gitaar en dat ie geen foute afstelling heeft. Veel plezier!

TheLargerSound
21 mei 2012, 12:34
Het merk LAG is enorm goed en de prijzen vallen heel goed mee.
Misschien kan je daar eens bij kijken...
Ikzelf heb ook een LAG tramontane DCE.

Tomz
22 mei 2012, 12:28
Zou ook niet mijn eerste keuze zijn voor een akoestische gitaar. Ik zou eerder eens gaan kijken bij Kees Dee in Amersfoort, of bij Casa Benelly in Den Haag, of bij Luthiers in Den Bosch en zo zijn er nog wel wat echte gitaar speciaalzaken te vinden.

haha, is Kees Dee zo beroemd? Grappig, ik kom er gewoon elke dag langs en haal daar af en toe nieuwe snaren en plectra. Aardige mensen daar!

Maar even on-topic: Gewoon veel uitproberen tot je een idee hebt wat je moet hebben, en vooral ook iemand meenemen die er verstand van heeft.

pescatore
22 mei 2012, 21:55
Ik heb net een instap Ashton d25 gekocht voor als ik naar mn ma ga dat ik niet alles mee hoef te nemen 2,5 uur in de trein. Hij klinkt echt als een klok voor dat geld, ik heb er heel wat van tussen de 100 en 200 euro in mijn handjes gehad vandaag. Hij schijnt wel ietwat kwetsbaar te zijn dus niet mee gooien maar ik kan je deze iig aanraden als mede-beginner. Ik kan er om te oefenen net zo goed mee overweg dan met mijn Seagull (eigenlijk past de nieuwe veel beter bij mijn niet bestaande skills haha)