PDA

View Full Version : kontakt NY-30



pietrka
11 mei 2012, 17:50
ha, Kent iemand de Kontakt NY-30 buizen versterker? ik zoek het schema.:punk:

pietrka
11 mei 2012, 17:58
het is niet echt een gitaar versterker...:sssh:, maar de trafoos zijn goed (pushpull el34). wil ik TZT een 2204 achtige van maken:-)

pietrka
15 mei 2012, 20:02
mmmm, weinig response, google helpt ook niet echt. Weet iemand dan waar die dingen van Kontakt gemaakt werden? misschien als ik weet uit welk land ze komen dat google wat gerichter zoekt?:punk:

cluseau
15 mei 2012, 23:32
Aurora/kontakt was vroegah (sixties) een hobbyclub voor de zelfbouw. Er waren toen tijdschriften zoals RE (radio electronica) en Elektuur die nog wel bestaat. Voor zover ik me kan herinneren had je ook een winkel in Haagsche wagenstraat met dezelfde naam kontakt waar je naar hartelust onderdelen kon kopen voor je bouwwerken. Deze winkel bestaat nog steeds maar verkoopt nu alleen nog gloeilampen, netwerkkaarten, relais ed elektrospul. Niet meer interessant voor de zelfbouwer.

Jouw versterker zou wel eens een bouwpakket voor de hobbyist kunnen zijn zoals de firma kontakt die toen leverde. Zeg maar net zoiets als Velleman nu. Veel kans op een schema is er dus niet voor je.

Heb ik het ergens mis.....mon excuse.

pietrka
20 mei 2012, 21:07
ha Cluseau.
Dank je voor je info, leuk! als het inderdaad een zelfbouw hobbyding is zal het wel moeilijk worden met dat schema, Hij is voor een hobbyversterker wel erg mooi gemaakt..... nu ik dit echter weet kost het me ook weer wat minder moeite om een werkende versterker te slopen, om er vervolgens weer iets mooiers van te maken. De vorige hobbybouwer zal er wel niet zo heel veel moeite mee hebben dacht ik zo;-)

pietrka
29 mei 2012, 17:22
nou het slopen is gelukt:-) :rockon: Ik heb de OT eens ohms doorgemeten, (primair links rechts) 2x 148 ohm. Mijn 100watt
londoncity dea100 meet maar 26 ohm . ik denk dat ik mijn plan om een 2204 achtige ervan te gaan maken maar moet laten varen. Heeft iemand het schema van een Orange rocker 30? (die kontakt heette niet voor niks ny-30)
groet:punk:

cluseau
29 mei 2012, 17:37
nou het slopen is gelukt:-) :rockon:


Ja....slopen kunnen ze meestal wel;)

pietrka
29 mei 2012, 17:48
kwestie van doen! Maar eh, het klopt toch verder wel wat ik schrijf ? dat ik met twee el34 buizen en een, laat maar zeggen, hoog ohmige OT aan een 30 watter vastzit?

cluseau
29 mei 2012, 18:18
Je zal er toch achter moeten zien te komen wat die trafo voor vermogen kan leveren. Dan moet je de primaire impedantie bepalen en vervolgens kijken wat voor buizen je nodig hebt om dat ding aan te zwengelen. Is ook afhankelijk van de voedingsspanning, als je ook de PT gebruikt zal je ongeveer op hetzelfde uitkomen als wat je gesloopt hebt. :soinnocent:

pietrka
29 mei 2012, 19:06
hallo cluseau, dank voor je reacties! er zaten el34 buizen in, dus dat hoef ik niet meer te bepalen, de voedingspanning op de middelste poot van de OT was 450 V DC . Als ik nu eenvoudigweg daar een schema van een rocker 30 tussen bouw, dan moet dat wel gaan dacht ik zo. Op deze manier heb ik ook ooit eens een london city dea 70 omgebouwd naar een 2204 achtige. en die klinkt als een klok (met een beetje hulp van Rutger uut grunn)

guitarnijboer
29 mei 2012, 19:12
De gelijkstroom weerstand van een OT zegt wel iets, maar niet genoeg. De gelijkstroomweerstand is afhankelijk van de dikte van de draad en de lengte. De verhouding tussen de primaire impedantie en de secundaire impedantie (wikkelverhouding) is stukken interessanter om te weten. 2 x 148 ohm (148 ohm per anodeaansluiting naar CT) is voor een balans trafo met 2 x EL34 wel erg veel trouwens naar mijn idee. Is het niet 148 ohm tussen beide anodeaansluitingen? Of: weet je zeker dat dit niet de weerstand is van de hoogspanningswinding van je PT i.p.v. de OT ? Om een inschatting ta maken van het vermogen dat door de trafo kan kun je kijken naar de grote van het blikpakket.

pietrka
29 mei 2012, 19:28
hallo guitarnijboer, Thanx!.
blikpakket is zo'n 4 cm dik, en die weerstand van de OT is echt zo hoog; tussen de beide anode aansluitingen is het 298 ohm ( +/- 2x148 dus). Voordat ik hem sloopte deed hij het toch echt met 2 el34 buisjes;-)

cluseau
29 mei 2012, 19:33
Als ik nu eenvoudigweg daar een schema van een rocker 30 tussen bouw, dan moet dat wel gaan dacht ik zo. Op deze manier heb ik ook ooit eens een london city dea 70 omgebouwd naar een 2204 achtige. en die klinkt als een klok (met een beetje hulp van Rutger uut grunn)
Als je een vergelijkbaar ontwerp neemt zal het ook best goed werken. Veel is afhankelijk van de trafo kwaliteit. Vooral krap bemeten trafo's klinken shit. Je kan dat zelf het beste bepalen. Uiteindelijk zul je ook al veel plezier beleven aan het zelf bouwen.

Een 50Watt trafo heeft normaal gesproken een veel lagere weerstand maar dat hangt ook sterk af van de gebruikte voedingsspanning. Als je 450V hebt gemeten voor de sloop zou ik zeggen dat de dc weerstand rond de 70 Ohm uit moet komen.

pietrka
29 mei 2012, 20:21
wat rond google-ent ga ik,denk ik, een 2203/4 vooramp in kombinatie met een 3203 eindamp proberen; moet lukken dacht ik. het schema van zo'n rocker 30 schijnt clasified te zijn...... .