PDA

View Full Version : Advies gevraagd beginnersgitaar plus toebehoren



Ronald-77
14 mei 2012, 13:32
Hallo allemaal.

Graag wil ik weten wat jullie advies is omtrent het aanschaffen van een beginners gitaar. Mijn muziek voorkeur is Rock en Metal, maar of dat belangrijk is met de aanschaf voor een beginnersgitaar weet ik niet aangezien ik nog geen enkele akkoord kan spelen. Mijn budget is € 200,- max. €250,-. En misschien goed om te weten, weet niet of het uitmaakt met de aanschaf voor een versterker, ik ga nagenoeg altijd met hoofdtelefoon op spelen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Epihone Les Paul Special 2 €129,- of een Ibanez SA60 € 200,-. Is een van deze ene goede keuze?

Verder zal ik graag willen weten wat jullie adviseren om mee te beginnen:
- gitaarband
- versterker
- plectrums
- extra snaren
- standaard
- tas
- kabel
- ....

Is het een optie om ipv een versterker een digitale versterker aan te schaffen? Zag dat voor € 30 een IRig kan aanschaffen om het op mijn Mac of iPhone aan te sluiten.

Groeten,
Ronald

Napoje
14 mei 2012, 14:30
iRig is alleen voor je iphone, niet voor de mac. Je moet de software ook nog eens aanschaffen voor € 15 (anders heb je alleen een liteversie ZONDER metalversterker). Het geluid is nou niet echt bijzonder, zeker niet overstuurt. Op je mac kan je hem direct op garageband aansluiten, dat is misschien een betere optie. Ga nou NIET op een versterker beknibbelen als je metal wilt spelen want die starterskitversterkertjes klinken echt voor geen meter overstuurt. Koop liever zoiets (http://link.marktplaats.nl/560205400)voor je €50,- of koop een line 6 pod (http://verkopers.marktplaats.nl/17355356) ofzo.

Als je wil rocken zou ik een gitaar met humbucker(s) (die dubbele elementen) nemen. Die ibanez is wel wat veelzijdiger dan die LP.... Maar koop vooral wat jij cool vind

wietse
14 mei 2012, 16:28
een GSA60 neem ik aan? want de SA60 is stukken duurder, tenminste als je nieuw bedoelt.
ik zou voor 2ehands gaan dan heb je veel meer keuze en kwaliteit voor hetzelfde geld, die goedkoopste epiphones moet je laten staan die zijn niks beter dan brandhout van stagg e.d.
versterker, kabel, stemapparaatje en plectrums zijn toch wel het minimum wat je nodig hebt en reserve snaren heb je ook altijd nodig, een band is als je zittend speelt niet nodig, maar die dingen kostten ook niet veel, net zoals als standaards de lidl en aldi hebben ze geregeld voor een prikkie.

Napoje
14 mei 2012, 16:38
Band v.a. €5
Standaard v.a. €10
Tas: v.a. €15
kabel: v.a. €10
Plectrum v.a € 0,50
Snaren ± € 5 per set

en vergeet een stemapparaat niet ± €10

Maar marktplaats is je vriend...

Nobler
14 mei 2012, 17:17
Mij lijken de gitaren die je op het oog hebt prima om mee te beginnen. Dat de goedkoopste Epi's brandhout zijn is volgens mij wat te kort door de bocht. Om het te proberen heb ik de goedkoopst verkrijgbare Epi gekocht, een SG junior, 88 euro bij Thomann. Volgens mij kan een beginner daar prima mee aan gitaarspelen ruiken. Als je dan een jaar verder bent en iets beters wilt kun je deze zonder al te veel verlies verkopen en weet je zo langzamerhand waar je op moet letten bij een betere gitaar. Ook het overwegen waard is wat mij betreft de Squier Bullet Strat. Prima gitaartjes om mee te beginnen voor minder dan 150 euro.

smullie
14 mei 2012, 17:51
http://link.marktplaats.nl/558267614

of
deze http://link.marktplaats.nl/558830503
met http://link.marktplaats.nl/560205400

en dan GAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!!!!!!!

