PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar of nieuwe versterker?



Jules Vermeij
11 mei 2012, 00:16
Hallo,

Ik ben de afgelopen tijd veel bezig geweest met een zoeken naar een nieuwe gitaar. Mijn budget ligt zo rond de 1000 euro, dus ik heb onder andere gekeken naar Gibson SG's - Fender Tele's/Strats. Ik heb nog niet echt een keuze kunnen maken maar ik vroeg me het volgende af. Ik heb op dit moment een, overigens erg fijne, Epiphone Les Paul custom en een Roland Cube 20XL als versterker. Op zich een prima ding, die Roland, maar is die wel goed genoeg om een gitaar van ±1000 euro recht aan te doen? Zou ik mijn geld niet beter moeten besteden aan een betere versterker en dan pas aan een nieuwe gitaar? Ik hoor graag jullie reacties :ok:

Grt Jules

Shredder Mike
11 mei 2012, 00:31
Wat voor stijl muziek wil je uit je gitaar halen ? Waar zul je de versterker gebruiken ?

smullie
11 mei 2012, 01:12
Voor dat geld kan je tweedehands ook een mooie gibson sg EN een betere amp kopen...:soinnocent:

bat
11 mei 2012, 06:39
Voor dat geld kan je tweedehands ook een mooie gibson sg EN een betere amp kopen...:soinnocent:
Helemaal mee eens.

Maleco
11 mei 2012, 10:53
Waarom ben je aan het kijken naar een nieuwe gitaar?
Als je op zoek bent naar een andere klank dan kun je inderdaad eerst beter naar een andere versterker kijken.
Wil je gewoon nog een gitaar erbij of heb je zoals iedereen hier last van GAS dan moet je gewoon voor een nieuwe
gitaar gaan :)
Het belangrijkste aan een gitaar vind ik dat hij goed speelt, een versterker moet goed klinken.

petpas
11 mei 2012, 11:59
Ik zou t budget aan een evil robot c30 besteden. dan hou je nog wat over. Mocht je dan nog wat willen kun je bijv je epiphone voorzien van nieuwe elementen. P90 bijv of een P100 van gibson in de brug. Dan heb je een dijk van een sound.

muziekschuur
11 mei 2012, 12:18
Wat dacht je van een afstelbeurt bij een gitaarbouwer en een mooie buizenversterker uit de midden range. Een Orange, Marshall of Jet City ofzo. In ieder geval iets wat je zelf getest hebt en dus 100% achter staat. Een Ac15? En egnater.... Mooie Bogner 1x12 of 2x12 combo?

iWishmaster
11 mei 2012, 12:19
Je moet het natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar wat ik persoonlijk zou doen in die situatie:
-Speel je in een band of wil je dat binnenkort? -> nieuwe versterker
-Speel je alleen thuis? -> nieuwe gitaar

Waarom? Je Roland Cube zal te weinig volume produceren voor in een band, dus die zal je sowieso moeten vervangen. Speel je alleen thuis heb je het volume niet nodig en op laag volume is een buizenversterker geen enorme verbetering als je het mij vraagt. Tenzij je thuis lekker op oorlogsvolume kan/mag spelen natuurlijk.

Kingfisher
11 mei 2012, 12:30
Een Epi LP custom is op zich al een fijne gitaar. Een gitaar van 1000€ zal maar een klein beetje verschillen, qua klankmogelijkheden en bespeelbaarheid, dan de Epi.

Een versterker van dat bedrag, vooral als je 2ehands gaat, zal een weeeeereld van verschil uitmaken.

thierry1982
11 mei 2012, 12:34
uche uche - ik heb nog een PRS SE Korina Singlecut te koop - uche uche

smullie
11 mei 2012, 14:24
uche uche - ik heb nog een PRS SE Korina Singlecut te koop - uche uche

Ik zou toch eens naar de dokter gaan. Klinkt als een vieze hoest... :makeup:

marter544
11 mei 2012, 14:40
uche uche - ik heb nog een PRS SE Korina Singlecut te koop - uche uche

Dan ga je van de ene budget gitaar naar de andere budget gitaar.. Wel een goede gitaar, maar volgens mij duidelijk niet iets waar de TS naar op zoek is..

