PDA

View Full Version : Phantom power en dynamische microfoon....



Input79
10 mei 2012, 15:30
Heb de volgende vraag...

Kan het kwaad als ik op mijn interface (US-600) de phantompower aanleg voor mijn AKG 120 (condensor) terwijl er gelijktijdig een dynamische mic is aangesloten ( SM58 ).
Er staat in de handleiding dat de phantompower enkel mag gebruikt worden bij condensor...

bass blom
10 mei 2012, 15:43
geen punt.
alleen bij ribbon microfoons is het oppassen.

skanky
10 mei 2012, 22:53
geen punt.
alleen bij ribbon microfoons is het oppassen.

Even voor de zekerheid: Het is alleen geen punt met een standaard gebalanceerde microfoon kabel. Ongebalanceerde mic kabels met XLR pluggen komen eigenlijk bijna niet meer voor, maar ik meld het toch maar even.

Han S
10 mei 2012, 22:58
Skanky heeft gelijk en in principe kan de ribbon er ook tegen, mits hij op de juiste manier is bedraad en je een goede kabel gebruikt. Een gebalanceerde kabel met een interne sluiting en je dure ribbon is overleden, maar ook de dynamische microfoon kan daar heel slecht tegen.

Gebruik dus altijd eerst de kabeltester, goedkoop apparaatje dat dure reparaties voorkomt. Als je een mengpaneel gebruikt met fantoomvoeding op alle ingangen is een kabeltester ongeveer verplicht.

En ja, een ribbon is ook dynamisch, maar wel heel speciaal.

N.D.
10 mei 2012, 23:08
De meeste moderne ribbons kunnen gewoon tegen fantoom. Maar 't is met die dingen inderdaad oppassen.

Frits van Mourik
11 mei 2012, 00:20
Gebruik dus altijd eerst de kabeltester, goedkoop apparaatje dat dure reparaties voorkomt. Als je een mengpaneel gebruikt met fantoomvoeding op alle ingangen is een kabeltester ongeveer verplicht.


Je zult het niet willen geloven, maar de Behringer CT 100 is een prima kabeltester!
XLR, jack, tulp, DIN (MIDI) en zelfs TT... Detecteert intermitterende kabels, kortsluiting, fantoom.
Ingebouwde toongenerator, zelftest... en zoals gebruikelijk spotgoedkoop.
Per ongeluk een schot in de roos;every home should have one...

skanky
11 mei 2012, 09:00
Klopt Frits, prima ding. Het enige wat IK er op mis is Speakon nl4 en nl8, maarja dat is alleen voor geluidstechs. Het voordeel van die ct100 tov de andere testers is dat je met 1 druk op de knop alle verbindingen ziet.