(geen van de advertenties is van mij. Ik geef maar snelle voorbeeldjes)

PS: die kleine dingetjes als een plectrum en een gitaarband, die kosten allemaal niet zo veel. Met 1 plectrum kan je al een heel tijdje voort, een gitaarband koop je eens als je 5€ over hebt.
Wat je zeker wel moet kopen is (zoals hierboven al aangegeven) een stembakje! Niets zo demotiverend als leren spelen op een ongestemde gitaar... Kan trouwens makkelijk vanaf een 10 of 15€ hoor... Vraag het aan je ouders, die zien ook minder af als je gitaar wat gestemd is... :seriousf: Nieuwe snaren koop je als je ze nodig hebt. Dan zal je er wel 5 € voor blijken te hebben. Dat moet je allemaal niet van je initiele budget afhouden... :sssh:

Fireburst
14 mei 2012, 20:08
Misschien is een Vox Amplug wel wat voor je, dan hou je nog behoorlijk wat budget over voor je gitaar.

Ronald-77
14 mei 2012, 20:40
Bedankt voor jullie reacties.

Ik lees nu net even mijn post door en zie dat ik daar heb ingevuld "Mijn budget is € 200,- max. €250,-.". Dit is waar ik naar toe wil sparen. Dat geld heb ik nu nog niet. Heb ik (niet slim) het verkeerd geformuleerd.

Heb waarschijnlijk dit bedrag zo rond augustus bij elkaar gespaard. Dus helaas dat duurt nog even. Kan niet wachten om te beginnen met spelen. Ik begrijp heel goed dat een goede versterker belangrijk is, maar dat maakt het meteen een heel stuk duurder. En ja je moet ook realistisch blijven. Het kan natuurlijk zo zijn dat het me om de een of andere reden niet gaat bevallen en dan is het toch een dure aanschaf.

Weet niet zeker of ik voor tweedehands ga aangezien ik totaal geen verstand heb van gitaren en versterkers, en wat betreft het geluid wat eruit komt kan ik, denk ik, in de meeste gevallen nog niet goed beoordelen. Neem aan dat wanneer je meer speelt je automatisch je gehoor traint waardoor je de verschillende geluiden beter kan onderscheiden / beoordelen.

Denk wel dat ik binnenkort een keer langs een winkel ga en even verschillende gitaren bekijk. De goedkope instap modellen van Epiphone, Ibanez en Squier hebben op dit moment mijn voorkeur of zijn er nog andere merken wat jullie aanraden?

Misschien stomme vraag, maar wordt er wel eens op een elektrische gitaar gespeeld zonder versterker. Dan heb je natuurlijk nagenoeg geen geluid en effecten, maar kun je wel alvast de basis leren? Of is dit onzin wat ik nu zeg.

BTW iets specifieker betreft mijn muziek smaak: Iron Maiden, Metallica, Guns 'n Roses.

Kan natuurlijk niet wachten om te beginnen met spelen.

Ronald-77
14 mei 2012, 20:43
Interessant apparaatje, sluit je die rechtstreeks aan op de gitaar. Dus een soort van miniversterker?

bass blom
14 mei 2012, 20:43
tuurlijk kun je 'droog' spelen op een elektrische gitaar, weinig lol alleen.
een vox amplug zou dan werken, oordopjes heb je waarschijnlijk al.

the sure thing
14 mei 2012, 20:59
Of je gitaar met een verloopplugje in de phono ingang van een oude audioversterker stoppen: heerlijke overdrive! Heb ik 1 jaar lang gedaan, ging prima.

Mike'89
14 mei 2012, 21:33
Hoi Ronald,

Voor het soort muziek wat jij graag wilt spelen zou ik indd voor een gitaar met Humbuckers gaan, dat geeft meer een vollere sound.
Wat betreft voor de gitaar zelf, ik speel op een Epiphone SG-310. hij speelt lkkr en klinkt goed en is betaalbaar (ongev 180 à 200,-)

Qua verster zelf gebruik ik de Line 6 Spider IV 15, deze heeft 4 verschilende amps ingebouwd waaronder Crunch, Metal en Insane voor het hardere werk. Mooi compact model en luid genoeg om je buurt wakker te houden :soinnocent: dit model is ongeveer 94,- euro bij Rockpalace daar hoef je het dus ook niet voor te laten.

