PDA

View Full Version : Richwood ontstemt snel



dikkiedik
12 mei 2012, 12:47
Ik heb een probleempje met mijn Richwood Les paul sunburst. Het gaat voornamelijk om de G snaar. Deze ontstemt súper snel. Super snel bedoel ik dus een halve toon binnen één solotje. De andere snaren hebben hier minder last van, maar ook de andere 2 melodie snaren hebben moeite om toon te houden.

Weet iemand een oplossing voor dit soort problemen? Ik heb er voorheen veel minder last van gehad.

guitarkid
12 mei 2012, 13:01
Ik heb een probleempje met mijn Richwood Les paul sunburst. Het gaat voornamelijk om de G snaar. Deze ontstemt súper snel. Super snel bedoel ik dus een halve toon binnen één solotje. De andere snaren hebben hier minder last van, maar ook de andere 2 melodie snaren hebben moeite om toon te houden.

Weet iemand een oplossing voor dit soort problemen? Ik heb er voorheen veel minder last van gehad.

"Voorheen": met deze gitaar of met een andere?

Jules Vermeij
12 mei 2012, 13:06
Zitten de fabriekssnaren er nog op of heb je ze al een keer vervangen?

Nielsje
12 mei 2012, 13:40
en halve toon is wel heel veel trouwens.
Enfin: nieuwe snaren, goed oprekken en je topkam eens goed bekijken.
Hoor je wel eens een hoge *pling* als je aan het spelen bent? Dan kan het zijn dat je topkam niet genoeg is ingevijld. dan moet je topkam slots iets verder opruimen, dat kan met een sleutelvijltje, of een stukje dubbelgevouwen schuurpapier.

dikkiedik
12 mei 2012, 16:44
Er zitten redelijk nieuwe snaren op die ook goed zijn opgerekt. Inderdaad hoor ik wel eens zo'n 'pling', ook bij het stemmen. Ik kan daar even naar kijken. Bedankt Niels!

teun de weirdo
12 mei 2012, 19:02
en misschien de topkam smeren met grafiet poeder uit een potlood

Nobler
13 mei 2012, 08:29
Ik hoor altijd dezelfde adviezen op dit probleem. Ik denk dat de TS hier niets aan heeft omdat hij, teminste dat denk ik, geen last heeft van een 'hakende' topkam. Het is lastig te beschrijven wat ik daarmee bedoel. Daarvan zijn plonkgeluidjes soms een teken. In dat geval gaat, omdat de snaar niet goed over de kam glijdt, de spanning van de snaren aan de ene kant van de kam (zeg maar boven de kop) verschillen van de spanning van de snaren boven de hals. Dit gebeurt meestal tijdens het stemmen. Daarom bend ik de snaar altijd even na het verdraaien van de stemknop om de spanning 'te verdelen' over de delen van de snaar voor en achter de topkam. Als je dat niet doet kan het tijdens het spelen gebeuren dat de stemming verandert, MAAR als je goeie mechanieken hebt verandert de totale spanning niet. Wanneer je dan even met je vinger op het snaargedeelte vóór de topkam drukt 'schiet' de spanning weer terug. Je hoeft daar dan niet de stemknop weer aan te draaien.
Wat de TS hier denk ik bedoelt is dat hij steeds de snaar steeds moet blijven opdraaien met de stemknop en dat de toon van de snaar steeds opnieuw zakt. Je zou denken dat het mechaniek van de G-snaar niet goed is. Misschien zit er een schroefje in de knop dat je wat strakker kunt aandraaien. Misschien kun je betere mechanieken op je gitaar zetten, maar dat hoeft het niet altijd te zijn. Het rare is dat dit meestal met de G-snaar gebeurt en ik vraag me af waarom. Heeft die de hoogste spanning? Een gitarist uit mijn band heeft er op een gegeven moment nieuwe mechanieken voor gekocht (ging om een Epi Dot, tegen mijn advies in bestelde hij de originele Epi mechanieken), maar hoewel iets minder bleef hij toch hetzelfde probleem houden, en wéér alleen met de G-snaar. Dus , er van uitgaande dat de nieuwe mechanieken weinig beter waren dan de oude, waarom gaf dan weer de G-snaar problemen? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat komt door de snaarspanning. Hij gebruikte toen nogal dikke snaren (.11 of .12). Ik gebruik dunne snaren en heb er nog nooit last van gehad op geen van mijn gitaren.

