PDA

View Full Version : Klopt dit?



Woml
12 mei 2012, 22:36
Ik heb niet verschrikkelijk veel ervaring met elektronica, en al helemaal niet met het troubleshooten van gitaren waar iets mis mee is, dus ik hoop dat mijn analyse klopt. Misschien kan iemand hier er nog een zinnig woord over zeggen...

Mijn neefje heeft een Epiphone Les Paul, en die doet helemaal niks zodra hij hem naar de nek- of middenstand schakelt. Ik dacht in eerste instantie dat er dan wel ergens een kortsluiting in een draadje van het nekelement zou zitten, maar nou heb ik hem vandaag in het echt gezien, en ik vraag me af of het probleem misschien toch dieper ligt.
Als ik de draad van de nek-humbucker volg, waar hij op de volumepot uitkomt, en kijk wat voor weerstand er tussen de kern en de omhulling zit, krijg ik maar iets van 100 Ohm te zien. Het andere element geeft iets van 13 kOhm, wat mij een meer gangbare waarde lijkt. Ook als ik het element er helemaal uit schroef (ik heb nog niks losgesoldeerd) en de weerstand meet tussen het uiteinde van de draad en de bodemplaat van het element zelf als aarde, zegt de meter hetzelfde.
Klinkt dit alsof de humbucker zelf de geest heeft gegeven, of zou het probleem toch nog (bijvoorbeeld) alleen in de draad kunnen zitten?

Misschien dat iemand meteen een heldere suggestie heeft, en anders kijk ik thuis wel verder. Hij had hem nu even niet acuut nodig, dus ik heb hem achterin de auto gegooid om hem nog eens goed door te spitten. Als ik het kapje er af haal en bij de aansluitingen zelf ga meten, heb ik toch wel uitsluitsel, neem ik aan...

aaronstonebeat
12 mei 2012, 23:25
Ik zou eerder aan een werkelijke kortsluiting denken, 100 Ohm komt daar redelijk dicht in de buurt. Als het halselement kapot was, zou je eerder een oneindige weerstand meten (alhoewel er versies van kapot voorstelbaar zijn waarbij de weerstand richting nul gaat).

Hangt er misschien ergens iets tegen de aarde waar dat niet het geval zou moeten zijn?

Woml
13 mei 2012, 10:12
Zo blijkt maar weer dat ik inderdaad niet genoeg ervaring met dit soort dingen heb; als je op twee uiteinden van een draad naar het element een meter neerzet, dan hoeft de waarde die hij aangeeft niet noodzakelijk betrekking te hebben op het element, maar het kan ook zijn dat de kortsluiting ergens aan de andere kant van de schakeling zit. Maar dat zijn dan weer van die dingen die ik pas bedenk als ik al in mijn bed lig.
Vanochtend nog even de boel opengehaald, hier en daar nog wat gemeten, een beetje getrokken en gedraaid, en plotseling leefde de boel weer! :crazyhappy:
Ik weet nog steeds niet precies waar het mis was, waarschijnlijk in de buurt van de tone-pot, maar ik vind het voorlopig prima zo. We zijn vandaag nog in de buurt, dus het ding kan vanmiddag nog terug naar mijn neefje, dan hoeft die er ook geen drie weken op te wachten.

In ieder geval dank voor het meedenken!

Tabula Rasa
13 mei 2012, 10:29
Ja, je moet de boel altijd, minimaal aan 1 kant loshalen, liever aan beide kanten en soms zelfs noodzakelijk aan beide kanten. Je metertje zoekt de route met de minste weerstand.