Vergeet indd niet een stemapparaat, is ook de kosten niet en komt alltijd van pas ;) gebruik zelf een van Korg simpel plug an play.

Succes!

Ronald-77
16 mei 2012, 10:21
De SG-310 is zeker een mooie gitaar. Begrijp dat ik mijn budget moet aanpassen naar € 300,- of toch voor tweedehands gaan.

Indien ik er voor kies om tweedehands te gaan welke gitaren adviseren jullie, heb al een aantal in de replies gekregen. Heb nu nog niet het geld, maar kan ik me er in de tussentijd op inlezen.

Op moment staan er een paar Ibanez GSA60 op marktplaats is dat een verstandige keuze. Wordt de SG-310 met regelmaat tweedehands aangeboden?

Que versterker zit ik op dit moment te twijfelen tussen de volgende artikelen:
- line 6 spider 4
- line 6 pod2
- line 6 pocket pod
- roland cube 15

Ben er druk mee bezig om info te vergaren. Het is een compleet nieuwe wereld voor me.

smullie
16 mei 2012, 11:03
De SG-310 is zeker een mooie gitaar. Begrijp dat ik mijn budget moet aanpassen naar € 300,- of toch voor tweedehands gaan.

Indien ik er voor kies om tweedehands te gaan welke gitaren adviseren jullie, heb al een aantal in de replies gekregen. Heb nu nog niet het geld, maar kan ik me er in de tussentijd op inlezen.

Op moment staan er een paar Ibanez GSA60 op marktplaats is dat een verstandige keuze. Wordt de SG-310 met regelmaat tweedehands aangeboden?

Que versterker zit ik op dit moment te twijfelen tussen de volgende artikelen:
- line 6 spider 4
- line 6 pod2
- line 6 pocket pod
- roland cube 15

Ben er druk mee bezig om info te vergaren. Het is een compleet nieuwe wereld voor me.
Ivm de SG: Ja, maar de SG 400 wordt ook regematig aangeboden, is wat beter en is vaak ook aan ongeveer dezelfde prijzen te vinden.
Marktplaats blijkt momenteel niet te werken, maar bijvoorbeeld op de belgische 2dehands.be heb je bijvoorbeeld deze: http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/epiphone-sg-type-g-400-worn-118482816.html?qq=sg&sort=prijs

Ik zou echt tweedehands gaan. Er worden er heel veel aangeboden. Als je naar de gitaar kijkt en die ziet er goed uit en als je ze op een versterker aansluit en het klinkt goed (je hoeft er niets van te kennen om te horen dat er geluid uitkomt en dat het niet langs alle kanten kraakt. Anders vraag je de verkoper om het even voor te doen), dan kan er niet veel mis gaan... Net zo met een versterker, zeker een klein transistorversterkertje. Die zijn gemaakt om een oorlog te overleven... ;)

EDIT: ivm de ibanez GSA60: het probleem met die goedkope ibanezzen is de tremelo. Dat is een goedkoop zwevend ding en meestal trekt dat op niet veel. Als je die met een blokje hout vastzet echter (niet moeilijk), dan valt er mee te leven, maar persoonlijk zou ik kiezen voor een vaste brug (zoals de SG).
Disclaimer: dit is echt wel enkel mijn mening...

freakystyle
16 mei 2012, 11:27
tuurlijk kun je 'droog' spelen op een elektrische gitaar, weinig lol alleen.
een vox amplug zou dan werken, oordopjes heb je waarschijnlijk al.

Mwah.. ik speel thuis bijna altijd onversterkt. Ik weet zo langzamerhand wel hoe het gaat klinken met versterker aan. Dus wat mij betreft kun je prima eerst alleen een gitaar kopen en na een paar maanden een versterker.

Ronald-77
16 mei 2012, 12:14
Dit vind ik toch ook wel een leuke gitaar: http://www.feedbackmusic.com/gitaar/epiphone-firebird-studio-ltd-eb/100005490/117225
of deze
http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec50_black_satin.htm

En toch, kom hem net weer tegen op het net, blijf ik de Epiphone Special 2 een leuke gitaar vinden qua model en prijs. Geluid kan ik me voorstellen dat dat minder is ja, maar aan de andere kant kan ik hier wel mee aanzien of het gitaarspelen me bevalt.