Jules Vermeij
11 mei 2012, 16:42
Bedankt voor alle reacties!


Waarom ben je aan het kijken naar een nieuwe gitaar?
Als je op zoek bent naar een andere klank dan kun je inderdaad eerst beter naar een andere versterker kijken.
Wil je gewoon nog een gitaar erbij of heb je zoals iedereen hier last van GAS dan moet je gewoon voor een nieuwe
gitaar gaan :)
Het belangrijkste aan een gitaar vind ik dat hij goed speelt, een versterker moet goed klinken.


Ik zou t budget aan een evil robot c30 besteden. dan hou je nog wat over. Mocht je dan nog wat willen kun je bijv je epiphone voorzien van nieuwe elementen. P90 bijv of een P100 van gibson in de brug. Dan heb je een dijk van een sound.

Ik ben onder andere op zoek naar een nieuwe gitaar die iets comfortabeler is om voor langere tijd achtereen op te spelen. Een Les Paul is natuurlijk redelijk zwaar voor en de hoge fretjes zijn moeilijk bereikbaar. Ik neig op dit moment vooral naar een Tele, die vind ik nu eenmaal moddervet en anders een Strat (heb ik niet zoveel ervaring mee, ik ga iig veel uitproberen in de winkel.) Er is natuurlijk wel GAS in het spel :seriousf: Maargoed, het gaat er niet echt om wat voor gitaar ik wil kopen, het gaat er meer om of zo'n gitaar van rond de 1000 euro wel goed tot zijn recht komt door een versterker van 150 euro.



Je moet het natuurlijk helemaal zelf bepalen, maar wat ik persoonlijk zou doen in die situatie:
-Speel je in een band of wil je dat binnenkort? -> nieuwe versterker
-Speel je alleen thuis? -> nieuwe gitaar

Waarom? Je Roland Cube zal te weinig volume produceren voor in een band, dus die zal je sowieso moeten vervangen. Speel je alleen thuis heb je het volume niet nodig en op laag volume is een buizenversterker geen enorme verbetering als je het mij vraagt. Tenzij je thuis lekker op oorlogsvolume kan/mag spelen natuurlijk.

Ik speel op het moment thuis én op oorlogssterke. Dat is het voordeel als je in een straal van 100 meter geen buren hebt :blast:
Ben wel een beetje op zoek naar een bandje, maar dat is nog toekomstmuziek.

Aan de ene kant wil ik voor een gitaar gaan om bovengenoemde redenen, en voor een versterker omdat ik denk dat er op het gebied van sound nog veel verbeterd kan worden.

- Jules

Sinner1980
11 mei 2012, 16:54
Misschien een idee: verkoop je huidige setup en verhoog daarmee je budget.
Ga vervolgens op zoek naar een leuke 2e hands tele (avri 52, am standard) en een 2e hands buizenbakje (vox ac 15 bv) die daadwerkelijk de sound van je gitaar geeft.
Als je toch vol gas kunt spelen thuis geef ik buizenversterkers de voorkeur.
Mensen die nu al schreeuwen dat je een Evil Robot c30 moet aanschaffen geven aan dat Phil X een goed marketinginstrument is; niemand heeft er één geprobeerd maar toch geven ze deze amp als advies; bijzonder!

