PDA

View Full Version : het verschil: "EL 84 buizen"



errolls
12 mei 2012, 14:43
beste gitaarnet gebruikers,


ik sta op het punt om al mijn buizen te vervangen

dus ook de buizen EL 84, ik ben op zoek naar het warmste

geluid voor mijn Vox AC30 CC2X

iemand die mij kan adviseren?


mvg, Erroll Schalk

Pepe
12 mei 2012, 15:07
Relatief begrip, grijs gebied.
Stel dat je nieuwe buizen erin gooit en alles klinkt frisser, helderder en direkter. Minder warm. Zou je dat een teruggang vinden?
Een en ander heeft ook te maken met de afstelling.
Groove tubes heeft ooit geprobeerd met een objectieve benadering buizen in te delen in performance, wat losje samenhangt met de klankkleur. Een heel groot succes is dat nooit geworden.
Er is een soort van internet consensus dat nos buizen beter klinken maar pot met wurmen, teveel variabelen.

Je kan misschien beter vragen, welke buizen zou je niet adviseren. Ook dat is subjectief maar het is wat.

bass blom
12 mei 2012, 15:11
en zijn de voorversterkerbuizen niet haast nog meer bepalend?

Pepe
12 mei 2012, 15:21
IK weet het niet.. ik hoor nooit zo die enorme verschillen in buizen die anderen claimen wel te horen, het audible eindbuizen verhaal zal opgaan als je op volume in een A/B situatie kant testen.
Mijn logica zegt dat de rectifier een belangerijke plek inneemt maar daar hoor je nooit iemand over.
Maar misschien gaat het langs mij heen. Ik heb hier 2 dozen vol met vooral veel oude aX7's/ecc83's en een middagje buizen lopen proppen in een Princeton.
Uiteindelijk gewoon weer de oude die erin zaten erin gezet. Je bent bezig he.

Mitch
12 mei 2012, 17:10
Puur voor de klankbeïnvloeding kun je inderdaad beter de eerste twee pre amp buizen vervangen door goeie buisjes. Persoonlijk ben ik vóór goeie ouwe rommel, maar het is een lange leerweg om te weten wat goed is en of het je smaak ook is. Eindbuizen beïnvloeden de klank wel, maar subtieler. Gelijkrichtersbuis beïnvloedt meer de attack en sustain dan de klank overigens.
Doe jezelf een lol en gooi gewoon JJ EL84 erin.

the sure thing
12 mei 2012, 20:58
Over een rectifier: op de Hook R40 kan je schakelen tussen de solid state rectifier en de buizenrectifier. Goed A/B vergelijk dus. Hoor je verschil? Alleen als je er goed voor gaat zitten. Live is het verschil IMHO echt compleet onhoorbaar.

Tabula Rasa
12 mei 2012, 21:29
Over een rectifier: op de Hook R40 kan je schakelen tussen de solid state rectifier en de buizenrectifier. Goed A/B vergelijk dus. Hoor je verschil? Alleen als je er goed voor gaat zitten. Live is het verschil IMHO echt compleet onhoorbaar.

Ik heb de buizengelijkrichtig ook schakelbaar gemaakt met diodes in mijn versterkertje. Het verschil is merkbaar, maar dan wel op bijn oorlogssterkte. Verder hoor ik op andere volums ook geen verschil.

Freeqi
12 mei 2012, 22:15
dat zijn de eeuwige discussies waarin zowat iedereen gelijk heeft hé ...

preampbuizen, nos, merk x, merk y hoor je verschil ... tja hangt af van stage waar ie steekt, plaatspanning en biaspunt, cathode cap, decoupling in 't laag enzenz. Bij één amp hoor je duidelijk verschil bij een andere zga niks. Vooral geloven wat bvb een amerikaan met een gans andere background/stijl, 10 jaar ouder, met een ander type gitaar, dikkere vingers, gans andere pick-ups en een setje snaren dat twee versies dikker is zegt en dat voor algemene waarheid aannemen en veralgemenen ? (en misschien zit ie dan nog te luisteren in een geweldige akoestiek, klein kamertje met 'tig staande golven laagfrequent ;-))

eindbuizen, zelfde verhaal, er is duidelijk verschil maar hangt van circuit af, type bias, plaatspanning etc Hoor je dan bij een AC30 wel weer meer verschil door hete bias.

rectifiers, zolang je in zelfde type blijft is er klankmatig weinig verschil.

voor AC30: JJ EL84 houdt het als enige goed uit, de zwarte EH's zijn wat meer scooped en hebben wat meer laag, al de rest zijn dezelfde relabelled of gaan na 3 maand stuk en lekken screengrids ... (uit ervaring)

preamp: V1 maakt wel wat uit, rest minder. JJ ECC83 doet het daar ook heel netjes in zonder al teveel microfonie maar heeft iets meer gain

rectif: eigenlijk doet sovtek daar het nog het best op termijn. JJ durft snel doorslaan koud. Chinezen idem dito.

beste koop prijs/kwaliteit dus: el84 jj of EH, ECC83 JJ, Sovtek GZ34

dit gezegd zijnde, ik vervang zga NOOIT alle buizen. preampbuizen/eindbuizen/rectifiers slijten (na X000 uur ?), worden microfonisch, krijgen vergiftigde cathodes of sluiten maar kan je allemaal perfect meten. Die zijn zga nooit ALLEMAAL tegelijk gaar ...