Terminus
16 mei 2012, 13:32
Que versterker zit ik op dit moment te twijfelen tussen de volgende artikelen:
- line 6 spider 4
- line 6 pod2
- line 6 pocket pod
- roland cube 15

POD 2.0 en Pocket POD zijn hetzelfde in een andere behuizing, en zijn zo goedkoop omdat de technologie erin zwaar verouderd is. Ze zijn wat ingewikkeld voor een beginner (en op sommige vlakken zelfs voor ervaren gitaristen) en klinken voor moderne standaarden matig. Een Cube is een leuke versterker, niet wereldschokkend maar zeker goed (en simpel!) voor een beginner. De Line 6 Spider IV krijgt een hoog negatieve kritiek vanwege de erg matige voorgangers, maar misschien is de IV beter. Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd.
De Fender Mustang is op dit moment erg populair, ook onder meer ervaren gitaristen als oefenversterker. De demo's die ik ervan heb gehoord klinken ook érg goed.

Een Vox Amplug zou ik niet aanraden, voor 2x zo veel geld heb je versterkers die je ook kan gebruiken voor kleine jamsessies of oefenen zonder oortelefoons, veel meer en betere geluiden geven. Goedkoop en klein zijn ze wel.

snaarplukker
16 mei 2012, 13:53
Met 200 - 250 euro kom je niet ver. Wel genoeg om herrie te kunnen maken, maar daar is alles mee gezegd.;)

smullie
16 mei 2012, 13:59
Dit vind ik toch ook wel een leuke gitaar: http://www.feedbackmusic.com/gitaar/epiphone-firebird-studio-ltd-eb/100005490/117225
of deze
http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec50_black_satin.htm

En toch, kom hem net weer tegen op het net, blijf ik de Epiphone Special 2 een leuke gitaar vinden qua model en prijs. Geluid kan ik me voorstellen dat dat minder is ja, maar aan de andere kant kan ik hier wel mee aanzien of het gitaarspelen me bevalt.
Als je echt nieuw wil, dan moet je nieuw kopen. Ik heb een Epiphone Les Paul Special II gehad als eerste gitaar en daar kan je idd op zien of het je ligt of niet. Veel meer moet je daar echter niet van verwachten.
Ik geef alleen maar aan dat je 2dehands voor hetzelfde geld veel betere gitaren kan vinden.
Die firebird is idd mooi, maar die is wel ineens bijna 100€ boven budget (verzending incl)... En dan heb je nog geen versterker.

PS: ander voordeel van 2dehands is dat je die ook weer aan min of meer dezelfde prijs kan verkopen als het toch je ding niet blijkt te zijn. Met een nieuwe schiet je er zowiezo bijna de helft mee in.

Ronald-77
16 mei 2012, 17:09
Is dit misschien een leuke set om mee te beginnen (voor rock en metal). Vraag prijs is 150,-, maar misschien kan er nog wat af.

http://www.speurders.nl/overzicht/f_particulier_zakelijk-particulier/yamaha-pacifica-gitaar-met-ibanez-versterker-108693782.html?q=ibanez

Terminus
16 mei 2012, 19:11
Is dit misschien een leuke set om mee te beginnen (voor rock en metal). Vraag prijs is 150,-, maar misschien kan er nog wat af.

http://www.speurders.nl/overzicht/f_particulier_zakelijk-particulier/yamaha-pacifica-gitaar-met-ibanez-versterker-108693782.html?q=ibanez
De gitaar is prima, kan beter maar netjes. De versterker zou ik met een vrij grote boog omheen lopen, die stelt niks voor.

Fiendish
16 mei 2012, 21:38
Is dit misschien een leuke set om mee te beginnen (voor rock en metal). Vraag prijs is 150,-, maar misschien kan er nog wat af.

http://www.speurders.nl/overzicht/f_particulier_zakelijk-particulier/yamaha-pacifica-gitaar-met-ibanez-versterker-108693782.html?q=ibanez

Ik zou d'r met een grote boog omheen lopen.
Die versterker is compleet ruk, en die 012 Pacifica's zijn nou ook niet echt geweldig te noemen.