Jules Vermeij
11 mei 2012, 17:10
Meh, Ik ben sowieso niet van plan om mijn Epiphone weg te doen, daar ben ik te veel aan gehecht :) . Ik heb overigens nog wel een beginnerscombo'tje (Squier strat en peavey vypyr amp) staan dat stof staat te verzamelen dus die zou ik eventueel kunnen verkopen.
@Evil Robot c30, kun je die überhaupt kopen ergens in NL?

iWishmaster
11 mei 2012, 17:19
Als je thuis op oorlogssterkte kunt spelen zou ik eens gaan kijken naar een leuke buizenbak: daar gaat je sound wel stevig op vooruit denk ik zo! Je kunt onder de 1000 euro een hele leuke versterker kopen, vooral tweedehands. Met een beetje geluk (afhankelijk van je smaak) houdt je nog wat over voor een leuke telecaster, of anders spaar je daar nog een paar maandjes voor door.

loveu2man
11 mei 2012, 18:40
De Evil Robot c30 is in heel Europa alleen verkrijgbaar bij Andertons in Guildford, redelijk dicht bij London. Omgerekend 800-815 euro, exclusief verzendkosten/reiskosten. Het is wat ik van de youtube filmpjes zie, voor het geld, een dijk van een versterker. Pedalenvreter, zeer degelijke clean (Paul Jackson Junior gebruikt deze amp clean) en geweldige scheur. Als je er meer over wilt weten, moet je gewoon de filmpjes van Fretted Americana kijken op youtube (zoek naar PHIL X EVR-C30 Amp).

mrpoere
19 mei 2012, 00:19
beter een andere versterker dan kun je je sound nog op een andere manier aanpassen. en als je dat niet zint kun je altijd nog andere pickups nemen. en als andere mogelijkheden stompboxen.

Callthetune
19 mei 2012, 11:32
Als je graag lang speelt, is een strat een goeie keuze. Heb zelf een strat en tele en vind de strat toch iets beter in de hand liggen, vooral lichter ook, veel lichter. Als je graag rechtop speelt is een strat een goeie keuze. Dat betekent ook niet dat iedere strat licht is en iedere tele zwaar, maar over 't algemeen wel. Strat heeft redelijk veel voordelen in mijn opinie, redelijk fijn nekje in de meeste gevallen, leuk om op te spelen! Vooral als je graag harde song speelt is een strat keuze nr. 1.
Als je echt moét kiezen zou ik ook voor een nieuwe, kwalitatieve versterker gaan met veel functies. Je gitaar wordt met kwalitatieve snaren (Elixir ofzo) en nieuwe pickups al redelijk snel een geluidstempeltje... Voor niet zoveel geld.

DemolitionColorScheme
19 mei 2012, 13:55
als je graag harde song speelt is een strat keuze nr. 1.
Vindt je? Ik vind netjuist het tegenovergestelde. Ik zie Tele's vaak gebruikt worden in hardere muziek genres, vooral omdat de bridge pickup (ook al is 'ie singlecoil) prima klinkt voor riff / ritme werk. Strats vind clean vaak mooier dan met veel gain.

2e rocker
19 mei 2012, 15:55
Naar mijn idee is het verbeteren van de zwakste schakel in een gitaarsetup de beste manier om je setup zo goed mogelijk te verbeteren.
Dat lijkt me in dit geval de versterker. De roland upgraden naar een Marshall, Vox, Jet City of mijn favoriet ENGL lijkt me een beter idee dan je gitaar veranderen/vervangen. Sterker nog, als je gehecht bent aan je Les Paul, kun je daar beter de pickups van vervangen.
Er staat nu bijvoorbeeld een Marschall JCM 2000 DSL 401 op marktplaats voor 300 euro. Deze is nieuw 850
Een behoorlijk goede deal... (het is trouwens niet mijn versterker of die van m´n vriend o.i.d)
en dan kun je voor de overige 700 nieuwe pickups halen, dat moet lukken toch?;)
Link naar de marshall: http://tinyurl.com/72dlzst

Callthetune
19 mei 2012, 20:41
Vindt je? Ik vind netjuist het tegenovergestelde. Ik zie Tele's vaak gebruikt worden in hardere muziek genres, vooral omdat de bridge pickup (ook al is 'ie singlecoil) prima klinkt voor riff / ritme werk. Strats vind clean vaak mooier dan met veel gain.

