PDA

View Full Version : VOX AC30 kraakt piept en knettert



LordOfLager
11 mei 2012, 09:45
LS

Ik heb hier een VOX AC30CC2 staan (ongeveer 3 jaar oud) - die vrij veel en vaak langdurig en intensief wordt gebruikt. Nu is deze amp sinds afgelopen dinsdag op bepaalde momenten aan het kraken, piepen en echt knetteren.
Dinsdagavond was een hell. Woensdagavond nergens geen last van, geen vreemd geluid gehoord. En gisteren was het weer drama-- totdat ik de versterker uit had gezet, 5 minuten af had laten koelen en daarna weer aan had gezet.

Gitaar uit de input gehaald - geen effect,
Mastervolume uit - geen effect,
Pre-amps uit - geen effect.
combinatie van bovenstaand - geen effect.

Geen effect = de geluiden blijven geproduceerd worden zonder verschil in volume - dat doet me dus denken dat het niet in de buizen of iets dergelijks is, maar dat het ergens anders zit. Heeft iemand dit eerder meegemaakt of is het een "bekend" probleem of is er iets waar ik naar kan kijken. Enige hulp is zeer gewaardeerd (aangezien ik voor een revisie/reparatiewinkel minimaal een anderhalf uur onderweg ben is het makkelijk om het zelf te kunnen).

greetz, Leon.

P.S. ik heb de zoekfunctie en gegoogled, maar ik denk dat ik verkeerd zoek, want ik kan niets terugvinden.

Chroxy
11 mei 2012, 10:37
klinkt een beetje als een kapotte/gare rectifierbuis.

Bij de AC30 cc-serie is bekend dat de originele buis nogal snel gaar is, dat veel bijgeluiden veroorzaakt. ZElf heb ik dit ook meegemaakt, oplossing was een nieuwe GZ34 buis kopen en erin hangen.

cluseau
11 mei 2012, 12:02
Bij de AC30 cc-serie is bekend dat de originele buis nogal snel gaar is, dat veel bijgeluiden veroorzaakt.


Heb je een beetje gelijk in maar dit veroorzaakt geen piepende geluiden.

@Leon
Zo te horen heb je gewoon een servicebeurtje nodig. Gelijkrichtbuis veroorzaakt knallende geluiden en ten slotte een klappende zekering. Wat je zelf kan doen is 4 verse EL84 er in zetten. Deze hebben het nogal zwaar in de AC30 vooral als hij intensief gebruikt wordt. Drie jaar is in dit geval al lang dus zoiezo zijn nieuwe eindbuisjes aan te raden. Geen snel klusje want je moet speakerbedrading los solderen en alles er uit halen om erbij te kunnen. Bias instellen is niet nodig, controleren is wel aan te bevelen.

Herken je dit (http://www.amps-unlimited.nl/temp/AC30CC2.wmv)

LordOfLager
11 mei 2012, 13:04
Heb je een beetje gelijk in maar dit veroorzaakt geen piepende geluiden.

@Leon
Zo te horen heb je gewoon een servicebeurtje nodig. Gelijkrichtbuis veroorzaakt knallende geluiden en ten slotte een klappende zekering. Wat je zelf kan doen is 4 verse EL84 er in zetten. Deze hebben het nogal zwaar in de AC30 vooral als hij intensief gebruikt wordt. Drie jaar is in dit geval al lang dus zoiezo zijn nieuwe eindbuisjes aan te raden. Geen snel klusje want je moet speakerbedrading los solderen en alles er uit halen om erbij te kunnen. Bias instellen is niet nodig, controleren is wel aan te bevelen.

Herken je dit (http://www.amps-unlimited.nl/temp/AC30CC2.wmv)

Nee, dat knallen herken ik niet - het is anders. Ik zal proberen het op te nemen wat ik hoor (zul je net zien dat de versterker het dan juist wél goed doet).
Ik heb geen kaas gegeten van versterkers, dus misschien een heel domme vraag, maar als ik alle volumes op 0 zet (dan hoor ik de kraken, piepen en knetteren nog steeds) : kunnen het dan nog steeds de eindbuizen zijn?
Ik zal in ieder geval even zoeken naar een goed adres hier in de buurt voor een servicebeurt.

cluseau
11 mei 2012, 13:11
.....als ik alle volumes op 0 zet (dan hoor ik de kraken, piepen en knetteren nog steeds) : kunnen het dan nog steeds de eindbuizen zijn?

Zeker, de eindbuizen zijn onafhankelijk van alle regelaars.

Regio NO zeker? Ken ik alleen DrTube. Misschien even reactie's afwachten voor een betrouwbaar adres.