Ronald-77
16 mei 2012, 23:53
Bedankt voor de info.

Ronald-77
17 mei 2012, 07:26
Ik kan deze gitaar (RG 270) voor 120,- euro ophalen. Is dat een goede keuze?
http://link.marktplaats.nl/552824325

Op deze gitaar (RG 370) heb ik een bod gedaan van 170,-, maar is eigenlijk ver boven budget. Weet niet of ik dit thuis rond krijg.
http://link.marktplaats.nl/558830503

Wat adviseren jullie is de RG 270 een goede optie voor dat geld?
En betreffende de RG 370 wat een het max bedrag wat jullie tweede hands adviseren?

Alvast bedankt.

Terminus
17 mei 2012, 12:29
De RG270 en RG370 lijken misschien veel op elkaar, de 370 is toch van een aardig stuk betere kwaliteit. €170 euro voor een RG370 is behoorlijk goedkoop, terwijl €120 voor en RG270 gemiddeld is. Bedenk wel dat beide gitaren een zwevende Floyd Rose hebben (die bij beide niet van erg goede kwaliteit is). Op internet en dit forum is al meer dan genoeg gezegd over of dat aan te raden is aan beginners. Het is zeker meer moeite dan een normale brug.

Fiendish
17 mei 2012, 12:42
Zijn zoals Terminus al duidelijk aangeeft zijn dit gitaren die niet echt aan te raden zijn voor een beginner, gezien de bagger kwaliteit tremolo's en de moeite die je zult moeten doen om te leren hoe ze af te stellen.

Ronald-77
17 mei 2012, 13:07
Hmm ok. Dan gaat de deal niet door. Moet wel zeggen dat ik het nu even niet meer weet.

Bedankt voor de adviezen.

Fiendish
17 mei 2012, 14:07
Tja, dat zul je toch enigzins blijven houden met zo'n laag budget, dat je erg veel rotzooi tegenkomt voor je een keer iets degelijks vind.

Terminus
17 mei 2012, 14:48
Zijn zoals Terminus al duidelijk aangeeft zijn dit gitaren die niet echt aan te raden zijn voor een beginner, gezien de bagger kwaliteit tremolo's en de moeite die je zult moeten doen om te leren hoe ze af te stellen.

De Edge III kan prima functioneren, daar niet van. Die TRS daarentegen... dat is zelfs met een goede afstelling janken. Het probleem met de Edge III is meestal slecht onderhoud en slijtage, het ontwerp zelf is prima, alleen niet gemaakt op de goedkope materialen. Maar omdat ze meestal op goedkope gitaren zitten en dus beginnende spelers ermee om proberen te gaan laat de afstelling afweten en dan slijten ze erg snel. Een vriend van me heeft een RG370 die het al 4 jaar prima doet, met een regelmatige divebomb.

Je kunt een gitaar met een zwevende Floyd kopen, maar dan moet je bereid zijn te leren hoe hij werkt. Zelfs als je hem vastzet en niet gebruikt zul je moeten weten hoe je ermee om moet gaan.

Ibanez maakt ook gitaren zonder zwevende bruggen, een RG321 is bijvoorbeeld bijna hetzelfde als de RG370 maar dan met een vaste brug. Die zijn veel minder moeilijk in gebruik en onderhoud. Bijkomend voordeel is dat ze goedkoper zijn.

2e rocker
19 mei 2012, 19:13
Een floyd op een goedkope gitaar.....Ik pas, zelfs als je niks doet met die krengen blijf je je gitaar maar stemmen, en je betaalt er meer voor dan voor een vaste brug. Ik zou gaan voor een vaste brug, Les Paul of Telecaster model dus. Je hebt op www.musicstore.com het merk `Jack and Danny`. Zoek t maar op in de zoekbalk (rechts bovenin). Ze liggen tussen de 80 en 250 euro, prima gitaren en ook meer dan genoeg keuze. Je hebt er al een klein versterkertje vanaf 30 euro, geen aanrader, maar keuzes moeten gemaakt worden. Plectrums, stemapparaten etc. Kun je er allemaal vandaan halen. Het is een heel betrouwbare winkel. Je kunt helaas niet op je gitaar spelen voor je ´m koopt, er zit veel verschil in kwaliteit in deze prijsklasse, maar ze zijn allemaal hun prijs wel waard. Als je voor meer dan 100 euro bestelt, heb je ook geen verzendkosten.