lcvanderhelm
13 mei 2012, 10:24
De G snaar maakt na de topkam,samen met de D snaar,de grootste hoek.De D snaar heeft door zijn wikkelingen een schurende werking op de topkam.Vandaar dat de G snaar vaak problemen geeft bij een Les paul-achtige kop.

Jules Vermeij
13 mei 2012, 14:30
De G snaar maakt na de topkam,samen met de D snaar,de grootste hoek.De D snaar heeft door zijn wikkelingen een schurende werking op de topkam.Vandaar dat de G snaar vaak problemen geeft bij een Les paul-achtige kop.

In dat geval kan hij misschien dit proberen http://www.youtube.com/watch?v=scZWEpSvXgM kijk op 4:40.

Nielsje
13 mei 2012, 14:42
Wrap around op de tailpiece? Ik zie niet in wat dat nou te maken heeft met het stem probleem van de TS.

grayfink
13 mei 2012, 14:46
Misschien te veel wikkelingen om de tuner?

Jules Vermeij
13 mei 2012, 16:55
Ik ook niet, maar volgens Icvanderhelm zou de hoek van de D en de G snaar het probleem kunnen veroorzaken; dan zou dit een logische oplossing zijn.

stevierayfan
13 mei 2012, 20:29
als jee een beetje handig ben :gaan voor nieuwe tuners is tog het beste ik ben zeer tevreden over dezen http://www.tonefactory.nl/shop2/series-kluson-style-nikkel-p-9698.html Succes

Nielsje
13 mei 2012, 21:23
Ik ook niet, maar volgens Icvanderhelm zou de hoek van de D en de G snaar het probleem kunnen veroorzaken; dan zou dit een logische oplossing zijn.

Ja, bij de topkam, niet bij de brug.
(dat is dus de andere kant van de gitaar.. :sssh:...)

dikkiedik
14 mei 2012, 12:01
Vandaag eventjes goed de tuners bekeken. Het lijkt toch dat er behoorlijk wat meer speling in de tuner van de G snaar zit als bij de andere. Weten jullie of er standaard voor geboorde gaten in de les paul modellen zitten? Zodat alle tuners erin passen?

Ik denk dat een grote beurt inclusief nieuwe tuners mijn Les Paul inderdaad goed zal doen! Het is en blijft ideaal voor het ruige scheurwerk :)

Nielsje
14 mei 2012, 14:51
Vandaag eventjes goed de tuners bekeken. Het lijkt toch dat er behoorlijk wat meer speling in de tuner van de G snaar zit als bij de andere. Weten jullie of er standaard voor geboorde gaten in de les paul modellen zitten? Zodat alle tuners erin passen?

Ik denk dat een grote beurt inclusief nieuwe tuners mijn Les Paul inderdaad goed zal doen! Het is en blijft ideaal voor het ruige scheurwerk :)

Ik denk dat ik je vraag snap: wil je weten of de gaten voor tuners altijd dezelfde diameter zijn? (je vraag is echt onduidelijk..)
Tuners hebben niet altijd dezelfde diameter, je kan simpel een tuner eruit halen en het gat opmeten.
Websites die tuners verkopen melden ook vaak de diameter ervan.

