PDA

View Full Version : aanschaf gibson sg



Matthijs Vergeldt
13 mei 2012, 22:17
hallo. ik ben op zoek naar een tweedehands SG van rond de 700-800 euro. heb wat gegoogled en een paar vragen:
- Zijn de 90'er jaren sg's beter dan die van de laatste 10 jaar?
- vaak zijn de origele elementen vervangen door seymour duncan's of classic 57's. zijn de origele elementen dan zo 'schel'?

graag zou ik horen wat een goede sg is. muziek die ik wil spelen is jaren 60-70 en rock als ac/dc. misschien wat tips? zelf heb ik nu een fender Highway 1 stratocaster, maar wil meer een humbucker sound.

gr Matthijs

Watchmaker
14 mei 2012, 00:18
Ga in elk geval voor een Standard, een Special heeft minder goede elementen. Pas op voor Marktplaats, heel veel verkopers bieden een Special aan als Standard, ze gaan uit van de onwetendheid van de meeste mensen. Een Special heeft dot-markers in de toets (kleine rondjes) en een Standard heeft, veel grotere, crown-markers. Een Special heeft ook geen chromen kapjes over de elementen. Een Standard moet lukken voor jouw budget.

Mijn SG was uit '91 en klonk geweldig, maar de afwerking was destijds (vaak) net zo matig bij Gibson als nu. Is wel zo dat de frets en hals tegenwoordig heel goed afgewerkt zijn bij Gibsons (gaat nu computergestuurd), dat was vroeger OOK ruk. ;) De elementen die ik had waren gewoon prima, hadden een flinke output maar een clean jazz-geluid was ook haalbaar. Ik heb ze er toen nooit uitgehaald en weet niet wat er in zat, er zijn vast wel mensen die dat weten hier.

Over het geheel genomen heb je een wat grotere kans op goed, en relatief lichter qua gewicht, toonhout bij een oudere SG. Als de frets gaar zijn heeft het weinig zin om tweedehands te kopen, want da's zo 150-175 euro voor een herfret-klus.

nickofzo
14 mei 2012, 01:14
dit iets ? http://link.marktplaats.nl/552148489

snaarplukker
14 mei 2012, 01:45
dit iets ? http://link.marktplaats.nl/552148489
Die heeft wel een neckcrack gehad en is professioneel gerepareerd.
Kan beter door een amateur gerepareerd worden. Die hebben meer passie in hun werk.;)

Watchmaker
14 mei 2012, 07:14
Ik zou nooit een gitaar kopen waar de kop af geweest is. Reparatie ziet er bovendien niet uit hier. Voor 7-800 vind je er makkelijk (wellicht niet meteen maar in een paar weken) een zonder een vorige eigenaar die er mee heeft lopen gooien en smijten, hoe "per ongeluk" dan ook. Je hoeft echt de ellende van een ander niet te kopen.

Napoje
14 mei 2012, 10:18
en toch al 550 geboden.... de mensen, ze zijn gek!