PDA

View Full Version : Ombouwen short scale gitaar naar long scale?



telecastermaster
10 mei 2012, 17:27
Ik zit erover te denken om mijn Yamaha van een andere hals te voorzien. Ik wil dan van een short scale (24 3/4") naar een Fender scale (25 1/4") gaan.
Kan dat gewoon door er een langere hals op te zetten? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Thx


http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/yamaha_sgv300_.jpg

snaarplukker
10 mei 2012, 18:05
Nee, ook de brug zal ietsjes (6,35mm) naar achteren moeten.

Orpheo
10 mei 2012, 19:50
tenzij je een 25.5'' conversion neck kunt vinden. die maakt van een shortscale een long scale. de hals staat namelijk gewoon wat verder naar achteren. anders is het niet mogelijk.

zoon van Piet
10 mei 2012, 19:55
En die ga je niet vinden, want deze Yammies hebben een heel idio... bijzondere bevestiging, die niet overeen komt met de gangbare fendermaten..

telecastermaster
10 mei 2012, 20:34
Ik was van plan om 'm custom te laten bouwen door een Nederlandse gitaarbouwer. (Ik wil er natuurlijk ook nog een samurai headstock op :crazyhappy:). Maar het moet moet qua kosten wel een beetje binnen de perken blijven.
Maar een custom bouwer kan er dus wel een nek voor maken? Dan ga ik eens op zoek naar een luthier die dat kan.

aaronstonebeat
10 mei 2012, 23:18
Is zelf maken geen optie? Dan kun je het precies zo doen dat de 12de fret op de juiste plaats komt.

Orpheo
11 mei 2012, 00:05
tja, als je het laat doen, kan het wel. ik gok op minimaal 350E voor de hals, zonder de lak. maar het kan dan heus wel.

Rock Bottom
11 mei 2012, 13:21
Ik gok dat dit voor de (Ik durf te wedden)Haarlemse bouwer geen probleem zal zijn.

Einzeln
11 mei 2012, 13:54
Gun jezelf een haarlemse bouwer zeg ik ook. Die lost dit stijlvol op.

telecastermaster
11 mei 2012, 14:11
Wie bedoel jullie daarmee, die Haarlemse bouwer? Ik zoek een goed adresje.

@Stonebeat: Ik zie mezelf niet zo snel een hele nieuwe hals maken. Maar ik zal het idee ook eens verder uitzoeken.

muziekschuur
11 mei 2012, 14:11
Wel een kick ass gitaar...

Rock Bottom
11 mei 2012, 15:27
Wie bedoel jullie daarmee, die Haarlemse bouwer? Ik zoek een goed adresje.

@Stonebeat: Ik zie mezelf niet zo snel een hele nieuwe hals maken. Maar ik zal het idee ook eens verder uitzoeken.

Ik dacht dat Gun jezelf een haarlemse bouwer zeg ik ook. Die lost dit stijlvol op.


Daarmee word dus bouwheld en forummember Oigun van GUN guitars te Haarlem bedoeld;)

Nobler
13 mei 2012, 08:40
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Je kunt tegenwoordig prima gitaren kopen voor heel weinig geld. Ik zou de shortscale dus laten zoals die is en er een longscale bijkopen. Ben je denk ik goedkoper uit (zeker als je de shortscale verkoopt) en zonder risico's.

zoon van Piet
13 mei 2012, 13:36
Ik zit erover te denken om mijn Yamaha van een andere hals te voorzien. Ik wil dan van een short scale (24 3/4") naar een Fender scale (25 1/4") gaan.


Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom je zoveel moeite wilt gaan doen?
Als ex-bezitter van zo'n ouwe Yammie kan ik me niet herinneren dat de schaallengte storend was of zo..
en 24,75 is eigenlijk niet eens short, maar gewoon gibbomaat..
wat is je achterliggende gedachte, alsikvragemag?

telecastermaster
13 mei 2012, 18:52
Ha ZvP. Bedankt voor je interesse.

Laat ik voorop stellen dat ik het echt een fantastisch klinkende gitaar vind. Strat, tele, jazzmaster, het zit er allemaal in. Heel veelzijdig met goeie elementen. Maar die hals...

Eigenlijk is de schaal niet het grootste probleem. Het is een combinatie van factoren.

Ten eerste is de hals bijzonder smal; typisch gemaakt voor kleine Japannerhandjes, als je het mij vraagt. (Was dat bij jouw Yamaha ook zo? Ik meen van wel, is het niet?). En Pepe (als je dit leest): heeft die SG-3 van jou ook niet een smalle hals?
Ten tweede, de lage frets. Ik hou toch meer van (medium) jumbo's.
Ten derde, houd ik eigenlijk ook meer van een dikgelakte maple fretboard.
En ten vierde, (als minder belangrijk puntje) dus de schaal.

Een combinatie van factoren dus. Maar vooral die smalle hals. Op surfguitar101.com (forum voor surfgitaristen) is deze Yamaha erg geliefd maar er zijn er op dat forum diverse die 'm vanwege de smalle hals verkocht hebben.
Eigenlijk zou ik de hals die ik op mijn strat heb zitten op deze gitaar willen hebben.

Ik heb lange tijd gedacht: als ik er gewoon maar veel op speel (wat ik ook doe) dan went het vanzelf wel. Maar ik blijf me er toch een beetje aan storen. Vandaar de gedacht om er gelijk maar een hals op te zetten die alle problemen in een keer oplost. Maar ik denk dat het toch een kostbare zaak gaat worden (de gitaar was 250 E). Maar misschien moet ik die Yamaha eerst maar eens een goeie afstelbeurt (laten) geven.

Pepe
13 mei 2012, 19:03
De neck van mijn SG is exact Fender scale dus iets langer want het heeft een fretje meer. De gitaar past, mede door de headstock, alleen in koffers van Firebirds (en bassen). Ook onhandig hoor.
Ik denk dat ze de jazzmaster gecopieerd hebben en daar een soort jaguar achtige toestand van gemaakt hebben. Neck heeft verder een vintage radius, een volle D en normaal Fender breed.
Die neck van mijn gitaar is misschien wel zijn sterkste punt, het ziet eruit als een sixties Fender en het voelt en klinkt ook zo.

http://img705.imageshack.us/img705/6649/moir104.jpg

zoon van Piet
14 mei 2012, 15:20
Mijn SG3/12 ( typenr gok ik..) had inderdaad ook een te smalle hals. Maar dan voornamelijk vanwege de 12 snaren die er op moesten,met zes was het prima!
ik heb de schaal nooit gemeten, maar die leek me zeker niet short. En als die van pepe 25,5 is, zal de 12snarige dat ws ook geweest zijn.
Ik vond het verder een prima halsje! smalle fretjes, bolle toets en zo, best vintage, allemaal.


ik mis die gitaar wel...zou graag een ouwe zessnarige hebben..