PDA

View Full Version : HN(sortof)GD een homemade Melobar...



Harald
12 mei 2012, 09:50
Hij is leuk :) Niet dat ik veel ervaring met lap steel heb, maar voor wie dit in zelfbouw gemist heeft:


http://www.youtube.com/watch?v=XJxGfhn2buY

Naar aanleiding van een discussie op een ander forum, en een chatsessie van restmaterialen in elkaar gezet door een forumlid hier. Meer info en fotomateriaal is hier te vinden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152419-Melobar-type-rattler-zelf-bouwen

B-stone
12 mei 2012, 14:34
Vet ding Harald!! Zou zelf ook nog wel eens iets in die vorm (diddybow of iets dergelijks) willen bouwen. Goed gespeeld, want dat lijkt mij bestwel effe wennen. :D hij is toch 6 snarig of niet?

HalfBlindLefty
13 mei 2012, 12:04
Gisteren irl gehoord en bekeken.
Gaaf ding, klinkt als een klok en een sustain van hier tot Tokio.
Enne Harald.... misschien niet veel ervaring met slide, toch was het 't beluisteren meer dan waard.

Tuurlijk is zo'n ding dan wel weer zwaar fout door voor een rechthandige gemaakt te zijn. ( Nog nooit een gitaar met handen gezien, dus ook geen rechthandige gitaar ;) ) grin

Harald
13 mei 2012, 14:46
Tja, voor linkshandig bespelen zul je bij deze op de kop moeten gaan staan ;) Maar ik heb zo'n vermoeden dat jij niet echt een Yoga type bent. Yoga en blues, is ook geen combinatie :D

Harald
13 mei 2012, 14:49
@B-Stone, is inderdaad. 6 snarig We hebben nog 8 of 10 snarig overwogen, zoals de echte melobars, maar met name vanwege de al aanwezige elementen niet gedaan. De Melobar van Lindley, waar ik het idee van kende, heeft 8 mechanieken, maar in een van de close-ups van de Loreley live opnames waar hij op dat ding speelt, heb ik sterk het idee dat hij hem ook als 6 string bespeelt. Helemaal zeker is met de youtube kwaliteit moeilijk te zeggen. Snik, ik had het Lindley concert vroeger op video, maar die band is inmiddels zoek... :(

HalfBlindLefty
13 mei 2012, 15:47
Snik, ik had het Lindley concert vroeger op video, maar die band is inmiddels zoek... :(

Had dat even eerder verzucht..... een tijd geleden alle videotape...gewi.. sorry, gone it is

HalfBlindLefty
13 mei 2012, 15:50
Tja, voor linkshandig bespelen zul je bij deze op de kop moeten gaan staan ;) Maar ik heb zo'n vermoeden dat jij niet echt een Yoga type bent. Yoga en blues, is ook geen combinatie :D


Is idd geen optie, zou ik zomaar het gevoel kunnen krijgen dat de wereld op zijn kop staat.
Iig heb ik gisteren even gespiekt en ik vermoed dat een resonator zoals jij heb zonder te veel omslag wel eens voor linkshandig bespannen zou kunnen worden :P