Tele's zijn alomtegenwoordig en krijgen vaak de voorkeur van artiesten, de klank is nét iets verfijnder. Een strat vind ik persoonlijk een iets ruwere klank hebben, met iets meer rockgehalte, maar dat verschil verdwijnt snel als je de gain opvoert. Enfin, wil er ook geen discussie over strat vs tele mee uitlokken, omdat ik zelf nooit zou kunnen kiezen.
Ik denk dat iedere gitarist wel vroeg of laat merkt welke gitaar hem of haar beter ligt, strat of tele, de verschillen zijn op 't eerste zicht niet zo heel groot. Vroeg of laat heb je toch gewoon een strat én een tele, ik moet toegeven dat ik voor harde riffs gewoon naar mijn strat grijp, maar da's een persoonlijke voorkeur. My 2 cents.

Cheers

DemolitionColorScheme
20 mei 2012, 11:29
Tele's zijn alomtegenwoordig en krijgen vaak de voorkeur van artiesten, de klank is nét iets verfijnder. Een strat vind ik persoonlijk een iets ruwere klank hebben, met iets meer rockgehalte, maar dat verschil verdwijnt snel als je de gain opvoert. Enfin, wil er ook geen discussie over strat vs tele mee uitlokken, omdat ik zelf nooit zou kunnen kiezen.
Ik denk dat iedere gitarist wel vroeg of laat merkt welke gitaar hem of haar beter ligt, strat of tele, de verschillen zijn op 't eerste zicht niet zo heel groot. Vroeg of laat heb je toch gewoon een strat én een tele, ik moet toegeven dat ik voor harde riffs gewoon naar mijn strat grijp, maar da's een persoonlijke voorkeur. My 2 cents.

Cheers
Inderdaad. Als het om preferentie gaat is discussiëren nogal nutteloos, al doelde ik niet op mijn persoonlijke preferentie maar wat je over het algemeen meer ziet in 'harde muziek' (maar goed, dat kan voor jou geheel anders zijn dan voor mij).
To each his own! :)

Napoje
21 mei 2012, 14:38
Ik ben onder andere op zoek naar een nieuwe gitaar die iets comfortabeler is om voor langere tijd achtereen op te spelen. Een Les Paul is natuurlijk redelijk zwaar voor en de hoge fretjes zijn moeilijk bereikbaar. Ik neig op dit moment vooral naar een Tele, die vind ik nu eenmaal moddervet...
- Jules

Dit kan natuurlijk ook. De voordelen van een Tele én humbuckerts, ook als thinline...

http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/guitars/0137702306_frt_wmd_001.jpg

Jules Vermeij
31 mei 2012, 23:24
Iedereen bedankt voor de reacties, en sorry dat ik zo laat reageer. :makeup:

Ik vind het eigenlijk nog te moeilijk om een nieuwe gitaar uit te zoeken, dus ik ben ipv daarvan maar eens gaan kijken naar het verbeteren van mijn huidige gitaar en versterker.

Wat betreft de gitaar, er wordt nogal vaak gezegd ''setje nieuwe elementen erin''. Nou weet ik niet zo goed wat ik hier mee moet.
Welke zou ik moeten kiezen? (Humbuckers natuurlijk, en ik ben niet zo van de p90 fyi.) Wat zijn de beste pickups die je kunt halen en hoeveel mogen die dan kosten? Wat is dan het verschil met mijn huidige (Alnico-V classic humbuckers),en wat is het verschil tussen datgene dat je kan kiezen onderling? Zelf erin zetten is geen optie, want ik heb geen soldeerbout of iets dergelijks, maar ik ga er van uit dat de plaatselijke gitaarboer dit wel voor me kan doen.

Afgezien van de elementen, zijn er nog andere dingen die ik aan mijn gitaar zou kunnen aanpassen of verbeteren?
Alvast bedankt voor de reacties :ok:

-Jules

B-stone
31 mei 2012, 23:39
Licht aan je budget en wat voor een sound je wilt. Verder kun je de topkam vervangen, brug, tuners, zadels. Maar de vraag is of je dan je huidige setup niet beter kan verkopen en dan volledig vernieuwde kan kopen...