Ik heb de gaten van mijn les paul gewoon met een boormachine opgeruimd.

snaarplukker
14 mei 2012, 15:55
Er zitten redelijk nieuwe snaren op die ook goed zijn opgerekt. Inderdaad hoor ik wel eens zo'n 'pling', ook bij het stemmen. Ik kan daar even naar kijken. Bedankt Niels!
Dat duid op een te kleine ruimte van de snaaropening in je topkam. Ietsje ruimer vijlen.;)

Luca P
14 mei 2012, 17:26
Dat duid op een te kleine ruimte van de snaaropening in je topkam. Ietsje ruimer vijlen.;)

...en als je te ver gaat kan je top kam eruit. En een nieuwe er in!
:cheerup:

Braindead
14 mei 2012, 17:49
Het beste advies wat ik kan geven is: verkoop die Richwood en koop een goede gitaar. Ontstemmingsproblemen zijn inherent aan goedkope gitaren. Je kan tuners vervangen maar daar houdt het waarschijnlijk niet op. Je elektronica is cheap je pickups inferieur en ga zo maar door. Hoe eerder je dat doorhebt hoe goedkoper je uiteindelijk uit bent.

Ga uit van een minimumprijs van 500-700 euro en je zult over het algemeen dit soort problemen niet of nauwelijks tegenkomen. (Gibson daargelaten ;) ) Als je eigenwijs wilt zijn of het geld niet hebt of er voor over hebt kan je ook Gotoh, Sperzel of Schaller tuners kopen met de (bovengenoemde) risico's van dien.

Riny
14 mei 2012, 18:04
Heb zelf ook wat diverse gitaren (3) die een dergelijk probleem hadden.

Zoals al aangegeven heb ik ook de volgende handelingen uitgevoerd.

- Top- kam (was niets mee aan de hand) wel voor de zekerheid (minimaal) grafietpoeder in de "gleufjes" gedaan.
- Stem mechaniek: knoppen licht aangedraaid, bij de open tuners ook het schroefje van het tandwieltje iets meer spanning gegeven, busmoeren van stem mechaniek strakker gezet (boring was goed) en het schroefje welke het stem mechaniek op zijn "plaats" houd aan de achterzijde van de kop ook lichtjes strakker gezet.
- Snaren krijgen bij het opzetten niet meer dan 3 wikkelingen.
- Mijn akoestische gitaren hebben 0.10-0.47 snaren. (3 stuks)
- Mijn elektrische gitaren hebben 0.10-0.46 snaren. (7 stuks)

Bij mij heeft het bovenstaande in ieder geval de oplossing gegeven mogelijk dat dit hier ook een oplossing geeft of kan geven.
Zo niet, dan is deze reactie toch met de beste bedoeling geplaatst.

frekie
14 mei 2012, 19:39
Ik heb redelijk wat Richwood ervaring al zeg ik het zelf. Ik heb een LP gehad, de beste uit een winkelvoorraad gehaald van 6 stuks, daar zat echt brandhout bij. Kwaliteitscontrole houdt dus niet over maar er zitten goede bij. RW gebruikt holle plastic topkammen, meteen eraf halen, Graphtec erop. De RW hardware gaat wel, vervangen is ook relatief duur, zo ja Gotoh. Electronica is niet best, meteen vervangen door CTS/Switchcraft. Pickups zijn niet geweldig, slecht gewaxpot enz. Ik had GFS Crunchy PAFs op mijn Richwood LP, klonk prima voor clean en blues, voor rock had ik wel wat meer output gewild. Voor het eggie maar meteen Seymour of DiMarzio.

Ik heb nog steeds een RE400 ES335 kloon, doe ik nooit meer weg. Heb ik fretjes van gevlakt, Seymour Duncans, Gotoh mechanieken, Graphtec topkam. Speelt en klinkt prima al kan de stabiliteit nog wel beter. 3 standenschakelaar weigert vak dienst dus de electronica gaat eruit. (Zucht...op een ES zonder electronica afdekplaat) Brug en staartstuk vervang ik misschien ook nog wel eens door Gotoh.