Jasper.
19 mei 2012, 23:33
Ik heb toch veel plezier gehad van mijn RG320 met EdgeIII. En met zo'n tremolo leer je snel genoeg omgaan. Als je maar niet zomaar wat doet.

Ronald-77
20 mei 2012, 14:20
Een floyd op een goedkope gitaar.....Ik pas, zelfs als je niks doet met die krengen blijf je je gitaar maar stemmen, en je betaalt er meer voor dan voor een vaste brug. Ik zou gaan voor een vaste brug, Les Paul of Telecaster model dus. Je hebt op www.musicstore.com het merk `Jack and Danny`. Zoek t maar op in de zoekbalk (rechts bovenin). Ze liggen tussen de 80 en 250 euro, prima gitaren en ook meer dan genoeg keuze. Je hebt er al een klein versterkertje vanaf 30 euro, geen aanrader, maar keuzes moeten gemaakt worden. Plectrums, stemapparaten etc. Kun je er allemaal vandaan halen. Het is een heel betrouwbare winkel. Je kunt helaas niet op je gitaar spelen voor je ´m koopt, er zit veel verschil in kwaliteit in deze prijsklasse, maar ze zijn allemaal hun prijs wel waard. Als je voor meer dan 100 euro bestelt, heb je ook geen verzendkosten.

Bedankt voor de tip, zal hier eens gaan rond neuzen.

Nog een vraag is dit een goede optie?
http://link.marktplaats.nl/560662717

Fiendish
20 mei 2012, 15:46
Niet geweldig, maar kan op zich wel...
Maar wel wat duur aangezien je ze nieuw kan krijgen voor rond de €200.

Outrage
20 mei 2012, 16:16
Hoi

Als je kijkt naar de instapgitaren van Cort en Yamaha (zelfs die pacifica), doe je niet veel verkeerd. Het zijn goede basisgitaren. En qua versterking is zo'n line6 pod ok, maar ook bijvoorbeeld een roland cube (als dit tenminste binnen jouw budget past). Je kan ook altijd eens langsgaan bij een winkel om wat meer info te krijgen. En wat de trem betreft, is een goedkope floyd kopie wellicht niet ideaal, maar een gewone trem die op de body ligt, kan geen kwaad. Succes!

Ronald-77
22 mei 2012, 12:33
Zit te denken aan een gitaar zonder tremelo en met dubbele humbucker.

Is deze link een optie?
http://link.marktplaats.nl/560619325
Weet dat de gitaar geen super gitaar is, nieuw is de gitaar iets van 120,-. Is het een goede gitaar voor die prijsklasse.

Eveneens heb ik interesse in een Dean Evo MX, zelfde prijsklasse.

smullie
22 mei 2012, 12:38
Zit te denken aan een gitaar zonder tremelo en met dubbele humbucker.

Is deze link een optie?
http://link.marktplaats.nl/560619325
Weet dat de gitaar geen super gitaar is, nieuw is de gitaar iets van 120,-. Is het een goede gitaar voor die prijsklasse.

Eveneens heb ik interesse in een Dean Evo MX, zelfde prijsklasse.

Voor die prijs is dat niet slecht... Het is ook een 20W valvestateje, wat op zich geen misse versterkertjes zijn...
Maar het is maar een mening...

Koop er wel ineens een stemkastje bij, want dat ga je regelmatig nodig hebben... ;)

2e rocker
31 mei 2012, 17:39
Die valvestates zijn wat mij betreft 10x de MG meuk die marshall nu maakt...Vreselijk die dingen. Valvestates klinken voor het geld prima.
Een Epi met Marshall voor 125.... Dat lijkt me in dit geval een nobrainer.
Gewoon bellen en kijken hoe je het rond kunt maken