En een RW strat, ook helemaal verbouwd, hardtail gemaakt, vaste brug, nu Mighty Mite HSS pickups, de humbucker bij de brug direct op het hout gemonteerd. Body gestript en in de olie gezet. Speelt en klinkt nu prima, echt vette humbucker sound op een strat, het kan dus wel.

En een dikke jazzer, moet ik nog mee aan de gang. Speelt prima na fretjes vlakken. Akoestisch gaat het wel maar electrisch krijg ik hem nog niet echt aan het klinken. Komt een Graptec topkam op en een Attila Zoller humbucker.

Kortom Richwood moet je voor een prikkie 2dehands kopen en zien als een uitgangspunt voor een fijn project. Wil je wat beters in de betaalbare klasse: London City. Die hebben wel een plattere neck.

RB-1
14 mei 2012, 22:20
Ik gebruik dunne snaren en heb er nog nooit last van gehad op geen van mijn gitaren.Zelfs niet in de kou en het donker op een Engelse luchtmacht basis, toch?
Maar geef toe, mijn Richwood LP -met de originele tuners- bleef daar ook op toon, dus het kan wel.....:seriousf:

Nobler
15 mei 2012, 00:27
Hoi Bruno, kijkje op gitaarnet, of loop jr hier al langer rond?

JTB
15 mei 2012, 09:07
Off-topic, ik zag de titel van dit topic en dacht: Dat is net zo'n titel als hey mijn tele klinkt als een tele...

RB-1
15 mei 2012, 11:29
Hoi Bruno, kijkje op gitaarnet, of loop jr hier al langer rond?

Vergelijk ons aantal berichten en trek de conclusie....:D

Overigens was het spelen, vorig jaar, op jouw LP uit '58 inderdaad een openbaring, maar dat bevestigde mijn vermoeden dat de Richwood bij lange na niet zo slecht is als de meeste budget banjo's en mandolines t.o.v. mijn Gibsons.
Als we het dan toch over echt brandhout hebben.....:eek:

En gek genoeg vind je die het meeste bij gitaristen die verder vaak meer dan uitstekende gtaren hebben.
Food for thought......:roll:

dikkiedik
15 mei 2012, 14:01
Dat 'prikkie' waar frekie het over heeft was 0,0 euro. Ik heb deze gitaar gekregen! ;) Is nog steeds in prima staat, klinkt ook goed (elektronica is ook vervangen + elementen). Ik heb laatst met een epiphone LP gespeeld en ik moet eerlijk zeggen, ik speel liever op mijn Richwood. Heerlijke neck en veel dikkere sound (mijn bescheiden mening).

Daarnaast heb ik ook een fender USA strat. de LP hoeft dus niet perfect te zijn, maar om 'm weg te doen omdat hij ontstemt vind ik toch wel zonde. Het is een heerlijke gitaar namelijk!

heinz3110
15 mei 2012, 20:44
Ach, topkammetje beetje bijvijlen (of met schuurpapiertje 400 een beetje uitruimen ) is ook 0,00 euro. :)

En stemmechanieken moeten wel heel bizar slecht zijn willen ze uit zichzelf ontstemmen . Dan moet de snaar al door het snaargaatje slippen, want zolang het wormwieltje( van je stemknop) nog netjes tegen het tandwieltje (van de snaarhouderstift) aan zit, slipt een stemmechaniek dus niet. ;) Hooguit de snaar dus , die misschien te slordig opgespannen is om het stemmechaniek.

Toevallig heb ik thuis ook nog twee van deze olijke chineesjes staan, een strat en een les paul beide ook uit de vroegere serie. De stemmechanieken die er op zitten werken gewoon prima. Het topkammetje van de les paul "pingt" af en toe wat, maar daar kan ik mee leven. Het topkammetje van de strat heb ik destijds vervangen door een graphtech, dat scheelde een stuk.

Dus. Ik zeg ook: doe wat aan de topkam.